Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 21:25 uur
Als je het dan hebt over 2017, dan zal China niet lukken. Het land heeft een verzoek termijn van twee jaren. (maar dat kan inmiddels anders zijn)
Ok..dan is 2017 te vlug..gaat het eerder richting 2018 (ook dit wat je noemt is dus nuttige informatie in deze!)
Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 21:25 uurJe beantwoordt zelf reeds de grootste uitdaging ..... de wil ....  :sick:
Ja, maakt tot nu toe niet hoopvol en ook in dit kader is 2017 waarschijnlijk te ambitieus. Tot nu toe gaan landen er zelf langs...recent Frankrijk en Groot-Brittannië. Maar goed, ik blijf het opperen elders...dus aan mij heeft het niet gelegen ;)

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 21:13 uur
Zeker...maar niet door iedereen daar tegen ons in het harnas te jagen...het EU-eskader bezoekt dan ook gewoon China.
Als je het dan hebt over 2017, dan zal China niet lukken. Het land heeft een verzoek termijn van twee jaren. (maar dat kan inmiddels anders zijn)
Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 21:13 uur
Signaal is dat we de middelen (en wil!!..da's nog probleempje) hebben om daar snel naartoe te gaan en onze belangen en civiele middelen daar kunnen beschermen tegen een aantal bedreigingen....zoals blokkades, zeemijnen, beschietingen, (georganiseerde!) piraterij...
Je beantwoordt zelf reeds de grootste uitdaging ..... de wil ....  :sick:

Elzenga

#316
Citaat van: Thomasen op 14/05/2016 | 21:14 uur
Vast niet, maar echt moeilijk zullen ze waarschijnlijk ook niet doen. Er varen wel meer van dit soort schepen de wereld over. Normaal krijgen ze niet zo veel aandacht, iedereen heeft ze immers.
De vaardigheden zijn wat beperkter, maar ook sommige marineschepen hebben hier capaciteiten voor, alsook de  MPA's die jij mee wilde sturen. Als die daar meevliegen is dat echt niet om een beetje uit het raampje te kijken.
Laten we daar ook "toevallig" wat vistrawlers rondvaren met behoorlijk veel antennes ;D

Natuurlijk zal er het nodige worden "afgeluisterd" en elektronisch vastgelegd tijdens zo'n tocht. De MPA's..en drones!.. zie ik vooral meegaan voor observatie maar ook om wat lokale onderzeeboten..die het eskader vast ook komen "bekijken" en "uittesten".. ook duidelijk te maken dat wij hen ook "zien". Een onderzeeboot kan immers ook als middel worden gebruikt om een scheepvaartroute te blokkeren. Naast zeemijnen en georganiseerde piraterij en "baldadige" vissersschepen.

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 21:06 uur
Ik denk niet dat de Chinezen blij zullen zijn als we dat Noorse ELINT schip mee laten varen...misschien dat diplomatiek gezien toch net een stapje te ver 8)
HNOMS Marjata zal waarschijnlijk niet beschikbaar gesteld worden door de Noorse regering; maar vlak de EW componenten van de diverse [oorlogs]schepen niet uit. Het valt en staat met goed opgeleid personeel.

Elzenga

#314
Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 21:09 uur
Dacht dat jij een "sterk" signaal wou afgeven....
Zeker...maar niet door iedereen daar tegen ons in het harnas te jagen...het EU-eskader bezoekt dan ook gewoon China. Signaal is dat we de middelen (en wil!!..da's nog probleempje) hebben om daar snel naartoe te gaan en onze belangen en civiele middelen daar kunnen beschermen tegen een aantal bedreigingen....zoals blokkades, zeemijnen, beschietingen, (georganiseerde!) piraterij...

Elzenga

#313
Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 21:04 uur
Vraag ter verduidelijking van het geheel: gaat het over het heden, anno 2016, of over 2030? Dit gezien een aantal opmerkingen die geplaatst zijn.
Laten we zeggen binnen de komende 5 jaar..maar wat mij betreft al volgend jaar (2017).

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 21:06 uur
Ik denk niet dat de Chinezen blij zullen zijn als we dat Noorse ELINT schip mee laten varen...misschien dat diplomatiek gezien toch net een stapje te ver 8)

Dacht dat jij een "sterk" signaal wou afgeven....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga


Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 20:32 uur
In dat geval is het natuurlijk geen probleem.

Wellicht is ELINT capaciteit een toegevoegde waarde voor het EU eskader...

New Norwegian Intelligence Service ELINT vessel "Marjata" Christened

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2014-news/december-2014-navy-naval-forces-maritime-industry-technology-security-global-news/2243-new-norwegian-intelligence-service-elint-vessel-qmarjataq-christened.html
Ik denk niet dat de Chinezen blij zullen zijn als we dat Noorse ELINT schip mee laten varen...misschien dat diplomatiek gezien toch net een stapje te ver 8)

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 20:09 uur
Ook daarom stelde ik de vraag over EU-eskader richting Azië. Om te bezien of we alles in huis hebben of wat er nog mist.
Vraag ter verduidelijking van het geheel: gaat het over het heden, anno 2016, of over 2030? Dit gezien een aantal opmerkingen die geplaatst zijn.

Lex

Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 20:00 uur
De EU stelt op maritiem gebied bar weinig voor op dit moment (en ik trakteer als dat in 2030 wel zo is). Brussel heeft er amper interesse in. Voor zo'n reis waar veel planning aan vooraf gaat moet men echt de koppen bij elkaar steken om voor een "sterk" signaal te zorgen.
Een goed voorbeeld hiervan is EUNAVFOR Atalanta. De bedoeling was, dat elk deelnemend land voor een periode van 6 maanden het vlaggenschip zou leveren (het commando zou voeren). Ik nodig u uit om het rotatie schema eens goed te beschouwen teneinde vast te stellen hoe dat verloopt. Verbaas u niet, maar verwonder u slechts. Kijk als voorbeeld naar de commando periodes die NL gedaan heeft.

StrataNL

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 20:49 uur
Voornoemde landen werken vanuit NATO en multi nationaal idd veel met elkaar samen. Maar om terug te komen op het gebeuren rondom een EU taakgroep is het noodzakelijk om een bredere gedachte te hebben.
En is het dus noodzakelijk om als één front samen te werken en nationale belangen aan Gerrit te geven.
Ter verduidelijking: aan Gerrit geven = overboord gooien.  :angel:

+1. Zolang de EU geen duidelijk en breed gesteund buitenlands (en binnenland...) beleid heeft gaat dit gewoon niet werken. De genoemde NATO tf's worden breder gesteund en zijn opgenomen in de vaarschema's. En het zijn vaak dezelfde landen die samenwerken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 20:49 uur
En is het dus noodzakelijk om als één front samen te werken en nationale belangen aan Gerrit te geven.

Dat is struikelblok nummer één, twee en drie...  :cute-smile:

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 19:36 uur
Rest de vraag welke EU landen kunnen in eskaderverband (tegenwoordig) goed met elkaar samenwerken?
Als voorschot op deze vraag: NL+UK+NO+DK+DE?
Voornoemde landen werken vanuit NATO en multi nationaal idd veel met elkaar samen. Maar om terug te komen op het gebeuren rondom een EU taakgroep is het noodzakelijk om een bredere gedachte te hebben.
En is het dus noodzakelijk om als één front samen te werken en nationale belangen aan Gerrit te geven.
Ter verduidelijking: aan Gerrit geven = overboord gooien.  :angel:

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 19:36 uur
...want alleen Nederland of Zeemacht Benelux lijkt me nog geen mogelijkheid...
Zeemacht Benelux?