Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Harald

Citaat van: A.J. op 16/08/2020 | 20:36 uur
En ja, ik spreek uit ervaring.

Jij was toch een Pruttel man...   ;)

A.J.

Citaat van: Parera op 16/08/2020 | 19:30 uur
De ronde cirkel in de toren zijn AESA zoek radars, maar het systeem kan ook gekoppeld worden aan externe radar informatie. In de basis word het systeem geleverd zonder de AESA radar en moet dus gebruik gemaakt worden van een externe luchtdoel radar die de gegevens door stuurt naar de Skyranger maar de klant kan kiezen voor de optie AESA radar waarbij het systeem zelfstandig doelen tot 50 km kan opsporen.

Er zijn verschillende varianten geweest op de Boxer Skyranger waaronder een versie met een 3D luchtdoel radar bovenop de toren maar ook versies waarbij een radar op de boxer gemonteerd was zonder enige verhoging of geschutstoren. De versie die het meest uitgewerkt terug te vinden is is die met een los radar platform en een aanvullend raket platform.

In deze opzet heeft een ''batterij'' 2 Skyranger torens + 2 ''missile platforms'' met MANPADS dit alles word aangestuurd vanuit 1 Search Radar Control Node (SRCN).

Deze informatie komt uit deze folder (.pdf) van het Rheinmetall Skyranger systeem i.c.m. het Boxer onderstel.

Een oudere versie van de Boxer Skyranger met daarop de 3D radar (Oerlikon X-TAR3D).

Roger.

(V)SHORAD systemen moeten autonoom kunnen optreden dus als dat externe radar geneuzel is waardeloos. En ja, ik spreek uit ervaring.

Parera

#1468
Citaat van: A.J. op 16/08/2020 | 18:54 uur
Waar is trouwens de searchradar van die Skyranger?

De ronde cirkel in de toren zijn AESA zoek radars, maar het systeem kan ook gekoppeld worden aan externe radar informatie. In de basis word het systeem geleverd zonder de AESA radar en moet dus gebruik gemaakt worden van een externe luchtdoel radar die de gegevens door stuurt naar de Skyranger maar de klant kan kiezen voor de optie AESA radar waarbij het systeem zelfstandig doelen tot 50 km kan opsporen.

Er zijn verschillende varianten geweest op de Boxer Skyranger waaronder een versie met een 3D luchtdoel radar bovenop de toren maar ook versies waarbij een radar op de boxer gemonteerd was zonder enige verhoging of geschutstoren. De versie die het meest uitgewerkt terug te vinden is is die met een los radar platform en een aanvullend raket platform.

In deze opzet heeft een ''batterij'' 2 Skyranger torens + 2 ''missile platforms'' met MANPADS dit alles word aangestuurd vanuit 1 Search Radar Control Node (SRCN).

CitaatThe Oerlikon Skyranger® Gun can receive and process target data from external search radars or higher order control systems. In addition AESA search radars can be integrated into the turret. The tracking radar's automatic search pattern makes target handover simple, fast and reliable and the electro-optical sensor unit enables visual target identification.

Deze informatie komt uit deze folder (.pdf) van het Rheinmetall Skyranger systeem i.c.m. het Boxer onderstel.

Een oudere versie van de Boxer Skyranger met daarop de 3D radar (Oerlikon X-TAR3D).


A.J.

Citaat van: Ace1 op 16/08/2020 | 08:26 uur
A.J., ik weet heel goed dat kanons de meervoud van de KM is en kanonnen de meervoud is van de KL is.

Nu ben ik een leek op luchtafweer kannonen maar het is natuurlijk ook nog een optie om het Oerlikon Skyranger 35  kanon op een Leopard II onderstel te plaatsen.

Na het  zien van dit filmpje ben ik tot de conclusie gekomen dat het Oerlikon Skyranger 35  kanon geen slecht kanon is als je het vergelijkt met het  Oerlikon Twin Gun GDF. Wat in basis hetzelfde kanon systeem is als bij de Spaag.

Oh dat kan ook prima, dat maakt me verder niet uit. Je moet alleen een zo'n stabiel mogelijk onderstel hebben. Waar is trouwens de searchradar van die Skyranger?

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2020 | 17:55 uur
wat is de 'standaard' werking dan? Want ik ken nogal wat verschillen in operatie in kanonnen en een standaard is er al even niet meer, tenzij je doelt op een werking waarbij patronenvoeding gebeurt d.m.v gasdruk/kinetisch vermogen van patroon die andere laadt?

Was niet duidelijk hiermee, maar het gaat om het laatste wat je schrijft. Er is bij de Rheinmetall/Oerlikon KDC geen revolver cylinder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

wat is de 'standaard' werking dan? Want ik ken nogal wat verschillen in operatie in kanonnen en een standaard is er al even niet meer, tenzij je doelt op een werking waarbij patronenvoeding gebeurt d.m.v gasdruk/kinetisch vermogen van patroon die andere laadt?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#1464
Citaat van: Poleme op 16/08/2020 | 16:41 uur
Uiteraard zien wij uiterlijke verschillen.  Maar waarin verschillen deze kanonnen technisch gezien ?

De bovenste is de KDC en heeft een standaard werking. De onderste is KDG en heeft de werking van een revolver. Types als de ADEN, DEFA, BK27 en KCA hebben ook een revolver werking.

Edit. Ter info.

https://www.bevfitchett.us/heavy-machine-guns/revolver-cannon.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 15/08/2020 | 20:34 uur
Het verschil tussen



en


Uiteraard zien wij uiterlijke verschillen.  Maar waarin verschillen deze kanonnen technisch gezien ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#1462
Citaat van: A.J. op 15/08/2020 | 19:54 uur
De 35MM kanonnen (nee geen kanons!) van de PRTL zijn van Oerlikon. ;)

A.J., ik weet heel goed dat kanons de meervoud van de KM is en kanonnen de meervoud is van de KL is.

Nu ben ik een leek op luchtafweer kannonen maar het is natuurlijk ook nog een optie om het Oerlikon Skyranger 35  kanon op een Leopard II onderstel te plaatsen.

Na het  zien van dit filmpje ben ik tot de conclusie gekomen dat het Oerlikon Skyranger 35  kanon geen slecht kanon is als je het vergelijkt met het  Oerlikon Twin Gun GDF. Wat in basis hetzelfde kanon systeem is als bij de Spaag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oerlikon_GDF


Sparkplug

Citaat van: A.J. op 15/08/2020 | 21:02 uur
Correct, maar Oerlikon maakt dat echt wel backwards compatible. Anders snij je jezelf in de vingers.

In de link (reactie #1480) vermeldt Rheinmetall ook dat beide type 35 mm kanonnen de AHEAD munitie kunnen gebruiken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: StrataNL op 15/08/2020 | 20:07 uur
Allebei Oerlikon en 35mm, maar niet hetzelfde kanon...

Correct, maar Oerlikon maakt dat echt wel backwards compatible. Anders snij je jezelf in de vingers.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 15/08/2020 | 20:07 uur
Allebei Oerlikon en 35mm, maar niet hetzelfde kanon...

Het verschil tussen



en

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Allebei Oerlikon en 35mm, maar niet hetzelfde kanon...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Ace1 op 15/08/2020 | 12:30 uur
Misschien dat men de munitie van het 35mm Oerlikon kanon ook voor een PRTL  toren kan gebruiken?

De 35MM kanonnen (nee geen kanons!) van de PRTL zijn van Oerlikon. ;)

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.