Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Admiral Halsey

Citaat van: Thomasen op 22/02/2022 | 19:04 uur
We gaan wel flink stijgende prijzen zien ja.
Gelukkig zijn de kerncentrales gesloten...

RTL-Nieuws: "Gasprijs stijgt hard Duitse regering: nieuwe Russische gaspijplijn niet in gebruik":

Citaat'Gasleveringen niet geraakt'

De Russische leveranties van aardgas aan de EU worden overigens niet geraakt door het opschorten van het certificeren van Nord Stream 2, zegt een woordvoerder van de Europese Commissie tegen het ANP.

"Geen enkele lidstaat is afhankelijk van een enkele leverancier", en 120 extra tankers met vloeibaar gemaakt gas (lng) zijn in januari al in de EU aangekomen, aldus de woordvoerder.

Verder zit er volgens hem nu voldoende gas in de Europese reserves, en zijn in de EU de afgelopen tijd meer pijplijnen met elkaar verbonden om elkaar te hulp te kunnen schieten. Ook heeft de commissie afspraken met landen, waaronder de Verenigde Staten, gemaakt om (meer) lng te leveren deze winter.

Volgens de Telegraaf op "Duitsland schort opening Russische gasleiding Nord Stream 2 op" blijft Rusland volgens Poetin nog wel gas aan Europa leveren. Maar ik verwacht wel dat de TTF-gasprijzen nog wat verder zullen stijgen, in een oorlogssituatie is dat ook te verwachten.

Zander

Citaat van: Admiral Halsey op 22/02/2022 | 16:39 uur
Tweet van Medvedev: twitter.com/MedvedevRussiaE/status/1496112456858574849:

Is dit bluf, of zal de gasprijs echt zo hoog worden in de komende tijd?
Ik vermoed dat dit geen bluf is. Des te meer reden om de Russen nog meer pijn te doen.
People are sheep

pz


Nederland heeft een verzoek om cybersteun ontvangen dat 🇺🇦 aan de #EU heeft gedaan. Nederland neemt deel aan het Cyber Rapid Response Team. Dit team is geactiveerd. Op dit moment vindt overleg plaats met Oekraïne welke bijdrage @Defensie kan leveren in het team #CRRT

https://twitter.com/DefensieMin/status/1496145587506397185

Kajsa Ollongren
@DefensieMin

Admiral Halsey

Tweet van Medvedev: twitter.com/MedvedevRussiaE/status/1496112456858574849:

CitaatGerman Chancellor Olaf Scholz has issued an order to halt the process of certifying the Nord Stream 2 gas pipeline. Well. Welcome to the brave new world where Europeans are very soon going to pay €2.000 for 1.000 cubic meters of natural gas!

Is dit bluf, of zal de gasprijs echt zo hoog worden in de komende tijd?

Harald

Vragen en antwoorden over een Russische aanval uit zee op Oekraïne

Nu Rusland de laatste stappen heeft gezet om een militaire aanval op Oekraïne te plaatsen, is de vraag wat er op zee gaat gebeuren. De Oekraiënse marine zal op zee geen enkele weerstand kunnen bieden tegen de Russische vloot, dus de weg lijkt open te liggen voor de landing van militairen vanuit zee. In dit artikel acht vragen en antwoorden over een amfibische aanval van de Russen.

..../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Amfibische-operatie-Oekraine-vragen-en-antwoorden-220222.html

bergd

Ik vindt het triest van partijen binnen de tweede kamer die zeggen dat ze vrijheid zo hoog hebben zitten niet mee stemmen om Rusland te veroordelen.

Zander

Citaat van: Ros op 22/02/2022 | 11:20 uur
Uit emotie ? Denk het niet, dit is de volgende zet in het diplomatiek spel. Poetin weet donders goed dat een volgende stap van het westen net zo nadelig voor het het westen uit zal pakken als voor de Russen. De EU is nu al huiverig om de zwaarste sancties ten uitvoer te gaan brengen.
Heb je die speech gezien?
Als dit een act was verdient hij een Oscar.
People are sheep

Ros

Citaat van: Zander op 22/02/2022 | 10:09 uur
Iets met emotie....
Deze man is uitermate intelligent, maar o zo gevaarlijk nu hij beslissingen uit emotie neemt.

Uit emotie ? Denk het niet, dit is de volgende zet in het diplomatiek spel. Poetin weet donders goed dat een volgende stap van het westen net zo nadelig voor het het westen uit zal pakken als voor de Russen. De EU is nu al huiverig om de zwaarste sancties ten uitvoer te gaan brengen.

Jooop

Citaat van: Mourning op 22/02/2022 | 10:33 uur
Wat ik vermoed dat Rusland zal proberen is om de rest van de Donbass regio ook "na te trekken". Dat is een juridische term en betekend eigenlijk niets meer dat iets (in dit geval de nog niet bezette Donbass gebieden) ergens onlosmakelijk onderdeel van uitmaakt. Hij heeft nu de twee republiekjes in handen, maar die hebben een claim op andere delen van de Oekraïne, voormelde Donbass-regio, welke volgens hen onderdeel uitmaakt van hun "grondgebied".

M.a.w. de kou is zeker niet uit de lucht, want ik verwacht zonder meer dat Putin op die regio aanspraak zal maken en dan gaat het ECHT spannend worden, want in die gebieden is de Oekraïense staat en het Oekraïense leger gewoon nog de baas en gaan die gewoon, zoals in 2014 in de Krim, weg? Dat verwacht ik i.i.g. zeker niet.

Ik denk voorts dat Putin hier een overwinning heeft, maar de vraag is wel hoe groot deze overwinning op lange termijn zal blijken te zijn, want ik verwacht zonder meer een verdere acceleratie van de Defensie-inspanningen van de NATO-lidstaten en dat zal niet enkel gaan om (in sommige gevallen, m.n. in het oosten van Europa, flink) meer geld voor de diverse krijgsmachten, maar ik verwacht ook dat het in de NATO bespreekbaar wordt om de eFP (aka de roulerende in omvang beperkte multi-nationale tripwire eenheden in de Baltische republieken en Polen te vervangen door een meer permanente en mogelijke grotere of zwaardere militaire aanwezigheid over de volledige Europese grens met Rusland en Wit-Rusland. Precies wat Putin eigenlijk niet wil.

Compleet mee eens, hij zei in zijn toespraak letterlijk "het oosten van de Oekaine is van Rusland". Oosten van wat, rivier Dnjester? Dat zou nog eens half Oekraine kunnen betekenen.

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 22/02/2022 | 10:48 uur
@Mourning ...ik denk dat je gelijk heb maar als we echt een signaal willen afgeven dan moet er echt meer gebeuren dan
alleen sancties.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat het Westen ook soortgelijke dingen heeft gedaan met Irak, Syrie en Afghanistan ...
zelfs  nu houden de Amerikanen hele stukken van Syrie bezet zonder dat ze daar recht op hebben.

Misschien is het een idee om NAVO troepen in Kiev te stationeren op uitnodiging van de Oekrainse regering
en gevechtsvliegtuigen maar moet snel gebeuren anders zal Poetin zeker meer willen dan allen die twee
republieken
Hebben wij Irak, Afghanistan etc dan geannexeerd?
Nee toch? Dus compleet anders.
People are sheep

Oorlogsvis

@Mourning ...ik denk dat je gelijk heb maar als we echt een signaal willen afgeven dan moet er echt meer gebeuren dan
alleen sancties.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat het Westen ook soortgelijke dingen heeft gedaan met Irak, Syrie en Afghanistan ...
zelfs  nu houden de Amerikanen hele stukken van Syrie bezet zonder dat ze daar recht op hebben.

Misschien is het een idee om NAVO troepen in Kiev te stationeren op uitnodiging van de Oekrainse regering
en gevechtsvliegtuigen maar moet snel gebeuren anders zal Poetin zeker meer willen dan allen die twee
republieken

Huzaar1

Citaat van: colourmaster2010 op 22/02/2022 | 09:16 uur
Zoals verwacht 🤢🤢🤢🤢, wat een machteloosheid vanuit het Westen ....nekslag voor de NATO
Absoluut niet. Juist het tegenover gestelde van wat je beweert. Het Westen heeft zich in de afgelopen 30 jaar nog nooit zo verenigd en rationeel opgesteld. Uitmuntende aanpak van de VS waarin ze eindelijk de leiding weer nemen en op een effectieve manier de Russen frustreren. Ondertussen levert zelfs een land als NL wapens, apparatuur aan Oekraine. En heeft er geen militair losgebroken offensief plaatsgevonden.

Wat had je dan willen zien? Een inval in Rusland?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#5941
Wat ik me ook afvraag:
De Oekraïne heeft vooral in de lucht, vermoed ik, een probleem. Op het land zijn hun strijdkrachten minder modern uitgerust dan die van de Russische Federatie, maar kunnen ze zelf redelijk wat goedmaken door een combinatie van hun eigen (wapen)industrie, aantallen, het terrein en het idee voor het overleven van het moederland te vechten (goede gemotiveerdheid m.a.w.).

In de lucht heeft men veel minder mogelijkheden om e.e.a. te compenseren of goed te maken omdat men niet over de benodigde technologie e.d. beschikt. Is dit een gebied waar "het Westen" als de Oekraïne daar om vraagt bijvoorbeeld het e.e.a. kan leveren? Dan heb ik het dus niet over eerstelijns jachtvliegtuigen, maar over luchtverdedigingsmiddelen en dan niet enkel (V)SHORAD, maar bijv. ook ... zwaardere luchtverdedigingssystemen. Of zal men in bijv. Washington D.C. dit niet doen omdat men bijv. bang is dat dergelijke systemen door Rusland buit gemaakt kunnen worden?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

#5940
Citaat van: Oorlogsvis op 22/02/2022 | 08:51 uur
Ook allemaal een gevolg van een verwaarloosde defensie aan Europese kant ....er is de laatste 25 jaar zoveel bezuinigd dat
het westen zo zwak is geworden dat je dit op je afroept .....het eninge wapen dat we hebben is sancties sancties en nog
eens sancties.
Als het echt uit de klauwen gaat lopen hebben we echt veel te weinig...

Wat ik vermoed dat Rusland zal proberen is om de rest van de Donbass regio ook "na te trekken". Dat is een juridische term en betekend eigenlijk niets meer dat iets (in dit geval de nog niet bezette Donbass gebieden) ergens onlosmakelijk onderdeel van uitmaakt. Hij heeft nu de twee republiekjes in handen, maar die hebben een claim op andere delen van de Oekraïne, voormelde Donbass-regio, welke volgens hen onderdeel uitmaakt van hun "grondgebied".

M.a.w. de kou is zeker niet uit de lucht, want ik verwacht zonder meer dat Putin op die regio aanspraak zal maken en dan gaat het ECHT spannend worden, want in die gebieden is de Oekraïense staat en het Oekraïense leger gewoon nog de baas en gaan die gewoon, zoals in 2014 in de Krim, weg? Dat verwacht ik i.i.g. zeker niet.

Ik denk voorts dat Putin hier een overwinning heeft, maar de vraag is wel hoe groot deze overwinning op lange termijn zal blijken te zijn, want ik verwacht zonder meer een verdere acceleratie van de Defensie-inspanningen van de NATO-lidstaten en dat zal niet enkel gaan om (in sommige gevallen, m.n. in het oosten van Europa, flink) meer geld voor de diverse krijgsmachten, maar ik verwacht ook dat het in de NATO bespreekbaar wordt om de eFP (aka de roulerende in omvang beperkte multi-nationale tripwire eenheden in de Baltische republieken en Polen te vervangen door een meer permanente en mogelijke grotere of zwaardere militaire aanwezigheid over de volledige Europese grens met Rusland en Wit-Rusland. Precies wat Putin eigenlijk niet wil.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Iets met emotie....
Deze man is uitermate intelligent, maar o zo gevaarlijk nu hij beslissingen uit emotie neemt.
People are sheep