Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2023 | 18:39 uurDit is een forum waar we dergelijke zaken, zoals actuele ontwikkelingen bespreken.

Je commentaar is niet handig op een plaats voor discussie. De chinooks naar achter het decennium schuiven is in de Belgische politiek nou niet direct een gegeven voor gegarandeerde aanbestedingen.


Ja, da's het punt zo wel een beetje. Dat het al altijd het plan was om aan het einde van dit decennium de zware transportheli's te kopen. Ik ben het niet gaan opzoeken maar ik dacht dat er in het Starplan "2029-2032" staat. Er wordt dus helemaal niet geschoven. Maar blijkbaar is zelfs de twintigste keer herhalen nog niet genoeg om dat aan jou duidelijk te maken. Voor een volwassen discussie zijn kennis, intelligentie en goede wil nodig, ik laat je zelf bepalen welke daarvan bij jou ontbreekt. Of ontbreken.

Huzaar1

#1281
Citaat van: Stoonbrace op 16/08/2023 | 10:59 uurIs ook nog maar de 19de keer dat ik het moet herhalen.

Dit is een forum waar we dergelijke zaken, zoals actuele ontwikkelingen bespreken.

Je commentaar is niet handig op een plaats voor discussie. De chinooks naar achter het decennium schuiven is in de Belgische politiek nou niet direct een gegeven voor gegarandeerde aanbestedingen.

Overigens denk ik dat het voor jullie heel wat wijzer zou zijn de  helikopter aan te schaffen die NL voor haar SOF aanschaft (caracal)Die is met de Belgische portomonnee wel te betalen en doet precies wat de eisen stellen en is nog Frans ook. En wij gebruiken hem ook dus samenwerkings mogelijkheden alom. Wordt eens wat positiever.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1280
Citaat van: Benji87 op 16/08/2023 | 09:50 uurDeze zijn toch ook niet zo lang in dienst of wel? :neutral:

De kosten van de NH90 TTH zijn te hoog voor de Belgen i.c.m. de NH90 NFH's. De NH90 TTH koste volgens de Belgen € 12000,- per vlieguur terwijl de Seaking slechts € 5000,- per uur koste om te vliegen.  Volgens de Britse luchtmacht koste een CH-47 in 2022 +/- € 4220,- per vlieg uur wat neerkomt op € 4650,- in 2023.

Ik ben benieuwd of de CH-47F er echt gaat komen, zo niet hoop ik dat ze aansluiten bij onze H225M plannen.

Stoonbrace


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/08/2023 | 10:06 uurWanneer wordt jij hier eens einde verhaal? Zware heli's zijn voor einde van dit decennium gepland, dit zijn de investeringen op korte termijn.

Nou ja zeg  :neutral:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2023 | 09:56 uurGeen woord over investeringen in zware heli capaciteit, doei Chinooks.

Lijkt einde verhaal.

Wanneer wordt jij hier eens einde verhaal? Zware heli's zijn voor einde van dit decennium gepland, dit zijn de investeringen op korte termijn.

Huzaar1

Geen woord over investeringen in zware heli capaciteit, doei Chinooks.

Lijkt einde verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Stoonbrace op 16/08/2023 | 09:24 uurHet plan voorziet in de toewijzing van 250,82 miljoen euro voor de aankoop op "korte termijn" van vijftien lichte helikopters (LUH's) – waarvan het type niet wordt gespecificeerd – ter vervanging van de ongeveer tien Agusta A109 Hirundo helikopters die nog in dienst zijn maar waarvan de beschikbaarheid onvoldoende wordt geacht, en de vier NH90 Caïman tactische transporthelikopters (TTH).

Deze zijn toch ook niet zo lang in dienst of wel? :neutral:

Stoonbrace

https://kw.be/nieuws/politiek/nationale-politiek/defensie-wil-volgend-jaar-19-helikopters-aanschaffen-voor-bevekom-en-koksijde/


Defensie wil volgend jaar 19 helikopters aanschaffen voor Bevekom en Koksijde

Het ministerie van Defensie zal volgend jaar naar verwachting zowat 1,15 miljard euro uitgeven aan de aankoop van materieel, waaronder ongeveer 20 helikopters. Dat blijkt uit de ontwerpbegroting van het departement voor 2023, die momenteel voorligt in de Kamer.

Defensie wil op "korte termijn" 15 Light Utility Helicopters (LUH) en op "zeer korte termijn" vier andere toestellen aanschaffen voor zoek- en reddingsmissies (SAR) te land en ter zee of bij een vliegtuigongeluk.

De aankopen maken deel uit van het STAR-plan van minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) dat deze zomer is goedgekeurd door de regering en het parlement, en dat de richting aangeeft voor Defensie tot 2030.

Het plan voorziet in de toewijzing van 250,82 miljoen euro voor de aankoop op "korte termijn" van vijftien lichte helikopters (LUH's) – waarvan het type niet wordt gespecificeerd – ter vervanging van de ongeveer tien Agusta A109 Hirundo helikopters die nog in dienst zijn maar waarvan de beschikbaarheid onvoldoende wordt geacht, en de vier NH90 Caïman tactische transporthelikopters (TTH). Beide types zijn in dienst bij de 1 Wing in Bevekom.

181 miljoen euro is bestemd om "op zeer korte termijn" (2025-2027) vier SAR-helikopters te kopen, blijkt ook uit de ontwerpbegroting. De SAR-missie wordt momenteel uitgevoerd door de vier NH-90 Caiman helikopters van het 40e squadron dat in Koksijde is gestationeerd, met een geplande verhuizing naar Oostende in de komende jaren.

Sparkplug

First Belgian F-35A enters final stage of assembly

On 2 August 2023, the first F-35A Lightning II for the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) was moved to the final assembly line at Fort Worth (TX).

The aircraft, construction/client number AY-01 and future serial FL01, was moved out of the so-called electronic mate and alignment system, where its four major components were joined together by an advanced system of lasers and sensors.

It was reported that AY-01 will roll out later this year and will initially be based at Luke Air Force Base (AZ) for pilot training. However, due to issues with the latest software upgrade, Technology Refresh (TR) 3, and the delay in the delivery of new screens, the first two F-35As which were scheduled for handover by the end of this year, will not (yet) be accepted. Delivery will now shift again for some months.

The first in country arrival of the F-35A is still planned for 2025 at Florennes Air Base and 2027 for Kleine-Brogel Air Base. Belgium has bought 34 Lightning IIs.


Photo by Lockheed Martin

https://www.scramble.nl/military-news/first-belgian-f-35a-enters-final-stage-of-assembly
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 03/08/2023 | 21:38 uurTja. Er was overeengekomen om de Block 4 te krijgen. Logisch dus dat de levering geweigerd wordt tot dat het geval is. Zou blijkbaar geen invloed hebben op IOC en FOC.

Het is rot, maar het is geen deal breaker. Dan maar wat later ontvangen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Tja. Er was overeengekomen om de Block 4 te krijgen. Logisch dus dat de levering geweigerd wordt tot dat het geval is. Zou blijkbaar geen invloed hebben op IOC en FOC.

Huzaar1

#1270
Citaat van: Stoonbrace op 22/06/2023 | 12:58 uurOmdat dit forum vol mensen zit die Belgen bekijken als een soort ondermensen. Terwijl we gewoon in een gefaalde staat leven.
Nou ik niet hoor ik vind jullie een grappig volkje. Net zoiets als de hobbits in Lord of the rings.


En nu serieus, als Brabander heb ik vaker meer verbinding met een Vlaamse Belg dan iemand uit de randstad. Vlaanderen vind ik fijn, de wegen zijn daar onder zeeuws-vlaanderen zelfs best ok.

Inhoudelijk denk ik nu de opvolger van de F,35 voor Belgie al is bepaald, de Gripen in een lease constructie voor ze het beste idee was geweesr, als opvolger voor de F-16 en overbrug periode.

Dan hadden ze al het F-35 geld in hun zak kunnen houden, die van de aanbesteding en 2e en 3e orde investeringen, zoals aanpassingen van vliegvelden, infra en onderhoudsfasciliteiten.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

België weigert nieuwe F-35A gevechtstoestellen omdat die (voorlopig) technisch niet voldoen

Ons land gaat twee F-35A gevechtstoestellen die eind dit jaar geleverd zouden worden door de Amerikaanse producent Lockheed Martin niet aanvaarden. Door problemen bij producent Lockheed Martin zit er vertraging op de invoering van de nieuwe software en schermen. Ook de VS weigert nieuwe opgeleverde F-35 toestellen. Defensie verwacht nu dat de Belgische toestellen met een vertraging van minimum zes maanden zullen opgeleverd worden.

Eind dit jaar zouden normaal de eerste twee F-35A gevechtstoestellen worden geleverd in de VS. Producent is Lockheed Martin, dat intussen al meer dan 945 F-35 toestellen produceerde en leverde aan meer dan negen landen.

Ons land heeft 34 F-35A vliegtuigen aangekocht. De toestellen zijn momenteel in productie en in de komende weken zullen de eerste exemplaren op de eindmontagelijn staan. Volgens de huidige planning zal de productie van de eerste twee "Belgische" F-35A's rond zijn in december 2023. De regering plande om de eerste twee toestellen met veel feestgedruis in ontvangst te nemen, maar het ziet ernaar uit dat dat feestje niet doorgaat.

Vertraging voor levering België tot zes maanden

De levering van eerste twee Belgische toestellen in Luke Air Force Base (Phoenix, Arizona) lijkt te worden uitgesteld met zes maanden. "Op basis van de huidige planning zal de hardware klaar zijn tegen december 2023. De certificatie en kwalificatie van de software en de uiteindelijke oplevering van het vliegtuig hangen af van de resultaten van de testcampagne en worden momenteel ingeschat op het tweede kwartaal van 2024", aldus Defensie.

Dat betekent dat ook de opleiding van de Belgische piloten (in de VS) hierdoor later start dan gepland. Het is afwachten hoe snel Lockheed Martin de problemen opgelost krijgt, want bij nog meer vertragingen zal de paraatstelling van de Belgische luchtmacht moeten worden bijgesteld.

Toch is Defensie voorzichtig optimistisch: "indien de vertraging beperkt blijft tot een aantal maanden heeft dit weinig of geen impact op de uiteindelijke graduele operationele opbouw (Initial Operational Capability tegen 2027 en Full Operational Capability rond 2030)".

Problemen met nieuwe software én certificering
In het contract dat ons land afsloot met de VS staat dat de F-35s, zoals voor alle andere landen, geleverd moeten worden in de meest recente/moderne beschikbare configuratie. Op dit ogenblik ondergaat de F-35A een belangrijke hardware- en software-upgrade. Onder meer belangrijke computers en schermen worden vervangen om zo een reeks nieuwe mogelijkheden op de F-35A te kunnen implementeren: nieuwe wapens, verbeterde elektronische oorlogsvoering, enz.

Volgens Defensie staat "deze upgrade bekend als "Tech(nology) Refresh 3 (of ook TR-3 genoemd)" en vallen de nieuwe capaciteiten onder de noemer "Block 4 (upgrade)". Die maken het toestel aanzienlijk beter opgewassen tegen de huidige moderne grond- en luchtdreiging, zowel offensief als defensief."

Elke belangrijke upgrade gaat vanzelfsprekend gepaard met een aanzienlijke certificerings- en kwalificatie-inspanning, waarvoor uitvoerige testcampagnes van meer dan 200 testvluchten nodig zijn. En het is daar waar het schoentje knelt. Hoewel de productie van nieuwe vliegtuigen (eindelijk) op schema ligt, zijn er vertragingen met de certificatie. En dat leidt tot vliegtuigen die niet gehomologeerd zijn.

"De weigering van de Amerikaanse overheid betekent in concreto dat het proces van de certificatie en kwalificatie nog lopende is en dat de Amerikaanse overheid geen hardware wenst te aanvaarden (en dus te betalen) zolang ook de software niet volledig afgewerkt is. Dit is een volstrekt logische beslissing die ook voor België van toepassing is", schrijft Defensie.

Defensie wijst erop dat als de vertragingen beperkt kunnen worden ons land het voordeel zal hebben "van een uniforme vloot, voorzien van de nieuwste Tech Refresh 3 hardware. Hierdoor wordt immers niet enkel de toegang tot nieuwe Block 4 capaciteiten verkregen, maar wordt ook een latere kostelijke retrofit van vele maanden vermeden."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/01/belgie-weigert-nieuwe-f-35a-gevechtstoestellen-omdat-die-voorlo/

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 22/06/2023 | 08:54 uur
Jawel maar je bent het toch wel met mee eens dat het vreemd is dat je materiaal organisatie een grote JSF tempel is terwijl je de beslissing formeel nog moet nemen? Hoe objectief is die beslissing dan daadwerkelijk geweest?

Het is gewoon logisch. We zitten met de Klu volledig in de staart van de Amerikaanse industrie. Die strooien met dat soort dingen. En natuurlijk was hij favoriet, CLSK wilde dat ding. En aangezien bij DMO / COMMIT klu mensen werken werd daarom het poster opgehangen. Materieelverwerving is niet zo simpel dat je de uitingen ervan kunt zien hangen aan de muur.

Opco's kiezen, wij hebben helemaal niks daarmee te maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"