De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 27/01/2024 | 01:02 uurTja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.
Daar zijn ze helemaal niet naar op zoek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lynxian op 27/01/2024 | 01:02 uurTja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.

Dat vind ik sowieso een prima idee ook voor Nederland. De 2 SMART-L's hebben we al staan, nu nog de permanente luchtdoel raketten en BMD capaciteit optuigen. Zoals ik vaker heb gezegd een simpele oplossing is die van de Yanks, maar dan met SMART-L i.p.v. AEGIS als sensor.

Lynxian

Citaat van: Parera op 26/01/2024 | 22:43 uurDe goedkoopste manier voor België om die capaciteit te introduceren is een landbased SMART-L gecombineerd met shoorter capaciteit op het ASWF. Met de 16 cellen is deze capaciteit wel zeer beperkt maar het is beter dan wat ze nu hebben (niks). Daarnaast kunnen ze gebruik maken van onze eigen LCF/FUAD voor sensor capaciteit op zee.
Tja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 19:21 uurVandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

De goedkoopste manier voor België om die capaciteit te introduceren is een landbased SMART-L gecombineerd met shoorter capaciteit op het ASWF. Met de 16 cellen is deze capaciteit wel zeer beperkt maar het is beter dan wat ze nu hebben (niks). Daarnaast kunnen ze gebruik maken van onze eigen LCF/FUAD voor sensor capaciteit op zee.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 19:21 uurVandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

Het past op geen manier in de Belgische portomonnee, tenzij ze het roer ineens 180graden omgooien. Zie ik niet gebeuren.

Wel de 2x LCF, maar ook daarvoor zijn ze met vuurpeilen en sensors miljoen of 750 de stuk kwijt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2024 | 17:37 uur2 fuads voor de belgen.. smaakt het bier? Dat gaat om miljarden.

Vandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

Huzaar1

#2817
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 16:31 uurDe aanschafprijs van 2 occasion LCF zal beduidend lager liggen dan de aanschaf van 1 derde ASWF. Als ze 2 schepen kunnen overnemen dan snijdt het mes aan meerdere kanten, ook voor Benesam.

Laat deze 2 schepen 10 jaar dienst doen voor onze zuiderburen om vervolgens te opteren voor een batch 2 van FuAD. (voor NL ook 2 als definitieve vervanging voor de LCF's)

Capaciteit vervangen is zeker in België gemakkelijker dan toevoegen, puntje van aandacht, dan moeten men ook investeren in SM-3 en SM-6, maar dan hebben zo voor relatief zeer weinig plots ook autonomen BMD capaciteit en ook niet onbelangrijk, weer 4 fregatten.

2 fuads voor de belgen.. smaakt het bier? Dat gaat om miljarden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2816
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 16:31 uurDe aanschafprijs van 2 occasion LCF zal beduidend lager liggen dan de aanschaf van 1 derde ASWF. Als ze 2 schepen kunnen overnemen dan snijdt het mes aan meerdere kanten, ook voor Benesam.

Laat deze 2 schepen 10 jaar dienst doen voor onze zuiderburen om vervolgens te opteren voor een batch 2 van FuAD. (voor NL ook 2 als definitieve vervanging voor de LCF's)

Capaciteit vervangen is zeker in België gemakkelijker dan toevoegen, puntje van aandacht, dan moeten men ook investeren in SM-3 en SM-6, maar dan hebben zo voor relatief zeer weinig plots ook autonomen BMD capaciteit en ook niet onbelangrijk, weer 4 fregatten.

Klinkt leuk, maar ik zie het echt niet zomaar gebeuren.

Wat ik wel positief vind is het gerucht dat het FUAD een schip van 10.000 ton of meer gaat worden. Dit gaat wel meer richting het F-126 als basis van het ontwerp dan een verlengde ASWF naar mijn mening.

Ik ben ook heel erg benieuwd of Thales weer de combinatie SMART-L + APAR aanbied of dat men ondertussen al een doorontwikkeling is begonnen en we straks eigenlijk een SMART-L 2.0 krijgen misschien wel in 4 panelen i.p.v. rond draaien.

En ander interessante statistiek afkomstig uit een studie naar het FUAD is onderstaande, dit is een kosten model van een fregat om te bouwen.

- Hull structure 6%
- Propulsion plant 7%
- Electrical plant 10%
- Command & surveillance 42%
- Auxiliary systems 9%
- Outfit and furnishings 6%
- Armament 10%
- Integration/engineering 4%
- Ship assembly and support services 6%
Total 100%

Uitgaande van de ASWF's met een prijskaartje van 980 miljoen Euro volgens de meest recente info kom je dan op

- Hull structure € 58,8
- Propulsion plant € 68,6
- Electrical plant € 98,0
- Command & surveillance € 411,6
- Auxiliary systems € 88,2
- Outfit and furnishings € 58,8
- Armament € 98,0
- Integration/engineering € 39,2
- Ship assembly and support services € 58,8
Totaal € 980,0

* De bedragen zijn in miljoenen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/01/2024 | 15:50 uurKunnen ze dit qua budget en personeel operationeel krijgen? Zo ja waarom niet.
Al zie ik het niet snel gebeuren overigens, maar het zou een mooie toevoeging zijn voor de Belgen.

De aanschafprijs van 2 occasion LCF zal beduidend lager liggen dan de aanschaf van 1 derde ASWF. Als ze 2 schepen kunnen overnemen dan snijdt het mes aan meerdere kanten, ook voor Benesam.

Laat deze 2 schepen 10 jaar dienst doen voor onze zuiderburen om vervolgens te opteren voor een batch 2 van FuAD. (voor NL ook 2 als definitieve vervanging voor de LCF's)

Capaciteit vervangen is zeker in België gemakkelijker dan toevoegen, puntje van aandacht, dan moeten men ook investeren in SM-3 en SM-6, maar dan hebben zo voor relatief zeer weinig plots ook autonomen BMD capaciteit en ook niet onbelangrijk, weer 4 fregatten.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 26/01/2024 | 15:50 uurKunnen ze dit qua budget en personeel operationeel krijgen? Zo ja waarom niet.
Al zie ik het niet snel gebeuren overigens, maar het zou een mooie toevoeging zijn voor de Belgen.

Daar gaat dit natuurlijk meteen mank op, de Belgen hebben geen geld.

Zal met wat bedelen en vragen best een aantrekkelijke prijs kunnen hebben voor ze, maar de vuurpeilen die die boot nodig heeft kunnen ze..niet betalen.

Ze moeten Belgie ergens mee gaan beschermen, en je hebt dan meer aan een LC fregat voor zeebrugge dan een patriot batterij.

Die dingen zijn ongeveer even duur ( patriot batterij v.s luchtcommando fregat, en in dit geval een stuk goedkoper want zeg dat we ze voor 500 miljoen de stuk verkopen. Best haalbaar.

Maarja beman dat maar eens met de Belgische marine.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2813
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 13:46 uurIk zie mogelijkheden voor 2 LCF naar België ipv een 3e ASWF, immers dat zou een antwoord kunnen geven op hun wens voor eigen BMD en met SM-6 (naast SM-3) kunnen ze het gehele Belgische luchtruim afdekken.

Kunnen ze dit qua budget en personeel operationeel krijgen? Zo ja waarom niet.
Al zie ik het niet snel gebeuren overigens, maar het zou een mooie toevoeging zijn voor de Belgen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 13:46 uurIk zie mogelijkheden voor 2 LCF naar België ipv een 3e ASWF, immers dat zou een antwoord kunnen geven op hun wens voor eigen BMD en met SM-6 (naast SM-3) kunnen ze het gehele Belgische luchtruim afdekken.
Nu je het zegt, Belgie lijkt me een actor die hier zowel belang, nood als dringende behoefte aan heeft. Op deze wijze vergroten we onze slagkracht en effectiviteit ook ( benesam en NAVO).

Dan blijven er twee over voor behoud of verkoop. Het slopen van die apparaten lijkt me het stomste idee ooit en kan ik me ook niet voorstellen.

Ik denk dat daar ook op wordt voorgesorteerd omdat het wapenpakket van de FuAD apart wordt begroot en besteed. Dus ook conventionele wapens als daar ruimte voor is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2024 | 13:38 uurJa open deuren, maar lag al wel allemaal in verwachting. Met name de toenemende grootte en bewapening. Goed dat ook nieuwr dokken worden voorzien.

Als we de oude LCF's nu aanhouden is het compleet. Voor mijn part 2 verkopen en 2 moderniseren voor behoud. Portugal is vast geïnteresseerd.

Ik zie mogelijkheden voor 2 LCF naar België ipv een 3e ASWF, immers dat zou een antwoord kunnen geven op hun wens voor eigen BMD en met SM-6 (naast SM-3) kunnen ze het gehele Belgische luchtruim afdekken.

Huzaar1

Ja open deuren, maar lag al wel allemaal in verwachting. Met name de toenemende grootte en bewapening. Goed dat ook nieuwr dokken worden voorzien.

Als we de oude LCF's nu aanhouden is het compleet. Voor mijn part 2 verkopen en 2 moderniseren voor behoud. Portugal is vast geïnteresseerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)