Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 14/09/2017 | 23:50 uur
Dat gaat bij ons natuurlijk niet veel beter... Kijk naar de Kromhout, wat een gedrocht en drama complex is dat...

Vroeger bood een kazerne een zeker mate van bescherming en beveiliging... Tegenwoordig is het een soort ABN/ AMRO gebouwencomplex en kijk maar even waar je gaat zitten...

Ik durf te wedden dat de studenten op de "echte" Kromhout (naast dat huidige kantorencomplex wat ze kazerne noemen) allemaal lachend naar buiten komen bij de eerste de beste calamiteit terwijl de hele legerleiding het loodje legt.

helemaal waar, het kromhout drama  :dead:
Maar dat is ook in een periode gebeurt waarbij we in een mega bezuinigingsronde van Defensie zaten, je zou verwachten dat als er nu gewoon gezocht wordt naar een gebouw waarvan ook iedereen wil dat het er komt dat geen gedoe als nu met leengrond etc. op zal moeten leveren.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#2078
Citaat van: Huzaar1 op 13/09/2017 | 11:34 uur
Echt, je gaat gewoon huilen als je leest hoe de totstandkoming van een nieuwe locatie voor de Belgische ( welke staf eigelijk , staat niet in het artikel? legerleiding.

Dat gaat bij ons natuurlijk niet veel beter... Kijk naar de Kromhout, wat een gedrocht en drama complex is dat...

Vroeger bood een kazerne een zeker mate van bescherming en beveiliging... Tegenwoordig is het een soort ABN/ AMRO gebouwencomplex en kijk maar even waar je gaat zitten...

Ik durf te wedden dat de studenten op de "echte" Kromhout (naast dat huidige kantorencomplex wat ze kazerne noemen) allemaal lachend naar buiten komen bij de eerste de beste calamiteit terwijl de hele legerleiding het loodje legt.

Parera

De belgische '' Request for Government Proposal'' is openbaar gemaakt via de website van minister v/d Put.

Huzaar1

Echt, je gaat gewoon huilen als je leest hoe de totstandkoming van een nieuwe locatie voor de Belgische ( welke staf eigelijk , staat niet in het artikel? legerleiding.

---------------------------------------------------
UPDATE Defensie plant de bouw van een nieuw hoofdkwartier in Evere. Dat schrijft de VRT en bevestigt het kabinet van minister van Defensie Steven Vandeput. Het dossier moet nog door deze regering beslist worden. Het huidige hoofdkwartier is oud en versleten.
"Ik kan bevestigen dat er plannen zijn om een nieuw hoofdkwartier neer te poten op de site in Evere", zegt de woordvoerster van Steven Vandeput. De minister vroeg een plan voor de site.

"Met de verwarming van het hoofdkwartier kan je bijna de helft van de gemeente Evere verwarmen", zegt ze. Het huidige gebouw is verouderd en niet aangepast qua duurzaamheid en ecologie. Het nieuwe gebouw moet duurzaam, kleiner en dus aangepast zijn aan de nieuwe, kleinere, structuur van Defensie en voldoen aan bijvoorbeeld de veiligheidsvereisten.

Huidig gebouw verouderd
De VRT meldde het nieuws op basis van legerbronnen. De betonnen gebouwen zijn helemaal verouderd en voldoen niet meer. De site telt verschillende los van elkaar staande gebouwtjes die slecht geïsoleerd zijn. De gebouwen zijn daarom ook geen aangewezen plek meer voor hoge buitenlandse gasten, klinkt het. "Het is altijd uitkijken waar we hen naar het toilet sturen. Niet elk toilet is bruikbaar", aldus een anonieme bron bij de generale staf.

Het gebouw zou niet gefinancieerd worden via de 9,4 miljard euro aan investeringen bij Defensie die de regering reeds besliste, zegt het kabinet-Vandeput nog. Mogelijke pistes zijn eigen werkingsmiddelen en alternatieve financiering, bijvoorbeeld een ruilovereenkomst met grond met een private partner. Maar dat moet allemaal nog bekeken worden.

Verschillende opties
De VRT meldt verschillende opties. Zo zou het leger bijvoorbeeld op zoek gaan naar een ontwikkelaar die in ruil voor grond en het aanpalende oude NAVO-gebouw - zowel het oude als het nieuwe NAVO-gebouw zijn gebouwd op terreinen van Defensie - een nieuw hoofdkwartier bouwt. Maar er is ook een piste waarbij het geld komt van de verkoop van grond. Volgens de omroep heeft het leger de opdracht gegeven om te bekijken hoe de site het best in de markt kan worden gezet.

Defensie laat weten dat de studie om het hoofdkwartier aan te passen aan de hedendaagse normen niet nieuw is. Het nieuwe gebouw zal aangepast zijn aan het verminderd personeelsaantal voor het hoofdkwartier zoals voorzien in de strategische visie van Defensie. Defensie bestudeert meerdere pistes en het nieuwe hoofkwartier moet "modern, milieu- en energievriendelijk, goed ontworpen en compacter zijn", luidt de reactie.

"Dertig jaar geleden volstond het huidig hoofdkwartier aan de nodige criteria (modern, enz.). Tegenwoordig is het gebouw verouderd wat maakt dat het tijd is om een nieuwe locatie op te zoeken." Volgens Defensie zal het voorstel ten gepaste tijd voorgelegd worden aan de ministerraad voor goedkeuring.

Uitgeleefd
De onafhankelijke legervakbond ACMP, voluit Algemene Centrale van het Militair Personeel, kan zich vinden in een nieuwbouw omdat het huidige gebouw op de uitgestekte site uitgeleefd is en niet meer voldoet, zegt Yves Huwart. "Er wordt al jaren bespaard, met de consequentie dat men alles heeft laten verloederen. Het wordt tijd dat men ook in infrastructuur investeert die van deze tijd is." Er zijn hierbij veel noden naast infrastructuur, klinkt het nog, bijvoorbeeld wapensystemen of een personeelstekort. "Waar ligt de prioriteit? Het moet een beetje van alles zijn", aldus Huwart.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3257635/2017/09/12/Defensie-wil-nieuw-hoofdkwartier-bouwen.dhtml
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/09/2017 | 21:50 uur
Ik denk maar zo een KLM piloot vliegt ook niet met parachute, maar inderdaad voor de mensen met wat minder kennis op dit gebied makkelijk om het te vermelden maar beetje overbodige info als je het mij vraagt.

Nee, anders is het niet duidelijk genoeg of dit om een stunt gaat of niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2017 | 21:42 uur
Dat is helemaal niet opvallend  maar hartstikke logisch.
Niet geheel Nederland en België zitten op Defensieforum, laat staan hebben interesse ( meer dan gemiddeld ) in de strijdkrachten en materieel en haar oefeningen en demonstraties. Voor de gemiddelde lezer moet het wel duidelijk zijn dat dit niet ging om een misgelopen stunt of een situatie waar er bv verwarring zou kunnen zijn over evacuatie of weet ik het maar in ieder geval niet bij de oefening / demonstratie hoorde.

Ik denk maar zo een KLM piloot vliegt ook niet met parachute, maar inderdaad voor de mensen met wat minder kennis op dit gebied makkelijk om het te vermelden maar beetje overbodige info als je het mij vraagt.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/09/2017 | 20:45 uur
De piloot vloog alleen met zijn co-piloot na het afdroppen van 3 para's voor een demonstratie.
Het gerucht is dat hij bewust uit de heli gesprongen is en het om een zelfmoord gaat, dit is een gerucht en niet bevestigd.

Het gerucht is ontstaan omdat je bewust je riemen, communicatie kabels los moet maken en de deur moet openen en deze combinatie bij een ongeluk wel heel zeldzaam is.
Hij is gevallen in een bosrijk gebied en er word gezocht door een NH-90 helikopter, 2 speurhonden en militairen in het bos.

Opvallend is dat er vermeld word dat hij geen parachute droeg maar dit is ook geen standaard uitrusting voor piloten als je het mij vraagt?

Dat is helemaal niet opvallend  maar hartstikke logisch.
Niet geheel Nederland en België zitten op Defensieforum, laat staan hebben interesse ( meer dan gemiddeld ) in de strijdkrachten en materieel en haar oefeningen en demonstraties. Voor de gemiddelde lezer moet het wel duidelijk zijn dat dit niet ging om een misgelopen stunt of een situatie waar er bv verwarring zou kunnen zijn over evacuatie of weet ik het maar in ieder geval niet bij de oefening / demonstratie hoorde.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2072
Citaat van: Thomasen op 03/09/2017 | 20:41 uur
Een piloot?

Wtf hoe dan?

Vrees ook voor de slechte afloop, triest.

De piloot vloog alleen met zijn co-piloot na het afdroppen van 3 para's voor een demonstratie.
Het gerucht is dat hij bewust uit de heli gesprongen is en het om een zelfmoord gaat, dit is een gerucht en niet bevestigd.

Het gerucht is ontstaan omdat je bewust je riemen, communicatie kabels los moet maken en de deur moet openen en deze combinatie bij een ongeluk wel heel zeldzaam is.
Hij is gevallen in een bosrijk gebied en er word gezocht door een NH-90 helikopter, 2 speurhonden en militairen in het bos.

Opvallend is dat er vermeld word dat hij geen parachute droeg maar dit is ook geen standaard uitrusting voor piloten als je het mij vraagt?

Parera

#2071
CitaatBelgische legerpiloot valt uit helikopter

In België is een piloot tijdens een vliegdemonstratie uit een helikopter gevallen. Het is niet duidelijk hoe het slachtoffer eraan toe is, er wordt nog naar hem gezocht.

Volgens Belgische media is het slachtoffer enkele honderden meters naar beneden gevallen. Hij zou geen parachute hebben gedragen.

Het ongeluk gebeurde tijdens een open dag van het vierde geniebataljon in Amay, tussen Namen en Luik. Aan boord van de helikopter waren twee mensen. Nadat de piloot uit het toestel was gevallen, heeft de copiloot de Agusta A109 aan de grond gezet.

Bezoekers van de open dag hebben het ongeluk niet zien gebeuren.
[Bron: NOS @ Artikel ]

CitaatPiloot valt uit helikopter tijdens demonstratie op opendeurdag

Tijdens de opendeurdag van het 4de geniebataljon in Amay (Luik) is een piloot uit een militaire helikopter gevallen. Het ongeluk gebeurde toen de helikopter een demonstratie met parachutisten uitvoerde. Een van de twee piloten aan boord is daarbij uit het toestel gevallen. Dat meldt Defensie.

Er wordt momenteel met man en macht gezocht naar de piloot. Behalve de twee piloten was er verder niemand aan boord toen het ongeluk gebeurde. De andere piloot heeft het toestel, een Agusta A-109, nadien zonder problemen aan de grond kunnen zetten. De onfortuinlijke piloot viel naar verluidt enkele honderden meters naar beneden. Hij droeg geen parachute.

Meer informatie ontbreekt voorlopig nog
[Bron: HLN.be @ Artikel ]

Het is wel duidelijk dat dit ongeluk geen goede afloop gaat krijgen.

A.J.

Citaat van: Reinier op 02/09/2017 | 13:51 uur
Al lijkt het mij dan logischer dat dit ook hetzelfde systeem wordt voor de gehele BeNeLux of Male of de MQ-9 Reaper.

De MQ-9 is een MALE (Medium Altitude Long Endurance) RPAS...

Parera

Citaat van: vlincent op 02/09/2017 | 14:37 uur
Zou het mogelijk kunnen zijn als België bewapende MQ-9 Reapers koopt en dan een samenwerkingsverband met Nederland. Waardoor wij ook "bezitten" over bewapende drones zonder een gesprek aan te gaan men de kamer?
Nee , Nederland zal zodra de MQ-9 operationeel is en een paar maanden mee draait en het verloopt goed z.s.m. bewapenings ombouw aanvragen.
Dit zal via de VS moeten gaan maar ik verwacht hier geen problemen mee.

Dat zou wel kunnen zoals de constructie nu boven irak met de F-16's waarbij ombeurt de missie gevlogen word maar een NL missie met belgische RPA's zie ik niet gebeuren.

vlincent

Citaat van: Reinier op 02/09/2017 | 13:51 uur
Goed om te lezen dat op dit vlak de BeNeLux ook verder samenwerkt.

Ook interessant dat België op den duur ook Male drones wilt aanschaffen. Al lijkt het mij dan logischer dat dit ook hetzelfde systeem wordt voor de gehele BeNeLux of Male of de MQ-9 Reaper.
Al zeggen de Belgen wel dat deze ook bewapend moeten worden (logisch) en daar durven onze ministers zich nog niet over uit te spreken  :silent:

Zou het mogelijk kunnen zijn als België bewapende MQ-9 Reapers koopt en dan een samenwerkingsverband met Nederland. Waardoor wij ook "bezitten" over bewapende drones zonder een gesprek aan te gaan men de kamer? 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2067
Citaat van: Reinier op 02/09/2017 | 14:02 uur
Ik denk dat het ook scheelt als de PvdA niet meer mede het beleid bepaald. Die willen enkel defensie materieel waarmee je ook bloemen kan uitdelen aan de onderdrukte medemens.


Vlak het houthakkerskamp van "pangpang" Pechtold niet uit in deze... ook deze club is van mening dat alle mensen op deze aardkloot open staan (en er naar handelen) voor de Utopiaanse sociaal democratie welke wordt gevoed door geitenwollensokken intellectuelen die de luxe kennen van meer dan 7 decennia conflict vrij leven.

Reinier

Citaat van: Parera op 02/09/2017 | 13:57 uur
Nederland wil ook bewapende drones maar dat krijgen ze niet door de kamer heen, op het moment dat de MQ-9's er staan zal er ''spontaan'' de behoefte komen deze te bewapenen en ook de wapens die de MQ-9 kan dragen zijn grotendeels al in het ''assortiment'' bij de KLU. :silent: En het gezamenlijk onderhouden en opleidingen volgen op dit gebied een goed plan is, misschien kan de BENELUX zelfs aanschuiven bij de RAF op dit gebied.
Zou zal het waarschijnlijk ook gaan: wie gaat nu zulke drones aanschaffen voor enkel een beetje naar beneden turen? En dan? Heb je iets gespot, moet je dan als nog een Apache of F-16 inroepen om te bombarderen? Ik zie het verschil niet?
Of je nu door de hond of door de kat wordt gebeten?

Ik denk dat het ook scheelt als de PvdA niet meer mede het beleid bepaald. Die willen enkel defensie materieel waarmee je ook bloemen kan uitdelen aan de onderdrukte medemens.

Maar zou een hoop geld schelen en is wijselijk als dergelijke systemen worden aangeschaft voor en door de gehele BeNeLux.

Parera

Citaat van: Reinier op 02/09/2017 | 13:51 uur
Goed om te lezen dat op dit vlak de BeNeLux ook verder samenwerkt.

Ook interessant dat België op den duur ook Male drones wilt aanschaffen. Al lijkt het mij dan logischer dat dit ook hetzelfde systeem wordt voor de gehele BeNeLux of Male of de MQ-9 Reaper.
Al zeggen de Belgen wel dat deze ook bewapend moeten worden (logisch) en daar durven onze ministers zich nog niet over uit te spreken  :silent:

Nederland wil ook bewapende drones maar dat krijgen ze niet door de kamer heen, op het moment dat de MQ-9's er staan zal er ''spontaan'' de behoefte komen deze te bewapenen en ook de wapens die de MQ-9 kan dragen zijn grotendeels al in het ''assortiment'' bij de KLU. :silent: En het gezamenlijk onderhouden en opleidingen volgen op dit gebied een goed plan is, misschien kan de BENELUX zelfs aanschuiven bij de RAF op dit gebied.