Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Parera

Citaat van: Jooop op 04/01/2018 | 01:18 uur
Ik hoop dat dat inderdaad het geval is. Een Reaper is een mooie kist maar onbewapend is het een Rollce Royce, geld verkwisting.

Een boxer, ja ik was even inderdaad de boxer skyranger vergeten. Hoeveel zijn er besteld? Volgens mij was daar nog een topic over.

Als je echt opzoek wilt naar UCAV's (Unmanned combat aerial vehicle's) dan kan je beter uitwijken naar de GE Avenger met geïntegreerde weaponsbay maar de draagkracht ten opzichten van de MQ-9 valt reuze mee. De MQ-9 draagt maximaal 2400 lbs (1088 kg) en de Avenger tussen de 3000 - 3500 lbs (1360 - 1585 kg). De vraag is of we niet beter kunnen aansluiten bij een nieuwe Europese UCAV en tot die tijd de MQ-9 gebruiken als tussen oplossing zowel onbewapend als bewapend is het een fantastisch systeem dat een toegevoegde waarde kan zijn voor defensie.

Vergeleken met de F-35 en F-16 dragen deze ''speeltjes'' natuurlijk niets 18,000 lbs (8100 kg) voor de F-35 en 17,000 lbs (7,700 kg) voor de F-16. Een echte UCAV met een vergelijkbare hoeveelheid wapens of iets dat op de helft zit is er nog (lang) niet. Wat op dit moment in de planning zit en het dichtste bijkomt (en openbaar is) is de Northrop Gruman X-47C een geplande UCAV met 10,000 lbs (4,500 kg) maar dit toestel moet is nog in ontwikkeling en in 2018 zou gestart kunnen worden met de bouw van het eerste prototype.

Skyrangers ? 0

Sparkplug

Citaat van: Jooop op 04/01/2018 | 10:19 uur
Het is geldverkwisting als deze kist alleen voor ISR word gebruikt. Daarvoor kun je namelijk een veel goedkopere kleinere UAV voor aanschaffen, bijv. de Heron uav.

De Heron is kleiner en kan langer in de lucht blijven. Aan de andere kant heeft deze een lager maximum plafond en kan het intern minder meenemen. Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

En wie weet duurt het allemaal zo lang, dat tegen die tijd een ander type in de belangstelling staat.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

Citaat van: Sparkplug op 04/01/2018 | 09:56 uur
Hoezo geldverkwisting? Waren de RF-104G en F-16A(R) voor verkenning ook geldverkwisting? Met de MQ-9 kun je op het gebied van ISR meer doen. Alsof alles alleen waarde heeft als het uitsluitend bewapend kan worden ingezet.

Een reaper is een grote UAV met turboprop motor, een duur kist. Zeer handing wanneer het bewapend is omdat het een groot gewicht kan dragen (1500kg als ik het niet mis heb).

Het is geldverkwisting als deze kist alleen voor ISR word gebruikt. Daarvoor kun je namelijk een veel goedkopere kleinere UAV voor aanschaffen, bijv. de Heron uav.

Sparkplug

Citaat van: Jooop op 04/01/2018 | 01:18 uur
Ik hoop dat dat inderdaad het geval is. Een Reaper is een mooie kist maar onbewapend is het een Rollce Royce, geld verkwisting.

Hoezo geldverkwisting? Waren de RF-104G en F-16A(R) voor verkenning ook geldverkwisting? Met de MQ-9 kun je op het gebied van ISR meer doen. Alsof alles alleen waarde heeft als het uitsluitend bewapend kan worden ingezet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

Citaat van: Parera op 03/01/2018 | 12:29 uur
Dat men nu kiest voor de onbewapende versie is puur om het politiek voor elkaar te krijgen de aankoop te kunnen doen als je begint met bewapende versie gaat dat eindeloze discussies opleveren die er nu niet zijn omdat het een ''intel'' systeem is.

Daarnaast is een nieuwe PRTL een ander onderwerp voor een ander topic maar de vraag of er een Cheetah 2.0 moet komen ? als je het mij vraagt nee maar wel een C-RAM systeem dat ook UAV's kan uitschakelen bijvoorbeeld op basis van de Boxer en/of CV-90. Maar niet een tank formaat, en de vraag is wil je voor kogels / raketten of laser gaan bij dit systeem? Mijn voorkeur zou uitgaan naar raket en laser combinatie.

Ik hoop dat dat inderdaad het geval is. Een Reaper is een mooie kist maar onbewapend is het een Rollce Royce, geld verkwisting.

Een boxer, ja ik was even inderdaad de boxer skyranger vergeten. Hoeveel zijn er besteld? Volgens mij was daar nog een topic over.

Poleme

#417
Citaat van: Parera op 19/12/2017 | 21:22 uur
Tsja zou natuurlijk raar zijn als deze niet boven NL inzetbaar zijn, word lastig opstijgen dan vanaf Leeuwarden.  :big-smile:
Maar de 250 miljoen zal verdeeld worden over enkele jaren, maar het eerste aankoop bedrag zal nu overgemaakt kunnen worden iets dat eerder niet kon. De 400 mjn is voor 2018, dit project kan zeker verdeeld worden over 2018/2019/2020 en 2021.
De Italianen zetten de MQ-9 Reaper Remotely Piloted Aircraft (RPA) in vanaf vliegbasis Amendola, is voor KLu vliegers geen onbekend terrein, Amendola AB ligt circa 12 km van de Adriatische Zee.
De Amerikanen gebruiken RPA's vanaf Naval Air Station Sigonella, op de Oost kust van Sicilie.
Vlb Leeuwarden ligt ca. 16 km van de Waddenzee kust.  Het cirkel vormige Control (CTR) area EHLW ligt net voorbij de Wadden kustlijn.
De in Italie opererende Reapers maken gebruik van een corridor tussen vlb. en zee en opereren daarboven dan ook.  Daar is genoeg te doen: opsporen van mensen en sigaretten smokkel en misschien opereren deze RPA's ook wel vlakbij of boven Libya.  Libya is voor een Reaper maar 3 uur vliegen en kan dan daar "loiteren" voor 12 - 14 uren.

Zo een 4 jaar geleden was slechts 2 % van het Amerikaanse luchtruim beschikbaar voor op afstand bestuurbare vliegtuigen.
Nederland kent zeer strenge luchtvaart wetten, die in vergelijking met andere Europese landen ook vaak strenger zijn, heeft alles te maken met een klein en overvol nationaal luchtruim boven een zeer dicht bevolkt land.
Wil de KLu of NAVO gaan oefenen in Nederlands luchtruim, dan moet er een Bijzonder (lucht) Verkeer Gebied (BVG) worden geregeld.
Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-7334.html
Daar zie je de begrenzingen qua gebied, vlieg hoogtes en tijd.
Heden heeft men voor operaties met de kleine Raven of ScanEagle boven Nederlands grondgebied al een papier winkel die de omvang heeft van een ouderwets dik telefoonboek.   De Reaper kruist veel sneller en hoger, dus zullen er heel heel veel restricties zijn, of zeer waarschijnlijk komt de Reaper helemaal niet boven (Neder)land, m.u.v. die corridor.

Dus de Reaper zal je niet zien bij opsporing van wiet kwekerijen, XTC labs etcetera.  Die staan ook hoofdzakelijk in Noord-Brabant, dus iets voor de F-16's en later de F-35A's van Vlb. Volkel, de Apaches van Gilze-Rijen en de heli's van de 'pliesie' natuurlijk.
In het voorjaar van 1995 hadden we te maken met overstromingen in Midden-Nederland.  F-16's van Volkel verkenden toen met hun infrarood line-scanners de dijken.
Daarnaast vlogen de KLu en Rijkspolitie vele heli vluchten boven overstroomd gebied en geëvacueerde gebieden.
Om al deze vluchten te de-conficteren, werd er ook een AWACS vliegtuig ingezet.
Geevacueerde gebieden werden beveiligd door eenheden van de Mobiele Eenheid.  Een Reaper zou in theorie mooi ondersteuning kunnen verlenen met zijn lange vluchtduur.
Maar een inzet in duisternis met een 1-motorig onbemand vliegtuig boven ramp gebieden met bemande vliegbewegingen die al dynamischer zijn dan normaal zie ik niet gebeuren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Jooop op 03/01/2018 | 12:11 uur
Als eerste is het mijn ziens überhaupt al een dom idee om een onbewapend Reaper te kopen. Als het onbewapend is kan men naar goedkopere alternatieven kijken.

Ten tweede, het is alweer een tijdje geleden dat de Cheetah PRTL uit dienst is genomen. Nu de trend van bewapende UCAV's en UAV's steeds meer en meer lijkt op te komen moet er dan niet gedacht worden aan nieuwe generatie PRTL?
De MQ-9 die de KLU gaat kopen is waarschijnlijk de variant die al uitgerust is met ''provisions for'' wapens ivm de sensoren die men extra wil dragen zullen er al hardpoints onder moeten zitten. De keuze om over te gaan op bewapening is dan alleen een een formaliteit die aangevraagd moet worden bij naar mijn weten de amerikanen (zal geen probleem zijn voor NAVO partner) en de tweede/eerste kamer.

Dat men nu kiest voor de onbewapende versie is puur om het politiek voor elkaar te krijgen de aankoop te kunnen doen als je begint met bewapende versie gaat dat eindeloze discussies opleveren die er nu niet zijn omdat het een ''intel'' systeem is.

Daarnaast is een nieuwe PRTL een ander onderwerp voor een ander topic maar de vraag of er een Cheetah 2.0 moet komen ? als je het mij vraagt nee maar wel een C-RAM systeem dat ook UAV's kan uitschakelen bijvoorbeeld op basis van de Boxer en/of CV-90. Maar niet een tank formaat, en de vraag is wil je voor kogels / raketten of laser gaan bij dit systeem? Mijn voorkeur zou uitgaan naar raket en laser combinatie.

Jooop

Als eerste is het mijn ziens überhaupt al een dom idee om een onbewapend Reaper te kopen. Als het onbewapend is kan men naar goedkopere alternatieven kijken.

Ten tweede, het is alweer een tijdje geleden dat de Cheetah PRTL uit dienst is genomen. Nu de trend van bewapende UCAV's en UAV's steeds meer en meer lijkt op te komen moet er dan niet gedacht worden aan nieuwe generatie PRTL?

Parera

Citaat van: Lex op 19/12/2017 | 21:17 uur
Het is nog maar de vraag of zij boven NL ingezet zullen/kunnen worden. Het luchtruim is erg krap en het zal leiden tot een discrepantie met het civiele luchtverkeer. Daarnaast is er nog geen regelgeving op de inzet van dit type.
En ja, volgens het bericht gaat er van de 400 mjn, minimaal 250 mjn naar dit gebeuren. Verdringingseffect?

Tsja zou natuurlijk raar zijn als deze niet boven NL inzetbaar zijn, word lastig opstijgen dan vanaf Leeuwarden.  :big-smile:
Maar de 250 miljoen zal verdeeld worden over enkele jaren, maar het eerste aankoop bedrag zal nu overgemaakt kunnen worden iets dat eerder niet kon. De 400 mjn is voor 2018, dit project kan zeker verdeeld worden over 2018/2019/2020 en 2021.

Lex

Citaat van: Parera op 19/12/2017 | 19:23 uur
En natuurlijk moeten ze weer ingezet gaan worden voor domme taken zoals het oprollen van wietplantage's dit is toch geen werk voor Defensie :silent: Het is natuurlijk goed dat er samen gewerkt word maar om dit nou als echte ''taak'' toe te schrijven gaat mij wat ver.
Het is nog maar de vraag of zij boven NL ingezet zullen/kunnen worden. Het luchtruim is erg krap en het zal leiden tot een discrepantie met het civiele luchtverkeer. Daarnaast is er nog geen regelgeving op de inzet van dit type.
En ja, volgens het bericht gaat er van de 400 mjn, minimaal 250 mjn naar dit gebeuren. Verdringingseffect?

Parera

#412
CitaatReaper naar vliegbasis Leeuwarden
Vanaf 2020 komen er op de vliegbasis Leeuwarden onbemande vliegtuigen.Het gaat om toestellen van het type MQ-9 Reaper. Het kabinet vervroegt de aanschaf daarvan, een investering van zo'n 250 miljoen euro. Er worden één systeem van vier Reapers gekocht en ondergebracht bij het 306-squadron. De Koninklijke Luchtmacht zegt al heel lang behoefte te hebben aan onbemande toestellen. Luchtmachtpersoneel liep de afgelopen jaren de deur plat op Holloman Airforce Base in Nieuw-Mexico, de Reaper-hoofdstad van de Verenigde Staten. Al in 2013 wilde Nederland vier toestellen kopen, maar dat werd met zeven jaar uitgesteld vanwege de slechte financiële situatie. Nu het kabinet Rutte III versneld 400 miljoen euro in Defensie investeert, zouden de toestellen volgend jaar al aangekocht kunnen worden en vanaf 2020 operationeel zijn. De spanwijdte van de MQ-9 Reaper is 20 meter, de lengte 11 meter, en het gevaarte kan 1700 kilo aan wapens meenemen, zoals Hellfire-raketten en JDAM (Joint Direct Attack Munitions). De vier toestellen die Nederland koopt worden alleen ingezet voor het verzamelen van informatie. De toestellen zijn daarvoor uitgerust met foto- en filmapparatuur. Vanaf grote hoogte kunnen MQ-9-Reapers in de gaten houden wat er op de grond gebeurt. Dat kan bij buitenlandse missies, maar ook in Nederland, bijvoorbeeld bij het oprollen van wietplantages, dijkbewaking of het verzamelen van informatie bij rampen. Op de vliegbasis Leeuwarden komen grondstations te staan. Twee personen zijn voldoende om een toestel te besturen. Het maakt dan niet uit waar ter wereld de Reaper is. De toestellen kunnen 24 uur per dag onder vrijwel alle omstandigheden opereren. Overigens is de Reaper geen primeur voor Defensie. De onbemande vliegtuigjes Raven en Scan Eagle zijn al enkele jaren in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.

[Bron: NIDV nieuwsbrief 2017-12]

En natuurlijk moeten ze weer ingezet gaan worden voor domme taken zoals het oprollen van wietplantage's dit is toch geen werk voor Defensie :silent: Het is natuurlijk goed dat er samen gewerkt word maar om dit nou als echte ''taak'' toe te schrijven gaat mij wat ver.

StrataNL

Citaat van: Robert2 op 17/11/2017 | 16:22 uur
Wat denk je? Dat er maar een wapen systeem wordt aangekocht zonder te kijken wat ze ermee kunnen?
En uiteraard mogen ze vliegen in NLD, hoe wil je ze anders hier naar toe halen..?
Die worden gewoon verscheept in een groot krat hoor  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Zander op 17/11/2017 | 15:30 uur
4 is wel karig.
Ik zeg + 4.
We beginnen met 4 stuks, en daarna misschien nog eens extra tot misschien 8 a 12 stuks. Daarnaast denk ik dat de MQ-9's een tussen oplossing moeten zijn tot dat er een Europeese variant beschikbaar is van de plank. Deze is in ontwikkeling bij Duitsland, Frankrijk en Spanje en volgens de planning rond 2025 in gebruik.

vlincent

Is dat 4 drones en 4 ground stations?