Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 10/01/2018 | 14:48 uur
Het feitelijke probleem speelt natuurlijk al jaren... Als Nederland zich netjes aan de afspraken (ook mbt investeringsbudgetten) had gehouden had helemaal niemand een probleem gehad. Maar ja, schraalhans moest weer zo nodig keukenmeester zijn.

Dat is m.i. correct, door het budget volledig uit te mergelen, vecht elke toko voor zijn eigen overleven. Bijkomend voordeel voor de politiek: patstellingen waardoor helemaal geen beslissingen worden genomen waardoor men nog langer op de pecunia kan blijven zitten (wachten).

Kortom: verdeel en heers (je kan het gevecht om levensbehoud door de KMD's direct aan de politiek toewijzen. Hopelijk staat Rob Bauer stevig boven de partijen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 14:54 uur
Winst en verlies van de lobby is een ander verhaal. Ja het is alom duidelijk dat de KM een groot probleem heeft als er  geen afdoende investeringsbudget wordt toegekend, maar er beweegt iets. Hoe het vanuit de KL gaat weet ik niet, maar daar lijken de problemen nog groter en de lobby (voor de buitenwereld) het minst actief.

De KL is veel te gedifferentieerd om te lobbyen zoals de Klu of KM dat doet.
Bij ons vechten eerst de Cav/Art en Inf zich de tent uit. Daar kun je de Cav nu vanaf strepen want die lobbyen niet meer. Dus ik hoop dat de Inf heeeeel blij is, die hebben vooral de Leo2 actief tegengehouden in Afghanistan, de Klu kon daar met Apaches alles af en iedereen wist toen precies waar ze mee bezig waren.
Hop het wapensysteem kon zich niet bewijzen en was niet relevant. De Inf drukte de CV90 ' want supertank'  erdoor en tataaaaaaaaa...

tien jaar later zitten we met de cv90 inderdaad. Maar de ene helft is verkocht en de andere doet het niet en er is nog anderhalf bataljon inzetbaar.
Top club.

De KL moet echt helemaal anders gaan functioneren. Dit werkt niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 10/01/2018 | 14:29 uur
Die gouden driehoek heeft  mooi verloren. Het geld kan maar een keer worden uitgegeven, en het wordt uitgegeven aan F35's. De KM én KL zitten in de knel, en komen er echt niet uit met hoe het nu gaat.

Winst en verlies van de lobby is een ander verhaal. Ja het is alom duidelijk dat de KM een groot probleem heeft als er  geen afdoende investeringsbudget wordt toegekend, maar er beweegt iets. Hoe het vanuit de KL gaat weet ik niet, maar daar lijken de problemen nog groter en de lobby (voor de buitenwereld) het minst actief.

A.J.

Het feitelijke probleem speelt natuurlijk al jaren... Als Nederland zich netjes aan de afspraken (ook mbt investeringsbudgetten) had gehouden had helemaal niemand een probleem gehad. Maar ja, schraalhans moest weer zo nodig keukenmeester zijn.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 14:19 uur
Je kan  het zeuren noemen of opkomen voor de eigen belagen maar uiteindelijk komen ze ver. De marine lobby, samen met de Gouden Driehoek, laat zich ook stevig van zich horen. Of de KL ook zo actief is, is mij eigenlijk onduidelijk.

Dat onafhankelijk lobbyen is de doodssteek van elk ander krijgsmachtsdeel.. Ik krijg daar wat van.
De Klu gaat perfect man, alles doet het gewoon.. ze kunnen alles ook blijven doen en is er een heel nieuw wapensysteem of raket nodig voor een of andere missie boven een zandbak wordt dat doodleuk nieuw aangeschaft en mort niemand erom.

Dat is echt een totaal en dan ook totaal andere wereld dan bij de rest. Maargoed de Klu heeft het voor elkaar.
Top club.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2018 | 14:07 uur
Klu is door dat F-35 drama echt het meest irritante krijgsmachtsdeel op het hele toneel geworden.
Zodra ze maar ergens een microfoon of praatminuutje kregen en al ging het niet eens over vliegen...


altijd


" Meer f-35's aub. "

Je kan  het zeuren noemen of opkomen voor de eigen belagen maar uiteindelijk komen ze ver. De marine lobby, samen met de Gouden Driehoek, laat zich ook stevig van zich horen. Of de KL ook zo actief is, is mij eigenlijk onduidelijk.

Huzaar1

Klu is door dat F-35 drama echt het meest irritante krijgsmachtsdeel op het hele toneel geworden.
Zodra ze maar ergens een microfoon of praatminuutje kregen en al ging het niet eens over vliegen...


altijd


" Meer f-35's aub. "
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 13:17 uur
Goed dat de lobby voor meer F35 aanhoud, 24 extra lijkt me een mooi streven, maar eerst een levensreddend infuus voor KM en KL.

+1 dit dus,eerst de rest geld en nieuw materiaal(vervangingen en hopelijk een beetje extra) en dan mag de Klu nog eens aankloppen. :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2018 | 13:42 uur
Een verdubbeling kunnen we op onze buik schrijven. Ik denk in het meest positieve geval we in 2030 rondvliegen met +-52 toestellen.

Dat denk ik ook, tevens redelijk in de lijn met het Noorse aantal en goed voor 3 sqn + een aantal leskisten en een testkist in de VS, ik neem aan dat dit aardig overeenkomt met de minimum KLu wensen.

Huzaar1

Een verdubbeling kunnen we op onze buik schrijven. Ik denk in het meest positieve geval we in 2030 rondvliegen met +-52 toestellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 13:31 uur
61 is een 1 op 1  vervanging van het restant F16's, uiteindelijk 64 F35 vind ik ook prima al zal het uiteindelijk wel een middenweg van zo rond het Noorse aantal worden.

Men wil zeker 4 stuks voor de vliegopleiding plus een testvliegtuig in de VS houden. Dan ga je bij > 60 stuks al naar 65.

Met een eventuele 52 stuks mag men al heel blij zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/01/2018 | 13:21 uur
Streef er dan naar om totaal 64  (4 sqdrons) te krijgen 61 is zo een raar getal :D

61 is een 1 op 1  vervanging van het restant F16's, uiteindelijk 64 F35 vind ik ook prima al zal het uiteindelijk wel een middenweg van zo rond het Noorse aantal worden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 13:17 uur
Goed dat de lobby voor meer F35 aanhoud, 24 extra lijkt me een mooi streven, maar eerst een levensreddend infuus voor KM en KL.

Streef er dan naar om totaal 64  (4 sqdrons) te krijgen 61 is zo een raar getal :D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/01/2018 | 12:51 uur
'Graag meer F-35's'


Goed dat de lobby voor meer F35 aanhoud, 24 extra lijkt me een mooi streven, maar eerst een levensreddend infuus voor KM en KL.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Graag meer F-35's'

10 januari 2018

Een flinke afvaardiging van het kabinet maakte zijn opwachting op de nieuwjaarsreceptie van de Gouverneur der Residentie, luitenant-generaal Harry van den Brink in de Haagse Pulchri Studio.

Onder de bewindspersonen die de gouverneur de hand kwamen schudden was zijn hoogste baas, defensieminister Ank Bijleveld-Schouten. Zij was net terug uit Jordanië waar sinds kort zes Nederlandse F-16's zijn gestationeerd voor de strijd tegen IS. ,,Voor het vliegen met zes F-16' s heb je in totaal 30 van die vliegtuigen nodig," zei de minister die onder de indruk was van de snelheid waarmee de straaljagers operationeel waren. Zij nam even de tijd om waarnemend commissaris van de koning in Overijssel, Boele Staal, te begroeten. ,,Dat is mijn commissaris", riep de bewindsvrouw die de voorganger was van Staal en nog in zijn provincie woont.

Directeur operaties van de luchtmacht, commodore André Steur, zei over de opvolger van de F-16, de F-35, dat hij er graag meer had dan de 37 die er nu zijn besteld. ,,We leven nu in een andere wereld dan in de tijd dat ze zijn besteld. Er zijn nu grote spanningen in het Midden-Oosten, het Verre Oosten en met Rusland. Het gaat nu om snel reageren. En dat kan met de F-35."

De Gouverneur der Residentie gaat over het militair ceremonieel in de hofstad. ,,Ik inspecteer op Prinsjesdag eerst de troepen en dan komt de stoet met de koetsen", aldus Van den Brink, die ook commandant is van de Koninklijke Marechaussee. Bij dit krijgsmachtonderdeel is prins Pieter- Christiaan reserve-officier met de rang van overste. ,,Ik verricht nog zo'n tien keer per jaar politiediensten op Schiphol", deelde de prins mee.

Hij raakte in druk gesprek met Commandant der Strijdkrachten, luitenant-admiraal Rob Bauer, die zei blij te zijn met de extra miljarden die het kabinet uittrekt voor defensie. ,,Ik ben druk bezig met de defensienota waarin we opschrijven wat we met het geld gaan doen." Daarna zonderde de legerbaas zich even af voor een onderonsje met oud-Shell topman Jeroen van der Veer.

Oud-defensiestaatssecrearis Jack de Vries stond te praten met justitieminister Ferdinand Grapperhaus en zijn staatssecretaris Mark Harbers die zijn man internist Bart Rövekamp had meegebracht. De partner van Jack de Vries, Melissa Goede, overleed vorig jaar. ,,Mijn drie kinderen houden mij staande en gaande", zei De Vries, die werkzaam is bij adviesbureau Hill & Knowlton.

Minister Bruno Bruins voor Medische Zorg onderstreepte dat hij, ondanks de bezwaren van de zorgverzekeraars, vasthoudt aan de mogelijkheid om het vrijwillig eigen risico in de zorgverzekering tot 885 euro te verhogen.

De politiechefs van Amsterdam, Pieter-Jaap Aalbersberg, en van Den Haag, Paul van Musscher, boden tegen elkaar op over wie de baas was van de veiligste stad. ,,Den Haag heeft minder misdrijven dan een aantal jaar geleden", zei Van Musscher.

,,Je moet hem niet geloven", grapte Aalbersberg, die op zijn beurt beklemtoonde dat Amsterdam een van de veiligste hoofdsteden van de wereld is. Met de Nationale Politie-baas Erik Akerboom en de Amsterdamse hoofdofficier Theo Hofstee, die binnenkort overstapt naar het College van procureurs-generaal, onderstreepten zij dat de bestrijding van cybercriminaliteit prioriteit heeft.

V.l.n.r. oud-staatssecretaris Jack de Vries, journalist Elisabeth Wytzes, haar partner minister Ferdinand Grapperhaus, staatssecretaris Mark Harbers en zijn man internist Bart Rövekamp

http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf_autofeed/native-app/issue/2018/01/10/0001/public/frame/5b7901af0f92015b744065e6708b8b67b1f82f79.html