Visie Krijgsmacht 2020/2030 Deel 2

Gestart door A.J., 05/05/2014 | 01:14 uur

Mourning

Citaat van: Ros op 17/12/2014 | 14:31 uur
En waar ligt die oude sok dan, of matras waar het onder ligt ?  Ik zie alleen maar pogingen vanuit Den Haag om, zonder veel succes, inkomsten en uitgaven met elkaar in balans te brengen  :confused:

Ik denk, met alle respect, dat er in ieder geval nog wel wat te vinden valt als politieke partijen bereid zijn om ook delen van hun achterban wat minder te ontzien...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/12/2014 | 14:15 uur
Geld is er.

En waar ligt die oude sok dan, of matras waar het onder ligt ?  Ik zie alleen maar pogingen vanuit Den Haag om, zonder veel succes, inkomsten en uitgaven met elkaar in balans te brengen  :confused:

Elzenga

Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 20:50 uur
Idem voor de Zorg , Onderwijs, OSW etc ?......geeft een heerlijke rust, en geeft tevreden burgers. Wat mij betreft is dit onverantwoord besturen. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse acties op ellende ergens in de wereld......maak een zak geld over en wij slapen weer heerlijk.
Ja, geldt ook voor zorg onderwijs en OSW. Gewoon eens een periode rust in de tent..niet elke 4 jaar een nieuwe visie en beleid. Zou Nederland goed doen. Idem voor defensie...2%!..en dat is helemaal niet teveel of onhaalbaar. Is gewoon een politieke keuze..en die is prima te onderbouwen. Geld is het probleem niet...waar je het aan besteed wel.
Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 20:50 uur
Klink heel simpel maar je moet het gewoon aanpakken als een bedrijf. Lange en korte termijn strategie, wat gaat het kosten en hoe kom ik aan het geld.
Defensie is geen bedrijf en zal dat ook niet worden. Maar strategie, visie en ambitieniveau heb ik uitgezet. Geld is er. Duidelijkheid creeren en stabiliteit voor de komende jaren.

Zander

In het Haagse is men alleen maar bezig de positie veilig te stellen voor de volgende verkiezingen. Politici geloven niet in het belang van Nederland maar alleen in het belang van de partij.

Defensie is helaas geen populaire post bij de burger. Men ziet liever geld voor zorg en onderwijs(en terecht) echter in deze wereld moet de burger eens goed op de feiten gewezen worden. We zijn niet zo veilig als Den Haag ons de afgelopen decennia hebben laten geloven.
Zolang de burger geen geld naar defensie wil zal dit ook maar mondjes maat gebeuren omdat iedereen op het Binnenhof bang is voor zijn of haar stem. De 100% pacifistische partijen(lees anti defensie partijen) neem ik dan even niet mee in mijn denkbeeld.

Heeft verder niets te maken met positie in de wereld maar met dichtbij huis en egoistisch denken.
People are sheep

slaydo

Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 22:01 uur
Wat zijn de risico's van morgen en in de toekomst ? Een grote klapper zoals Rusland en China vs de rest of conflicten/problemen zoals in het Midden Oosten, Afrika en Oost Europa. Ik denk dat de tweede optie ons vaker en langer voor de voeten gaat lopen dan de eerste. Visie en ambitie zou in de eerste plaats gericht moeten zijn om dit de baas te kunnen. En dan lijkt mij de discussie over subs, LHD's, tanks en grote vliegtuigen niet zo zinvol. De fixatie die wij hebben over de "dreigement' die wij uit willen stralen anno Koude Oorlog trauma kost miljarden en brengt alleen maar geld op voor de wapenindustrie.

All Hail Kim Jong Roemer.....

ok, ff terug naar de realiteit. Subs zijn al erg effectief gebleken in bjvoorbeeld de hoorn van Afrika mbt informatieverzameling... Een sub in een bepaald gebied (zie bijvoorbeeld ook destijds de Falklands) kan erg afschrikkend werken tegen landen die denken dat ze wel even wat af kunnen pakken of een land ergens toe te dwingen... Met de mogelijkheden die er nu zijn is het een force multiplier geworden en een belangrijke nichetaak waar de KM veel aan heeft. Fuck the bullies zeg ik.. Oog om Oog, Tand om Tand..

Hetzelfde geldt voor bv een LHD maar ook voor Tanks.. Waarom durft Tsaar Poetin te zeggen en publique dat hij niet bang is voor Europa.. Omdat wij al onze tanden hebben wegbezuinigd... niet meer, niet minder. En ja w gaan weer richting een Koude Oorlog.. Jammer maar helaas.. Wij zijn afhankelijk van het gedrag van andere landen en die gedragen zich niet zoals jij dat wilt... Eigenlijk vind ik dat best naief, om maar te hopen op wereldvrede etc als er genoeg idioten de leiding hebben over mogendheden die militair sterk zijn. Herbewapening is een noodzakelijk kwaad in deze omdat er mensen zijn die gewoon anders denken over hun positie in de wereld dan wij. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het beste jongetje van de klas niet mag of kan doen.

Vrede heeft nou eenmaal een prijs en die prijs is een balance of power.. Is er geen balance of power dan hebben de slechterikken de macht. En om nou te zeggen dat er geen slechterikken zijn.. sorry maar dan ben je nog naiever dan ik dacht.

MasterChief1971

Citaat van: Strata op 16/12/2014 | 22:46 uur
150 miljoen? :omg: waar kan ik tekenen  ;D ik zou die betrouwbare bron weleens willen spreken dan. Je weet dat LPD2 JWitt zo'n 280 en het JLSS zo'n 400 miljoen gekost hebben hé....
Waarschijnlijk alleen de tekening en de relatiekosten....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 16/12/2014 | 20:57 uur
In 2003/2004 koste een basis Enforcer LHD van 30000 ton €150 miljoen heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

150 miljoen? :omg: waar kan ik tekenen  ;D ik zou die betrouwbare bron weleens willen spreken dan. Je weet dat LPD2 JWitt zo'n 280 en het JLSS zo'n 400 miljoen gekost hebben hé....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 22:01 uur
..... Visie en ambitie zou in de eerste plaats gericht moeten zijn om dit de baas te kunnen.....
Er is nog steeds sprake van de notitie: "In het belang van Nederland".
Daar wordt door de Minister te pas en te onpas naar verwezen en is dus momenteel het basisdocument om van uit te gaan,zolang er niets anders is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 22:01 uur
En dan lijkt mij de discussie over subs, LHD's, tanks en grote vliegtuigen niet zo zinvol. De fixatie die wij hebben over de "dreigement' die wij uit willen stralen anno Koude Oorlog trauma kost miljarden en brengt alleen maar geld op voor de wapenindustrie.

Vertel dat tegen een groot deel van de wereld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 16/12/2014 | 22:01 uur
Wat zijn de risico's van morgen en in de toekomst ? Een grote klapper zoals Rusland en China vs de rest of conflicten/problemen zoals in het Midden Oosten, Afrika en Oost Europa. Ik denk dat de tweede optie ons vaker en langer voor de voeten gaat lopen dan de eerste. Visie en ambitie zou in de eerste plaats gericht moeten zijn om dit de baas te kunnen. En dan lijkt mij de discussie over subs, LHD's, tanks en grote vliegtuigen niet zo zinvol. De fixatie die wij hebben over de "dreigement' die wij uit willen stralen anno Koude Oorlog trauma kost miljarden en brengt alleen maar geld op voor de wapenindustrie.

Om een oorlog te voorkomen bereidt men zich er juist op voor en ga je niet uit van het minste dreigingsscenario.

Goed voor de wapenindustrie is vaak ook goed voor de economie.

Ros

Wat zijn de risico's van morgen en in de toekomst ? Een grote klapper zoals Rusland en China vs de rest of conflicten/problemen zoals in het Midden Oosten, Afrika en Oost Europa. Ik denk dat de tweede optie ons vaker en langer voor de voeten gaat lopen dan de eerste. Visie en ambitie zou in de eerste plaats gericht moeten zijn om dit de baas te kunnen. En dan lijkt mij de discussie over subs, LHD's, tanks en grote vliegtuigen niet zo zinvol. De fixatie die wij hebben over de "dreigement' die wij uit willen stralen anno Koude Oorlog trauma kost miljarden en brengt alleen maar geld op voor de wapenindustrie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#63
Citaat van: colourmaster2010 op 16/12/2014 | 21:31 uur
Totaal onzinnig om over LHD's te praten, laat dit aan de grotere landen binnen de EU over, wij moeten ons gaan focussen op fregatten en onderzeeboot bestrijding, dit wordt totaal over het hoofd gezien, tevens zorg dragen dat de landmacht flink in kracht toeneemt zowel gemotoriseerd alswel gemechaniseerd, interne Europese problemen kunnen escaleren in de toekomst ( zie toenemende protesten in Duitsland), Joegoslavië-taferelen op groot Europese schaal kan men niet uitsluiten.
Extrene druk neemt ook steeds meer toe met name momenteel van de Russen, wederom nadruk op tankbestrijding, aanschaf tanks in combinatie met A-10 geen gek voorstel, luchtafweer uitbreiden, geleide projectielen tegen drone's lijkt me vrij duur b.v.
Stedelijk optreden lijkt me ook van groot belang om interne escalaties te kunnen beheersen en elimineren.
Beveiliging  van objecten, potentiële doelen voor terrorisme  is ook van groot belang,
Dus praten over aanschaf van LHD's lijkt me totaal overbodig............

Het pluche ziet (nog) niets in boots on the ground en de MBT wordt beschouwd als antiek.... we hebben een lange weg te gaan. (voor de goede orde ik ben voor 3 goed uitgeruste KMD's en niet voor een veredelde padvinderij)

Zie de trend in investeringsbereidheid: de niche capaciteiten (sorry voor het woord), de KL kan volgens Den Haag het best geïntegreerd worden met de bundeswehr (zie LMB en de vermoedelijke toekomst van 43 mechbrig)

colourmaster2010

Totaal onzinnig om over LHD's te praten, laat dit aan de grotere landen binnen de EU over, wij moeten ons gaan focussen op fregatten en onderzeeboot bestrijding, dit wordt totaal over het hoofd gezien, tevens zorg dragen dat de landmacht flink in kracht toeneemt zowel gemotoriseerd alswel gemechaniseerd, interne Europese problemen kunnen escaleren in de toekomst ( zie toenemende protesten in Duitsland), Joegoslavië-taferelen op groot Europese schaal kan men niet uitsluiten.
Extrene druk neemt ook steeds meer toe met name momenteel van de Russen, wederom nadruk op tankbestrijding, aanschaf tanks in combinatie met A-10 geen gek voorstel, luchtafweer uitbreiden, geleide projectielen tegen drone's lijkt me vrij duur b.v.
Stedelijk optreden lijkt me ook van groot belang om interne escalaties te kunnen beheersen en elimineren.
Beveiliging  van objecten, potentiële doelen voor terrorisme  is ook van groot belang,
Dus praten over aanschaf van LHD's lijkt me totaal overbodig............

Ace1

Citaat van: Strata op 16/12/2014 | 17:07 uur
Reken voor een Enforcer LHD van formaat (+- 250m, 24000t+) minimaal 600/700 miljoen aanschafkosten.

In 2003/2004 koste een basis Enforcer LHD van 30000 ton €150 miljoen heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

Ros

#60
Citaat van: Elzenga op 16/12/2014 | 16:37 uur
2% BBP. Dat geeft duidelijkheid en de gewenste "rust".

Idem voor de Zorg , Onderwijs, OSW etc ?......geeft een heerlijke rust, en geeft tevreden burgers. Wat mij betreft is dit onverantwoord besturen. Beetje vergelijkbaar met de Nederlandse acties op ellende ergens in de wereld......maak een zak geld over en wij slapen weer heerlijk.

Klink heel simpel maar je moet het gewoon aanpakken als een bedrijf. Lange en korte termijn strategie, wat gaat het kosten en hoe kom ik aan het geld.