Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

Citaat van: mikemans op 02/08/2015 | 19:28 uur
De enige oplossing is dus WEL geld erbij, namelijk een STRUCTUREEL stijgend budget want geld ontwaard.

Geen moeite mee.........maar nu en op deze manier niet. Structureel pleisters plakken en injecties geven breken je op den duur ook op. Waar gaan we heen, hoe gaan we dat doen en wat hebben wij ervoor nodig ? Vertel dat eerst maar geachte politici.........


Citaat van: mikemans op 02/08/2015 | 19:47 uur
Stukje voor stukje gaat de beerput open.

Ik hoop het van harte. En als er niets mee gedaan lijkt te worden.........? Terugzakken in de kussens en verklaren "We tried but they won't listen" ? Mee doen met het spelletje is een ding, (niet)  willen winnen is wat anders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mikemans op 02/08/2015 | 19:47 uur
Als het goed is heb je al een kentering gezien waarbij actief dienende vlagofficieren in de pers aangaven dat het niet meer kan. En zo'n ongelukkig gelekte E-mail komt ook gewoon uit de gelederen. Stukje voor stukje gaat de beerput open.

Je kan het verdelen in 3 hoofd beerputten:

- personeel
- materieel
- logistiek (waaronder o.a. munitie en ICT)

mikemans

Als het goed is heb je al een kentering gezien waarbij actief dienende vlagofficieren in de pers aangaven dat het niet meer kan. En zo'n ongelukkig gelekte E-mail komt ook gewoon uit de gelederen. Stukje voor stukje gaat de beerput open.

Ros

Citaat van: mikemans op 02/08/2015 | 19:33 uur
Die tijd is dichterbij dan je denkt. Minister Hennis en haar kabinet loopt de kans de geschiedenis in te gaan maar dan niet als eerste vrouw nee als de  Minister die ten lange leste de loyaliteit van de krijsmacht brak.

Eerst zien en dan...............

Ik heb hier al eens vaker een balletje opgegooid. De eerste die er tegen in gingen waren de militairen zelf. Het mag niet. Het is schijnbaar de normaalste zaak van de wereld om jaar na jaar op commando de broek te laten zakken, voorover te bukken en je laten naaien zonder te zoenen. En na afloop nog dankjewel zeggen ook. Neem een voorbeeld aan de Politie. Dat zijn mannen en vrouwen die opkomen voor hun baan, bedrijf en toekomst. Ik zie het er niet van komen, men gaat schijnbaar liever met het bedrijf naar de kelder.

mikemans

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 18:05 uur
Het zal er echt een keer van moeten komen dat de militairen zelf stellen...tot hier en niet verder en eindelijk eens op gaan komen voor hun werk en toekomst. Want niemand anders gaat dat voor ze doen.

Die tijd is dichterbij dan je denkt. Minister Hennis en haar kabinet loopt de kans de geschiedenis in te gaan maar dan niet als eerste vrouw nee als de  Minister die ten lange leste de loyaliteit van de krijsmacht brak.

mikemans

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 17:16 uur
De visie en ambitie lag en ligt er gewoon. Men is alleen te belazerd om de benodigde zak met geld te leveren. En dat gaat straks anders worden met een hernieuwde visie/ ambitie? Dan komt de zak met geld er plotseling wel? Ik geloof daar niet in, er moet eerst een kudde kalveren verdrinken hier voordat men wakker schrikt.

Vooralsnog dienden de defensievisies om ruimte te maken voor nieuwe bezuinigingen. Met nieuwe visies verdwijnen er zakken geld, ze komen er niet bij. Sailant detail is dat de visies op defensie meestal een loopje nemen met de werkelijkheid qua dreigingsniveau. Zie de OPV.

mikemans

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 12:59 uur
Dit is, nog steeds, voor veel mensen en organisaties de insteek om de problemen op te lossen. Meer geld is alleen minder geluid, even de druk van de ketel halen en ben je over twee jaar weer met dezelfde discussie bezig. Wil je iets doen moet je eerst het departement goed op orde brengen en dan pas gaan kijken hoeveel geld er nodig is om te doen en te kunnen wat je wil.

Dit is waar we al een stuk of vier ministers lang over horen, we moeten nog even een keer snijden, nog even een keer reorganiseren (wapensystemen afstoten en functies schrappen) want dan brengen we de organisatie in balans met het budget. De reinste onzin want het budget krimpt elke keer dramatisch, nog voordat de reorganisatieronde voltooid is.

De enige manier om de organisatie op orde te krijgen is om tenminste elk jaar het budget op te hogen met de prijsstijgingen zonder de verwachting dat je met dat stukje structurele verhoging dingen extra kan doen, je kan daarmee allen maar hetzelfde blijven doen. De enige oplossing is dus WEL geld erbij, namelijk een STRUCTUREEL stijgend budget want geld ontwaard.

En als je daarnaast dan ook nog voorraden wil aanvullen of wil uitbreiden zul je dus NOG MEER GELD ERBIJ moeten doen. Je hebt geen idee hoeveel gaten er nog in het budget zitten, hele delen van de organisatie zitten zonder personeel om de taken uit te voeren waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Niet vanwege vacatures maar gewoon geschrapte functies uit de laatste bezuinigingsronde van 12.000 pax zonder dat er taken afgestoten zijn.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 12:37 uur
Hoop het juist wel. Laat dit het begin zijn van de modderstroom aan ellende. Trek die beerput maar open. Niets anders schijnt te helpen om wat ogen te openen. Schijnbaar zijn de problemen de afgelopen jaren onder de mat geveegd. Zet de politiek maar internationaal voor paal......wie weet gaat het iets opleveren ?

Impressive... i agree
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

De andere kant van de medaille...............



De politiebonden hebben zondag in een gezamenlijke verklaring laten weten dat minister Ard van der Steur zich in hun ogen van de domme houdt.
Van der Steur zou volgens de bonden heel goed weten waarom de politie opnieuw actie voert.

De minister liet eerder weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat de politiebonden weer actie gaan voeren. Volgens hem heeft het kabinet extra geld uitgetrokken voor 5 procent loonsverhoging en 500 euro extra als compensatie voor de nullijn waar de agenten al vier jaar op zitten.

Volgens de bonden schetst Van der Steur  expres een vertekend beeld door met een percentage van ruim 5 procent te schermen.

''Slechts 2,85 procent hiervan bestaat uit extra geld. De overige 2,2 procent is geld dat hij anders zou hebben uitgegeven aan pensioenpremies voor het personeel'', aldus de bonden.

Eisen
De bonden benadrukken dat het ze ook niet alleen om loonsverhoging is te doen voor de politiemensen. Ze willen dat er ook geld beschikbaar komt voor andere eisen.

Zo willen ze afspraken maken over het behoud van de 21 vrije weekenden waar politiemensen nu nog recht op hebben. Ook willen ze dat de piketvergoeding van 1 euro bruto per uur omhoog gaat en dat het politiewerk veiliger en gezonder wordt gemaakt.

Acties
De acties beginnen op maandag. Die dag zullen de agenten alleen nog maar te reageren op spoedeisende meldingen, de zogenoemde prioriteit 1 en 2 meldingen.

De actie 'Géén spoed, géén politie' wordt elke week met een dag verlengd, zo zeggen de bonden. ''De actie loopt zeven weken door, zo lang een nieuw bod van minister Van der Steur uitblijft''. aldus de bonden.

www.nu.nl

Ros

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 17:16 uur
De visie en ambitie lag en ligt er gewoon. Men is alleen te belazerd om de benodigde zak met geld te leveren. En dat gaat straks anders worden met een hernieuwde visie/ ambitie? Dan komt de zak met geld er plotseling wel? Ik geloof daar niet in, er moet eerst een kudde kalveren verdrinken hier voordat men wakker schrikt.

Ik moet het uiteraard ook eerst zien eer ik er in kan/ga geloven. Daarom ben ik zo benieuw naar deze vernieuwde ambitie/visie. In het bedrijfsleven kom je met een korte en lange termijn visie en strategie. Een van de belangrijkste onderdelen van deze exercitie is de financiële onderbouwing van je verhaal. Kan je dat niet gaat het hele stuk zo de prullenbak in en met jou erbij. Komt Hennis nu straks met een mooi verhaal, als zij de kans nog krijgt, over de toekomst van Defensie, samenwerking en Europese aanpak en wat nog meer en het kan niet waterdicht worden afgetimmerd met het noodzakelijke budget........is het einde verhaal. Dan moet je niet verder willen aanmodderen tot de pleisters op zijn en de batterij van het beademingsapparaat leeg is. Dan gaan wij weer terug naar de tijd van de schutterijen, 2 keer per jaar oefenen en 10 keer per jaar feest  :cute-smile:

Dit Kabinet is erbij gebaat om de rit uit te zitten en tot aan de komende verkiezingen zo veel mogelijk stemmers over de streep te trekken. Het moge duidelijk zijn dat dit ook wat mag kosten en dat de burger het in de knip zal merken. Minder kosten en minder belastingen. Komt dezelfde club in 2017 weer aan de bak of in een iets andere samenstelling kan je het helemaal schudden. Geld uitgeven aan een departement dat grossiert in ketsers en flaters gaat de burger niet blij maken.

Het zal er echt een keer van moeten komen dat de militairen zelf stellen...tot hier en niet verder en eindelijk eens op gaan komen voor hun werk en toekomst. Want niemand anders gaat dat voor ze doen.

Nu komt er wat onder de mat vandaan en ik mag hopen dat het munitietekort niet het enige is wat nu breed uitgemeten in het nieuws komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7984
Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 17:16 uur
De visie en ambitie lag en ligt er gewoon. Men is alleen te belazerd om de benodigde zak met geld te leveren. En dat gaat straks anders worden met een hernieuwde visie/ ambitie? Dan komt de zak met geld er plotseling wel? Ik geloof daar niet in, er moet eerst een kudde kalveren verdrinken hier voordat men wakker schrikt.

Idd, daarnaast zijn het wellicht meerdere kuddes die het onderspit moeten delven.

A.J.

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 12:59 uur
Dit is, nog steeds, voor veel mensen en organisaties de insteek om de problemen op te lossen. Meer geld is alleen minder geluid, even de druk van de ketel halen en ben je over twee jaar weer met dezelfde discussie bezig. Wil je iets doen moet je eerst het departement goed op orde brengen en dan pas gaan kijken hoeveel geld er nodig is om te doen en te kunnen wat je wil.

Laten VVD en PvdA nu maar eens echt zien wat zij waard zijn voor Defensie en hoe belangrijk zij het vinden dat Nederland een krijgsmacht moet hebben met ambities en een heldere visie voor nu en de toekomst. En waar ook het geld voor is om te investeren in mensen en middelen. Klein, middelgroot, groot, licht of halfzwaar.....maakt niet zoveel uit waar je voor kiest. Als de keuze die je maakt ook maar goed op de rails staat.



De visie en ambitie lag en ligt er gewoon. Men is alleen te belazerd om de benodigde zak met geld te leveren. En dat gaat straks anders worden met een hernieuwde visie/ ambitie? Dan komt de zak met geld er plotseling wel? Ik geloof daar niet in, er moet eerst een kudde kalveren verdrinken hier voordat men wakker schrikt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Mans En Garde: 'De kogels zijn op'

'Pang pang' roepen is echter 'heerlijk bericht' (Pechtold)

02-08-2015

Eigenlijk stond de MG42 op het programma. Daar dit Duitse machinegeweer met een vuursnelheid van 1200-1500 schoten per minuut nogal een forse munitie-eetlust heeft, en de munitietekorten zich ook, zo niet vooral bij de kleinkaliber munities voordoen, vervalt dit onderwerp, en schaft de pot vandaag 'kogels'. Of beter gezegd, het gebrek aan~, want ze zijn op. Al tijden. Het gebruik van de amateuristische term 'kogels' voor wat uiteraard 'patronen', of in dit tekortenverband gewoon 'munitie' zou moeten zijn, is wel erg veelzeggend.

Terwijl er nog immer talloze 'leuke' dingen kunnen worden gedaan met het geld dat in bijvoorbeeld de Amsterdamse subsidiepot van € 641 miljoen zit, zoals in Nieuw-West: "-kunt u subsidie aanvragen voor talentontwikkeling. U geeft inwoners de kans om zich in hun vrije tijd te ontwikkelen op het gebied van bijvoorbeeld theater, dans, muziek, circus, beeldende kunst, media of mode. Bekijk hier hoe het werkt"..

..en er in Utrecht een heuse homo-oversteekplaats komt, wat 2000 euro mag kosten..

..gaat de afbraak van bijvoorbeeld de bejaardenverzorging vanwege voornoemde subsidiezotheid, en andere gebreken aan een gewetensvol moreel kompas bij prioriteitsbepaling onverminderd verder. De zotte opvattingen over prioriteiten bij grote delen van het landsbestuur leidde eveneens tot de kop: 'De kogels zijn op'.

Lang geleden spraken mijn luitenant en ik tijdens een lange, koude en vermoeiende oefening in Duitsland af dat als het oorlog zou worden we elk een patroonmagazijn apart zouden houden om deze te kunnen legen op de verantwoordelijken voor de grote gaten in onze Defensie. Dit was ergens in 1977. Nu kunnen we alleen nog 'pang pang' roepen tegen dergelijke landverraders. Je zou haast aan een complot gaan denken.

De ernstige verwaarlozing van Defensie, wat een vorm van landverraad is, nam na de val van de Muur epidemische vormen aan. Wat nu rest van de Krijgsmacht is geen skelet meer, maar een schim van een skelet.

Naast alle andere problemen die de Krijgsmacht kent, is het probleem van munitietekorten al geruime tijd bekend. Een motie van het CDA Kamerlid Raymond Knops om eindelijk verandering te gaan brengen in de tekorten aan munitie en reservedelen werd in november 2014 echter verworpen door de VVD, PvdA, SP, GL, PvdD en de Groep Kuzu/Öztürk. De partijen CDA, PVV, D66, SGP, CU, Groep Bontes/van Klaveren, 50PLUS en de eenmansfracties Klein en van Vliet stemden wel voor de motie.

De vloer is verder voor het CDA Kamerlid Raymond Knops. Een voormalig officier. Zijn (deel)betoog en boetedoening tijdens een wetgevingsoverleg eind 2014 verdienen het.

Uit (.pdf): Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2015
Nr. 58 VERSLAG VAN EEN WETGEVINGSOVERLEG. Vastgesteld 19 november 2014.

De heer Vuijk (VVD): In dat geval kan ik alleen maar zeggen dat ik buitengewoon teleurgesteld ben dat als het antwoord toch op papier staat, het dan niet gelijk gegeven kan worden.

De heer Knops (CDA): Het antwoord staat niet op papier, maar de heer Vuijk krijgt dat antwoord wel. Beloofd is beloofd. Het antwoord komt nog. Ik vervolg mijn betoog. Daarmee heeft het kabinet, en de VVD in het bijzonder, opnieuw beloften gebroken. De crises in Oekraïne en het Midden-Oosten drukken ons met de neus op de feiten. De wereld is onveiliger en instabieler geworden en er is te diep gesneden in defensie.

En ja, daar was ook het CDA deelgenoot van en verantwoordelijk voor. Dat is geen nieuws voor de heer Vuijk. Tot zover de geschiedenis! Ik zou bijna zeggen: de zwarte vlek in de geschiedenis. Ook mijn fractieleider heeft aangegeven dat dat indertijd geen goed besluit is geweest. Met de kennis van vandaag zou je dat nog veel beter moeten weten. Het gaat erom dat we kunnen terugkijken. Ik neem daar verantwoordelijkheid voor. Ik was er zelf ook bij.

Veel belangrijker is echter de vraag: wat gaan we de komende jaren doen om ervoor te zorgen dat de afspraken die deze Minister in Wales heeft gemaakt, ook gerealiseerd kunnen worden? Er is een nieuwe stip op de horizon nodig, niet in het belang van Minister Dijsselbloem maar echt in het belang van Nederland. Een veelzijdig inzetbare krijgsmacht was, is en blijft nodig. Het CDA trekt bovenop het «minder, minder» van het kabinet in zijn alternatieve begroting extra geld uit voor Defensie. Het gaat om een bedrag van 250 miljoen per jaar voor de komende drie jaar.

Daarmee willen we niet zozeer de krijgsmacht verbreden als wel verdiepen. We willen een deel van het materieel behouden dat deze Minister aan het verkopen is: tanks, artillerie, mijnenjagers en CV90's. Volgens mij heb ik hiermee de vraag van de heer Vuijk beantwoord. Onze fractie heeft daar veel redenen voor, bijvoorbeeld omdat het halve Midden-Oosten in brand staat en de Russische beer gromt. Een robuuste krijgsmacht is eens te meer nodig, niet alleen voor stabilisatiemissies maar ook, in deze snel veranderende geopolitieke ontwikkelingen, ter afschrikking van potentiële tegenstanders.

Heeft Knops' 'schreeuw' in 2014 Kamerbreed -of lokaal- al tot een intelligenter en gewetensvoller moreel kompas geleid bij prioriteitsbepaling?

http://politiek.tpo.nl/2015/08/02/mans-en-garde-de-kogels-zijn-op/

Ros

Dit is, nog steeds, voor veel mensen en organisaties de insteek om de problemen op te lossen. Meer geld is alleen minder geluid, even de druk van de ketel halen en ben je over twee jaar weer met dezelfde discussie bezig. Wil je iets doen moet je eerst het departement goed op orde brengen en dan pas gaan kijken hoeveel geld er nodig is om te doen en te kunnen wat je wil.

Laten VVD en PvdA nu maar eens echt zien wat zij waard zijn voor Defensie en hoe belangrijk zij het vinden dat Nederland een krijgsmacht moet hebben met ambities en een heldere visie voor nu en de toekomst. En waar ook het geld voor is om te investeren in mensen en middelen. Klein, middelgroot, groot, licht of halfzwaar.....maakt niet zoveel uit waar je voor kiest. Als de keuze die je maakt ook maar goed op de rails staat.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 12:37 uur
Hoop het juist wel. Laat dit het begin zijn van de modderstroom aan ellende. Trek die beerput maar open. Niets anders schijnt te helpen om wat ogen te openen. Schijnbaar zijn de problemen de afgelopen jaren onder de mat geveegd. Zet de politiek maar internationaal voor paal......wie weet gaat het iets opleveren ?

Volledig MEE EENS!