Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

dudge

#2344
Citaat van: DvdW op 18/12/2013 | 16:26 uur
Ik sta er gemengd in. Aan de ene kant ontzettend jammer dat de laatste leo's naar het buitenland vertrekken, en daarmee de kans dat de tank snel weer terugkeert verkeken is. Aan de andere kant. 200 miljoen voor Defensie is niet verkeerd. Ik zou dan wel willen voorstellen om het op de begroting voor de KL te zetten en niet in dat zwarte gat wat de JSF heet storten. Dan kunnen we er net één setje schroefjes voor aanschaffen.

Reken er maar op dat het naar de KLu gaat. Is het niet de F35 dan zal het de MQ9 Magere Hein worden.
Al kunnen we het ook met gesloten beurs doen. Zij onze leopards, wij een set Patria's voor het vredeskorps op wielen.

DvdW

Citaat van: Harald op 18/12/2013 | 16:18 uur
Finland to Buy Battle Tanks from Netherlands
Ik sta er gemengd in. Aan de ene kant ontzettend jammer dat de laatste leo's naar het buitenland vertrekken, en daarmee de kans dat de tank snel weer terugkeert verkeken is. Aan de andere kant. 200 miljoen voor Defensie is niet verkeerd. Ik zou dan wel willen voorstellen om het op de begroting voor de KL te zetten en niet in dat zwarte gat wat de JSF heet storten. Dan kunnen we er net één setje schroefjes voor aanschaffen.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Finland to Buy Battle Tanks from Netherlands

The Defence Forces are planning to make a significant arms purchase from the Netherlands in the beginning of next year, according to a report broadcast by MTV on Tuesday.

The report said the authorities reached a deal to buy a hundred used Leopard battle tanks at a cost of about €200m.

The Leopard 2A6 tanks are reported to be in good condition.

Finnish parliament gave go ahead to the tank purchase deal considering the benefits and cost-effectiveness.

Minister of Defence Carl Haglund, however, said the matter was still in progress. According to MTV reports, the deal is likely to be sealed in the next month

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/150346/finland-to-buy-leopard-tanks-from-netherlands.html

Harald

#2341
Citaat van: Elzenga op 18/12/2013 | 14:41 uur
Enig idee hoeveel Leopard2 tanks de Duitsers nog in opslag hebben (voor verkoop)?

Volgens mij hadden de Duitsers in 2012 over de 400 stuks Leo2's in dienst maar door bezuinigingen wordt dit aantal ook minder, dus misschien een mogelijkheid voor overname/lease door NL

En dat Duitsland zo'n 2400 stuks Leo2 had en nu meer richting de 300 stuks, das 15%
net gelezen dat ze teruggaan naar 225 stuks Leopards 2A6, dus minder dan 10%

Harald

Straks zien onze Leopards 2 er zo uit ....  :'(


Elzenga

Enig idee hoeveel Leopard2 tanks de Duitsers nog in opslag hebben (voor verkoop)?

dudge

Citaat van: Harald op 18/12/2013 | 14:10 uur
klopt en wat ik uit Finse forums lees is dat Russisch materieel in opslag gaat

Keuze voor Leo heeft ook te maken met Nordic 2020 visie, meer aansluiting bij NAVO

Bij de laatste vergadering ( 4 dec ) van Nordic Defence Cooperation, daar was onze MinDef ook aanwezig

http://www.defmin.fi/en/topical/press_releases/nordic_defence_cooperation_2020.5697.news



Dus de T72's zijn nu nog in dienst, en gaan vervangen worden door de Leo2A6NL, waarbij het oude materieel in opslag gaat? Waarmee Finland gaat beschikken over een stuk of 220 Leo2's?

Dat is een aardige omvang.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 18/12/2013 | 14:00 uur
Uit een Fins nieuws bericht van vanochtend (ik heb het geplaatst op Twitter) zijn de beoogde Leo2's: aanvullend!

klopt en wat ik uit Finse forums lees is dat Russisch materieel in opslag gaat

Keuze voor Leo heeft ook te maken met Nordic 2020 visie, meer aansluiting bij NAVO

Bij de laatste vergadering ( 4 dec ) van Nordic Defence Cooperation, daar was onze MinDef ook aanwezig

http://www.defmin.fi/en/topical/press_releases/nordic_defence_cooperation_2020.5697.news


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/12/2013 | 13:56 uur
Gaan de leo's de A4's vervangen of aanvullen?

Uit een Fins nieuws bericht van vanochtend (ik heb het geplaatst op Twitter) zijn de beoogde Leo2's: aanvullend!

dudge

Citaat van: Harald op 18/12/2013 | 13:37 uur
uit het bovenstaande bericht : (via google translate)

Het is de bedoeling dat de minister Haglund een contract kan ondertekenen aan het eind van januari bezoek aan het huis van de Nederlandse collega 's .



Gaan de leo's de A4's vervangen of aanvullen?
De status van de T72's en T55's in Finse dienst is onbekend? Daar hebben ze er ook een stuk of 200 van gehad.

http://www.armyrecognition.com/finland_finnish_army_land_ground_forces_uk/finland_finnish_army_land_ground_forces_military_equipment_armoured_vehicle_technical_data_sheet_des.html

Harald

Citaat van: DvdW op 18/12/2013 | 13:15 uur
Het bericht is bevestigt door het Finse MinDef: http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/sv.jsp?oid=404009 Zeg maar dag met je handje tegen onze laatste leo's  :'(

uit het bovenstaande bericht : (via google translate)

Het is de bedoeling dat de minister Haglund een contract kan ondertekenen aan het eind van januari bezoek aan het huis van de Nederlandse collega 's .


DvdW

Het bericht is bevestigt door het Finse MinDef: http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/sv.jsp?oid=404009 Zeg maar dag met je handje tegen onze laatste leo's  :'(
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Kaaskop2

Citaat van: jurrien visser op 17/12/2013 | 20:26 uur
Als het goed is komen deze ten gunste van de defensiebegroting.... (al weet je het met het huidige inhalige pluche nooit zeker)
Kan goed besteed worden aan de nieuwe gemotoriseerde brigade. De hebben beter materieel nodig.

Harald

Even op een Fins forum zitten lezen (via google translate), maar daar vinden ze het een zeer goede deal : 100 Leo2A6 voor 200 miljoen met een berg reserve onderdelen en de Leo's zijn geheel compleet met alle apparatuur erin.

:'( ...

Finland heeft waarschijnlijk eerst bij Duitsland gekeken voor 2de hands Leo's , maar de Polen waren hun voor.

dudge

Citaat van: Flyguy op 17/12/2013 | 23:12 uur
Pffff, die swp zijn ook vrij waardeloos.

Overigens om 25 oprukkende tanks met ondersteunende infanterie te stoppen heb je heel wat kracht nodig. Wij zouden het niet kunnen. Ik denk dat één A10 het niet voor elkaar krijgt, zelfs meerdere zullen het zeer taai hebben.

Ik bedoelde meer te zeggen dat er tegen elk militair middel wel een tegenmiddel is. En ja, in theorie kun je met een flight van 4 Apaches flinke schade aanrichten onder die tanks, maar die Apaches, Infanterie of A10 zijn ook zeer kwetsbaar voor een systeem dat bedoeld is om specifiek hun uit te schakelen.

En de SWP noemde ik dus bewust, hoewel het zelfs voor zijn rol geen uitblinker schijnt te zijn, kun je er best mee op een A10 schieten.