Hoe om te gaan met problemen vriend?

Gestart door Miss, 28/09/2009 | 20:59 uur

KapiteinRob

Mijn Bosnië-gerelateerde vraagtekens betreffende 2002 zijn voor 2000 precies hetzelfde. Verschillende, al dan niet tegenstrijdige, "diagnoses" maken wat mij betreft de verantwoordelijkheid die defensie hier wordt toegedicht er ook niet sterker op.

Miss

#31
Hoi mensen,

Een kleine update: ik heb de papieren nog eens allemaal nagekeken en heb me vergist in het jaartal, hij zat daar in 2000. Ook heb ik nu een afspraak staan voor hulpverlening waar ik heel blij mee ben. Het probleem van al die rapporten is dat er zoveel verschillende dingen in staan dat ik zoiets heb van wat is het probleem nou precies met hem, de ene onderzoeker zegt dus PTSS, de ander weer een aanpassingsstoornis en ik heb nog een boel andere 'aandoeningen' zien passeren. Ik heb er vrij weinig verstand van allemaal. In ieder geval bedankt voor de tips. En wat betreft dat vrijwilligerswerk is een goed idee, daar heb ik het ook al eens eerder met hem over gehad, hij zal dit nu nog niet gaan doen maar voor de toekomst hoop ik dat hij dat zeker gaat doen. Sporten doet hij trouwens wel, gewoon thuis. Hij vindt het heel belangrijk dat hij zijn lichaam houdt zoals het is.

Sandgroper

Citaat van: Miss op 28/09/2009 | 20:59 uur
Beste allemaal,
Ik weet niet of ik op het juiste forum zit maar mijn vriend heeft heel erg veel problemen gekregen na zijn uitzending. Soms weet ik niet goed hoe ik hiermee moet omgaan. Hij gaat niet meer mee naar feestjes enz. moet ik dit nu zo laten of toch proberen om hem mee te krijgen? Ook weet ik niet goed hoe ik moet reageren als hij boos is om bepaalde dingen. Als ik met hem meepraat is hij na een tijdje wel weer rustig maar vraag me af of dat wel de goede manier is.
Iemand tips hoe met dit soort dingen om te gaan?
Miss, je praat met hem mee en als resultaat wordt hij na een tijdje wel weer rustig.   Heel goed, je bent in ieder geval niet in de tegenaanval gegaan bij zijn emoties, dit gebeurd namelijk veel.
Aangezien je hem rustig krijgt met jouw getoonde begrip, kan je tijdens zijn rustige periodes voorstellen om bijvoorbeeld dagelijks een half uur te gaan wandelen of fietsen in de bossen, polder, park, waar het lekker rustig is.  Lekker in de buitenlucht, maak er een mini-vakantie van, klinkt vreemd, maar geniet van de natuur, het zonlicht wat door de wolken schijnt enzovoorts. Geniet van de kleine dingen in het leven. Daar heb je beiden baat van.

Een oud-Vreemdelingen Legioen veteraan kreeg last van PTSS, op advies van zijn dokter ging hij dagelijks fietsen.  Daar werd hij zo goed in, dat hij professioneel wielrenner werd in de jaren 80, zijn naam ben ik vergeten.  Spoor hem aan te gaan buitensporten,  gaat hij bijvoorbeeld fietsen, dan is een goedkope fiets zonder versnellingen en met terugtraprem al voldoende.

Je vriend heeft nu een hekel aan groepen mensen, dat is normaal bij PTSS, probeer dit op iets langere termijn te doorbreken door samen met hem bijvoorbeeld naar een drukke winkelstraat te gaan.  Dit gedrag moet hij doorbreken door middel van confrontatie, niet gemakkelijk, maar het moet.

Je vriend zit nu al 2 jaar werkloos thuis, dit alleen al is niet bevordelijk voor de gemoedstoestand.   Misschien kan hij aan de gang bij een sociale werkplaats.  Er wordt vaak denigrerend gedaan over die beschutte werkplaatsen, maar je hebt tenminste dagelijks iets om handen en meer sociale contacten.  Die sociale werkplaats misschien een stap te ver?  Dan kan vrijwilligerswerk een begin zijn naar een normaler (arbeids)leven.
Jullie beiden, sterkte.

Sandgroper out,

Sandgroper

Voor wat mij betreft is wat Miss haar vriend in Bosnia precies heeft mee gemaakt irrelevant.
Feit is, dat haar vriend na de uitzending niet meer dezelfde is als voor de uitzending en dit een zeer negatieve uitwerking had op zijn functioneren bij Defensie.   Dus heeft de werkgever Defensie een probleem.  Echter, feit is ook dat Defensie heel graag bij problemen wegkijkt, wegmoffelt en zovoorts.
Een goed werkgever had ingegrepen door middel van verwijzing naar een psychiater en die kan de PTSS behandelen met cognitieve gedragstherapie.
Dit had een hoop persoonlijk leed voorkomen voor de werknemer en zijn omgeving EN de werkgever is weer een schaarse medewerker en goodwill kwijt.

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 30/09/2009 | 12:56 uur
We hebben het over 2002...

Tsja, we hebben het inderdaad over 2002. Afgaand op de stereotiepe, militair gangbare oorzaken voor een posttraumatisch stresssyndroom denk je dan aan vuurcontact, hinderlagen, gijzelingen en dat soort zaken. Sommige zijn in dit forum al aangehaald, sommige zijn in veler ogen onbestaanbaar in het Bosnië van 2002.

Echter, het merkwaardige (en onverklaarbare?) aan PTSS is dat de reden waarom iemand na verloop van tijd cq. onmiddellijk daarna met klachten is behept, een strikt persoonlijke is. Wat op de een zeer ernstige, blijvende indruk achterlaat, doet een ander af als nietszeggend. Dat is de valkuil van PTSS.

Zum Beispiel: collega's die op een missie helemaal niets hebben meegemaakt omdat ze hele dagen, weken, maanden alleen maar de binnenkant van een compound hebben gezien, kunnen PTSS-gerelateerde klachten hebben...

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 30/09/2009 | 12:07 uur
Het gaat hier toch inderdaad om of een professional vastgesteld heeft of de PTSS klachten een directe relatie hebben met defensie, of dat die door andere oorzaken (bv overval) is gekomen. Dat is dus niet aan ons.

Nee, wij kunnen en mogen dat niet bepalen. Wat wij echter wel doen is discussieren over voornamelijk defensiezaken. Forumlid Miss stelt dat haar vriend in 2002 uit Bosnië terugkwam met problemen. Ik ben (en jij onderschrijft dat n.m.m. met je posting) niet het enige forumlid dat zich afvraagt wat zich toendertijd aldaar voor zaken hebben afgespeeld waar je defensie voor verantwoordelijk kan houden. We hebben het over 2002....

Enforcer

Citaat van: boekje_pienter op 30/09/2009 | 07:24 uur
Citaat van: Elzenga op 29/09/2009 | 23:08 uur
[...] wat wel en wat niet dan een PTSS rechtvaardigt.

Kort gezegd: ALLES rechtvaardigt een PTSS. Dat is aan de cliënt/patiënt/zorgvrager, als maar wordt voldaan aan de DSM IV-criteria (309.81). Let wel: dit laatste is niet mijn mening!   

Citaat van: Gozo op 30/09/2009 | 08:27 uur
Welk causaal verband is vastgesteld door de psychiater?

Het gaat hier toch inderdaad om of een professional vastgesteld heeft of de PTSS klachten een directe relatie hebben met defensie, of dat die door andere oorzaken (bv overval) is gekomen. Dat is dus niet aan ons.

Toch vraag ook ik mij af hoe het zit, net als Kap. Rob. Maar ja, ook een ernstig ongeval aldaar kan een oorzaak zijn van PTSS.

Gozo

Welk causaal verband is vastgesteld door de psychiater?

boekje_pienter

Citaat van: Elzenga op 29/09/2009 | 23:08 uur
[...] wat wel en wat niet dan een PTSS rechtvaardigt.

Kort gezegd: ALLES rechtvaardigt een PTSS. Dat is aan de cliënt/patiënt/zorgvrager, als maar wordt voldaan aan de DSM IV-criteria (309.81). Let wel: dit laatste is niet mijn mening!   

KapiteinRob

#23
Ik vraag details m.b.t. Bosnië omdat ik wat moeite heb te geloven dat daar zich in genoemde periode direct aan defensie te relateren zaken hebben afgespeeld die PTSS veroorzaken. Om die onduidelijkheid weg te nemen, heb ik wat dat betreft om details gevraagd. Daarbij vind ik dat in eerste instantie wat "gemakkelijk" de schuld bij defensie is neergelegd. Als Miss die details niet wil verstrekken, is dat uiteraard aan haar. Maar als ze die details niet heeft, kun je m.i. ook niet naar defensie gaan wijzen als oorzaak van vriend's problemen.

Elzenga

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2009 | 22:43 uur
Op basis van wat ik allemaal lees vind ik dat je bal wel erg "gemakkelijk" bij defensie neerlegt. Als je in 2002 bent uitgezonden naar Bosnië en daaraan wil ophangen dat je PTSS hebt opgelopen vind ik dat gewoon wat moeilijk te geloven. Maar nogmaals, ik hoor graag een directe relatie tussen de Bosnië-uitzending in 2002 en de geschetste problematiek.
je wilt details waarvan Miss aangeeft dat ze die ook niet weet. Verder is haar vriend al in behandeling geweest en hebben die behandelaars niet zomaar PTSS vastgesteld. En aangegeven dat hij zich tot Defensie moet richten. Waarschijnlijk gezien de specifieke problematiek en het ontbreken van deskundigheid bij betrokken psychiaters/logen. Of het ontbreken van vertrouwen daardoor van de vriend in de behandelaar. Want wat weet die er nu eenmaal van.

Wat betreft de zorgplicht van Defensie...Ik weet hoe jij hierin staat. En jij hoe ik hier in sta. Laten we die discussie nu niet over de rug van Miss en haar vriend gaan voeren en veronderstellen dat precies bekend is wat er in Bosnië is gebeurd (want dat is niet allemaal bekend) en wat wel en wat niet dan een PTSS rechtvaardigt.

Het probleem ligt er... en ik denk dat het zaak is dingen aan te dragen om (indien mogelijk) dat probleem op te lossen of aan te pakken of dat Miss daarmee verder komt....  de meer fundamentele discussie voeren we al elders.

KapiteinRob

Op basis van wat ik allemaal lees vind ik dat je bal wel erg "gemakkelijk" bij defensie neerlegt. Als je in 2002 bent uitgezonden naar Bosnië en daaraan wil ophangen dat je PTSS hebt opgelopen vind ik dat gewoon wat moeilijk te geloven. Maar nogmaals, ik hoor graag een directe relatie tussen de Bosnië-uitzending in 2002 en de geschetste problematiek.

Miss

Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2009 | 18:58 uur
Citaat van: Miss op 29/09/2009 | 18:42 uur
En hij is in 2002 op uitzending geweest naar Bosnie.

Ik heb nog nooit gehoord van zaken die regulier naar Bosnie uitgezonden collega's vanaf de tweede helft van de jaren 90 traumatische ervaringen op (zouden kunnen) leveren. Ik hoor graag wat hem dan in 2002 is overkomen......

Hij heeft het er bijna nooit over, en neem van mij aan mijn vriend is echt geen watje ofzo. Ik weet niet wat daar gebeurd is maar als plotseling een harde klap oid te horen is, zie ik hem schrikken, als we buiten lopen kijkt hij de hele tijd in de ruiten en om hem heen om te zien wat er om hem heen gebeurd, vind ik niet normaal, misschien dan jij dit wel vindt. Tijdens zijn baan na Defensie is hij trouwens wel overvallen dat zal misschien ook meespelen. En er is door een psychiater/psycholoog PTSS bij hem vastgesteld, ik heb de kenmerken op gezocht en die komen gewoon overeen met zijn gedrag. En geloof me, hij is niet altijd geweest zoals hij nu is.

Tanker

PTSS kan men ook oplopen door het zien van een verkeersongeluk, verlies van een dierbare (bijv. een collega tijdens uitzending), het meemaken van een overval, een strandfeestje in Hoek van Holland etc.
Het hoeft niet perse met oorlogshandelingen op zich te maken te hebben.

Op dit moment werk ik bij een grote Nederlandse bank, enkele oudere collega's hebben enkele malen een bankoverval meegemaakt.
Enkele collega's van waar zij op dat moment mee werkten en die ook het slachtoffer waren van die bankovervallen zitten thuis en zijn niet meer in staat om te werken....

KapiteinRob

Citaat van: Miss op 29/09/2009 | 18:42 uur
En hij is in 2002 op uitzending geweest naar Bosnie.

Ik heb nog nooit gehoord van zaken die regulier naar Bosnie uitgezonden collega's vanaf de tweede helft van de jaren 90 traumatische ervaringen op (zouden kunnen) leveren. Ik hoor graag wat hem dan in 2002 is overkomen......