OKM vs. OLM

Gestart door McEwan, 29/05/2006 | 19:20 uur

Artillerist

MecEwan:

Ik heb de KMA zelf al enkele jaren afgerond. Ik heb het lange model gedaan. Ik heb zelf in die jaren veel veranderingen meegemaakt in de opleidingsmodellen.

Ik denk dat een belangrijk argument ontbreekt: Leeftijd!

Als jij klaar bent met je VWO en gaat OKM doen ben je amper twintig als je begint als officier. Je hebt dan maar liefst 1 1/2 jaar dienstervaring in opleiding, en je bent jong. Als je dan pech hebt sneeuw je compleet onder in je peloton. Soms gaat het goed, maar vaak ook niet (kan ook prima fout gaan met OLM hoor!)Als je het lange model doet heb je nog steeds geen parate ervaring, maar wel meer bagage en je bent net even ouder als de gemiddelde kannonier/korporaal.

Ik zou zeker voor OLM kiezen als ik het opnieuw moest doen. Een bijkomend voordeel is dat je meteen klaar ben. Ik zie veel jaargenoten die toendertijd de korte opleiding deden (was toen nog bbt officiersopleiding), maar die nu verder willen. Hun enige kans is daarvoor om alsnog de complete KMA af te maken.Die balen nu ook wel.

Mijn advies als afgestudeerd KMA'er:
Ga een jaartje werken (en leuke dingen doen) en kies het OLM!

Je moet uiteraard zeker naar de veldartillerie gaan ;)

McEwan

Hartstikke bedankt voor je reactie;

Over de lichtingen:

OLM: 1x per jaar (augustus)
OKM: 2x per jaar (augustus en februari)

Hieronder bewijs uit een mail van ikzoekwerk.com
CitaatKort model begint normaal gesproken in februari en augustus. Lang model begint pas weer in augustus 2007.

mvg. Ewan

defensienatoree

Beste MCEWAN,

Zeker als je een carriere als officier ziet zitten zou ik het zeker doen.Waarom ?
Je gaat namelijk balen als een stekker als nog langer bij defensie zou willen werken maar je word "ontslagen" terwijl je nog langer zou willen blijven.
het zou ook kunnen dat je onder je contract periode bepaalde dingen misloopt. (hogere rang,salaris, misschien zelfs aanzien zou je als meerwaarde kunnen zien)?
Verder denk ik dat het in de burgermaatschappij beter op je C.V. staat wanneer je lang model hebt gevolgd.Mede omdat je toch een hogere//langere studie hebt gevolg en het tegen die tijd dan al wel dan al niet als Universitair word gezien.
Natuurlijk blijft dit mijn visie (en ik ga als alles goed gaat kort-model doen wegens Havo  :P). Zouden er fouten in mijn "advies" zitten, mijn excuses en hoor ik het natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,
                      Defensienatoree

p.s. Verder zou ik willen vragen hoe weet je allemaal zo zeker dat je er in februari al zou kunnen beginnen? Dit is puur intresse van mijn kant omdat ik nou al bijna 2 maanden zit te kijken op ikzoekwerk.com waneer ik eindelijk kan soliciteren voor een officiers functie bij de landmacht maar dat kan al tijden niet voor het gros van de functies, Of ga je er gewoon vanuit dat solicitatie toch na augustus weer gewoon open gaat?

McEwan

- Nou motivitatie voor het onderdeel is er al genoeg.
- Cluster 2 klopt! Ik heb het nagevraagd aan www.ikzoekwerk.com.

- Ik begin inderdaad steeds meer te neigen naar OLM, zal dan alleen het jaar vol moeten maken met werken oid.

Jiujitsu

Ik denk dat ik de augustus-lichting sowieso niet kan halen, ookal zou ik niet op vakantie gaan... Nog veel keuringen te gaan, VFB, AAC, GO, Astma-test en een aantal dagen parate onderdelen bezoeken.
Citaat

Ik zou dan maar even goed uitzoeken of je echt nog wel mee kan met de augustus-lichting, even bellen met de banenwinkel. Klopt het wel dat cluster 2 voldoende is voor Officier Artillerie?
Verder zou ik echt kiezen voor OLM, zeker als je die mogelijkheid geboden wordt, anderen zijn jaloers op je. Nog een tip: ga bij de veldartillerie kijken en maak een praatje met die gasten die er werken. Geeft jou meer zekerheid en wellicht meer motivatie om bij dat onderdeel te gaan!
Succes

McEwan

CitaatMischien is het iets om NIET op een vakantie te gaan, je praat hier over twee weken vakantie welke een beslissing negatief beinvloed die effect heeft op de komende 12 jaar van je leven........

Ik denk dat ik de augustus-lichting sowieso niet kan halen, ookal zou ik niet op vakantie gaan... Nog veel keuringen te gaan, VFB, AAC, GO, Astma-test en een aantal dagen parate onderdelen bezoeken.

Mikemans

zoals altijd is www.werkenbij... in dit geval de landmacht.nl, dus www.werkenbijdelandmacht.nl een prima startpunt om informatie te vergaren over een eventuele baan bij defensie.

Bij het volgen van het post-a pad kun je in principe het normale cariere patroon volgen voor officieren en staat de gehele weg tot aan de top voor je open.

Mikemans

Het verschil is n.m.m. vrij helder. De Landmacht zal bij doorstroom de voorkeur uit laten gaan naar mensen met de lange opleiding, dat betekend dat je wanneer je voor het korte model kiest de kans op doorstroom kleiner wordt.

Daarmee loop je dus het risico dat als je voor kort model kiest en je uiteindelijk erachter komt dat je dolgraag een levenslange cariere bij de Landmacht wilt, je tegen je zin in defensie zal moeten verlaten ten gunste van iemand die lang model heeft gekozen.

Als je daarintegen het lange model kiest verlies je in principe niets, ook niet in tijd want je praat in beide gevallen over een termijn van 10 a 12 jaar. Ook als je uiteindelijk in de Burgermaatschapij wilt terugkeren heb je naar mijn mening geen tijd verspilt als je de lange opleiding doet.

Mischien is het iets om NIET op een vakantie te gaan, je praat hier over twee weken vakantie welke een beslissing negatief beinvloed die effect heeft op de komende 12 jaar van je leven........

McEwan

#3
kijk daar blijf ik bijvoorbeeld ook op steken, op dat toekomstbeeld, want dat toekomstbeeld heb ik dus niet ;).. Het liefste zou ik echt een carriere willen binnen defensie, maar wat men wilt hoeft nog niet zo uit te komen, ik heb namelijk geen ervaring in het militair zijn, dus wie weet ben ik het na een aantal jaar wel zat ?? En misschien wordt ik gewipt door defensie zelf ? Dan zou het OLM weer zonde geweest zijn van mijn tijd. En wat ik ná defensie wil (stel dat ik na een aantal jaar stop), weet ik ook niet precies, misschien bij de politie :police:? Misschien het bedrijfsleven? Misschien iets heel anders dat op mijn pad komt?

Maar tot nu toe hoop ik nog steeds op een toekomst binnen defensie (vandaar dat ik in de beginpost zei dat ik nog steeds naar het OLM neig). Maar het moeilijke daarvan is dat je daar natuurlijk niet altijd vanuit kunt gaan.

mvg. Ewan

Ice^

Ik zal deze vast sickyen want dit word interessant.

maar even kort door de bocht, wat de banenwinkel al heeft gemailt, als je een carriere wilt binnen defensie moet je gewoon LM doen.
denk jij ach over een jaartje of 10 wil ik wel weg en ergens anders werken neem dan KM en stop na 10 jaar, wat waarschijnlijk ook moet van defensie.

eigenlijk is dat kort de keuze die je moet maken.
natuurlijk spelen de punten die jij al aandeed ook van belang, zoals het jaar wachten.

mijn advies, wacht een jaartje en word lekker kolonel ;)
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

McEwan

Beste allemaal,

Ik zit met een dilemma ???; allereerst zal ik jullie de situatie voorschetsen waarin ik mij op het moment in bevindt:

CitaatIk ben 20 april jl. goedgekeurd voor PO. Op die dag kreeg ik als advies fysieke belastbaarheid een cluster 1, helaas te weinig voor Officier Veldartillerie :-\.

Ik moest daarom over drie maanden terugkomen. De drie maanden eindigen dus 20 juli. Helaas ga ik op die dag voor twee weken op vakantie, waardoor de herkeuring en overige keuringen pas in augustus en later zullen plaatsvinden. Hierdoor zal ik de augustus-2006-lichting niet meer halen.

Ter extra info: Ik doe nu het examenjaar vwo en denk dat ik wel zal slagen.

Nu begint de eerst volgende lichting OLM pas in augustus 2007 :o. Wat natuurlijk zeer jammer is, want dat is weer een jaar langer wachten.

Het OKM begint daarentegen februari 2007 wat natuurlijk een stuk sneller is.

Nu wilde ik eigenlijk voor OLM gaan, maar ikzoekwerk.com raadde mij via een mail aan om nog eens goed te kiezen tussen OLM en OKM:

CitaatDenk nog eens na over het Kort Model, scheelt tijd. Als je na 12 jaar de Landmacht verlaat heeft LM niet een echte meerwaarde gehad.
M.a.w. ben je voornemens om een militaire cariere op de bouwen dan kun je het beste kiezen voor LM, anders is KM een goed alternatief. Succes !

Mijn argumenten voor OLM;
- Betere mogelijkheden binnen de KL.
- Betere mogelijkheden binnen de burgermaatschappij *is dat wel zo?*
- Met vwo-diploma het hoogst haalbare wat mogelijk is aanpakken (nee geen discussie voeren over of het als burger slim is gelijk voor de KMA te gaan).

Mijn argumenten voor OKM;
- Begint februari 2007 al.
- Genoeg mogelijkheden binnen KL.
- Genoeg mogelijkheden als burger.
- Als je na 12 jaar de Landmacht verlaat heeft OLM niet een echte meerwaarde gehad.

Kortom echt goede argumenten heb ik niet voor beide, waardoor de keuze nogal moeilijk wordt. Daarom vraag ik jullie hulp  :angel:.

- Misschien kunnen jullie mij meerdere verschillen opnoemen tussen OKM en OLM.
- Misschien kunnen jullie extra argumenten geven door te vertellen waarom jij perse OKM of juist perse OLM wilde.

Op dit moment neig ik nog naar OLM, maar door het mailtje van ikzoekwerk ben ik gaan twijfelen. Dus, barst los, wat lijkt jou beter, discussieer, misschien kan ik dan beter mijn conclusies trekken.

Alvast bedankt,
mvg. Ewan Mol