Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

Kabinet stopt 15 miljoen in EU-fonds Afrika
   
Het kabinet maakt 15 miljoen euro vrij voor het EU-fonds voor Afrika dat tijdens de komende migratietop volgende week op Malta wordt opgericht.
Dat schrijven de ministers Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) en Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) dinsdag aan de Kamer.

De EU stopt 1,8 miljard in het fonds dat moet worden aangevuld met vrijwillige bijdragen van de lidstaten. Het fonds is bedoeld om Afrikaanse landen te helpen bij het aanpakken van de grondoorzaken van migratie.

Tijdens de top in Valletta moeten EU-leiders en een reeks Afrikaanse leiders en organisaties de basis leggen voor een gezamenlijke aanpak van de migratie.

www.nu.nl

Do1990

Wat is überhaupt het beleid van de PVV qua defensie? Want behalve wat opmerkingen over de herinvoering van de dienstplicht zie ik niet echt veel.

En defensie staat er wel erg slecht voor, F-16's die enkel vlieg waardig zijn door onderdelen te kannibaliseren uit andere toestellen. En die F-35's zijn er nog steeds niet, die stekker mogen ze nu ook wel eens eruit trekken.

Beter om eieren voor het geld te kiezen, dan er geld tegenaan te blijven gooien.

Do1990

#8761
Citaat van: Oorlogsvis op 03/11/2015 | 17:14 uur
Nou wat doen die andere partijen het goed het met hun ministers ? pfff...flapdrollen zijn het allemaal !

Nu weer Hennis onderzoekt de komst van vrouwen bij het KORPS MARINIERS !...Brillant idee toch ??..pff

Het land wordt alleen maar beter met de PVV !
Ah, meneer de politiek expert. Jou oplossing is natuurlijk "al die ********  buituhlanders et land uit trappe den mann, ze pikken onze banen die vuile ********** Jou aanwezigheid brengt het collectief IQ op het forum ernstig naar beneden.

Nog een dergelijke reactie en je kan een ban  tegemoet zien.

Ben
Forumbeheer

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/11/2015 | 17:55 uur
Je zal ze in de komende jaren echt nodig hebben en er dan niet over kunnen beschikken... dat is pas duur, maar helaas, dat zal pas achteraf blijken (iets wat zo langzamerhand geldt voor elk systeem binnen elk KMD)

Dan heb je toch Patriots? Daarbij, dat MEADS heeft vanaf begin slecht gelopen, denk niet dat je dat persee moet willen.

Daarbij, we hebben in Europa zat alternatieven. Dit is typisch iets dat gewoon 1 gezamenlijke buy kan zijn. Zoals er vaker succesvol gezamenlijke aankopen/projecten zijn geweest, kan het ook nu niet al te moeilijk zijn, mits van de plank wordt gekocht. Er is nogal wat vraag namelijk, naast Nederland is Duitsland dus bezig, maar ook Polen (6 syst), Zweden, Italië etc. Er moet wel een totaal van 25 systemen bij elkaar te sprokkelen zijn, zeker door de tijd heen als we de oude systemen die nu nog wel rondrijden maar eigenlijk binnen 10 jaar vervangen moeten worden meerekenen.


Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/11/2015 | 17:55 uur
Je zal ze in de komende jaren echt nodig hebben en er dan niet over kunnen beschikken... dat is pas duur, maar helaas, dat zal pas achteraf blijken (iets wat zo langzamerhand geldt voor elk systeem binnen elk KMD)
Het is rot dat de productie en levering van de Patriot modificatiepakketten niet sneller gaat dan 18 maanden.

Duitsland gaat overigens pas vanaf 2025 over op MEADS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 03/11/2015 | 17:47 uur
Volgens de minister zijn aanschaf en de levensduurkosten van MEADS duurder dan de modernisering van het huidige Patriot systeem.


Je zal ze in de komende jaren echt nodig hebben en er dan niet over kunnen beschikken... dat is pas duur, maar helaas, dat zal pas achteraf blijken (iets wat zo langzamerhand geldt voor elk systeem binnen elk KMD)

Sparkplug

Citaat van: Harald op 03/11/2015 | 17:17 uur
Heeft Patriot de toekomst ??
Duitsland gaat over op MEADS, is het dan beter om daarin mee te gaan ? of juist bij de Patriot te blijven.
Tot nu toe heeft de VS nog niet aangegeven dat zij over gaan op MEADS, ik denk dat de VS nog bij de Patriot blijft.

of kunnen Patriot lanceerinrichtingen gekoppeld worden met MEADS ?

MEADS kan zowel PAC3 als IRIS-T lanceren  

Lockheed, MBDA See NATO Future for MEADS
http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/dsei/2015/09/18/lockheed-mbda-see-nato-future-meads/72390236/

Volgens de minister zijn aanschaf en de levensduurkosten van MEADS duurder dan de modernisering van het huidige Patriot systeem.

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-defensie/documenten/kamerstukken/2015/10/28/beantwoording-kamervragen-over-de-a-brief-verlenging-levensduur-patriot
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 03/11/2015 | 17:14 uur
Nu weer Hennis onderzoekt de komst van vrouwen bij het KORPS MARINIERS !...Brillant idee toch ??..pff

Het land wordt alleen maar beter met de PVV !

Als ze de eisen van Marns niet naar beneden bijstellen dan zullen maar heel weinig vrouwen voor een mariniers bestaan kiezen.

Handelsland NL en de PVV......  gaat ons meer kosten dan 200 F35 incl. 30 jaar exploitatie en niet te vergeten de rest van de krijgsmacht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 03/11/2015 | 15:53 uur
Vier batterijen is het uiterste minimum aantal om nog effectief te kunnen zijn.
En zoals de safari naar Oost-Turkije heeft laten zien, schieten we met 3 batterijen gewoon te kort.
Hoeveel Patriot vuurpijlen hebben we eigenlijk?  Verdomd weinig, het is een mooie niche capaciteit.
Maar moeten we die overeind houden ?

Met SM 3 en 6 kunnen we vanaf de Noordzee heel NL afdekken  :angel: De schepen hebben we, nu de pijlen nog (al vind ik momenteel belangrijker dat de 3 aanstaande KM vervangingsdossiers worden ingevuld)

StrataNL

#8754
Citaat van: Oorlogsvis op 03/11/2015 | 17:16 uur
Wat voor onderhoud moet een Patriot raket in godsnaam hebben die je nog niet hebt afgeschoten ?...kogels of granaten hoeven toch ook geen onderhoud ?...wie kan me daar wat meer over vertellen ?

En ten tweede waarom moet dit onderhoud dan zo lang duren ???

Op je eerste vraag: wat dacht je van periodieke keuringen/inspecties? En ja: kogels en granaten hebben dit ook. Er zit een houdbaarheidsdatum op.

Tweede vraag: omdat er geen volk is.

Citaat van: Harald op 03/11/2015 | 17:17 uur
Heeft Patriot de toekomst ??
Duitsland gaat over op MEADS, is het dan beter om daarin mee te gaan ? of juist bij de Patriot te blijven.
Tot nu toe heeft de VS nog niet aangegeven dat zij over gaan op MEADS, ik denk dat de VS nog bij de Patriot blijft.

of kunnen Patriot lanceerinrichtingen gekoppeld worden met MEADS ?

MEADS kan zowel PAC3 als IRIS-T lanceren   

Je moet het complete plaatje/systeem zien. Hardware (zoals radars, lanceerinrichtingen en bijbehorende canisters/raketten) zijn wel aan te passen. Het systeem om dit allemaal met elkaar samen te laten werken en aan te sturen zit het meeste werk in.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 03/11/2015 | 15:41 uur
Dus... het praten over extra batches F35A en 20-25 moderne jettrainers kan... in de prullenbak...

Verassend, maar niet heus...

Wel als we niet opschuiven naar een meer realistisch budget voor NL, het huidige + fooi is dat iig niet.

Huzaar1

Aangezien er nu op zo enorm veel fronten gaten liggen is het voor mij nu volstrekt onduidelijk waar prio's liggen.
Er ontbreekt echt een plan, een visie nu. Wat de F willen we nu met het leger?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Heeft Patriot de toekomst ??
Duitsland gaat over op MEADS, is het dan beter om daarin mee te gaan ? of juist bij de Patriot te blijven.
Tot nu toe heeft de VS nog niet aangegeven dat zij over gaan op MEADS, ik denk dat de VS nog bij de Patriot blijft.

of kunnen Patriot lanceerinrichtingen gekoppeld worden met MEADS ?

MEADS kan zowel PAC3 als IRIS-T lanceren  

Lockheed, MBDA See NATO Future for MEADS
http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/dsei/2015/09/18/lockheed-mbda-see-nato-future-meads/72390236/

Oorlogsvis

Citaat van: Strata op 03/11/2015 | 16:41 uur
In het totaal (incl. de 4e batterij), als mijn berekening/onderzoek van een paar maanden terug nog klopt:
- 14x PAC-2 lanceerinrichting + 192 missiles   
- 8x PAC-3 lanceerinrichting + 64 missiles 

Over je laatste vraag: wat mij betreft niet. Standaardiseer op AGBADS en NASAMS en breid die uit met MEADS technologie. Verschillende typen missiles voor verschillende doeleinden/afstanden onder hetzelfde dak/systeem. De PAC-3 missile kan daar wel onderdeel van zijn. Naast bijvoorbeeld ESSM blk2, SL-Meteor of IRIS-T SL.
Wat voor onderhoud moet een Patriot raket in godsnaam hebben die je nog niet hebt afgeschoten ?...kogels of granaten hoeven toch ook geen onderhoud ?...wie kan me daar wat meer over vertellen ?

En ten tweede waarom moet dit onderhoud dan zo lang duren ???

Oorlogsvis

Citaat van: Thomasen op 03/11/2015 | 15:58 uur
Een kabinet dat door de PVV geleid wordt is ook wel een van mijn spookbeelden. Hoop dat het er niet komt. Niet alleen is het beleid problematisch, maar dat is bij meerdere partijen, het zal ook onze internationale positie ernstig beschadigen, m.a.w., dit gaat gewoon banen kosten. De schade wordt nog groter doordat de PVV volgens mij helemaal geen geschikte mensen heeft die het kan leveren voor ministersposten. En dat hangt m.i. samen met de reden dat ze beleidsmatig zo weinig voorstellen, ze hebben nauwelijks een partijdynamiek, er is geen wetenschappelijk bureau van de PVV oid.

Ik denk niet dat ze in een kabinet komen, niemand wil onder PM Wilders dienen en de PVV zal ook niet snel een positie aangeboden krijgen, zeker na het gedoe met Rutte 1 zijn twee belangrijke partners afgevallen. Mochten er nu verkiezen komen dan ben ik bang dat de formatie wel een aardige poos gaat duren, er zou zomaar een nieuw record gezet kunnen worden.
Nou wat doen die andere partijen het goed het met hun ministers ? pfff...flapdrollen zijn het allemaal !

Nu weer Hennis onderzoekt de komst van vrouwen bij het KORPS MARINIERS !...Brillant idee toch ??..pff

Het land wordt alleen maar beter met de PVV !