Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lex

Belgisch leger dropte dit jaar al 354 bommen op IS

De F-16 gevechtsvliegtuigen van het Belgisch leger lijken de bolwerken van terreurgroep Islamitische Staat (IS) in Irak steeds steviger aan te pakken. In de eerste acht maanden van dit jaar dropten ze 354 bommen tijdens 'Operation Desert Falcon'.

Dat zijn er al 84 meer dan in heel 2016. De boordkanonnen bleven echter stil. Dat blijkt uit cijfers van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) waarover Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad berichten.

Sinds oktober 2014 steunt ons land de internationale coalitie die IS bestrijdt. Onze F-16's voeren niet alleen bombardementen uit, ze bieden ook luchtsteun aan grondtroepen en voeren verkenningsvluchten uit. Op 16 juni besliste de ministerraad nog om de inzet van de Belgische F-16's te verlengen tot het einde van dit jaar. Daarna is er een nieuwe politieke beslissing nodig voor een eventuele verlenging.

Belga, 18-10-17, 05.50u 

Lex

Ikv "Atlantic Resolve" zullen op 19 oktober een zeventig tal heli's per schip aankomen in de haven van Zeebrugge; vandaar zullen zij via een tussenstop naar Duitsland gaan, ter aflossing.
Zie: http://m.lavenir.net/cnt/dmf20171009_01068100/pres-de-70-helicopteres-americains-debarqueront-a-zeebruges-et-traverseront-le-pays-en-passant-par-chievres

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/10/2017 | 19:28 uur
Interessant: ja, realistisch: nee

Maar stel, dan zullen onze zuiderburen officieel nee moeten zeggen tegen de NAVO kerntaak. gevolgd door de aanschaf van een Rafale variant (van ongeveer de aanschaf prijs van de F35A) die vervolgens na +/- 20 jaar het veld moet ruimen voor een zware Europese twee pitter waar ze bovendien, in een gezamenlijk ontwikkel traject, in de aankomende jaren een "paar" extra Euro's in moeten investeren.

Als bijlage een schets van een eventueel toekomstige Duitse gevechtsvliegtuig, van de D/F kist heb ik nog geen schets gezien.
Lijkt op een F-15 in een JSF jasje.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 09/10/2017 | 19:04 uur
Hmm, interessante ontwikkeling.

Interessant: ja, realistisch: nee

Maar stel, dan zullen onze zuiderburen officieel nee moeten zeggen tegen de NAVO kerntaak. gevolgd door de aanschaf van een Rafale variant (van ongeveer de aanschaf prijs van de F35A) die vervolgens na +/- 20 jaar het veld moet ruimen voor een zware Europese twee pitter waar ze bovendien, in een gezamenlijk ontwikkel traject, in de aankomende jaren een "paar" extra Euro's in moeten investeren.

Als bijlage een schets van een eventueel toekomstige Duitse gevechtsvliegtuig, van de D/F kist heb ik nog geen schets gezien.

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 09/10/2017 | 17:01 uur
Belgian Cabinet Says Rafale Still in Competition 
(... nieuwe ontwikkelingen, Franse voorstel nog niet van tafel, Franse voorstel ook voor deelname in het Next generation Fighter 2040 !! ...)

Replacement of the F-16: the French Rafale Still In the Race

BRUSSELS --- Belgium's restricted Cabinet, known as "Kern," decided on Friday to keep - at least temporarily - the French Rafale combat aircraft in the running for the replacement of the F-16 fighter-bombers, while continuing in parallel the tender procedure to which the United States and the United Kingdom have responded, respectively offering the F-35 Lightning II stealth fighter and the Eurofighter Typhoon.

Strategic Partnership

The government's principal ministers agreed to ask for a new legal review of the French proposal for a strategic partnership based on the Rafale, which French Armed Forces Minister Florence Parly "still hopes" to sell to Belgium despite the hostility displayed to this offer by the [Dutch-speaking] N-VA party (of Defense Minister Steven Vandeput—Ed.)

According to several sources, the government wants to learn more about the French offer, made in early September on the eve of the deadline for the submission of bids for the tender process.

Minister of Defense Steven Vandeput (N-VA) previously said only the US and UK government agencies responded in accordance with the rules set out in the call for tender ("Request for Government Proposal", RfGP) by the deadline of September 7.

But Paris, without responding to the RfGP, created a surprise by proposing, in a three-page letter sent by Florence Parly to her Belgian counterpart, an "in-depth and structuring partnership" based on the Rafale, and involving Belgium in the development of the new-generation combat aircraft envisaged by France and Germany by 2040 as part of a revival of European defense.

New legal review

The Kern on Friday decided to ask for new legal reviews of the French proposal – which is politically difficult to reject out of hand - while Mr Vandeput, on the basis two legal opinions sought in-house and the Stibbe law firm, had said Wednesday that France had legally ruled itself out of play.

The procedure initiated under the invitation to tender for the purchase of 34 new combat aircraft for an initial amount of approximately EUR 3.6 billion will continue in parallel with the review, two sources said.

There is a debate on "all offers", Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs Didier Reynders (MR) confirmed to RTBF on his arrival at the Council of Ministers.

"We are going to examine the legal aspects and see the contacts that are possible with each of the partners, including France. This is a sufficiently important area for the Belgian strategy for the government to discuss and still have contacts with the different partners, including France," he added.

"There is no urgency, we don't have to decide this in a few days," he said. "It concerns European defense policy, it is worthwhile to look at what is being proposed, but it must be able to match market conditions.....If the legal obstacles are too great, then we will stay with the RfGP process," he however warned.

In Paris, Florence Parly, the armed forces minister, assured she still "had good hopes" of convincing Belgium to choose the Rafale, which its manufacturer, Dassault Aviation, presents as an "omnirole" combat aircraft.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/187426/belgian-cabinet-says-rafale-still-in-competition.html

Hmm, interessante ontwikkeling.

Harald

Belgian Cabinet Says Rafale Still in Competition 
(... nieuwe ontwikkelingen, Franse voorstel nog niet van tafel, Franse voorstel ook voor deelname in het Next generation Fighter 2040 !! ...)

Replacement of the F-16: the French Rafale Still In the Race

BRUSSELS --- Belgium's restricted Cabinet, known as "Kern," decided on Friday to keep - at least temporarily - the French Rafale combat aircraft in the running for the replacement of the F-16 fighter-bombers, while continuing in parallel the tender procedure to which the United States and the United Kingdom have responded, respectively offering the F-35 Lightning II stealth fighter and the Eurofighter Typhoon.

Strategic Partnership

The government's principal ministers agreed to ask for a new legal review of the French proposal for a strategic partnership based on the Rafale, which French Armed Forces Minister Florence Parly "still hopes" to sell to Belgium despite the hostility displayed to this offer by the [Dutch-speaking] N-VA party (of Defense Minister Steven Vandeput—Ed.)

According to several sources, the government wants to learn more about the French offer, made in early September on the eve of the deadline for the submission of bids for the tender process.

Minister of Defense Steven Vandeput (N-VA) previously said only the US and UK government agencies responded in accordance with the rules set out in the call for tender ("Request for Government Proposal", RfGP) by the deadline of September 7.

But Paris, without responding to the RfGP, created a surprise by proposing, in a three-page letter sent by Florence Parly to her Belgian counterpart, an "in-depth and structuring partnership" based on the Rafale, and involving Belgium in the development of the new-generation combat aircraft envisaged by France and Germany by 2040 as part of a revival of European defense.

New legal review

The Kern on Friday decided to ask for new legal reviews of the French proposal – which is politically difficult to reject out of hand - while Mr Vandeput, on the basis two legal opinions sought in-house and the Stibbe law firm, had said Wednesday that France had legally ruled itself out of play.

The procedure initiated under the invitation to tender for the purchase of 34 new combat aircraft for an initial amount of approximately EUR 3.6 billion will continue in parallel with the review, two sources said.

There is a debate on "all offers", Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs Didier Reynders (MR) confirmed to RTBF on his arrival at the Council of Ministers.

"We are going to examine the legal aspects and see the contacts that are possible with each of the partners, including France. This is a sufficiently important area for the Belgian strategy for the government to discuss and still have contacts with the different partners, including France," he added.

"There is no urgency, we don't have to decide this in a few days," he said. "It concerns European defense policy, it is worthwhile to look at what is being proposed, but it must be able to match market conditions.....If the legal obstacles are too great, then we will stay with the RfGP process," he however warned.

In Paris, Florence Parly, the armed forces minister, assured she still "had good hopes" of convincing Belgium to choose the Rafale, which its manufacturer, Dassault Aviation, presents as an "omnirole" combat aircraft.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/187426/belgian-cabinet-says-rafale-still-in-competition.html


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/10/2017 | 16:52 uur
Volgend jaar wordt het Belgische contract getekend.
Ik had het ook niet over de 37 Nederlandse F-35's. Ik had het over jouw "Het worden er meer, dat weet iedereen". Ik ga akkoord, het worden er waarschijnlijk meer. Maar je hebt niets concreet om de uitspraak over meer toestellen op te baseren. Al zeker niet met de zekerheid dat je ze hier stelt.

Omdat ik op een positie in het Minister van Defensie zit waardoor ik heel erg veel meekrijg. Via lijnen met de SG, CDS, CLAS, CDS en het ministerie top van Defensie in combinatie met mijn kennis  en ervaring tussen 'iets willen' en 'iets krijgen' daarbij helpt. Er komt meer geld aan voor Defensie in Nederland, de zwaarden worden door elk OPCO al een tijd geslepen, en het OPCO Klu kraamt bij elke ontmoeting op hoog niveau maar 1 ding uit en dat is 'meer F-35's.

In verband met de aankomende structurele verhogingen is dat dus ook wat iedereen verwacht. Geen idee hoeveel , wanneer, of hoe.. maar er komen meer F-35s. Of ik daar blij mee ben, wat mijn mening is of mijn waardeoordeel... dat is wat heel anders.

Clas zint op verbetering P-gebied, Artillerie, KCT, en luchtverdediging sensor capaciteit.
Klu F-35, Drones
Marine M-F fregate en onderzeeërs. Vechten voor onderzeeërs, Fregatten komen er wel ivm internationale afspraken, onderzeers is een vechtdossier maar de KM krijgt (bijna) altijd wel wat ze wil.
Kmar uitbereiding personeel

Dit ga je nooit zwart op wit vinden, maar dit is wat in mijn directe netwerk het afgelopen anderhalf jaar terugkomt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2017 | 16:39 uur
Omdat alles hier in kannen en kruiken is. We hebben die beslissing nog niet zo lang geleden gemaakt. Het F-35 dossier is gesloten en de aankoop definitief. Dat is echt hele andere koek dan bij Belgie.
Volgend jaar wordt het Belgische contract getekend.
Ik had het ook niet over de 37 Nederlandse F-35's. Ik had het over jouw "Het worden er meer, dat weet iedereen". Ik ga akkoord, het worden er waarschijnlijk meer. Maar je hebt niets concreet om de uitspraak over meer toestellen op te baseren. Al zeker niet met de zekerheid dat je ze hier stelt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/10/2017 | 13:56 uur
Absoluut waar, maar hoe kan je het dan wél met zekerheid zeggen over NL. Het voorziene bedrag voor de aankoop F-35 in België is trouwens 3.41 miljard euro.
Omdat alles hier in kannen en kruiken is. We hebben die beslissing nog niet zo lang geleden gemaakt. Het F-35 dossier is gesloten en de aankoop definitief. Dat is echt hele andere koek dan bij Belgie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/10/2017 | 14:54 uur
Volgens Dassault moet de F4 uitvoering in 2023 vliegen. Echter heeft de concurrentie tegen die tijd ook de zoveelste doorontwikkeling met dito mogelijkheden.

Het zou dan net kunnen, maar dan nog... als het F/D initiatief van de grond komt, dan is het vermoedelijk klaar met de doorontwikkeling en gaat alle aandacht naar de F/X... daar zit je dan met een F4, die tot 2060/70 mee moet waarbij je door de rest van de wereld wordt ingehaald.

Enige aanbod wat ik serieus zou nemen, aankoop 34 Rafale F3R met terugkoop/inruil garantie op de nieuwe Europese kist ergens rond 2035-40.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2017 | 14:29 uur
Wellicht hebben we het over de Rafale F4... maar... er is ook nog een Duits-Franse ambitie om te komen tot Europese 5e generatie kist voor grofweg dezelfde periode.

De F4 is hooguit een doorontwikkeling waar ik mij vingers niet aan zou willen branden (gezien we spreken over medio jaren dertig) en het is maar net de vraag of het D/F initiatief aansluit bij de wensen en eisen van BE, hoogstwaarschijnlijk een kist uit het zwaarste segment met dito prijskaartje.

Volgens Dassault moet de F4 uitvoering in 2023 vliegen. Echter heeft de concurrentie tegen die tijd ook de zoveelste doorontwikkeling met dito mogelijkheden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2150
Citaat van: Reinier op 07/10/2017 | 14:11 uur
Bijzondere inhoud dit artikel.
Frankrijk wilt samen met België een nieuwe Rafale gaan ontwikkelen en deze zou dan de Belgische F-16 gaan vervangen. Ofwel Frankrijk wilt dat België de ontwikkeling van een nieuwe Rafale mee gaat financieren. 

De Belgische F-16's zijn ook nagenoeg versleten en zouden rond 2023 vervangen moeten zijn. Nu met nog 5 jaar te gaan een nieuw toestel gaan ontwikkelen, bouwen, testen, operationeel maken en laten rond vliegen (...) Dat is wel een heel utopische gedachten.

De huidige Rafale werd ontwikkeld midden- eind jaren '80. Vloog mid jaren '90. Ook toen wilde Frankrijk samenwerken met België, Nederland, Denemarken en Noorwegen. Alle 4 hebben dit toen niet gedaan.

Enige manier dat de Belgen zouden kiezen voor een nieuwe Rafale is dat ze nu gaan vliegen met de huidige Rafale en deze rond 2030-2035 weer zouden inruilen voor de vernieuwde Rafale.
Lijkt mij onzinnig en gecompliceerd plan voor een luchtmacht met de ambitie van 35t toestellen.

Wellicht hebben we het over de Rafale F4... maar... er is ook nog een Duits-Franse ambitie om te komen tot Europese 5e generatie kist voor grofweg dezelfde periode.

De F4 is hooguit een doorontwikkeling waar ik mij vingers niet aan zou willen branden (gezien we spreken over medio jaren dertig) en het is maar net de vraag of het D/F initiatief aansluit bij de wensen en eisen van BE, hoogstwaarschijnlijk een kist uit het zwaarste segment met dito prijskaartje.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2017 | 11:17 uur
Fransen geven zich niet gewonnen in F16-dossier

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171006_03117065 via @destandaard
Bijzondere inhoud dit artikel.
Frankrijk wilt samen met België een nieuwe Rafale gaan ontwikkelen en deze zou dan de Belgische F-16 gaan vervangen. Ofwel Frankrijk wilt dat België de ontwikkeling van een nieuwe Rafale mee gaat financieren. 

De Belgische F-16's zijn ook nagenoeg versleten en zouden rond 2023 vervangen moeten zijn. Nu met nog 5 jaar te gaan een nieuw toestel gaan ontwikkelen, bouwen, testen, operationeel maken en laten rond vliegen (...) Dat is wel een heel utopische gedachten.

De huidige Rafale werd ontwikkeld midden- eind jaren '80. Vloog mid jaren '90. Ook toen wilde Frankrijk samenwerken met België, Nederland, Denemarken en Noorwegen. Alle 4 hebben dit toen niet gedaan.

Enige manier dat de Belgen zouden kiezen voor een nieuwe Rafale is dat ze nu gaan vliegen met de huidige Rafale en deze rond 2030-2035 weer zouden inruilen voor de vernieuwde Rafale.
Lijkt mij onzinnig en gecompliceerd plan voor een luchtmacht met de ambitie van 35t toestellen.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2017 | 13:48 uur
Je moet dan iets beter lezen.
Ik zeg niet dat dat niet gaat gebeuren, ik zeg dat de stelling: De Belgische regering heeft de Belgische luchtmacht een blanco cheque gegeven voor 34 toestellen onzin is, zo zit de Belgische politiek en verhoudingen met haar defensie apparaat niet in elkaar.

En dat de F-35 naar België komt lijkt me zeker, maar dat is nog geen gelopen race, nogmaals..kijkende naar de Belgische politiek en haar verhoudingen met Defensie. Er zijn de raarste beslissingen gemaakt.

Absoluut waar, maar hoe kan je het dan wél met zekerheid zeggen over NL. Het voorziene bedrag voor de aankoop F-35 in België is trouwens 3.41 miljard euro.