openbrief aan de vakbonden

Gestart door hoeky75, 16/04/2011 | 22:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#6
Citaat van: Elzenga op 17/04/2011 | 01:13 uur
Het gaat om een structurele bezuiniging van 1 miljard per jaar. De keuze voor de F-16-60 zou dus structureel 1 miljard per jaar moeten opleveren. Het idee is hier op het forum ook al vaker geopperd. Door een alternatief te kiezen voor de JSF kan er veel geld worden bezuinigd. Zowel de F-16-60 als de Gripen bieden die mogelijkheid.

Maar de keuze voor de JSF is geen rationele keuze meer maar een politiek-emotionele. De loopgraven in dat kader zijn door de pro-JSF lobby al betrokken. Of er moet alsnog een meerderheid in de Kamer anders beslissen. Misschien moet de PVV zich eens bezinnen op haar voorkeur in deze.

We hebben deze optie al vaak de revue laten passeren en ook in mijn ogen is dit een goed plan.

Wat de brief spreekt in feite over een vervanging van de F16 door de F16 maar dan voor een periode van 20 jaar wat weer zou beteken dat rond 2035-2040 de invoer kan plaats vinden van de F35 zonder kinderziektes en verborgen kosten.

Interessant aan dit voorstel is natuurlijk de beschikbaarheid van twee alternatieven rond 2035-40 van zowel de Amerikaanse (Boeing) FA/XX als de Europese vervanger van de Gripen, EF en Rafale (als dit progamma ook daadwerkelijk van de grond komt)

In dit kader kan de F16 block 60 als interim oplossing funktioneren (misschien zelfs als lease kist, naar Hongaars of Italiaans model) om vervolgens aan te haken bij een van de twee progamma's.

In dit kadre past ook de huidige Gripen en niet zo zeer de hoogst onzekere NG, zeker omdat de Zweden gaan voor instandhouding van de B/C variant tot de genoemde periode.

Misschien zou de keuze moeten zijn:

De F16 block 60 en participeren in een Amerikaans initiatief als de FA/XX
of
De Gripen B/C en participeren in een gezamelijk Europees initiatief.

boekje_pienter

De ODB heeft gelijk: de JSF is de genadeslag voor de huidige bezuinigingen; tegelijkertijd met de Beleidsbrief kreeg de Tweede Kamer de brief over de aanschaf van het tweede testtoestel en werd in diezelfde Beleidsbrief aangegeven dat "De betrokkenheid van overheid en bedrijfsleven bij de ontwikkeling en de productie van de JSF [...] ongewijzigd [blijft] en hetzelfde geldt voor het Nederlandse planningsaantal" (pagina 19).

M.a.w. het Regeerakkoord en andere zaken zorgen ervoor dat de lobby voor de JSF sterker is en blijft dan het over het hek werpen van 12.300 loyale werknemers.

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 17/04/2011 | 01:51 uur
Maar dat het de beste kist is vergeten we dan voor het gemak maar even.

Ik heb om me te vervoeren, boodschappen te doen en nog wat andere ad-hoc taken een nieuwe, goede, betrouwbare auto nodig. Dus, ik noem maar een dwarsstraat, een Lada of een Zastava wordt het niet. Maar een Rolls Royce modelletje 2017 is me te duur en de kostprijs in het geheel niet duidelijk. Als ik nou een Vokjkswagen koop, kan ik prima de taken uitvoeren die ik wil. Oops, de VW heeft geen bar aan boord, en de Xenon-verlichting is me te duur. Heb ik dat nodig? Nee. Kan ik ermee doen wat ik nodig vind? Ja. Kan ik met de rest van de familie mee op vakantie? Ja. Staat mijn huishoudbudget een Rolls Royce toe? Nee. Een VW is te betalen, en dan hou ik ook nog geld over om mijn fiets en mijn motor in bedrijf te houden. Dat de rest van mijn gezin liever een Rolls Royce heeft omdat onze Engelse oom dat zo geweldig zou vinden, is dan jammer......

Duidelijk?  ;)

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 17/04/2011 | 01:13 uur
Maar de keuze voor de JSF is geen rationele keuze meer maar een politiek-emotionele.

Maar dat het de beste kist is vergeten we dan voor het gemak maar even.

Elzenga

Het gaat om een structurele bezuiniging van 1 miljard per jaar. De keuze voor de F-16-60 zou dus structureel 1 miljard per jaar moeten opleveren. Het idee is hier op het forum ook al vaker geopperd. Door een alternatief te kiezen voor de JSF kan er veel geld worden bezuinigd. Zowel de F-16-60 als de Gripen bieden die mogelijkheid.

Maar de keuze voor de JSF is geen rationele keuze meer maar een politiek-emotionele. De loopgraven in dat kader zijn door de pro-JSF lobby al betrokken. Of er moet alsnog een meerderheid in de Kamer anders beslissen. Misschien moet de PVV zich eens bezinnen op haar voorkeur in deze.

hoeky75

   
open brief aan vakorganisaties
« Gepost op: Gisteren om 12:45:59 »    
Aan   :Alle besturen van vakorganisaties
              Defensiemedewerkers
   
Van   :H.J. (Erik) Jurriëns
    Voorzitter ODB
    Postbus 1055
   1780 EB Den Helder
       

Den Helder, 15 april 2011

Ons nummer   : ODB/20110415-001
Onderwerp   : open brief aan vakorganisaties
Bijlage      : Krimp zonder Kramp 1


Geachte collega's.

Door middel van deze open brief neemt het bestuur van de Onafhankelijke Defensiebond het initiatief om de deelnemers aan het "georganiseerd overleg" op te roepen om het standpunt van de ODB zoals verwoord in "Krimp zonder Kramp 1" (KzK1) in het overleg over te nemen.

De oplossingen zoals verwoord in KzK1 (een ander wapenplatform) zorgt ervoor dat gedwongen ontslagen niet nodig zijn en dat Defensie op een verantwoorde manier in de komende vier jaar op natuurlijke wijze, indien de politiek dit nog nodig zou achten, op een fatsoenlijke manier kan krimpen.
Sterker nog, de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen zijn dan feitelijk overbodig geworden.

Het kan de politiek toch nooit ernst zijn dat werkgelegenheid in den vreemde voorgaat op de wergelegenheid van hen die in naam van diezelfde politici hun leven dagelijks in de waagschaal stellen, en hebben gesteld.

Voorstel Krimp zonder Kramp 1 is de meest simpele oplossing om zonder kleerscheuren door deze opgelegde bezuinigingen te komen en daarom ook van groot belang voor uw achterban!

Het bestuur van de ODB ziet uw antwoord met belangstelling tegemoet.


Met vriendelijke groet,



H.J. Jurriëns
voorzitter
Krimp zonder Kramp

5-11-2010
Defensie staat aan de vooravond van enorme bezuinigingen en de komende 4 jaar zal voor 800 miljoen aan besteedbaar budget wegvallen. De ODB wacht nog steeds op de eerste gesprekken met de bewindsvoerder over de arbeidsvoorwaarden 2010/2011 en de uitkomst daarvan.

De voorganger van de huidige Minister van Defensie dhr. Van Middelkoop (CU) heeft een verarmd en uitgekleed bedrijf achtergelaten waarbij hij het personeel als enige in Nederland in 2010 geen salarisverhoging heeft gegund.

De ODB is realistisch genoeg om te erkennen dat in de huidige tijd bezuinigingen onontkoombaar zijn. Echter niet op de wijze en aard die door beleidsmakers in Den Haag worden opgelegd, omdat gebleken is dat door onwetendheid beslissingen worden genomen die het Defensiebedrijf op langere termijn schaden.

Als vakbond hebben wij vele militairen geïnterviewd waar zij, als dat zou worden gevraagd, zelf op zouden willen bezuinigen. De uitkomst van al deze gesprekken was verassend.

Vervang F16 door F16-block60
Het Ministerie heeft ruim 5.7 miljard euro gereserveerd voor de aanschaf van 85 joint Strike Fighters (JSF) De F16 echter wordt op dit moment nog steeds geproduceerd en luchtmachten uit zo'n 27 landen maken gebruik van dit betrouwbare toestel.

De F16 is nog steeds een modern wapenplatform, maar begint het einde van zijn levensduur (airframe) te bereiken. Uit vele discussies op Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht met leden over dit onderwerp is het originele idee naar voren gekomen de F16 te vervangen door een nieuwe F16-block60.
Dit idee geeft enorm veel voordelen. De organisatie van de Klu is volledig ingericht op dit toestel zoals:
•   Opleidingen
•   Onderhoud
•   Bevoorrading
•   innovatief wapenplatform
•   NAVO inzet verzekerd
•   Inzet vredesoperaties voor 20 jaar verzekerd
•   20 jaar levensduur

Met de aanschaf van de JSF zijn nog veel verborgen kosten gemoeid. Een introductie van een willekeurig jachtvliegtuig vanaf de tekentafel, gaat meestal gepaard met vele kinderziektes en budget overschrijdingen. Alle voordelen die zijn genoemd voor een nieuwe F16, heeft dat toestel dan juist als nadeel.

Maar het grootste voordeel is het aanschafbedrag van "slechts" 2 miljard euro. Als daarnaast het nodige wordt geïnvesteerd in extra reserve onderdelen, zal een totale kostprijs van zo'n 3 miljard euro het eindbedrag gaan bepalen. Dit levert een besparing op van 2.7 miljard euro.

Door dit efficiënte voorstel, gelanceerd vanuit het eigen personeel kan Defensie in zijn huidige vorm blijven bestaan. Nederland hoeft niet uit het JSF project te stappen en heeft over 20 jaar de keuze uit meerdere JSF varianten die niet vanaf de tekentafel komen maar gewoon vanaf de plank besteld kunnen worden.

Stop de afbraak begin met opbouw!

Erik Jurriëns
voorzitter

Aanbiedingsbrief:

Abvakabo/FNV
Boerhaavelaan 1
2713 HA Zoetermeer
T.a.v. bestuur

ACOM
Larikslaan 1
3830 AG Leusden
T.a.v. bestuur.

AFMP/FNV
Postbus 157
3440 AD Woerden
T.a.v. bestuur.

BBTV
Amethisthorst 20
2509 AA  Den Haag
T.a.v. bestuur.

CNV Publieke Zaak
Postbus 84500
2508 AM Den Haag
T.a.v. bestuur

FVNO
Wassenaarseweg 2b
2569 CH 's-Gravenhage
T.a.v. het bestuur

KVMO
Wassenaarseweg 2b
2569 CH 's-Gravenhage
T.a.v. het bestuur

MARVER/FNV
Postbus 157
3440 AD Woerden
T.a.v. het bestuur

ODB
Postbus 1055
1780 EB Den Helder
T.a.v. het bestuur

VBM/NOV
Amethisthorst 20
2509 AA  Den Haag
T.a.v. het bestuur

Ter informatie aan:


Tweede Kamer der Staten Generaal
Vaste commissie voor Defensie
HDP
Leden van de ODB
media