Contract korvetten Indonesië rond

Gestart door Dennis123, 18/05/2005 | 20:42 uur

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 19/05/2005 | 16:24 uur
De Schelde is bijna met hun projecten klaar, en de Pelikaan wordt door andere Werf gemaakt.

De nieuwe Hr.Ms. Pelikaan wordt gebouwd door scheepswerf Damen, dat al een tijdje eigenaar is van De Schelde. Het is dus maar wat je "een andere werf" noemt.....

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 19/05/2005 | 09:25 uur
Bovendien is uit onderzoek gebleken door de Nederlandse Regering, dat de Indonesische marine helemaal niet veel tegen rebellen gedaan heeft.

Hier zakt mijn broek echt van af! De Indonesische marine heeft "niet veel" tegen rebellen gedaan. Welk onderzoek is dat dan wel? En wat is de definitie van "niet veel"? Maar een beetje gemoord? Maar een paar huizen in de fik geschoten? Maar enkele bootjes naar de kelder gejaagd?

Het gaat toch niet om welk krijgsmachtdeel wat doet of deed; het gaat om de houding en acties van de Indonesische regering. Daar beoordeel je een land op! Dus als je je landmacht tekeer laat gaan, was je voor wat betreft de marine je handen in onschuld en zo moet er volgens jou dan ook tegen aan gekeken worden.

Wat mij betreft te absurd voor woorden!

Dennis123

Citaat van: oud_zijde op 19/05/2005 | 10:17 uur
verkoop ze dan aan Taiwan of een ander land, er zijn heel veel orders afgeketst omdat het land die voor interne crisis zou gaan inzetten en dat was bij landen waar dit veel minder waarschijnlijk was als bij Indonesie

bovendien hebben we nog altijd een verantwoordelijkheid tegenover de mollukse gemeenschap hier en je kunt er vergif op innemen dat die schepen tegen hun families worden ingezet ongeacht wat een onderzoek van de overheid zegt want die willen gewoon graag verkopen.

en zo slecht gaat het nu ook weer niet dat die werven afhankelijk zijn van de bouw van 4 korvetten, ze hebben nota bene de LCF'en nog nauwelijks af, de Johan de Witt in aanbouw en de opvolger van hrms Pelikaan en er moet binnenkort een nieuwe bevoorrader komen, de hydrograven zijn net af etc. etc.

imo zouden we niet aan Indonesie moeten verkopen

Taiwan gaat China moeilijk doen, handelsrelaties bevriezen enzo, dus als je heel nederland failliet wil hebben is dat inderdaad een goede optie ;)
En jij hebt gelijk het probleem te pakken. De Schelde is bijna met hun projecten klaar, en de Pelikaan wordt door andere Werf gemaakt. Ze hebben het LPD nog, maar die is volgend jaar ook klaar en dan houdt het op. Aanvullend zou de nieuwe bevoorrader komen, maar dat is doorde bezuinigingne nu verzet naar 2013, tot die tijd heeft de marine niks voor de Schelde die met een orderstop dan dus kampt, en dan failliet zou gaan. Door de order voor korvetten kunnen ze het weer tot 2008 uithouden, wat dus eerst maar tot 2006 zou zijn. En laten we hopen dat er dan tussen 2008 en 2013 als de marine een nieuwe bevoorrader bestelt, een ander land weer schepen bij ons koopt.

oud_zijde

verkoop ze dan aan Taiwan of een ander land, er zijn heel veel orders afgeketst omdat het land die voor interne crisis zou gaan inzetten en dat was bij landen waar dit veel minder waarschijnlijk was als bij Indonesie

bovendien hebben we nog altijd een verantwoordelijkheid tegenover de mollukse gemeenschap hier en je kunt er vergif op innemen dat die schepen tegen hun families worden ingezet ongeacht wat een onderzoek van de overheid zegt want die willen gewoon graag verkopen.

en zo slecht gaat het nu ook weer niet dat die werven afhankelijk zijn van de bouw van 4 korvetten, ze hebben nota bene de LCF'en nog nauwelijks af, de Johan de Witt in aanbouw en de opvolger van hrms Pelikaan en er moet binnenkort een nieuwe bevoorrader komen, de hydrograven zijn net af etc. etc.

imo zouden we niet aan Indonesie moeten verkopen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Dennis123

En ik vindt de marinebouw in dit geval zo belangrijk dat het het waard is, maar dat had ik al uitgelegd in die post, dus niks inconsquent. Bovendien is uit onderzoek gebleken door de Nederlandse Regering, dat de Indonesische marine helemaal niet veel tegen rebellen gedaan heeft.
Dit is geen nieuwe order overigens, maar een vergroting. Vorig jaar waren de bouw van de eerste 2 al goedgekeurd. Deze 2 zijn een extra optie.

En nee de marine hoeft niet de Schelde te subsidieren, maar dan moeten ze de Schelde deze kans wel geven. Zodat wij over aantal jaren gewoon in Nederland kunnen kopen en er nog steeds meer dan 80% van de kosten van een marineschip de Nederlandse economie ingepomt kunnen worden. En dat is dant och heel wat beter dan in het buitenland kopen.

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 18/05/2005 | 23:16 uur
Zal een korvet echt effectief worden gebruikt voor het aanvallen van rebellen op land? ik denk het niet, daar bestaan wapens veel effectiever voor, het bewaken van de kustwateren ja daar kunnen die korvetten voor gebruikt worden, in verband met de piraterij daar ook in ons belang handig. Die onderzeëers waren inderdaad zonde zeker nu Nederland ze niet meer kwijt kan en moet gaan slopen wat weer zoveel kost. Maar deze korvettendeal is al een paar keer gecancelled, eigenlijk had dit contract er volgens mij al 2 jaar geleden moeten zijn dacht ik, en was de levering van meer dan 2 korvetten gevraagd. Onder druk van de politiek is dus al 1 en ander bijgeschaafd en gekrompen.

En ja ik vindt ook dat er geen wapens aan landen die tegen burgers inzetten mogen verkocht worden. Maar een korvet zal ik niet snel ina ctie tegen rebellen zien, en in dit geval vindt ik Nederlands eigen belang belangrijker. Ten eerste blifjt de werkgelegenheid van de Schelde voor minstens 3 jaar gewaarborgd. En kan er de komende 3 jaar weer naar investeringen gekeken worden, door middel van aankopen buitenland, of wie weet de koninklijke  marine zelf weer. En wie weet blijft het Nederlands marinebedrijf dan bestaan, zou mij veel meer vertrouwen in de toekomst geven, aangezien we dan ook in crisistijden tenminste nog wat materieel zelf kunnen maken.

Ik weet overigens niet of mensen onder jullie 1 of 2 weken geleden Nederland in bedrijf over de marine gezien hebben. Volgens dat programma was het grootste voordeel van de marine dat wij technisch zover voorliepen, en zulke goede schepen hebben. Ik vondt dit raar want nu werdt het Nederlandse marinebedrijf dus als een voordeel genoemd, terwijl toen nog het Nederlandse Marinebedrijf door een orderstop 2006 failliet zou gaan. Tja gebeuren rare dingen in Den Haag heb ik soms het idee.

Je spreekt jezelf tegen: je vindt dat er geen wapens verkocht mogen worden aan landen die wapens tegen burgers inzetten maar je wilt wel korvetten leveren aan zo'n land. Wat is dat nou voor inconsequente gedachtengang?

Verder heeft ook oud_zijde je al duidelijk gemaakt dat schepen wel degelijk ingezet kunnen worden tegen "rebellen".

En waarom kun je de Nederlandse marinescheepsbouw niet gewoon het beste vinden ondanks dat je momenteel geen nieuwe orders plaatst? We (de KM) zijn er niet om De Schelde indirect te subsidiëren!

oud_zijde

de manier waarop indonesie rebellen aanpakt is door een schip naar voor de kust te leggen en vissersbootjes/dorpjes in brand te schieten.

daar zijn die korvetten wel geschikt voor ja, ik vind het een zeer vreemde deal zeker gezien onze geschiedenis. Voor de Mollukse gemeenschap is dit bv de zoveelste steek in de rug want reken maar dat die korvetten ook op de mollukken ingezet zullen worden.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Dennis123

#6
Citaat van: Lenoir op 18/05/2005 | 23:08 uur
Citaat van: Dennis123 op 18/05/2005 | 22:26 uur
Ag niet zeuren, door die kwesties waar jullie het over hadden zijn er al deals voor 4 korvetten afgekeurd, en was deze deal ook maar zeer de vraag. De grote vraag die je kan stellen hoe groot de invloed van korvetten is op de eilanden. Niet echt van belang.

Hoezo niet zeuren? Ik stel de inconsequentie van de achtereenvolgende Nederlandse regeringen aan de kaak. Het ene moment lekker moreel doen en het volgende moment is de werkgelegenheid van De Schelde belangrijker! Van mij mogen ze verkopen wat ze willen t.b.v. onze werkgelegenheid, want als wij niet verkopen doen de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Grieken het wel. Mag ik je helpen herinneren aan het hoge moraal van de Nl-regering om geen onderzeeboten aan een democratisch Taiwan te verkopen om hun grote dictatoriale buur niet tegen de haren in te strijken. En nu wel aan Indonesië? Beetje vreemd......

En welke korvettendeals met Indonesié zijn er in het verleden dan niet doorgegaan? Dat zou ik graag willen horen van je, want Nederland heeft in de jaren 80 zes "Van Speijk's" verkocht aan de Indonesiërs en bij elke KM-trip naar de oost wordt jakarta met allerhande toeters en bellen aangedaan.

Hoezo korvetten niet van belang of geen invloed in de Indonesische wateren? het eilandrijk wordt aan alle kanten omringd door onmetelijke kilometers kustlijn. Ik denk dat 4 korvetten wel degelijk een rol kunnen spelen bij de acties tegen "rebellen". Het afdoen als zijnde "niet echt van belang" lijkt mij onzin. Volgens mij staat er op een korvet toch wel iets waar je redelijk mee op los kan knallen richting de wal.........



Zal een korvet echt effectief worden gebruikt voor het aanvallen van rebellen op land? ik denk het niet, daar bestaan wapens veel effectiever voor, het bewaken van de kustwateren ja daar kunnen die korvetten voor gebruikt worden, in verband met de piraterij daar ook in ons belang handig. Die onderzeëers waren inderdaad zonde zeker nu Nederland ze niet meer kwijt kan en moet gaan slopen wat weer zoveel kost. Maar deze korvettendeal is al een paar keer gecancelled, eigenlijk had dit contract er volgens mij al 2 jaar geleden moeten zijn dacht ik, en was de levering van meer dan 2 korvetten gevraagd. Onder druk van de politiek is dus al 1 en ander bijgeschaafd en gekrompen.

En ja ik vindt ook dat er geen wapens aan landen die tegen burgers inzetten mogen verkocht worden. Maar een korvet zal ik niet snel ina ctie tegen rebellen zien, en in dit geval vindt ik Nederlands eigen belang belangrijker. Ten eerste blifjt de werkgelegenheid van de Schelde voor minstens 3 jaar gewaarborgd. En kan er de komende 3 jaar weer naar investeringen gekeken worden, door middel van aankopen buitenland, of wie weet de koninklijke  marine zelf weer. En wie weet blijft het Nederlands marinebedrijf dan bestaan, zou mij veel meer vertrouwen in de toekomst geven, aangezien we dan ook in crisistijden tenminste nog wat materieel zelf kunnen maken.

Ik weet overigens niet of mensen onder jullie 1 of 2 weken geleden Nederland in bedrijf over de marine gezien hebben. Volgens dat programma was het grootste voordeel van de marine dat wij technisch zover voorliepen, en zulke goede schepen hebben. Ik vondt dit raar want nu werdt het Nederlandse marinebedrijf dus als een voordeel genoemd, terwijl toen nog het Nederlandse Marinebedrijf door een orderstop 2006 failliet zou gaan. Tja gebeuren rare dingen in Den Haag heb ik soms het idee.

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 18/05/2005 | 22:26 uur
Ag niet zeuren, door die kwesties waar jullie het over hadden zijn er al deals voor 4 korvetten afgekeurd, en was deze deal ook maar zeer de vraag. De grote vraag die je kan stellen hoe groot de invloed van korvetten is op de eilanden. Niet echt van belang.

Hoezo niet zeuren? Ik stel de inconsequentie van de achtereenvolgende Nederlandse regeringen aan de kaak. Het ene moment lekker moreel doen en het volgende moment is de werkgelegenheid van De Schelde belangrijker! Van mij mogen ze verkopen wat ze willen t.b.v. onze werkgelegenheid, want als wij niet verkopen doen de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Grieken het wel. Mag ik je helpen herinneren aan het hoge moraal van de Nl-regering om geen onderzeeboten aan een democratisch Taiwan te verkopen om hun grote dictatoriale buur niet tegen de haren in te strijken. En nu wel aan Indonesië? Beetje vreemd......

En welke korvettendeals met Indonesié zijn er in het verleden dan niet doorgegaan? Dat zou ik graag willen horen van je, want Nederland heeft in de jaren 80 zes "Van Speijk's" verkocht aan de Indonesiërs en bij elke KM-trip naar de oost wordt jakarta met allerhande toeters en bellen aangedaan.

Hoezo korvetten niet van belang of geen invloed in de Indonesische wateren? het eilandrijk wordt aan alle kanten omringd door onmetelijke kilometers kustlijn. Ik denk dat 4 korvetten wel degelijk een rol kunnen spelen bij de acties tegen "rebellen". Het afdoen als zijnde "niet echt van belang" lijkt mij onzin. Volgens mij staat er op een korvet toch wel iets waar je redelijk mee op los kan knallen richting de wal.........


Dennis123

Ag niet zeuren, door die kwesties waar jullie het over hadden zijn er al deals voor 4 korvetten afgekeurd, en was deze deal ook maar zeer de vraag. De grote vraag die je kan stellen hoe groot de invloed van korvetten is op de eilanden. Niet echt van belang.

Anubis

Als je het mij vraagt zeer bedenkelijk.

KapiteinRob

Natuurlijk is het voor De Schelde perfect dat ze weer wat brood op de plank krijgen, maar ik snap eerlijk gezegd de Nederlandse exportpolitiek in deze niet. "We" gaan er internationaal prat op geen wapens te leveren aan landen waar we zo onze bedenkingen over hebben. Volgens mij nam en neemt Indonesië het niet zo nauw met mensenrechten en aanverwante zaken waar we in Nederland de mond vol van hebben. Mag ik wijzen op de acties van Indonesië op Timor in het niet zo verre verleden en de laatste jaren op Atjeh?

Dennis123

bron: Omroep Zeeland

CitaatMinister Kamp van Defensie heeft
woensdag in Jakarta een contract
getekend voor de bouw van twee
korvetten bij Scheepswerf de Schelde
in Vlissingen voor de Indonesische
marine.

In juli vorig jaar kreeg de Schelde al
een voorlopige exportvergunning voor
de twee kleine fregatten.

De twee bestelde korvetten zorgen voor
ongeveer 3 jaar werk bij Schelde
Marinebouw.

Dus als ik het goed begrijp blijft de Nederlandse marinebouw voorlopig bestaan  :o YESSSSSs ik maak even een paar vreugdedansjes dan, en ben blij dat men nog niet zo dom is als ik dacht