Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 19/12/2020 | 09:42 uur
Waarom verkopen we niet elk een fregat aan de Grieken?

Omdat de Belgen niet zo slagvaardig zijn als de Nederlanders om de industrie te ondersteunen. En de Belgische regering koos voor Franse mijnenjagers waarom zou de Nederlandse regering dan nog moeite gaan doen voor de Belgische regering.

Master Mack

Als de KM nu gekozen had voor het samenvoegen van de wapensystemen van de onderstaande Sigma uitvoeringen dan hadden we een zwaarbewapende M vervanger gehad. Dan waren we misschien nu al aan het bouwen en geen 2 maar 4/6 en was er ruimte voor minimaal de 1 op 1 vervanger van het LCF of misschien gelijkwaardig aan Deu zelfs 6 stuks. Had ook niet slecht geweest. 6-6-4 optie oppervlakte eenheden.

Stoonbrace

Citaat van: Nikehercules op 18/12/2020 | 22:43 uur
Spelen er bij de bij de Belgen soortgelijke personeelsproblemen? Zo ja, dan zou het mij niet verbazen als de twee overgebleven (Belgische) M-fregatten tot aan vervanging volledig gezamenlijk worden bemand. De politiek zal weinig bezwaren hebben tegen nog verdere integratie, wij behouden expertise, en de Belgen drukken kosten door de verhuur van twee halve fregatten aan Nederland.

Wellicht kunnen de Grieken met hun M's aansluiten bij het bestaande NLD/BE instandhoudingsprogramma, dan blijven die kosten ook beheersbaar.

Waarom verkopen we niet elk een fregat aan de Grieken?

Nikehercules

Citaat van: Flyguy op 18/12/2020 | 10:34 uur
Zal aardig wat schelen voor de bezettingen. Eén van de MFF bemanningen wordt sowieso al team Tromp, dan kan de andere bemanning worden verdeeld over de rest van de schepen en functies op de wal.

Het is niet leuk, maar we kunnen maar beter wat indikken met een betere bezettingsgraad dan doorgaan op de huidige manier.

Citaat van: Parera op 18/12/2020 | 13:50 uur
Ik ben benieuwd wat zo een verkoop gaat doen voor de NL-BE samenwerking rondom de fregatten omdat wij op dat moment eigenlijk dat type niet meer opereren. Nu zal dat geen gat zijn dat niet te overbruggen valt (evt. het vMFF vervroegen).

Spelen er bij de bij de Belgen soortgelijke personeelsproblemen? Zo ja, dan zou het mij niet verbazen als de twee overgebleven (Belgische) M-fregatten tot aan vervanging volledig gezamenlijk worden bemand. De politiek zal weinig bezwaren hebben tegen nog verdere integratie, wij behouden expertise, en de Belgen drukken kosten door de verhuur van twee halve fregatten aan Nederland.

Wellicht kunnen de Grieken met hun M's aansluiten bij het bestaande NLD/BE instandhoudingsprogramma, dan blijven die kosten ook beheersbaar.

Parera

#1435
'M-fregatten en Sigma-fregatten in voorstel aan Griekenland'
https://marineschepen.nl/nieuws/M-fregatten-nog-steeds-in-aanbod-aan-Griekenland-181220.html

Volgens  het marineschepen.nl artikel gaat het om 4 SIGMA 10514's maar daarover heb ik mijn twijfels. De voorstellen van de VS en Frankrijk lagen allemaal tussen de 115 en 125 m lengte dus is in mijn ogen 105 m wel heel erg klein in verhouding met de 130 m lange S-fregatten. Maar kleiner betekend ook goedkoper en inzetbaar met een kleinere bemanning dus ik wil het ook niet helemaal uitsluiten.

Qua mogelijke bewapening kun je een SIGMA 10514 redelijk vergelijken met een S-fregat:
S-fregat (griekse dienst)

  • 1x 76 mm kanon
  • 2x2 torpedobuizen (mk46 LWT)
  • 2x4 Harpoon Anti-scheepsraket
  • 8x Sea Sparrow SAM
  • 1x Phalanx CIWS
  • 1x medium helikopter (10 ton)
  • 176-196koppen

SIGMA 10514 (Damen Folder)

  • 1x 76 mm kanon
  • 2x3 torpedobuizen
  • 2x4 Anti-scheepsraket
  • 12x VLS cell VL MICA / 8x VLS cell mk41 ESSM
  • 1x CIWS
  • 1x medium helikopter (10 ton)
  • 122 koppen

Als we vervolgens kijken naar de productie van de SIGMA 10514's met de Mexicanen als voorbeeld, daarbij is ruim 70% van het werk lokaal uitgevoerd. Dat is iets waar de Grieken natuurlijk gevoellig voor moeten zijn ''lokaal geproduceerd''. Daarnaast zijn er naast de gebouwde SIGMA 10514's (Indonesie & Mexico) nog een meerdere varianten zoals de SIGMA 10514 PL ooit ontworpen voor de wensen van de Poolse marine. Deze schepen waren voorzien van o.a. een RHIB  zoals we die ook bij de OPV's kennen maar ook met een wat meer geavanceerd sensor pakket. En als laatste bestaat ook nog de SIGMA multi missionbay waarmee je van de SIGMA fregatten echt een multi inzetbaar fregat kan maken.

SIGMA 10514 PL

Flyguy

Citaat van: StrataNL op 18/12/2020 | 14:26 uur
We leveren dan wel flink aan ASW capaciteit in, aangezien er gesproken is om de towed array over te zetten naar de nieuwe fregatten, of worden deze dan meegeleverd aan Griekenland?

Tsja, maar de ervaring blijft behouden op de LCF'en. Vgm halen ze de towed array er wel af, zijn net nieuwe sets.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2020 | 17:40 uur
Prijzen zijn altijd weer zo'n verhaal met diverse invalhoeken, volgens het artikel is dit inclusief toeters en bellen.

Dan wordt het een ander verhaal, ik had al rekening gehouden met een prijsstijging 10 a 15 % door inflatie en een hogere staalprijs bij de $1,2 miljard

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2020 | 17:37 uur
800 miljoen euro voor een Sigma Fregat kan nooit. Marokko betaalde voor 3 Sigma light fregatten $1,2 miljard

Prijzen zijn altijd weer zo'n verhaal met diverse invalhoeken, volgens het artikel is dit inclusief toeters en bellen.

Ace1

Citaat van: Harald op 18/12/2020 | 08:50 uur
snelle vertaling vanuit het Grieks

Na de Verenigde Staten en Frankrijk heeft een ander land belangstelling getoond voor deelname aan het nieuwe fregatbouwprogramma van de marine. De reden voor Nederland dat een paar dagen geleden een officieel voorstel bij de Generale Staf van de Marine (GEN) heeft ingediend, waaronder de aanschaf van 4 SIGMA-type fregatten, de modernisering van de gemiddelde levensduur van 4 MEKO-fregatten en de concessie van twee "M" fregatten door de Nederlandse Marine als tussenoplossing.

De kosten voor elk SIGMA-fregat bedragen ongeveer 800 miljoen euro, inclusief wapenlading en technische ondersteuning.

800 miljoen euro voor een Sigma Fregat kan nooit. Marokko betaalde voor 3 Sigma light fregatten $1,2 miljard

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'M-fregatten en Sigma-fregatten in voorstel aan Griekenland'

http://disq.us/t/3tm4o0r

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 18/12/2020 | 10:34 uur
Zal aardig wat schelen voor de bezettingen. Eén van de MFF bemanningen wordt sowieso al team Tromp, dan kan de andere bemanning worden verdeeld over de rest van de schepen en functies op de wal.

Het is niet leuk, maar we kunnen maar beter wat indikken met een betere bezettingsgraad dan doorgaan op de huidige manier.
We leveren dan wel flink aan ASW capaciteit in, aangezien er gesproken is om de towed array over te zetten naar de nieuwe fregatten, of worden deze dan meegeleverd aan Griekenland?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Flyguy op 18/12/2020 | 10:34 uur
Zal aardig wat schelen voor de bezettingen. Eén van de MFF bemanningen wordt sowieso al team Tromp, dan kan de andere bemanning worden verdeeld over de rest van de schepen en functies op de wal.

Het is niet leuk, maar we kunnen maar beter wat indikken met een betere bezettingsgraad dan doorgaan op de huidige manier.

+1

Je kan een prachtige vloot van 8 fregatten in de haven van Den Helder leggen maar als je niet de middelen en mensen hebt om die schepen in te zetten heb je er uit eindelijk niets aan.
Ik ben benieuwd wat zo een verkoop gaat doen voor de NL-BE samenwerking rondom de fregatten omdat wij op dat moment eigenlijk dat type niet meer opereren. Nu zal dat geen gat zijn dat niet te overbruggen valt (evt. het vMFF vervroegen).

Flyguy

Zal aardig wat schelen voor de bezettingen. Eén van de MFF bemanningen wordt sowieso al team Tromp, dan kan de andere bemanning worden verdeeld over de rest van de schepen en functies op de wal.

Het is niet leuk, maar we kunnen maar beter wat indikken met een betere bezettingsgraad dan doorgaan op de huidige manier.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2020 | 08:33 uur
Het aanbod van #Damen voor de Griekse marine incl. 2 M fregatten van onze @kon_marine

και οι Ολλανδοί στην «ναυμαχία» για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού - https://go.shr.lc/2WqqJJC via @ThePressroomGR

snelle vertaling vanuit het Grieks

Na de Verenigde Staten en Frankrijk heeft een ander land belangstelling getoond voor deelname aan het nieuwe fregatbouwprogramma van de marine. De reden voor Nederland dat een paar dagen geleden een officieel voorstel bij de Generale Staf van de Marine (GEN) heeft ingediend, waaronder de aanschaf van 4 SIGMA-type fregatten, de modernisering van de gemiddelde levensduur van 4 MEKO-fregatten en de concessie van twee "M" fregatten door de Nederlandse Marine als tussenoplossing.

De kosten voor elk SIGMA-fregat bedragen ongeveer 800 miljoen euro, inclusief wapenlading en technische ondersteuning. De modernisering van MEKO zal worden uitgevoerd door de firma Thales Nederland, terwijl de tussenoplossing van de "M" -type fregatten door de Nederlanders 230 miljoen zal kosten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het aanbod van #Damen voor de Griekse marine incl. 2 M fregatten van onze @kon_marine

και οι Ολλανδοί στην «ναυμαχία» για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού - https://go.shr.lc/2WqqJJC via @ThePressroomGR