Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Umbert

Voor die SAR heli wat hebben ze in gedachte of gaan ze met hetzelfde type vliegen als de NL kustwacht op dit moment gebruikt? dus ook lease/huur?

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 20/09/2023 | 17:33 uurIk drop deze even hier  :cute-smile:

Happy slaughter



Beetje late to the party, ik poste de link deze ochtend al.

Huzaar1

Ik drop deze even hier  :cute-smile:

CitaatBelgië is wél in staat om F-16's naar Oekraïne te sturen, in tegenstelling tot wat Defensie beweert


Uit cijfers van Defensie blijkt dat België wel degelijk F-16 gevechtsvliegtuigen aan Oekraïne kan leveren, als het dat zou willen. Dat blijkt uit een gedetailleerde berekening van VRT NWS die rekening houdt met de huidige opdracht van de Luchtmacht, en de geplande vernieuwing van de vloot gevechtsvliegtuigen. Het is de regering die beslist.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/19/belgie-kan-wel-degelijk-f-16s-naar-oekraine-sturen-als-het-dat/

Happy slaughter

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/09/2023 | 10:06 uurUit het artikel van helispot blijkt bij navraag dat dit geen invloed moet gaan hebben op de geplande middellange/lange termijn aankoop van 10 zware transport heli's. Maar in het STAR-plan stond ook dat deze 4 TTH's uit gefaseerd zouden worden en dat blijkt nu niet meer te gebeuren. Het is dus afwachten of de nieuwe capaciteit blijft bestaan of dat er veranderingen in komen.

Dat las ik, fijn voor de toekomstige transport heli's maar ik bedoel uitwerking op landmacht, marine, gendarmerie, weet ik het.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/09/2023 | 09:53 uurFijn voor ze denk ik, toch weer wat ruimte op de heli capaciteit. Ik heb geen zicht in de Belgische begroting, hoop dat het niet ten koste gaat van een andere capaciteit die nog moet worden verworven.

Uit het artikel van helispot blijkt bij navraag dat dit geen invloed moet gaan hebben op de geplande middellange/lange termijn aankoop van 10 zware transport heli's. Maar in het STAR-plan stond ook dat deze 4 TTH's uit gefaseerd zouden worden en dat blijkt nu niet meer te gebeuren. Het is dus afwachten of de nieuwe capaciteit blijft bestaan of dat er veranderingen in komen.

Huzaar1

Fijn voor ze denk ik, toch weer wat ruimte op de heli capaciteit. Ik heb geen zicht in de Belgische begroting, hoop dat het niet ten koste gaat van een andere capaciteit die nog moet worden verworven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2023 | 18:12 uurAls je je uitspraken onderbouwd met bronnen scheelt dat de discussie.

Ik heb nooit gezegd dat België geen toestellen ter beschikking kon stellen voor training, Defensie heeft dat ook nooit gezegd. Maar nu ligt de bewijslast bij mij? Om een negatie te bewijzen? Bewijs jij me eens waar er ooit werd gezegd dat we geen training konden faciliteren.

Bovendien, plottwist: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/19/belgie-kan-wel-degelijk-f-16s-naar-oekraine-sturen-als-het-dat/

Master Mack


Sparkplug

De Belgische NH90 TTH helikopters mogen verder vliegen

14 sep 2023 Categorie: Militair, NH-90, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Drie jaar geleden besliste de Belgische Defensie om het gebruik van de vier 'groene' NH90 TTH transporthelikopters te beperken en in 2024 uit dienst te nemen.

Redenen hiervoor was de beperkte beschikbaarheid en de hoge kostprijs per uur. Een generaal zei toen dat een vlieguur van een NH90 TTH helikopter meer kostte dan een vlieguur in een F-16 gevechtsvliegtuig. Wij schatten toen dat een uurtje NH90 TTH meer dan €23.000 moest kosten.

Nu heeft Defensie beslist om samen met de industriële partners (NHI en Airbus Helicopters) naar oplossingen te zoeken om de inzetbaarheid van de vier NH90 TTH helikopters verder te verbeteren. In afwachting van het resultaat zullen de NH90 TTH helikopters niet uit dienst worden genomen. De kwalificaties van de piloten zullen gegarandeerd worden door het noodzakelijk aantal vlieguren en checks.

We vroegen ons af of deze beslissing een invloed zou hebben op de beslissing in het STAR plan om 10 zware transporthelikopters aan te kopen. Hier bevestigde Defensie ons heel duidelijk: "De beslissing in het STAR plan om op termijn een aantal zware transporthelikopters aan te kopen, wordt niet beïnvloed. De zware transporthelikopters zijn voorzien in het STAR-plan op de middellange tot lange termijn."       

Even in herinnering brengen, in het STAR-plan van minister Ludvine Dedonder was voorzien in de aankoop van een additionele helikoptervloot voor de Luchtcomponent. Deze zou bestaan uit 15 LUH (lichte helikopters), 10 zware transporthelikopters en 4 SAR helikopters. 

Defensie bevestigt ook dat het STAR-plan wat betreft de nieuwe helikoptervloot niet gewijzigd is en de status vandaag is:
  • De procedure voor de overheidsopdracht voor de aankoop van 15 LUH (lichte helikopters) is opgestart in maart 2023. Op vandaag is het contract nog niet gegund en loopt de procedure zoals voorzien.
  • De aankoop van de 10 zware transporthelikopters is voorzien in het STAR-plan op middellange tot lange termijn en is niet gewijzigd.
  • De aankoop van de 4 SAR-helikopters is voorzien in de periode 2025-2027 en dit plan is ook niet gewijzigd.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=E3c4f8D3&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2023 | 18:12 uurAls je je uitspraken onderbouwd met bronnen scheelt dat de discussie.

+1

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 19/09/2023 | 08:59 uurGeen idee waarom jij het lastig maakt, de differentiatie tussen 'toestellen doneren' en 'toestellen beschikbaar stellen' niet kan maken en hier maar blijft over doorbomen behalve omdat je nu eenmaal altijd, over alles, het laatste woord wil hebben. Mij boeit het alvast niet meer. Ik heb al van bij de eerste communicatie gezegd dat we Oekraïners gingen opleidingen met de OCU. Dat werd hier toen in twijfel getrokken en nu blijkt het toch zo te zijn. Je kan je gelukkig optrekken aan het feit dat België nog steeds belachelijk weinig doet voor Oekraïne en dat dat ook niet snel zal veranderen. Sterkte en nog een fijne dag.

Als je je uitspraken onderbouwd met bronnen scheelt dat de discussie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Geen idee waarom jij het lastig maakt, de differentiatie tussen 'toestellen doneren' en 'toestellen beschikbaar stellen' niet kan maken en hier maar blijft over doorbomen behalve omdat je nu eenmaal altijd, over alles, het laatste woord wil hebben. Mij boeit het alvast niet meer. Ik heb al van bij de eerste communicatie gezegd dat we Oekraïners gingen opleidingen met de OCU. Dat werd hier toen in twijfel getrokken en nu blijkt het toch zo te zijn. Je kan je gelukkig optrekken aan het feit dat België nog steeds belachelijk weinig doet voor Oekraïne en dat dat ook niet snel zal veranderen. Sterkte en nog een fijne dag.

Huzaar1

#1374
Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2023 | 23:08 uurJe snapt het verschil niet tussen toestellen leveren en toestellen tijdelijk ter beschikking stellen ten behoeve van opleiding? Ok.

Ja stoonbrace het is goed. lees het belgische vlbericht nog eens. De strekking van het persbericht is nooit geweest; we leveren niet voor oekraine maar sturen wel toestellen naar Roemenië. 

 Het stond het er toch heel helder?  En als dat wel het geval is geweest dan lezen we erg graag waar dat dan heeft gestaan.  Waarom is dit zo lastig?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1373
Citaat van: Stoonbrace op 18/09/2023 | 23:08 uurJe snapt het verschil niet tussen toestellen leveren en toestellen tijdelijk ter beschikking stellen ten behoeve van opleiding? Ok.

Wij hebben direct na de aankondiging hier toch besproken. Het is hier tocy ruim aan bod gekomen dat er in geen enkel[ opzicht   toestellen ter beschikking worden gesteld. Voor opleiding, training, inzet noch reserveonderdelen.

Dat is namelijk de strekking geweest van de belgische overheids communicatie. Geen toestellen beschikbaar. Net als hier op het forum  ;D
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"