NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:31 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:16 uur
De Apache dan geen wapenplatform?
Ik heb precies 9 minuten gehad om me voor te bereiden op dit antwoord, want die zag ik natuurlijk allang aankomen :P
Ik dacht..ik geef je nog wat speling ;)...
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:31 uur
De keuze voor de Apache ipv de Tigre vind ik gezien de ervaring die we nu opgedaan hebben en NL inzet geschiedenis meer dan de juiste.
Enerzijds omdat eigen B's veel sneller beschikbaar en inzetbaar waren, anderzijds omdat we tot die tijd A'tjes hebben kunnen leasen.
Er was geen operationele noodzaak tot haast behalve om het bestaansrecht van de LMB te bewijzen in het kader van de voortdurende (ook toen al) dreiging van verdere bezuinigingen..(want buurlanden met ook luchtmobiele eenheden konden wel rustig wachten) en omdat de KLu toen ook al perse de Apache wilde en daarbij de hele trukendoos aan manipulatietechnieken toepaste om dat te bewerkstelligen...waaronder dus de "noodzaak" tot snelle levering.  
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:31 uur
De vraag of we niet beter voor de AH-1Z hadden kunnen kiezen vind ik gezien het opereren vanaf schepen gerechtigd.
De Tiger doet het anders ook prima aan boord van schepen en is bovendien een stuk minder corrosie gevoelig.  
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:31 uur
Dat klopt, alleen zoals ik eerder al zij is het bij een transport heli vooral van belang dat ie mensen en middelen van A naar B brengt.
En voor zover ik kan beoordelen (ik heb me er absoluut niet in verdiept) doet de Blackhawk dit prima.
Daarbij het liefst minder waarneembaar is (wint NH90) minder onderhoud nodig heeft (NH90 wint weer) als ook minder mechanische onderdelen heeft die stuk kunnen gaan, slijten en onderhouden moeten worden (NH90 wederom). Ook is geloof ik de cabine van de NH90 ruimer en comfortabeler, ook niet onbelangrijk bij lange vluchten...en dan is er nog het voordeel van de laadklep.
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:31 uur
Margoed, wat mij betreft blijven we lekker met die Cougars rondvliegen, misschien niet de beste heli maar om ze nu af te stoten om er vervolgens iets anders voor terug te kopen...
Doorvliegen was voorlopig ook mijn keuze....want terugkopen doen we er helaas niks voor...die 20 NH90s stonden immers al op het programma...de vraag is nu alleen of dat er 20 worden of dat een deel vervangen wordt door UH-60s...Als het aan de KLu ligt...

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 01/06/2011 | 23:50 uur
Ik ga er voor het gemak maar van uit dat niemand op dit forum de feitelijke aanbieding van Eurocopter kent, voor zover die er al daadwerekelijk is geweest.

Mag ik je wijzen op onderstaand citaat, waar mijn opmerking aan Elzenga aan gerelateerd was?
Citaat van: elsevier.nl op 01/06/2011 | 17:26 uur
Volgens ingewijden zou de maker het ministerie een ander model (Eurocopter AS-725) hebben aangeboden, dat wel aan de eisen voldoet en met een stukprijs van 23 miljoen euro bovendien de helft goedkoper is dan de NH-90.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 23:44 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:17 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 23:09 uur
Ik snap trouwens niet dat defensie niet ingaat op het aanbod van een de helft goedkopere helikopter. Het ding hoeft alleen maar mensen te kunnen vervoeren en een paar moeten nog een sonar kunnen laten zakken (al zal Den Haag dat laatste zelfs niet eens belangrijk vinden....). Ideale manier om wat budgetwinst te halen......
en jij denkt dat hij de helft goedkoper zal zijn ?! ;D dream on  :devil:

Ga jij nou een aanbieding van Eurocopter in twijfel trekken?

Ik ga er voor het gemak maar van uit dat niemand op dit forum de feitelijke aanbieding van Eurocopter kent, voor zover die er al daadwerekelijk is geweest.

Uitgangspunt: het zou commerciële informatie zijn die in ontoegankelijke dossiers vermeld zou zijn....

Maar er zou natuurlijk altijd een concurrerend belang kunnen zijn, want uiteindelijk gaat het over "knikkers" (ook wel euro's)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:17 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 23:09 uur
Ik snap trouwens niet dat defensie niet ingaat op het aanbod van een de helft goedkopere helikopter. Het ding hoeft alleen maar mensen te kunnen vervoeren en een paar moeten nog een sonar kunnen laten zakken (al zal Den Haag dat laatste zelfs niet eens belangrijk vinden....). Ideale manier om wat budgetwinst te halen......
en jij denkt dat hij de helft goedkoper zal zijn ?! ;D dream on  :devil:

Ga jij nou een aanbieding van Eurocopter in twijfel trekken?

bergd

Citaat van: Ace1 op 01/06/2011 | 23:32 uur
Citaat van: bergd op 01/06/2011 | 21:42 uur
In Oman kennen ze geen extreme weersomstandighedeb ;)

Zeker nog nooit van zandstormen in de woestijn gehoord?
het was ook sarcastisch bedoeld :silent:

Nikehercules

Citaat van: bergd op 01/06/2011 | 23:25 uur
De EC725 ziet er niet verkeerd uit  ;D

Hij doet me aan iets denken.... ach het zal m'n verbeelding zijn.

Ik vind het trouwens gewoon een lelijk apparaat, i.t.t. de NH-90.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 01/06/2011 | 23:25 uur

De EC725 ziet er niet verkeerd uit  ;D

De Blackhawk ook niet....

Zijn we nu bezig met een indianen jacht?

Of is het reeel te denken dat er binnen afzienbare tijd een mededeling komt dat uitsluitende de KM de beschikking krijgt over de NH90 en dat het restant van de order wordt geannuleerd, wegens wan prestatie en/of kontractbreuk in het voordeel van de Blackhawk? (8 nieuw of 17+ 8 occasions?)

Ace1

Citaat van: bergd op 01/06/2011 | 21:42 uur
In Oman kennen ze geen extreme weersomstandighedeb ;)

Zeker nog nooit van zandstormen in de woestijn gehoord?

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:16 uur
De Apache dan geen wapenplatform?

Ik heb precies 9 minuten gehad om me voor te bereiden op dit antwoord, want die zag ik natuurlijk allang aankomen :P

De keuze voor de Apache ipv de Tigre vind ik gezien de ervaring die we nu opgedaan hebben en NL inzet geschiedenis meer dan de juiste.
Enerzijds omdat eigen B's veel sneller beschikbaar en inzetbaar waren, anderzijds omdat we tot die tijd A'tjes hebben kunnen leasen.

De vraag of we niet beter voor de AH-1Z hadden kunnen kiezen vind ik gezien het opereren vanaf schepen gerechtigd.

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:16 uur
Daar was het oude ontwerp opeens ook geen probleem meer. En jij weet ook hoeveel er inmiddels al weer veranderd is qua gebruikte materialen en bijvoorbeeld rotortechnologie..en dit invloed heeft op de prestaties van de helikopter. In een ouder ontwerp zitten nu eenmaal structurele zaken die men tig jaar later inmiddels anders ontwerpt en doet....dat kun je niet updaten. Ook de Amerikanen zullen binnen afzienbare tijd een vervanger voor de Black Hawk gaan zoeken...

Dat klopt, alleen zoals ik eerder al zij is het bij een transport heli vooral van belang dat ie mensen en middelen van A naar B brengt.
En voor zover ik kan beoordelen (ik heb me er absoluut niet in verdiept) doet de Blackhawk dit prima.

Margoed, wat mij betreft blijven we lekker met die Cougars rondvliegen, misschien niet de beste heli maar om ze nu af te stoten om er vervolgens iets anders voor terug te kopen...

bergd


De EC725 ziet er niet verkeerd uit  ;D

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 23:09 uur
Ik snap trouwens niet dat defensie niet ingaat op het aanbod van een de helft goedkopere helikopter. Het ding hoeft alleen maar mensen te kunnen vervoeren en een paar moeten nog een sonar kunnen laten zakken (al zal Den Haag dat laatste zelfs niet eens belangrijk vinden....). Ideale manier om wat budgetwinst te halen......
en jij denkt dat hij de helft goedkoper zal zijn ?! ;D dream on  :devil:

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 23:07 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:03 uur
Beetje merkwaardig alleen dat men hier een inmiddels oud model helikopter wenst terwijl bij de F-16 vervanging concurrenten van de JSF daarop juist weer worden afgekraakt. Dat geeft aan hoe selectief men is en dus een andere reden de nadrukkelijke voorkeur lijkt te bepalen.
Deze vlieger gaat natuurlijk lang niet helemaal op.
Het is nogal een verschil of je praat over een wapenplatvorm of een transport heli die vooral heel goed moet zijn in dingen van A naar B brengen.
De Apache dan geen wapenplatform? Daar was het oude ontwerp opeens ook geen probleem meer. En jij weet ook hoeveel er inmiddels al weer veranderd is qua gebruikte materialen en bijvoorbeeld rotortechnologie..en dit invloed heeft op de prestaties van de helikopter. In een ouder ontwerp zitten nu eenmaal structurele zaken die men tig jaar later inmiddels anders ontwerpt en doet....dat kun je niet updaten. Ook de Amerikanen zullen binnen afzienbare tijd een vervanger voor de Black Hawk gaan zoeken...

KapiteinRob

Ik snap trouwens niet dat defensie niet ingaat op het aanbod van een de helft goedkopere helikopter. Het ding hoeft alleen maar mensen te kunnen vervoeren en een paar moeten nog een sonar kunnen laten zakken (al zal Den Haag dat laatste zelfs niet eens belangrijk vinden....). Ideale manier om wat budgetwinst te halen......

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 23:03 uur
Beetje merkwaardig alleen dat men hier een inmiddels oud model helikopter wenst terwijl bij de F-16 vervanging concurrenten van de JSF daarop juist weer worden afgekraakt. Dat geeft aan hoe selectief men is en dus een andere reden de nadrukkelijke voorkeur lijkt te bepalen.

Deze vlieger gaat natuurlijk lang niet helemaal op.
Het is nogal een verschil of je praat over een wapenplatvorm of een transport heli die vooral heel goed moet zijn in dingen van A naar B brengen.

Elzenga

Citaat van: Harald op 01/06/2011 | 22:31 uur
Een oud artikel over de Duitse bevindingen
Is eerder hier al uitvoerig besproken en bleek vooral te gaan om kritische Duitse analyses van de prototypes (veelal aangepast daarna)...ook bleek het deels gewoon niet waar te zijn. Ook toen sprak ik al mijn twijfels uit over de "objectiviteit" van de auteur. Het is niet ongebruikelijk dat in dit soort keiharde concurrentiestrijd mensen worden betaald dit soort kritische stukken te schrijven...

Citaat van: Enforcer op 01/06/2011 | 22:56 uur
Het mooie van de SeaHawk/BlackHawk is dat de Cougar vliegers een hele korte scholing hoeven te volgen, omdat ze in de US op die heli's zijn opgeleid.
Dat zal de KLu ook vast aandragen als argument. Beetje merkwaardig alleen dat men hier een inmiddels oud model helikopter wenst terwijl bij de F-16 vervanging concurrenten van de JSF daarop juist weer worden afgekraakt. Dat geeft aan hoe selectief men is en dus een andere reden de nadrukkelijke voorkeur lijkt te bepalen.