Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur


A.J.

Citaat van: Thomasen op 19/11/2021 | 14:23 uur
En niet te vergeten dat de jongens in het veld dus weer langer door moeten met het oude spul.

Dit dus. De eindgebruiker is zoals gewoonlijk weer de klos.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 14:09 uur

Hoe kun je in hemelsnaam een conclusie verbinden aan een contract waar je nul inhoudelijke kennis van hebt? Nog zotter is dat je doet alsof jij dit wel zou weten hoe aanbestedingsprocedures verlopen in plaats van de directie inkoop gezien je verwijzing naar 'de gemiddelde inkoper zou'.

En mij de wijsneus noemen.  Zwak.

Wie begint anderen hier nou uit te maken voor wijsneus? Jij begint hier meteen hoog van de toren te blazen dat iedereen behalve jij er geen reet van snapt... Dat is prima maar dan kun je ook gelijke antwoorden terug verwachten.

Wim1955

Precies mijn punt: het gaat er mij helemaal niet om of defensie fout zit of niet. De beeldvorming is: weer een mislukking. Slechte zaak.

Huzaar1

#1167
Citaat van: A.J. op 19/11/2021 | 14:08 uur
Joh, het interesseert me helemaal geen snars wie nou precies schuldig is aan wat... Of het nou de leverancier is die goed gebakken lucht heeft weten te verkopen of defensie die in verkooppraatjes is getrapt het zal me werkelijk waar aan mijn reet roesten. Feit blijft staan dat 1 partij van mening was iets te kunnen leveren voor ongeveer de helft van de prijs van de rest, de gemiddelde inkoper zou hier iig enorm achterdochtig van gaan worden ondanks dat het een normaliter betrouwbare leverancier is.

Daarnaast moet je zelf ook niet zo wijsneuzerig doen, alsof jij op dat niveau aan het meebeslissen bent.

Hoe kun je in hemelsnaam een conclusie verbinden aan een contract waar je nul inhoudelijke kennis van hebt? Nog zotter is dat je doet alsof jij dit wel zou weten hoe aanbestedingsprocedures verlopen in plaats van de directie inkoop gezien je verwijzing naar 'de gemiddelde inkoper zou'.

En mij de wijsneus noemen.  Zwak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 13:27 uur
Nee dat hoef je niet. Het is een hele vertrouwde leverancier. Het niet na kunnen komen van het contract is vervolgens een probleem voor leverancier, de behoeftesteller stupide noemen na ontbinding door andere partij is van een andere planeet.

Gewijsneus hier over contractbesprekingen ook niet. Jullie oordelen zonder enige kennis van het contract en onderbouwing van het aanbod van de producent.

Producent kan afspraak niet nakomen. Period.

Joh, het interesseert me helemaal geen snars wie nou precies schuldig is aan wat... Of het nou de leverancier is die goed gebakken lucht heeft weten te verkopen of defensie die in verkooppraatjes is getrapt het zal me werkelijk waar aan mijn reet roesten. Feit blijft staan dat 1 partij van mening was iets te kunnen leveren voor ongeveer de helft van de prijs van de rest, de gemiddelde inkoper zou hier iig enorm achterdochtig van gaan worden ondanks dat het een normaliter betrouwbare leverancier is.

Daarnaast moet je zelf ook niet zo wijsneuzerig doen, alsof jij op dat niveau aan het meebeslissen bent.

Daarbij begint het wel een beetje een trend te worden, nieuwe pakken, Gryphus nu de MB...

Huzaar1

#1165
Citaat van: A.J. op 19/11/2021 | 11:26 uur
Als er zo'n grote delta (40%!) zit tussen een aanbieder en de rest moet je jezelf toch even op het achterhoofd gaan krabben en heel kritisch alles uitpluizen voordat je een klauw zet. If it sounds too good to be true...

Nee dat hoef je niet. Het is een hele vertrouwde leverancier. Het niet na kunnen komen van het contract is vervolgens een probleem voor leverancier, de behoeftesteller stupide noemen na ontbinding door andere partij is van een andere planeet.

Gewijsneus hier over contractbesprekingen ook niet. Jullie oordelen zonder enige kennis van het contract en onderbouwing van het aanbod van de producent.

Producent kan afspraak niet nakomen. Period.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Hoe het ook is ....

Als nr 1 zich terug trekt en dus afvalt, dan door in gesprek met nr. 2 Defenture met zijn ATTV, misschien nog een geheel dichte uitvoering. Maar de voorkeur om wel dicht bij de KCT versie te blijven om standaardisatie te krijgen.

Ik moet @Huzaar1 wel gelijk geven in het gegeven dat als er een contract is getekend door beide partijen en 1 stopt ermee omdat hij niet aan het contract kan voldoen. Dat kan dan wel consequenties geven voor de vertrekkende partij, bijvoorbeeld een "schade"vergoeding aan de contractverstrekker. Als je iets ondertekend en zeker op dit niveau dan weet je wat je ondertekend. Contracten worden door juristen gelezen en beoordeeld. Is geen A4-tje met onderaan hier tekenen....
MB is geen onbekende kleine partij, dus zij weten wel wat ze doen en zetten zo wel hun reputatie op het spel. Je trekt niet zomaar terug !
Dus moeten ze wel een erg goede reden hebben om "contractbreuk" te plegen en eruit te ztappen.

Even nog gezien in de tijd en wanneer het huidige voertuigen vervangen zouden moeten worden.... er ontstaat een gat, hoe dan ook...

Het voorstel van @Parera kan iets van de pijn verlichten denk ik inderdaad. maar wel beperkt aanschaffen.   


Parera

Citaat van: Kevon op 19/11/2021 | 12:10 uur
Die is toch veel te groot voor de oplossing die men zoekt? Hij moet in een chinook passen!
En ten tweede kies je dan voor een Iveco; laten die eerst het probleem met de 12kN (kantelprobleem) oplossen, dan pas verder praten over andere projecten denk ik persoonlijk.

Ja de Anaconda is te groot voor in de Chinook, maar het kan wel onder de Chinook vervoerd worden. Daarmee streept het een deel van de eisen af en vergeet niet interim oplossing. Het bied een tijdelijke oplossing voor het probleem. Een ander nadeel is dat ze niet kunnen voldoen aan de beschermingseisen van dit project.

Een ander alternatief wat eigenlijk beter past is de aankoop van een x aantal Vectors als interim oplossing. Die passen in de heli en er onder, mogelijk nadeel is dat ze waarschijnlijk wel iets duurder zijn dan de Anaconda's.

Kevon

Die is toch veel te groot voor de oplossing die men zoekt? Hij moet in een chinook passen!
En ten tweede kies je dan voor een Iveco; laten die eerst het probleem met de 12kN (kantelprobleem) oplossen, dan pas verder praten over andere projecten denk ik persoonlijk.

Citaat van: Parera op 19/11/2021 | 11:38 uur
Wat vinden de forum leden van de interim oplossing Anaconda 4x4 van DMV ? En dan uiteraard geen 515 voertuigen maar slechts een deel voor directe inzet in missies/oefeningen.



https://dmv4x4.com/anaconda/
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

#1161
Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 10:56 uur
...de hele aanbestedingsprocedure was achter de rug. Handtekeningen..contract..punt.

Heeft nul te maken met de aanbestedingsprocedure.

Dat is ook niet wat ik zeg, maar het betekend wel dat er mogelijk (bewust) een te lage prijs gegeven is door de fabrikant in de offerte. Vergeet niet dat de Duitsers veel projecten gewoon bij betaald hebben omdat het de Duitse industrie betrof. Misschien dacht MB hier ook wel, ook Nederland betaald het extra bedrag wel zonder problemen.

Of misschien heeft MB wel een hele grote reken fout gemaakt in haar offerte en zijn ze hier achter gekomen. Waarna ze hoopte dat die 40% ''speling'' nog wel wat ruimte bood om het bedrag toch hoger te maken.

Ik ga er niet vanuit dat defensie haar eisen en/of budget heeft aangepast voor dit project dus die optie valt wat mij betreft snel af.

Zoals je zelf aangaf het is een fout/probleem bij MB en niet bij Defensie, daarom contract nu onderbroken en door opzoek naar een nieuwe optie.

Wat vinden de forum leden van de interim oplossing Anaconda 4x4 van DMV ? En dan uiteraard geen 515 voertuigen maar slechts een deel voor directe inzet in missies/oefeningen.



https://dmv4x4.com/anaconda/

Kevon

Dat zei ik ook al, en hetzelfde geldt dus voor Iveco (12kN)

Citaat van: A.J. op 19/11/2021 | 11:26 uur
Als er zo'n grote delta (40%!) zit tussen een aanbieder en de rest moet je jezelf toch even op het achterhoofd gaan krabben en heel kritisch alles uitpluizen voordat je een klauw zet. If it sounds too good to be true...
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 10:56 uur
...de hele aanbestedingsprocedure was achter de rug. Handtekeningen..contract..punt.

Heeft nul te maken met de aanbestedingsprocedure.

Als er zo'n grote delta (40%!) zit tussen een aanbieder en de rest moet je jezelf toch even op het achterhoofd gaan krabben en heel kritisch alles uitpluizen voordat je een klauw zet. If it sounds too good to be true...

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/11/2021 | 10:53 uur
In de aanbesteding worden bepaalde eisen opgesteld door defensie, hierop schrijven de bedrijven hun voorstel inclusief offertes.  Dan mag je er vanuit gaan dat het bedrijf een voertuig kan bouwen dat voldoen aan de eisen die gesteld zijn en dat ook nog eens voor het bedrag wat is vast gesteld in de offerte.

Nu blijkt dat (36 maanden) na contract ondertekening de fabrikant het toch niet blijkt te kunnen tegen de vooraf afgesproken prijs. Uiteraard zit er in het contract mee gerekend (staal) prijzen die stijgen dat is niks vreemds. Maar ik vraag me toch af wat nu het probleem is waardoor MB het niet meer kan voor de afgesproken prijs, in mijn ogen kunnen dat 3 dingen betekenen:

- De prijzen zijn zo extreem gestegen dat de offerte prijs nu niet meer haalbaar is.
- De fabrikant heeft in haar offerte een veel te lage prijs gehanteerd met de hoop dat het bedrag extra wel betaald zou worden i.v.m. operationele behoeftes.
- Defensie heeft haar eisen aangepast waardoor het voertuig duurder is geworden.

Ik ga eigenlijk uit van de tweede optie, want MB bleek 40% lager ingezet te hebben dan dat Defenture dit had gedaan. En wat mij betreft zoals ik eerder aan gegeven heb mag Defenture deze order nu gewoon overnemen als 2e op de lijst. Natuurlijk moet er nu ook nog een keer gekeken gaan worden naar wat de (extra) kosten zijn voor dit traject. Defenture zou de Nederlandse partij VDL bij het project kunnen betrekken om delen van de opbouw te produceren (dit zouden ze ook voor MB doen). Daardoor kan de productie misschien iets sneller verlopen en de vertraging niet al te ver uit lopen.

...de hele aanbestedingsprocedure was achter de rug. Handtekeningen..contract..punt.

Heeft nul te maken met de aanbestedingsprocedure.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

In de aanbesteding worden bepaalde eisen opgesteld door defensie, hierop schrijven de bedrijven hun voorstel inclusief offertes.  Dan mag je er vanuit gaan dat het bedrijf een voertuig kan bouwen dat voldoen aan de eisen die gesteld zijn en dat ook nog eens voor het bedrag wat is vast gesteld in de offerte.

Nu blijkt dat (36 maanden) na contract ondertekening de fabrikant het toch niet blijkt te kunnen tegen de vooraf afgesproken prijs. Uiteraard zit er in het contract mee gerekend (staal) prijzen die stijgen dat is niks vreemds. Maar ik vraag me toch af wat nu het probleem is waardoor MB het niet meer kan voor de afgesproken prijs, in mijn ogen kunnen dat 3 dingen betekenen:

- De prijzen zijn zo extreem gestegen dat de offerte prijs nu niet meer haalbaar is.
- De fabrikant heeft in haar offerte een veel te lage prijs gehanteerd met de hoop dat het bedrag extra wel betaald zou worden i.v.m. operationele behoeftes.
- Defensie heeft haar eisen aangepast waardoor het voertuig duurder is geworden.

Ik ga eigenlijk uit van de tweede optie, want MB bleek 40% lager ingezet te hebben dan dat Defenture dit had gedaan. En wat mij betreft zoals ik eerder aan gegeven heb mag Defenture deze order nu gewoon overnemen als 2e op de lijst. Natuurlijk moet er nu ook nog een keer gekeken gaan worden naar wat de (extra) kosten zijn voor dit traject. Defenture zou de Nederlandse partij VDL bij het project kunnen betrekken om delen van de opbouw te produceren (dit zouden ze ook voor MB doen). Daardoor kan de productie misschien iets sneller verlopen en de vertraging niet al te ver uit lopen.