Bizar plan van generaal bd

Gestart door Ton de Zwart, 04/08/2014 | 10:59 uur

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 06/08/2014 | 11:04 uur
Appels en peren.........

Een aanslag, menselijke fout, het weer, technische storing  etc is de oorzaak......het gevolg is een drama, kan je navragen bij de nabestaanden.


Als je er vanuitgaat dat militair een risicoberoep is en je dat in het verkeer helemaal niet hoort te zijn

Hoeveel automobilisten hebben een enveloppie met wat er na het verscheiden moet gebeuren, zoals jij en ik wel hebben?

Gaat er om dat je niet thuis komt van je werk, of je nou een appel of peer bent

je hoort me nergens ontkennen dat het een drama is, man. En het kan best een ramp zijn, maar bovenal is het een aanslag.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Citaat van: SMI de Boer op 06/08/2014 | 08:46 uur
veiligheid is prio 1, buiten kijf. maar we ZIJN er, Ik haal het verkeer er weer bij waar iedere dag doden vallen, we weten wat er aan de hand is met alle risico's erbij. Als er verliezen te betreuren zijn is dat pech, zo denkt men ook over het verkeer, 3 per dag.

Appels en peren.........

Citaat
Een ramp is IMHO niet door mensentoedoen.

Een aanslag, menselijke fout, het weer, technische storing  etc is de oorzaak......het gevolg is een drama, kan je navragen bij de nabestaanden.

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 15:23 uur
Laat ik nu denken dat er meer uren gemaakt worden dan wij denken/weten. Iedere seconde telt maar de veiligheid van de mensen ter plekke is prio 1. Als het niet veilig (genoeg) is ga je niet.....eenvoudiger is het niet. Er zijn al genoeg slachtoffers te betreuren.

Een aanslag is geen ramp ?

veiligheid is prio 1, buiten kijf. maar we ZIJN er, Ik haal het verkeer er weer bij waar iedere dag doden vallen, we weten wat er aan de hand is met alle risico's erbij. Als er verliezen te betreuren zijn is dat pech, zo denkt men ook over het verkeer, 3 per dag.

Een ramp is IMHO niet door mensentoedoen.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Poleme

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 14:35 uur
Nee, daadwerkelijk hulp bieden aan overlevenden die wat hebben aan voedsel, water en onderdak  is heel wat anders dan het speuren naar stoffelijke resten van slachtoffers. Een week of twee langer aan het werk zijn zal niet zo veel (meer) uit maken. Naar de mensen die er aan het werk zijn heb je ook de verantwoordelijkheid om ze "heel" te houden.
Prio 1 van de Texaanse hulpverleners was dienen als hospik voor de gewonden.  Prio 2 was spoedige berging en identificatie van stoffelijke overschotten.
Daarnaast moest men rekening houden met een toen welig tierende misdaad in Sri Lanka.
Overigens waren deze Texanen wel wat gewend.  Ze hadden in 1998 ook hulp verleend in Honduras tijdens de orkaan Mitch.  En moesten toen rekening houden met de vele misdaad in dat land en plunderaars.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Laurens op 05/08/2014 | 19:33 uur
Denk dat het er meer om gaat dat je militairen, bewust, een acceptabel risico laat nemen. Zonder bewapening in een conflictgebied een bivak opzetten waar separatisten, Russische militairen en Oekraiense eenheden elkaar regelmatig treffen en criminele groepen vrij spel hebben, valt mijn inziens niet onder een acceptabel risico. Zoals je overigens aangaf, is het wel te gênant dat de politiek bijna een 100% veiligheidsgarantie lijkt te eisen voor inzet.....

Helemaal mee eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 05/08/2014 | 18:24 uur
Ik vind het genant Nederlands, dat tot in het absurde blijven doorjengelen over de EIGEN veiligheid, m.n. als er noodzakelijk (en snel) werk verricht moet worden door militairen.

De veiligheid van onze mensen waarborgen is een groot goed, maar net als Rob heb ik ook het idee dat het veiligheids/risico vermijdend gedrag m.i. de laatste paar jaar wel wat doorslaat.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 05/08/2014 | 18:24 uur
Ik vind het genant Nederlands, dat tot in het absurde blijven doorjengelen over de EIGEN veiligheid, m.n. als er noodzakelijk (en snel) werk verricht moet worden door militairen.

Denk dat het er meer om gaat dat je militairen, bewust, een acceptabel risico laat nemen. Zonder bewapening in een conflictgebied een bivak opzetten waar separatisten, Russische militairen en Oekraiense eenheden elkaar regelmatig treffen en criminele groepen vrij spel hebben, valt mijn inziens niet onder een acceptabel risico. Zoals je overigens aangaf, is het wel te gênant dat de politiek bijna een 100% veiligheidsgarantie lijkt te eisen voor inzet.....

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 15:23 uur
Iedere seconde telt maar de veiligheid van de mensen ter plekke is prio 1. Als het niet veilig (genoeg) is ga je niet.....eenvoudiger is het niet.

Ik vind het genant Nederlands, dat tot in het absurde blijven doorjengelen over de EIGEN veiligheid, m.n. als er noodzakelijk (en snel) werk verricht moet worden door militairen.

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 15:23 uur
Een aanslag is geen ramp ?

Dat ligt eraan of de aanslag succesvol is. Maar in deze lijkt me het verschil duidelijk; bij een natuurramp heb je in principe geen last van rebellentuig en gerede kans onder vuur te komen liggen. Dit in tegenstelling tot de crash in Oost-Ukraïne.

DvdW

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 15:23 uur

Een aanslag is geen ramp ?
een overstroming is een ramp, een burgervliegtuig uit de lucht knallen een aanslag. Dat wordt er bedoelt
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

#22
Citaat van: SMI de Boer op 05/08/2014 | 15:03 uur
M.i. kan je hier geen 9-5 mentaliteit gebruiken.

Laat ik nu denken dat er meer uren gemaakt worden dan wij denken/weten. Iedere seconde telt maar de veiligheid van de mensen ter plekke is prio 1. Als het niet veilig (genoeg) is ga je niet.....eenvoudiger is het niet. Er zijn al genoeg slachtoffers te betreuren.

Een aanslag is geen ramp ?

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 14:35 uur
Nee, daadwerkelijk hulp bieden aan overlevenden die wat hebben aan voedsel, water en onderdak  is heel wat anders dan het speuren naar stoffelijke resten van slachtoffers. Een week of twee langer aan het werk zijn zal niet zo veel (meer) uit maken. Naar de mensen die er aan het werk zijn heb je ook de verantwoordelijkheid om ze "heel" te houden.



Ik denk daarentegen dat iedere seconde nog steeds telt totdat het laatste vingerkootje is gevonden. We moeten de resten weghalen van roofdieren maden en insecten.

Toen de aanslag (geen ramp) gebeurde was iedereen verontwaardigd dat er geen snelle actie ondernomen kon worden. M.i. kan je hier geen 9-5 mentaliteit gebruiken.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Citaat van: SMI de Boer op 05/08/2014 | 13:33 uur
is dat nou zo moeilijk?

Nee, daadwerkelijk hulp bieden aan overlevenden die wat hebben aan voedsel, water en onderdak  is heel wat anders dan het speuren naar stoffelijke resten van slachtoffers. Een week of twee langer aan het werk zijn zal niet zo veel (meer) uit maken. Naar de mensen die er aan het werk zijn heb je ook de verantwoordelijkheid om ze "heel" te houden.


Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 05/08/2014 | 13:33 uur
Ik niet, het raakvlak is namelijk dat als je 8 uur heen en weer aan het rijden bent naar je luxe hotel ipv op de site te overnachten zoals de amerikanen dat je dan 8 uur meer te besteden hebt aan datgene waarvoor je komt

is dat nou zo moeilijk?
als je dat nog 8 uur langer kan doen...en dat zinvol is. Verder is de locatie gevaarlijk itt het andere voorbeeld...kan het strijders in de regio langer verleiden om iets uit te halen tegen aanwezige hulpverleners...of tegen een vast kampement. Het enige bij de MH17 ramp wat mij nuttiger lijkt was een snellere inzet ter plekke. Er kan gekeken worden of we daar iets van kunnen leren hier. Of dat het simpelweg niet anders kon. 

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 05/08/2014 | 12:22 uur

Ok mis de raakvlak tussen dit relaas en het verplicht "kamperen" door de KMAR op de rampsite ?
Ik niet, het raakvlak is namelijk dat als je 8 uur heen en weer aan het rijden bent naar je luxe hotel ipv op de site te overnachten zoals de amerikanen dat je dan 8 uur meer te besteden hebt aan datgene waarvoor je komt

is dat nou zo moeilijk?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Citaat van: Poleme op 04/08/2014 | 23:23 uur
Tien dagen na de tsunami van Kerst 2004, een goede kennis van mij gaat toch op vakantie & vrienden bezoek in Zuid-West Sri Lanka.
Hij en zijn vrouw verblijven..................


Ok mis de raakvlak tussen dit relaas en het verplicht "kamperen" door de KMAR op de rampsite ?