Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 17/12/2019 | 19:46 uur
Also het zo door gaat als het nu gaat is militaire scheepsbouw in 'Nederland' niet meer houdbaar. Het probleem ligt bij de centen en die besparen we als we andere (basis) ontwerpen overnemen. De LCF'en zijn top schepen door de SEWACO, niet door het platform.

Ik heb ook geen idee meer, als ik de berichten lees en de geruchten hoor kunnen we hele lastige jaren tegemoet gaan. Maar ach, bijna de dienst uit  ;D

Concepten overnemen is niet realistisch voor duurzame operaties. Ik denk dat je de toegevoegde waarde van onze industrie onderschat en tegelijk overschat. Het een gaat niet zonder het ander en ik durf de discussie over fremms v.s de zevens wel aan.  Wat je zegt.. het is maar hoeveel geld je er tegenaan smijt. Desondanks behalen we dezelfde doelen op soms vele malen efficiëntere em meer effrctieve wijze dan b.v de Fransen of Duitsers of Britten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2019 | 17:19 uur
Wauw, nee dit is echt een heel slecht plan. En er zomaar wat spullen op meubelen gaat niet. Daarbij zijn de zevens idd niet gebouwd met marine eisen op elk veld, maar daar zit een gedachtegang achter. Ik snap de discussie niet. Sinds wanneer zijn we ontevreden?

Maargoed als jullie het zeggen, ga ervoor. Draai de enige kroon die we nog hebben de nek om. Pleur alles overboord...

Als dit voorgesteld wordt snap ik de heisa om onderzeeers uit Parijs niet. Waarom kopen we niet gewoon alles bij Frankrijk? Je denkt dat dat innovatieve en er later op te meubelen technologie van ons een op zichzelf staand ding is?

Also het zo door gaat als het nu gaat is militaire scheepsbouw in 'Nederland' niet meer houdbaar. Het probleem ligt bij de centen en die besparen we als we andere (basis) ontwerpen overnemen. De LCF'en zijn top schepen door de SEWACO, niet door het platform.

Ik heb ook geen idee meer, als ik de berichten lees en de geruchten hoor kunnen we hele lastige jaren tegemoet gaan. Maar ach, bijna de dienst uit  ;D

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 17/12/2019 | 15:22 uur
Ik vind het geen gek idee van Stoonbrace. Wat we nu doen is ook aankloten. Damen (als civiele scheepsbouwer) speelt toch met het idee om DSNS te laten afborrelen of te verkopen aan een partij als Naval (😂😂), dus FREMMs in licentie bouwen is een prima idee. Kunnen we mooi in Vlissingen er wat spullen op meubelen uit eigen land en klaar is Kees. De Schelde had samen met RDM aangemerkt moeten worden als strategische asset en hadden daarmee als rijkswerven verder moeten gaan, maar dat is ook alweer decennia een gepasseerd station.

De enige échte eigen marineschepen waren altijd de onderzeeërs en recent de OPVs en het JSS. Onze kracht zat in het aanpassen van bestaande principes en ontwerpen voor een lage prijs met superieure eigenbouw SEWACO. Met de huidige strategie lopen we het risico dat damen joe zegt en de hele toko in de verkoop gooit a la Fokker.

Wauw, nee dit is echt een heel slecht plan. En er zomaar wat spullen op meubelen gaat niet. Daarbij zijn de zevens idd niet gebouwd met marine eisen op elk veld, maar daar zit een gedachtegang achter. Ik snap de discussie niet. Sinds wanneer zijn we ontevreden?

Maargoed als jullie het zeggen, ga ervoor. Draai de enige kroon die we nog hebben de nek om. Pleur alles overboord...

Als dit voorgesteld wordt snap ik de heisa om onderzeeers uit Parijs niet. Waarom kopen we niet gewoon alles bij Frankrijk? Je denkt dat dat innovatieve en er later op te meubelen technologie van ons een op zichzelf staand ding is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

#1828
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2019 | 15:13 uur
De insteek van de discussie van stoonbrace is een einde aan kwalitatief hoogwaardige  nederlandse matitieme scheepsbouw en jullie gaan daarop in? Om een fremm?  :angel:Koekoek.

Ik vind het geen gek idee van Stoonbrace. Wat we nu doen is ook aankloten. Damen (als civiele scheepsbouwer) speelt toch met het idee om DSNS te laten afborrelen of te verkopen aan een partij als Naval (😂😂), dus FREMMs in licentie bouwen is een prima idee. Kunnen we mooi in Vlissingen er wat spullen op meubelen uit eigen land en klaar is Kees. De Schelde had samen met RDM aangemerkt moeten worden als strategische asset en hadden daarmee als rijkswerven verder moeten gaan, maar dat is ook alweer decennia een gepasseerd station.

De enige échte eigen marineschepen waren altijd de onderzeeërs en recent de OPVs en het JSS. Onze kracht zat in het aanpassen van bestaande principes en ontwerpen voor een lage prijs met superieure eigenbouw SEWACO. Met de huidige strategie lopen we het risico dat damen joe zegt en de hele toko in de verkoop gooit a la Fokker.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/12/2019 | 14:36 uur
Export in de vorm van samenwerking in Europa.

Zowel de Duitsers, Denen en Noren zijn in mijn ogen partners om mee samen te werken en dan in een vorm zoals bij de S-fregatten. Dus een basis ontwerp dat aangepast kan worden per land en de wensen van dat land.

Het belangrijkste in de samenwerking is familie vorming.

Ik zie liever maritieme familievorming met de Fransen dan met de Duitsers. Land is wat anders.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2019 | 14:20 uur
In een markt met FREMM, FTI, T31/T26? Succes.

Export in de vorm van samenwerking in Europa.

Zowel de Duitsers, Denen en Noren zijn in mijn ogen partners om mee samen te werken en dan in een vorm zoals bij de S-fregatten. Dus een basis ontwerp dat aangepast kan worden per land en de wensen van dat land.

Het belangrijkste in de samenwerking is familie vorming.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/12/2019 | 13:17 uur
En we moeten inzetten op export kansen om zelfredzaam te blijven.

In een markt met FREMM, FTI, T31/T26? Succes.

Flyguy

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2019 | 11:57 uur
We zouden ook gewoon beter FREMM met een BENE uitrusting kopen.

De Belgen hadden de Belharra moeten kopen. Grote klasse, schaalvoordelen, modulaire SEWACO, aansluiting met de buren en een prima budget bak. vMFF wordt een budget bak voor een premium prijs met korvet bewapening.

De Walen die ik spreek zijn voor, de Vlamingen indifferent zoals jij, als er maar een goed schip komt. Kunnen de Walen gelijk de Franse CCO-opleiding doen en is dat tekort gelijk weg. Ik zie alleen maar voordelen.

Als de M-fregatten op schema lagen en voldeden aan de initiële ambities had ik anders geroepen, maar het vMFF is het volgende drama-project als de spotlights van de vWalrus af komen. Mark my words. Er is wat lichte paniek in de toko op dit moment.


Flyguy

Citaat van: RTB op 17/12/2019 | 13:40 uur
FREMM ontwerp overnemen had gekund, maar in hoeverre zou NL intellectueel eigendomsrecht hebben over het ontwerp?

Klinkt als een uitstekende onderzoeksvraag.

RTB

Citaat van: Poleme op 17/12/2019 | 12:56 uur
Zelfscheppend in Nederland.  De OPV's, JSS Zr.Ms. Karel Doorman en CSS Zr.MS. Den Helder werden en worden grotendeels in Roemenie gebouwd.  Met alleen de afbouw in Vlissingen.
De wapen-systemen daarop kwamen allemaal uit het buitenland.  Waar komen de Wartsila diesels vandaan ?  Zo een 4 jaar geleden hoorde ik dat Wartsila haar motoren productie naar China zou verplaatsen.  Met alleen de "opbouw", dus aanpassing aan de wensen van de klant en de service verlening hier in Nederland.
In de loop van dit jaar hoorde ik via een verwarmingsbuis, dat ook de v-MFF casco's in Roemenie gebouwd gaan worden.

De KM voer ooit met de Van Speijk klasse, een variant op de uitstekende Britse Leander klasse.  Maar dan met een Nederlands fabrikaat SE-CO, van het SEWACO.
De romp en een deel van de opbouw van het S-fregat zijn toch echt gebaseerd op de uitstekende romp van de Franse Georges Leygues klasse.

Dus waarom niet het uitgebalanceerde FREMM ontwerp nemen als basis voor een Standaard-fregat 2.0 ?    Wij zijn net als de Duitsers en Japanners, veel beter in elektrotechniek dan zeg de Fransen, Britten of Amerikanen.  En wij zijn sterk op het gebied van integratie, automatisering en radars.  Dus dan is er voor ons maritieme eco-systeem / gouden driehoek nog zat te doen.

Ik ben het met Stoonbrace eens.
FREMM ontwerp overnemen had gekund, maar in hoeverre zou NL intellectueel eigendomsrecht hebben over het ontwerp? Wat je qua opstart- en bouwkosten bespaard kan je zo weer weg zien vliegen als bijv DMI ze niet mag/kan onderhouden.

En in hoeverre is het ontwerp al verouderd? NL heeft al gekozen voor het Thales AWWS pakket en de gewenste wapensystemen en sensoren zijn totaal anders dan wat er op de FR/IT FREMM zitten. De wens van de KM is bovendien dat er aan de toekomst wordt gedacht, zowel qua wapensystemen, voortstuwing en elektrahuishouding, etc. om bijvoorbeeld high-energy lasers toe te gaan passen, en zowel qua familievorming met de opvolger van de LCF. Met een ontwerp op basis van de FREMM kan beide niet of beperkt.

Parera

Citaat van: Poleme op 17/12/2019 | 12:56 uur
Zelfscheppend in Nederland.  De OPV's, JSS Zr.Ms. Karel Doorman en CSS Zr.MS. Den Helder werden en worden grotendeels in Roemenie gebouwd.  Met alleen de afbouw in Vlissingen.
De wapen-systemen daarop kwamen allemaal uit het buitenland.  Waar komen de Wartsila diesels vandaan ?  Zo een 4 jaar geleden hoorde ik dat Wartsila haar motoren productie naar China zou verplaatsen.  Met alleen de "opbouw", dus aanpassing aan de wensen van de klant en de service verlening hier in Nederland.
In de loop van dit jaar hoorde ik via een verwarmingsbuis, dat ook de v-MFF casco's in Roemenie gebouwd gaan worden.

De KM voer ooit met de Van Speijk klasse, een variant op de uitstekende Britse Leander klasse.  Maar dan met een Nederlands fabrikaat SE-CO, van het SEWACO.
De romp en een deel van de opbouw van het S-fregat zijn toch echt gebaseerd op de uitstekende romp van de Franse Georges Leygues klasse.

Dus waarom niet het uitgebalanceerde FREMM ontwerp nemen als basis voor een Standaard-fregat 2.0 ?    Wij zijn net als de Duitsers en Japanners, veel beter in elektrotechniek dan zeg de Fransen, Britten of Amerikanen.  En wij zijn sterk op het gebied van integratie, automatisering en radars.  Dus dan is er voor ons maritieme eco-systeem / gouden driehoek nog zat te doen.

Ik ben het met Stoonbrace eens.

Dat casco bouwen in Roemenië heeft enkel te maken met het prijskaartje, dat is dus ook een direct gevolg van de politiek waarbij het grotendeels draait om de kosten.

De OPV's zijn deels in Roemenië gebouwd maar dat waren secties die  vervolgens in Vlissingen in elkaar gezet zijn voor een deel van de schepen. Die methode is ook heel goed mogelijk voor de vMFF's en vLCF's.
En we moeten inzetten op export kansen om zelfredzaam te blijven.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/12/2019 | 12:10 uur
Dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor de zelfscheppende marinebouw in Nederland. Wat vindt je zelf van die gedachte?
Zelfscheppend in Nederland.  De OPV's, JSS Zr.Ms. Karel Doorman en CSS Zr.MS. Den Helder werden en worden grotendeels in Roemenie gebouwd.  Met alleen de afbouw in Vlissingen.
De wapen-systemen daarop kwamen allemaal uit het buitenland.  Waar komen de Wartsila diesels vandaan ?  Zo een 4 jaar geleden hoorde ik dat Wartsila haar motoren productie naar China zou verplaatsen.  Met alleen de "opbouw", dus aanpassing aan de wensen van de klant en de service verlening hier in Nederland.
In de loop van dit jaar hoorde ik via een verwarmingsbuis, dat ook de v-MFF casco's in Roemenie gebouwd gaan worden.

De KM voer ooit met de Van Speijk klasse, een variant op de uitstekende Britse Leander klasse.  Maar dan met een Nederlands fabrikaat SE-CO, van het SEWACO.
De romp en een deel van de opbouw van het S-fregat zijn toch echt gebaseerd op de uitstekende romp van de Franse Georges Leygues klasse.

Dus waarom niet het uitgebalanceerde FREMM ontwerp nemen als basis voor een Standaard-fregat 2.0 ?    Wij zijn net als de Duitsers en Japanners, veel beter in elektrotechniek dan zeg de Fransen, Britten of Amerikanen.  En wij zijn sterk op het gebied van integratie, automatisering en radars.  Dus dan is er voor ons maritieme eco-systeem / gouden driehoek nog zat te doen.

Ik ben het met Stoonbrace eens.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2019 | 12:22 uur
Waarschijnlijk onvermijdelijk? Als het nu niet is, dan zeker bij de volgende vervangingscyclus. Tenzij er wonderen/rampen gebeuren. Mij maakt het weinig uit, als er capabele schepen komen ben ik tevreden.

Dat is helemaal niet onvermijdelijk maar de politiek moet dan wel keuzes durven maken. Het lijkt er alleen op dat het huidige kabinet dat niet kan of doet maar als dit wel zou gebeuren kan de NL marinebouw nog jaren zelfstandig doorgaan.

Ook al zal er op deel vlakken samen gewerkt worden met partner landen ( o.a. Zweden, België , Duitsland & Denemarken) maar de bouw en ontwerpen kunnen we nog wel zelfstandig.

Een 100% NL schip gaat niet meer lukken maar dat zijn we al 10 tallen jaren kwijt.

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/12/2019 | 12:10 uur
Dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor de zelfscheppende marinebouw in Nederland. Wat vindt je zelf van die gedachte?

Waarschijnlijk onvermijdelijk? Als het nu niet is, dan zeker bij de volgende vervangingscyclus. Tenzij er wonderen/rampen gebeuren. Mij maakt het weinig uit, als er capabele schepen komen ben ik tevreden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2019 | 11:57 uur
We zouden ook gewoon beter FREMM met een BENE uitrusting kopen.

Dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor de zelfscheppende marinebouw in Nederland. Wat vindt je zelf van die gedachte?