Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Do1990

#8663
Citaat van: Mourning op 02/11/2015 | 17:00 uur
Om hier op door te gaan... gezien de absolute ZAADbegroting die Defensie heeft zou het opheffen van 13 Licht, incl. 1 van de 2 met Boxers uitgeruste pantser-infanterie bataljons misschien nog wel de verstandigste ''oplossing'' zijn, en het overhevelen van het resterende bataljon en bijv. een staf peloton extra, een pantsergenie peloton extra, etc. toe te voegen aan de ondersteunende compagnien van 43 Mech om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag door de toevoeging van 1 v/d 2 pantserinfanterie bataljons van 13 Licht aan 43 Mech.

Ik denk dat alle PAIN-bataljons instandhouden na opheffing van 13 Licht te weinig zal opleveren en we over 2 jaar met dezelfde discussie zitten. Maar het is te TRIEST VOOR WOORDEN natuurlijk, de politiek faalt hier al decennia jammerlijk en dat is waar het eigenlijke probleem zich (al heel lang) bevindt.

Ik heb zelf ook zo mijn ideeën om Defensie meer efficiënt en slagvaardig te maken. Ik stel voor om het 13e Lichte Brigade en het 43ste Pantserinfanterie Brigade op te heffen, en de CV-90 van de 43ste pantserinfanterie brigade in te delen bij het Korps Mariniers. Dan heeft het Korps Mariniers ook meer mobiliteit en vuurkracht tot z'n beschikking, dan kan het z'n taken beter uitvoeren en vaker op uitzending gestuurd worden i.v.m verplichtingen van de NATO om deel te nemen aan missies.

Ik zat er ook aan te denken om dan het 11e Luchtmobiele Brigade op te heffen, en een bataljon toe te voegen aan het Korps Mariniers. Zodat het Korps Mariniers ook in staat is om air assault operaties uit te voeren. Dan kan de Luchtmobiele Brigade een selectie houden, om de best presterende leden te rekruteren voor de nieuwe eenheid.

En de verschillende voertuigen die overblijven van de 13e en 43ste brigade, deels kan verkocht worden. En een andere deel kan worden toegevoegd bij het Korps Nationale Reserve. Want dan kan het Korps Nationale Reserve uitgebreid worden en hervormd worden tot een Nationale Garde dat enkel gericht is op territoriale verdediging.

Geld pompen in Defensie, enkel een complete reorganisatie en hervormingen kan Defensie redden. Alles houden zoals het is en een x aantal miljarden aan het budget toevoegen zal niks oplossen.


PS: Ik ben ook een voorstander om wat veranderingen te brengen in het huidige bureaucratische systeem mbt de aanstelling tot (onder)officier. Nu kan men met een MBO niveau 3 of 4 instromen als een onderofficier, en iemand met een HBO of universitaire diploma instromen als officier(na een twee jarige opleiding aan het Defensie Academie natuurlijk). Ik stel juist voor dat iedereen zoals Marco Kroon moet beginnen, namelijk onderaan.Promotie gegeven op basis van bewezen dienst of leiderschaps-kwaliteiten, en niet enkel omdat men een papiertje heeft.

Lex

Onderstaand een kort verslag van het overleg:

Kamer bespreekt personeelsbegroting Defensie

2 november 2015, begroting - De Kamer bespreekt in de behandeling van de begroting van Defensie verschillende onderwerpen betreffende het personeel met minister Hennis (Defensie).

De woordvoerders en de minister uiten hun waardering voor de inzet van het Defensiepersoneel, volgens allen "het belangrijkste kapitaal van Defensie". Er zijn echter zorgen over de personele inzetbaarheid, geoefendheid en gereedheid van de krijgsmacht, ondanks aangekondigd extra geld. Knops (CDA) heeft uit een rondetafelgesprek met militairen geconcludeerd dat het leger "met één been in het graf" staat. Er is inderdaad ingeteerd op het personeel, en dat zegt ook iets over de verwachtingen en uitdagingen op dit gebied, stelt Hennis. Daarnaast leven in de Kamer vragen over onderzoeken naar giftige stoffen, de opbouw van het personeelsbestand en de reservisten.

Financiering van personeelszaken is nog niet exact bekend

Er komt extra geld voor Defensie, maar Jasper van Dijk (SP) constateert dat de minister in haar begroting zelf aangeeft dat niet duidelijk is hoeveel daarvan naar het personeel gaat. Die onduidelijkheid kan niet, vindt Eijsink (PvdA), ook omdat de Kamer de minister dan niet kan controleren. De informatie over het extra geld kwam te laat om het nog in de begroting te verwerken, laat Hennis weten. Knops vindt dit onacceptabel en wil die informatie voor 11 november hebben: "Geen blanco cheque". De minister belooft voor de stemmingen over de begroting met een brief te komen.

Er is kritiek op de onderzoeken rond PX-10 en chroom-6

Veel Defensiepersoneel heeft gewerkt met de giftige stoffen chroom-6 en PX-10. Er is kritiek op de onderzoeken daarnaar. Onder anderen Eijsink en De Roon (PVV) willen meer vaart in het onderzoek naar chroom-6, maar Hennis antwoordt dat zorgvuldigheid vooropstaat. Hachchi (D66) acht het de dure plicht van de regering om in dit dossier de (ex-)Defensiemedewerkers duidelijkheid te geven. Van Dijk hamert op heropening van het volgens hem omstreden onderzoek naar PX-10. Er komt geen nieuw onderzoek omdat er geen nieuwe feiten zijn, reageert de minister. Om "onrust weg te nemen" zal zij begin 2016 wel een voorlichtingsbijeenkomst met alle betrokkenen organiseren.

Scheefgroei in het personeelsbestand moet worden tegengegaan

Door de vele reorganisaties is er scheefgroei in het personeelsbestand ontstaan, merkt Teeven (VVD) op. Hij suggereert om afscheid te nemen van het huidige "gesloten personeelssysteem", dat de doorstroom van lagere naar hogere rangen tegenhoudt. Volgens de minister wordt dit al meegenomen in de ontwikkeling van een flexibel personeelssysteem bij Defensie. Ook de verhouding tussen mannen en vrouwen in het leger vinden sommige woordvoerders belangrijk. Eijsink en Hachchi willen de Kaderwet dienstplicht, die niet wordt toegepast, symbolisch aanpassen: de dienstplicht zou dan voor mannen én vrouwen gelden. Dat wil de minister wel onderzoeken. Ze is niet voor het instellen van vrouwenquota in het leger, wel voor eventuele openstelling van het Korps Mariniers voor vrouwen, zoals Hacchi vraagt.

Problemen met reservisten zijn eenmalig en tijdelijk

Bij de reservisten is veel onrust ontstaan over snijden in de middelen, merken verschillende Kamerleden op. Ronduit teleurstellend dat "een veenbrand een uitslaande brand is geworden", vindt Teeven. Onafhankelijk Kamerlid Houwers vraagt de minister hoe het zover heeft kunnen komen. Hennis verwerpt het beeld van "een onverantwoord fors snijden in het reservistenbudget": de gekozen maatregelen waren nodig, maar zijn tijdelijk. In de ogen van Eijsink moeten reservisten een "onlosmakelijk" deel van de Defensieorganisatie worden. Het instellen van een reservistengeneraal in plaats van een reservistenkolonel, zoals Teeven bepleit, wordt meegenomen in pilots, belooft Hennis.

De Kamer stemt op 17 november over de ingediende moties en later dit jaar over de begroting.

Bron: Tweede Kamer

Mourning

#8661
Citaat van: Mourning op 02/11/2015 | 14:24 uur
Het enigste wat mij te binnen schiet is 13e Licht (alsnog) opheffen en m.n. de ondersteunende eenheden van deze eenheid grotendeels op te heffen en de rest over te hevelen naar een versterkte 43e Mech...

Je zou de discussie kunnen aangaan om 1 van de 2 ''Boxer'' bataljons daarbij op te heffen, zoals Hillen oorspronkelijk ook 1 van de 4 pantser-infanterie bataljons wilde opheffen (maar door de Kamer werd teruggefloten), of ze allebei over te laten gaan, maar ja waar gaat dit over? Echt...

Ik zie eigenlijk geen andere smaken... Het is in ieder geval alles behalve wenselijk...



Om hier op door te gaan... gezien de absolute ZAADbegroting die Defensie heeft zou het opheffen van 13 Licht, incl. 1 van de 2 met Boxers uitgeruste pantser-infanterie bataljons misschien nog wel de verstandigste ''oplossing'' zijn, en het overhevelen van het resterende bataljon en bijv. een staf peloton extra, een pantsergenie peloton extra, etc. toe te voegen aan de ondersteunende compagnien van 43 Mech om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag door de toevoeging van 1 v/d 2 pantserinfanterie bataljons van 13 Licht aan 43 Mech.

Ik denk dat alle PAIN-bataljons instandhouden na opheffing van 13 Licht te weinig zal opleveren en we over 2 jaar met dezelfde discussie zitten. Maar het is te TRIEST VOOR WOORDEN natuurlijk, de politiek faalt hier al decennia jammerlijk en dat is waar het eigenlijke probleem zich (al heel lang) bevindt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: Thomasen op 02/11/2015 | 16:34 uur
Dan heb jij een goede baan....
Het sarcasme ontgaat je, zo te zien?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2015 | 15:35 uur
Dat is mij duidelijk... 

Met de huidige kommer en kwelbegroting is zelfs het IKEA alternatief niet op te hoesten.... Een vliegtuigtype kan je gemakkelijk, ten onrechte, de schuld geven... de schuldigen zijn het pluche, niets meer en niets minder.
eens

dudge

Citaat van: Ros op 02/11/2015 | 15:35 uur
Ik heb begroot dat ik over 5 jaar € 5 miljoen op de bank heb staan..........nu nog even waar zien te maken. En zo werkt het bij Defensie ook.  Papier is geduldig, om het makkelijk uit te drukken.  Een budget opmaken voor toekomstige uitgaven is een makkie, verzilveren is andere koek.

Dan heb jij een goede baan....

Tanker

Citaat van: Ace1 op 02/11/2015 | 12:18 uur
Kamer ontevreden met bezuiniging reservisten

De Tweede Kamer is bijzonder ontevreden met de bezuiniging binnen de landmacht op de reservisten. ,,Dit is eens maar nooit weer'', zei VVD-woordvoerder Fred Teeven maandag tijdens een overleg in de Kamer.

Volgens Defensie combineren duizenden reservisten hun dagelijkse werk of studie met een parttime baan binnen Defensie. De Tweede Kamer en Defensie willen juist een grote rol voor hen binnen de krijgsmacht. Maar, door overschrijding van het personeelsbudget heeft de landmacht de inzet van de reservisten van juli tot en met december van dit jaar beperkt. Een van de gevolgen: De reservisten kunnen minder trainen.

Deze maatregel levert volgens christendemocraat Raymond Knops heel weinig op en veroorzaakt het veel onrust. Angelien Eijsink (PvdA) vindt niet dat reservisten halverwege het jaar zoiets zo maar kan worden meegedeeld. Ook het CDA en de PVV zijn ontstemd over de tijdelijke bezuiniging. Volgens Raymond de Roon van de PVV laat Defensie de reservisten in de kou staan.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4176455/2015/11/02/Kamer-ontevreden-met-bezuiniging-reservisten.dhtml

Die clowns zouden hun kop uit het zand moeten halen. De enige oplossing is om het defensiebudget fors te verhogen. Niet dat gelul van "trendbreuk" etc. Er is geen trendbreuk, er wordt slechts iets minder bezuinigd. Echt een zooitje incompetente koekenbakkers zitten er in de kamer op het gebied van defensie! Het is een grote schande dat een rijk en welvarend land als Nederland haar eigen veiligheid niet serieus neemt!!!

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2015 | 15:35 uur
Dat is mij duidelijk... 

Met de huidige kommer en kwelbegroting is zelfs het IKEA alternatief niet op te hoesten.... Een vliegtuigtype kan je gemakkelijk, ten onrechte, de schuld geven... de schuldigen zijn het pluche, niets meer en niets minder.

Precies, strategisch/ lange termijn denken is er niet meer bij... Verder dan de aankomende verkiezingen kijkt men niet.

Ros

#8655
Citaat van: Thomasen op 02/11/2015 | 15:30 uur
Hoeft ook niet. Defensie werkt namelijk met een zogenoemde begroting.

Ik heb begroot dat ik over 5 jaar € 5 miljoen op de bank heb staan..........nu nog even waar zien te maken. En zo werkt het bij Defensie ook.  Papier is geduldig, om het makkelijk uit te drukken.  Een budget opmaken voor toekomstige uitgaven is een makkie, verzilveren is andere koek.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/11/2015 | 15:30 uur
Hoeft ook niet. Defensie werkt namelijk met een zogenoemde begroting.

Dat is mij duidelijk... 

Met de huidige kommer en kwelbegroting is zelfs het IKEA alternatief niet op te hoesten.... Een vliegtuigtype kan je gemakkelijk, ten onrechte, de schuld geven... de schuldigen zijn het pluche, niets meer en niets minder.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2015 | 15:24 uur
Dat is de redenatie omdraaien, de F35 is niet de oorzaak van de huidige problemen immers dat geld is nog nauwelijks uitgegeven.

Hoeft ook niet. Defensie werkt namelijk met een zogenoemde begroting.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 02/11/2015 | 15:11 uur
De JSF die alsmaar duurder wordt & het krimpende defensie budget is de reden van alle problemen. De luchtmacht is zo peperduur en bestaat uit als ik Poleme mag geloven uit 24 kisten F-35...24 kisten.....


Dat is de redenatie omdraaien, de F35 is niet de oorzaak van de huidige problemen immers dat geld is nog nauwelijks uitgegeven.

Harald

Er moet gewoon geld bij, ten eerste een eenmalige injectie en daarna structureel

MinFin had voor het vluchtelingen probleem, zomaar 1 miljard euro vrijgemaakt ! Als we de opvang stopzetten en de boete die we krijgen voor lief nemen, dan houden we nog heel veel over om ter eerste de vluchtelingen op locatie in het betreffende "ontvlucht" land te helpen en de rest voor de injectie in het defensie budget.

boete voor weigering van vluchteling = € 6500 per persoon, 1 malig .......  deze is meestal man en later /bij asiel aanvraag komen de vrouw en kinderen naar Nederland over, ipv 1 persoon heb je dan 4 personen.
bij 20.000 vluchtelingen = totaal € 130 miljoen als boete

of ben ik te zwart / wit ?

Oorlogsvis

De JSF die alsmaar duurder wordt & het krimpende defensie budget is de reden van alle problemen. De luchtmacht is zo peperduur en bestaat uit als ik Poleme mag geloven uit 24 kisten F-35...24 kisten.....

De wereld is een grote puinhoop maar ons kabinet/regering doet alsof ons niets kan gebeuren en weigerd meer geld in Defensie te pompen, maar voor Griekenland werd 21.5 miljard euro en voor extra fondsen noodopvang asielzoekers nog eens 2 miljard vrijgemaakt !.

Het is gewoon een keuze..wij maken liever 5 miljard euro ontwikkelingshulp over naar Afrika dan dat we dat aan ons defensiebudget uitgeven.

Er is wel geld voor defensie maar defensie krijgt het niet..dat gaat naar andere dingen zoals Griekenland, asielzoekers en ontwikkelingshulp + EU

Onze vrijheid is belangrijk en daar moet geld voor worden vrijgemaakt en dan maak je een goed begin met 2 miljard per jaar bij het defensiebudget erbij !

DvdW

Citaat van: Ros op 02/11/2015 | 14:51 uur
Heeft met zuinigheid niets van doen, maar met gezond verstand en een redelijke inschatting hoe de politiek werkt en denkt  :cute-smile: Een politiek die met regelmaat  :'( laat zien en  :omg: roept moet je nooit letterlijk nemen.
De geuzennaam staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.......  :P
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל