Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Parera

Citaat van: Benji87 op 07/08/2023 | 17:24 uurIk denk ook dat heel veel landen in rij zullen staan om dit knappe staaltje Italiaans vakmanschap aan te schaffen *kuch kuch*

Ik denk dat de huidige situatie in de wereld nog wel eens een goede boost kan zijn voor de verkoop van de AW-249. Het zal niet de #1 keuze zijn van veel (NAVO) landen, maar als de Amerikaanse lijnen volraken dan is dit misschien wel een goed alternatief.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 07/08/2023 | 11:31 uurItalian apache.. jaja. Bijna

Ik denk ook dat heel veel landen in rij zullen staan om dit knappe staaltje Italiaans vakmanschap aan te schaffen *kuch kuch*

Sparkplug

Citaat van: Kornet43 op 07/08/2023 | 13:06 uurJa bijna een Apache, want de Fenice heeft dezelfde motoren als de AH64 namelijk de CT7 van General Electric, en dus ongeveer dezelfde endurance.

In plaats van 'Apache' had er ook 'Viper' (AH-1Z) kunnen staan. De opgegeven MTOW van de AW249 en de AH-1Z zijn ongeveer gelijk.

Van de T700 en de CT7 elk bestaat een reeks varianten. Er zit al verschil tussen de T700-GE-701C (AH-64D) en de T700-GE-701D (AH-64E).

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Ja bijna een Apache, want de Fenice heeft dezelfde motoren als de AH64 namelijk de CT7 van General Electric, en dus ongeveer dezelfde endurance.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://bulgarianmilitary.com/amp/2023/08/06/italian-apache-the-aw249-tests-its-performance-in-warm-weather/

Italian 'Apache' – the AW249, tests its performance in warm weather

Currently, the first prototype of the innovative Leonardo AW249 NEES, with the serial number CSX82097, is undergoing hot weather testing in Palma del Río, near Cordoba, Spain.

Sparkplug

First Australian UH-60M Black Hawks have arrived

Published: 07 August 2023    Last Updated: 07 August 2023

On 30 July 2023, a US Air Force C-17A Globemaster III (05-5151) delivered the first two Sikorsky UH-60M Black Hawk helicopters to RAAF Base Richmnond (NSW).

The new helicopters, part of an order for forty UH-60Ms, will replace the Australian Army's troubled fleet of Airbus MRH90 Taipans. The Black Hawks will be operated by the Army Aviation Training Centre at Oakey Army Air Field (Qld.) and the 6th Aviation Regiment (AVN) at Luscombe (NSW), also known as Holsworthy Army Air Field.

It is reported that that the first two have already been flown to Holsworthy. The serials of the Black Hawks start with A60-xxx, as can be seen on the photo. Most probably they will be registered A60-001 to A60-040.

Scramble Magazine first reported on the Australian Army replacement programme in December 2021 and on 18 January 2023, when the Australian government confirmed that it would buy the Sikorsky UH-60M Black Hawk.


Photo via Australian Defence

https://www.scramble.nl/military-news/first-australian-uh-60m-black-hawks-have-arrived

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald


Huzaar1

Mariniers hebben ook eenheden in SOCOM. Zullen er dus ook gebruik van maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Zal een ingreep zijn na de kern investeringen zijn. Tevens niet echt in het graticuul van de commandant omdat het niet Klu sexy is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 25/07/2023 | 11:34 uurEn wij  krijgen ze..  :big-smile:  Zou zo ook maar eens kunnen dat er bij ons ook gekozen wordt voor een zo'n opsplitsing in de TTH en SOF uitvoering.
In TTH uitvoering ook, net als nu met de Cougar, als maritieme heli te gebruiken.

Aan de andere kant hoop ik dat ze allemaal in SOF uitvoering bij het 300 SQ komen, inclusief met air-refueling prode.
Maar dan hebben we, denk ik, voor maritieme ondersteuning van de mariniers en KM (JSS, LPD) een te kort.   

Persoonlijk denk ik dat 1 versie hanteren voordeliger is, hierbij kunnen we wel nat als bij de NH-90 NFH en MTTH er voor kiezen een x aantal heli's verder uit te rusten dan de rest. Dit zijn dan de SOF kisten, maar in de basis kunnen ook toestellen zo uitgerust worden als dat nodig blijkt in de toekomst.

Aangezien de nieuwe heli er voor moet zorgen dat de SOF capaciteit op zowel land als maritiem optreden versterkt gaat worden ga ik er vanuit dat alle toestellen maritiem inzetbaar zullen worden.

Hierbij kan ik denken bij de SOF uitgeruste kisten aan de refueling rod, extra bewapening (M-134D's / M3M's) en dat soort kleine maar voor SOF belangrijke dingen.

Citaat van: Sparkplug op 25/07/2023 | 12:22 uur860 Squadron komt nog een NH90 tekort en 301 Squadron eigenlijk twee Apaches tekort  :angel:

Die aantallen lijken me nog wel aan te vullen als het budget toch naar de 2% BBP gaat vanaf 2024.


Sparkplug

Citaat van: Harald op 25/07/2023 | 11:34 uurAan de andere kant hoop ik dat ze allemaal in SOF uitvoering bij het 300 SQ komen, inclusief met air-refueling prode.
Maar dan hebben we, denk ik, voor maritieme ondersteuning van de mariniers en KM (JSS, LPD) een te kort.   

300 Squadron heeft straks meer Caracals ter beschikking dan wat zij nu aan Cougars hebben. Zelfs als er wat in onderhoud staat.

Wanneer een aantal voor maritieme ondersteuning nodig zijn, dan zal op basis van prioriteiten hier een vlucht voor worden vrijgemaakt.

860 Squadron komt nog een NH90 tekort en 301 Squadron eigenlijk twee Apaches tekort  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 25/07/2023 | 10:16 uurHey, dat lijkt op wat de Belgen eigelijk zouden willen / moeten kopen  :angel:

En wij  krijgen ze..  :big-smile:  Zou zo ook maar eens kunnen dat er bij ons ook gekozen wordt voor een zo'n opsplitsing in de TTH en SOF uitvoering.
In TTH uitvoering ook, net als nu met de Cougar, als maritieme heli te gebruiken.

Aan de andere kant hoop ik dat ze allemaal in SOF uitvoering bij het 300 SQ komen, inclusief met air-refueling prode.
Maar dan hebben we, denk ik, voor maritieme ondersteuning van de mariniers en KM (JSS, LPD) een te kort.   

Huzaar1

Hey, dat lijkt op wat de Belgen eigelijk zouden willen / moeten kopen  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald



Hongaarse Caracals in 2 typen

10X middelzware transportconfiguratie (Troop Transport Helicopter-TTH) uitvoering

6x Special Operations Forces uitvoering (Special Operation Forces-SOF)

De Special Operation Forces uitvoering, deze worden uitgerust met het speciaal voor de Hongaarse luchtmacht ontwikkelde HForce-wapenpakket.
Het zal een 20-millimeter machinegeweer hebben, een 70-millimeter raketcontainer en later zullen er ook geleide antitankraketten beschikbaar zijn.
Daarnaast een complex navigatiesysteem, multifunctioneel laad- en lossysteem, lier.

https://honvedelem.hu/hirek/korszakvaltas-tortenik-a-magyar-haderoben.html