Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/12/2021 | 13:47 uur
Ik vraag me ook af wat de plannen er nu mee zijn. En hoe het er over 15 jaar uit ziet. Ik vind het artikel uit knack wat dat betreft goed. Maar het geopperde 'benelux leger' heeft geen enkele zin als het Belgische idee van Defensie in een sterfhuisconstructie blijft zitten.

We zijn een bijhuis van het Franse leger geworden. Zonder de nucleaire paraplu.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 21/12/2021 | 11:37 uur
Ik heb de landmacht opgegeven, het Special Operations Regiment uitgezonderd.
Ik vraag me ook af wat de plannen er nu mee zijn. En hoe het er over 15 jaar uit ziet. Ik vind het artikel uit knack wat dat betreft goed. Maar het geopperde 'benelux leger' heeft geen enkele zin als het Belgische idee van Defensie in een sterfhuisconstructie blijft zitten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Uit het artikel uit 2015,

Citaat

Maar is het zo mooi? Als we de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten Middendorp mogen geloven, is er namelijk bepaald geen reden tot optimisme over de toekomst van de samenwerking. In februari 2015 sprak hij tijdens een bijeenkomst van de Defensiecommissie van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers zijn zorg uit over de samenwerking, daarbij opmerkend:
"Als er maar één partij beter wordt en de ander krijgt de rekening, dan is de bereidheid tot samenwerking een stuk minder."

In zijn ogen dreigt het evenwicht in de samenwerking zoek te raken. Een zorg die ook door de Tweede Kamer gedeeld wordt.

Deze zorg heeft betrekking op de voortgaande bezuinigingen op de Belgische krijgsmacht; bezuinigingen die in de ogen van velen – ook in België zelf – het risico met zich brengen dat de Belgische krijgsmacht niet in staat zal zijn een adequate bijdrage te leveren op het gebied van defensie, waarmee ook de bodem wegvalt onder de samenwerking met Nederland (en Luxemburg).

De intenties en ambities zijn, kortom, mooi, maar bij gebrek aan militaire capaciteiten blijft het daarbij.

CitaatDe primaire zorg in Nederland richt zich hierbij op de toekomstige vervanging van de F16, van de M-fregatten en de mijn-bestrijdingsvaartuigen.

Vervanging van de F16, bij voorkeur door de JSF –een besluit daarover zou in 2018 genomen moeten worden – zou de op gang gebrachte samenwerking tussen de beide luchtmachten toekomst bieden. Vervanging van de schepen is noodzakelijk om BeNeSam te kunnen voortzetten.

Op beide vlakken is het onduidelijk of België daartoe in staat is c.q. met Nederland zodanig in de pas kan lopen dat operationele standaardisatie mogelijk blijft. Zo niet, dan valt het hart uit de samenwerking.

Dit artikel uit de MS is meer dan 6 jaar oud, maar de conclusie is meer actueel en relevant dan destijds.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Ik heb de landmacht opgegeven, het Special Operations Regiment uitgezonderd.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/12/2021 | 12:18 uur
Ik weet niet hoeveel voertuigen de belgen hebben en willen gaan vervangen.

Misschien is een optie nog 50% wiel / 50% rups.

Ze hebben een anti rups beleid. Daar vanaf stappen gaat niet zo 1, 2 3.. tenzij Frankrijk daarin stappen zou zetten. Die blijven maar wiel gefocust.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/12/2021 | 10:40 uur
Vraag me af hoe je bepaalde problemen aanloopt zonder rups. Is niet uit te leggen voor lui die niet bekend zijn met het in de problemen rijden van je vtg en het geweld dat nodig is hem eruit te krijgen. De belgen zouden prima een uitzonderingeke kunnen maken voor hun anti rups beleid mbt de beringsvtgn.

Ik weet niet hoeveel voertuigen de belgen hebben en willen gaan vervangen.

Misschien is een optie nog 50% wiel / 50% rups.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/12/2021 | 05:32 uur
Wij wel, misschien willen de belgen wel graag die wiel variant (veel keuze is er ook niet op de markt).

Vraag me af hoe je bepaalde problemen aanloopt zonder rups. Is niet uit te leggen voor lui die niet bekend zijn met het in de problemen rijden van je vtg en het geweld dat nodig is hem eruit te krijgen. De belgen zouden prima een uitzonderingeke kunnen maken voor hun anti rups beleid mbt de beringsvtgn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/12/2021 | 20:12 uur
Waardeloos.
Dit wil je hebben



Wij wel, misschien willen de belgen wel graag die wiel variant (veel keuze is er ook niet op de markt).

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#446
Citaat van: Stoonbrace op 11/12/2021 | 09:30 uur
http://www.opex360.com/2021/02/24/scorpion-quel-remplacant-pour-lengin-blinde-du-genie-de-larmee-de-terre/

Dat ligt natuurlijk in het straatje der verwachtingen, aansluiten bij een Frans project en dan ook nog eens binnen het Scorpion project. Maar eerlijk is eerlijk dit is en blijft een ''gepimpte graafmachine''.

De Franse landmacht zou van plan zijn om ongeveer 150 voertuigen af te nemen van dit nieuwe MAC type. Volgens de website forcesoperations.com zijn er 2 potentiele leveranciers in beeld ; Arquus defense & een combinatie van CNIM & Texelis.

EDR magainze heeft in februari van dit jaar al aandacht geschonken aan het ontwerp de combinatie leverancier CNIM & Texiles. Het zou hier gaan om een 8x8 chassis met daarop een beschermde cabine voor 3 bemanningsleden (bestuurder, commandant & schutter).  Voor op het voertuig een schuifbak en aan de zijkant een graafarm. Qua bescherming wordt het voertuig uitgerust met een 7.62 mm RWS, de cabine is standaard beschermd tot lvl 2 en met extra bepantsering te beschermen tot lvl 4 STANAG 4569. Als extra bescherming kan ook een anti-RPG hekwerk geplaatst worden indien nodig en de bemanning kan onder volledige NBC bescherming werken.

Forces operations over Scorpion deel 2

EDR Magazine artikel
Artikel Janes rondom MAC









Stoonbrace

#444
Citaat van: Parera op 10/12/2021 | 16:58 uur
Misschien, maar dan moeten ze wel een (tweedehands) interim voertuig moeten aanschaffen. Een optie is een x aantal Ajax of Lynx CSV's aan te kopen (als interim) op die manier hebben ze toch de kracht van rups maar in een compactere en lichter voertuig dan een MBT.

Rond 2027 is een zeer ruim begrip want 2030 is ook slechts 3 jaar daar van verwijderd maar klinkt al weer veel verder weg.

Het wordt gewoon een gezamenlijke aankoop met de Fransen die een gelijkaardig voertuig op basis van de AMX30 moeten vervangen. Die hebben haast met hun vervangingen want veel oude spullen. 2027-28 dus.

https://sway.office.com/LpDar9c4htGSxIFb?ref=Link&loc=play

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2021 | 15:11 uur
Ga jij daar 20 jaar op wachten? Geen optie. Daarnaast acht ik de kans nihil dat het een rupsvoertuig betreft. Is in dit gebied lastig met wiel te moeten oplossen. Tractie van rups is  :heart:.

Misschien, maar dan moeten ze wel een (tweedehands) interim voertuig moeten aanschaffen. Een optie is een x aantal Ajax of Lynx CSV's aan te kopen (als interim) op die manier hebben ze toch de kracht van rups maar in een compactere en lichter voertuig dan een MBT.

Citaat van: Stoonbrace op 10/12/2021 | 16:46 uur
2027. Gewoon volledige zinnen lezen kan soms helpen.

Rond 2027 is een zeer ruim begrip want 2030 is ook slechts 3 jaar daar van verwijderd maar klinkt al weer veel verder weg.


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 10/12/2021 | 14:50 uur
Misschien wachten ze op de genie variant van het MGCS of kijken ze wat er nog op de markt is qua kleinere genie rupsvoertuigen (APC genie variant).

2027. Gewoon volledige zinnen lezen kan soms helpen.