Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Parera op 16/01/2019 | 01:21 uur
Als er genoeg budget had geweest en we keken naar 2005 - 2010 had dit een goed scenario kunnen zijn. Als je eenzelfde scenario bekijkt in de toekomst kom je snel uit bij F-35 + Tempest (of de Duits-Franse NGF) maar dan moet er wel echt die 2% uitgegeven worden volgens NAVO norm en anders houd het op bij 52 - 65 F-35's.
Ik bedoelde idd dat tijdperk, toen onze keuze voor F-35 nog niet vastlag en we nog een fatsoenlijk aantal F-16's hadden. twee types word denk ik pas interessant wanneer je meer dan 100 kisten totaal wilt aanschaffen, iets wat ik zelfs wanneer we naar 2% gaan niet zie gebeuren. vandaar ook mijn aantekening dat het een niet realistisch scenario is.

vwb toekomst: F-35+Tempest lijkt me prima als de Tempest realiteit gaat worden, dat Duits-Franse project heb ik minder vertrouwen in.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: JdL op 15/01/2019 | 18:13 uur
Toch zou ik zelf een (overigens niet realistisch) scenario voor de KLU met een combi van F-35A & Typhoon zoals de Italianen het hebben best zien zitten. het is een hele potente air-to-air kist, maar wanneer je maar één kist te kiezen hebt zijn er idd veel betere opties.

Als er genoeg budget had geweest en we keken naar 2005 - 2010 had dit een goed scenario kunnen zijn. Als je eenzelfde scenario bekijkt in de toekomst kom je snel uit bij F-35 + Tempest (of de Duits-Franse NGF) maar dan moet er wel echt die 2% uitgegeven worden volgens NAVO norm en anders houd het op bij 52 - 65 F-35's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 15/01/2019 | 18:13 uur
Toch zou ik zelf een (overigens niet realistisch) scenario voor de KLU met een combi van F-35A & Typhoon zoals de Italianen het hebben best zien zitten. het is een hele potente air-to-air kist, maar wanneer je maar één kist te kiezen hebt zijn er idd veel betere opties.

Is best een interessante combi, maar dan met aanzienlijk meer vliegtuigen.

JdL

Toch zou ik zelf een (overigens niet realistisch) scenario voor de KLU met een combi van F-35A & Typhoon zoals de Italianen het hebben best zien zitten. het is een hele potente air-to-air kist, maar wanneer je maar één kist te kiezen hebt zijn er idd veel betere opties.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 15/01/2019 | 16:41 uur
Altijd een beetje sneu, soort medelijden voel ik als de typhoon met bids voorbij komt.


Staan ze daar weer, met een heel team, hippe flyers en nieuwe stropdassen..oud kreng te verkopen wat niemand echt ziet zitten..en niets op zijn naam heeft..best nieuw is maar aanspreekt als een product van de vorige oorlog. Het lijkt me niet leuk dat apparaat te moeten verkopen.

Moest ineens denken aan de KLu open dagen van 2000 op vlb. Volkel. Toen waren er de demo's van de Rafale en Typhoon. Ook toen al hadden ze die hippe flyers en dergelijke  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 15/01/2019 | 16:41 uur
Altijd een beetje sneu, soort medelijden voel ik als de typhoon met bids voorbij komt.


Staan ze daar weer, met een heel team, hippe flyers en nieuwe stropdassen..oud kreng te verkopen wat niemand echt ziet zitten..en niets op zijn naam heeft..best nieuw is maar aanspreekt als een product van de vorige oorlog. Het lijkt me niet leuk dat apparaat te moeten verkopen.

Lijkt mij inmiddels (voor Canada) een kansloos apparaat, dan zie ik nog eerder de Rafale F4 al F35A concurrent...

Maar zeer vermoedelijk komen ze uiteindelijk toch weer bij de F35A uit.

Huzaar1

Altijd een beetje sneu, soort medelijden voel ik als de typhoon met bids voorbij komt.


Staan ze daar weer, met een heel team, hippe flyers en nieuwe stropdassen..oud kreng te verkopen wat niemand echt ziet zitten..en niets op zijn naam heeft..best nieuw is maar aanspreekt als een product van de vorige oorlog. Het lijkt me niet leuk dat apparaat te moeten verkopen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: JdL op 12/01/2019 | 14:00 uur
Daarom, als je zo'n grote hoeveelheid kisten hebt is het niet erg als er een paar bejaarden bijzitten, maar voor Canada gaat het om hun enige fighter die de volledige krijgsmacht moet voorzien...

Nu zal de Hornet wel vanaf 2025 overgenomen gaan worden, maar als je bedenkt dat NL haar F-16's officieel in 2024 wil laten afzwaaien en de F-35 het bij ons dan dus al overgenomen heeft....

Als het bewind in Ottawa het wil, zoals te zien is in reactie #3117, dan moet het maar zo. En dan ook nog eens Full Operational Capability pas in 2031.

Overigens is de USMC druk bezig met modernisering van hun legacy Hornets. Denk dan bijv. aan EASA radar e.d. Andere legacy Hornet gebruikers moeten ook nog even doorbijten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 10/01/2019 | 17:45 uur
Je zult maar 20 combat coded squadrons met Harrier II, F-35B en legacy Hornet hebben. Dan reken ik de VMFAT-501 en VMFAT-502 niet eens mee.
Daarom, als je zo'n grote hoeveelheid kisten hebt is het niet erg als er een paar bejaarden bijzitten, maar voor Canada gaat het om hun enige fighter die de volledige krijgsmacht moet voorzien...

Nu zal de Hornet wel vanaf 2025 overgenomen gaan worden, maar als je bedenkt dat NL haar F-16's officieel in 2024 wil laten afzwaaien en de F-35 het bij ons dan dus al overgenomen heeft....
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan