NL missie Uruzgan

Gestart door hdevreij, 16/08/2009 | 22:08 uur

A.J.

#1250
Citaat van: Nikehercules op 27/11/2020 | 19:06 uur
Sorry, maar dit vind ik echt een lulverhaal. Geen enkele intell of ROE rechtvaardigd de executie van een ongewapende burger. Ook ROE worden uiteindelijk gewoon begrenst door het humanitair oorlogsrecht.

Het staat dan ook niet voor niets tussen aanhalingstekens mocht dat je niet opgevallen zijn. Afghanen die midden in de nacht een gat staan te graven langs de weg daar mocht vanwege de geldende ROE door Nederland helemaal niks aan gedaan worden. De Amerikanen flikkeren er een 1000 ponder op wat gewoon een legitieme daad is vanwege hun ROE icm de intell die ze (en wij niet) hebben. Denk je dat de zg. "Rocketman" in 2006/2007 het zo lang volgehouden had als de Amerikaanse ROE's van toepassing waren geweest? Die kerel is meerdere keren gespot maar vanwege de Nederlandse ROE's mochten er geen wapens ingezet worden. En nmm niet meer dan terecht ivm eventuele collateral damage.

Ook het verschil mbt inzet van wapens, Nederland moest bv. van meerdere sensoren confirmatie van een vijandelijke daad op een locatie hebben. Bij de Amerikanen was 1 peiling vanuit de lucht genoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Waar het in dit geval om gaat is of Nederlanders eventuele misstanden van de Australiers gezien hebben en ik dus uitleg dat dat helemaal niet zo makkelijk beoordeeld kan worden door soldaat Uitdeketting. Wat volgens onze ROE ongerechtvaardigd zou zijn kan volgens de Australische ROE prima gerechtvaardigd zijn. Dat is wat ik zeg.

Het wordt natuurlijk, zoals je terecht aanhaalt, een ander verhaal als Afghanen tegen de spreekwoordelijke muur gezet zijn.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 16:50 uur
Als de Diggers een zg. "ongewapende burger" neerschieten kan dat gerechtvaardigd zijn vanwege intell die binnen de FVEY community gedeeld is en eea past binnen de geldende ROE van Australie. Wie is Nederland dan om die actie in twijfel te trekken aangezien Nederland een flink deel relevante informatie mist.

Sorry, maar dit vind ik echt een lulverhaal. Geen enkele intell of ROE rechtvaardigd de executie van een ongewapende burger. Ook ROE worden uiteindelijk gewoon begrenst door het humanitair oorlogsrecht.

A.J.

Citaat van: Ros op 27/11/2020 | 16:59 uur
Als dit het geval was geweest was er helemaal geen ophef geweest en publiekelijke excuses gemaakt. Puur kijkend naar hetgeen is voorgevallen heeft de FVEY er niets mee te maken.

Je wil het gewoon niet begrijpen he?

Australie zegt zelf dat er geen betrokkenheid is geweest van Nederland maar Nederland gaat toch nog onderzoeken of er eventueel ergens iets gezien is door soldaat Uitdeketting...

Ros

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 16:50 uur
Als de Diggers een zg. "ongewapende burger" neerschieten kan dat gerechtvaardigd zijn vanwege intell die binnen de FVEY community gedeeld is en eea past binnen de geldende ROE van Australie. Wie is Nederland dan om die actie in twijfel te trekken aangezien Nederland een flink deel relevante informatie mist.

Als dit het geval was geweest was er helemaal geen ophef geweest en publiekelijke excuses gemaakt. Puur kijkend naar hetgeen is voorgevallen heeft de FVEY er niets mee te maken.

A.J.

Citaat van: Ros op 27/11/2020 | 16:43 uur
Wat de  FVEY er mee te maken heeft is mij, in relatie tot wat er door de Aussies is gedaan, geheel niet duidelijk ?

Als de Diggers een zg. "ongewapende burger" neerschieten kan dat gerechtvaardigd zijn vanwege intell die binnen de FVEY community gedeeld is en eea past binnen de geldende ROE van Australie. Wie is Nederland dan om die actie in twijfel te trekken aangezien Nederland een flink deel relevante informatie mist.

Citaat
En het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat je Intell dat direct met de missie te maken heeft met de partners deelt. Intell voorhanden hebben dat voor een partner tot risico's kan leiden lekker voor jezelf houden......

Dat gebeurt gewoon echt, het is niet voor niets dat de FVEY community bestaat.. Maar goed, je hoeft het niet te geloven natuurlijk en ik ga hier zeker geen praktijkervaring delen op dat gebied.

Ros

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 15:51 uur
Dat laatste heeft er alles mee te maken. Misschien moet je je eens verdiepen in de betekenis van de five eyes en met wie de informatie gedeeld wordt. Hint, Nederland hoort daar niet bij.

Wat de  FVEY er mee te maken heeft is mij, in relatie tot wat er door de Aussies is gedaan, geheel niet duidelijk ? En het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat je Intell dat direct met de missie te maken heeft met de partners deelt. Intell voorhanden hebben dat voor een partner tot risico's kan leiden lekker voor jezelf houden......

A.J.

Citaat van: Ros op 27/11/2020 | 15:39 uur
Geen enkel beschaafd land heeft ROE's die bepalen dat het legitiem is om burgers naar de eeuwige jachtvelden te helpen. En ja, als je dit soort bestialiteiten ziet gebeuren heb je de plicht om met deze kennis iets te doen, zelfs als dit een missie partner, groot of klein, betreft. En Intell  heeft er in dit geval niets mee te maken.

Dat laatste heeft er alles mee te maken. Misschien moet je je eens verdiepen in de betekenis van de five eyes en met wie de informatie gedeeld wordt. Hint, Nederland hoort daar niet bij.

Ros

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 15:20 uur
Alsof de ROE van elk land gelijk is en jij als Jan Punt de Nederlander een van de five eyes wel ff tot de orde gaat roepen...

Je bent niet eens op de hoogte van de relevante intel die die lui hebben...

Geen enkel beschaafd land heeft ROE's die bepalen dat het legitiem is om burgers naar de eeuwige jachtvelden te helpen. En ja, als je dit soort bestialiteiten ziet gebeuren heb je de plicht om met deze kennis iets te doen, zelfs als dit een missie partner, groot of klein, betreft. En Intell  heeft er in dit geval niets mee te maken.

A.J.

#1242
Citaat van: Ros op 27/11/2020 | 13:33 uur
Er van weten, iets gezien hebben en er niets mee gedaan hebben is natuurlijk ook niet goed te praten.

Alsof de ROE van elk land gelijk is en jij als Jan Punt de Nederlander een van de five eyes wel ff tot de orde gaat roepen...

Je bent niet eens op de hoogte van de relevante intel die die lui hebben...

Huzaar1

Citaat van: Ros op 27/11/2020 | 13:33 uur
Er van weten, iets gezien hebben en er niets mee gedaan hebben is natuurlijk ook niet goed te praten.

O god man hou toch op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Er van weten, iets gezien hebben en er niets mee gedaan hebben is natuurlijk ook niet goed te praten.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 27/11/2020 | 10:43 uur
Dat is het punt niet. Het gaat erom of we op de hoogte waren van het wangedrag van de Australiers... En dan? Stel dat er ergens een verdwaalde korporaal gevonden wordt die gezien heeft dat een Australische SAS'er een Afghaan dood heeft geschoten tijdens een patrouille ergens in Taliban gebied? Wat is dan de vervolgactie? Die korporaal opsporen en voor de groene tafel slepen ofzo? Omdat hij eea niet in de lijn heeft gecommuniceerd?

Ik zie echt het hele nut en belang niet in van deze exercitie.

Ik denk dat er wat belletjes zijn gepleegd met KCT in de trant; er komt toch niet nog meer gezeik na Kroon he?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Parera op 27/11/2020 | 06:24 uur
Ik denk dat dit de enige juiste beslissing is om op eigen initiatief van defensie / het kabinet te onderzoeken of er bij ons ook dit soort fouten gemaakt zijn. Ook al zijn daar nu geen aanwijzingen voor kan je het in mijn ogen beter voor zijn dan dat er achteraf toch zo iets naar buiten komt en je dan moet bekennen dat het al bekend was.

Nu maar hopen voor Defensie dat er niks naar boven komt wat nu nog niet (openbaar) bekend is. Al heb ik er vertrouwen in dat onze militairen niet zo ver buiten hun boekje gegaan zijn.

Dat is het punt niet. Het gaat erom of we op de hoogte waren van het wangedrag van de Australiers...
CitaatHet kabinet onderzoekt toch nog een keer of er geen aanwijzingen waren dat Nederland op de hoogte was van ernstige misdaden die Australische special forces in Afghanistan hebben gepleegd.
En dan? Stel dat er ergens een verdwaalde korporaal gevonden wordt die gezien heeft dat een Australische SAS'er een Afghaan dood heeft geschoten tijdens een patrouille ergens in Taliban gebied? Wat is dan de vervolgactie? Die korporaal opsporen en voor de groene tafel slepen ofzo? Omdat hij eea niet in de lijn heeft gecommuniceerd?

Ik zie echt het hele nut en belang niet in van deze exercitie.

Parera

Citaat van: Lex op 26/11/2020 | 18:16 uur
Missie Uruzgan onder de loep na onthulling Australische moorden

DEN HAAG - Het kabinet onderzoekt toch nog een keer of er geen aanwijzingen waren dat Nederland op de hoogte was van ernstige misdaden die Australische special forces in Afghanistan hebben gepleegd. Dat zei minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) donderdag in de Tweede Kamer.


Ik denk dat dit de enige juiste beslissing is om op eigen initiatief van defensie / het kabinet te onderzoeken of er bij ons ook dit soort fouten gemaakt zijn. Ook al zijn daar nu geen aanwijzingen voor kan je het in mijn ogen beter voor zijn dan dat er achteraf toch zo iets naar buiten komt en je dan moet bekennen dat het al bekend was.

Nu maar hopen voor Defensie dat er niks naar boven komt wat nu nog niet (openbaar) bekend is. Al heb ik er vertrouwen in dat onze militairen niet zo ver buiten hun boekje gegaan zijn.

Lex

Missie Uruzgan onder de loep na onthulling Australische moorden

DEN HAAG - Het kabinet onderzoekt toch nog een keer of er geen aanwijzingen waren dat Nederland op de hoogte was van ernstige misdaden die Australische special forces in Afghanistan hebben gepleegd. Dat zei minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) donderdag in de Tweede Kamer.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat Australische elitetroepen tussen 2005 tot 2016 in Afghanistan 39 moorden hebben gepleegd. Er werden onder anderen gevangen Afghanen doodgeschoten als vorm van ontgroening. Dat was mogelijk door een verziekte cultuur, aldus de hoogste militair van Australiƫ.

Samenwerking
Nederlandse militairen hebben samengewerkt met de Australiƫrs in Uruzgan. Daar zouden de meeste incidenten hebben plaatsgevonden Volgens Blok wordt er nog eens ,,met de stofkam door dossiers" gegaan. Ook wordt er opnieuw met mensen gepraat die destijds bij de uitzending waren betrokken, zei hij.

Omdat er ook Kamervragen over de kwestie zijn gesteld, wilde de bewindsman er niet verder op ingaan. Voor het Australische onderzoek is ook gesproken met diverse Nederlandse militairen. In het Australische onderzoek zijn geen aanwijzingen gevonden voor Nederlandse betrokkenheid bij de misstanden.

Telegraaf, 26-11-2020, 18:11