Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Ace1

Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 15:44 uur
Nee juis andersom, de nieuwe helis hebben standaard de CAAS. Onze oude/huidige helis hebben in het verleden de update naar ACMS al gehad, en deze (upgrade) willen ze ook in de nieuwe hebben.

ik denk dat jij mij verkeerd begrijp de update van de ACMS is weggooid geld geweest zeker in deze tijden dat er weinig geld beschikbaar is.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 19/08/2012 | 13:48 uur
Dus we  gaan eerst voor miljoenen een honeywell ACMS-cockpit in de CH47D´s  inbouwen en nu blijkt dat deze niet meer voldoet moet er voor miljoenen een CAAS-cockpit in, waarom heeft men dan niet de originele cockpit in de CH47D´s laten zitten, had een hoop geld geschilt. :sick:

Nee juis andersom, de nieuwe helis hebben standaard de CAAS. Onze oude/huidige helis hebben in het verleden de update naar ACMS al gehad, en deze (upgrade) willen ze ook in de nieuwe hebben.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob


Harald

Citaat van: Kapitein Rob op 19/08/2012 | 14:22 uur
Wat kunnen NL-Chinooks met hun andere cockpit wat de US-exemplaren niet kunnen?

Even gegoogled en onderstaande gevonden in brief van het Ministerie van Defensie :

Zoals gesteld in de brief van 28 september 2005 is reeds in de behoeftestellingsfase de voorkeur voor de Chinook (CH-47F) van de Amerikaanse firma Boeing uitgesproken. Deze voorkeur is in de verwervingsvoorbereidingsfase bekrachtigd.

Wat de cockpit betreft waren twee opties onderkend, te weten de CAAS1 -cockpit, in ontwikkeling voor de Amerikaanse landmacht, en de ACMS2 Block-6 cockpit, een doorontwikkeling van de cockpit van de huidige Nederlandse Chinook-vloot. De functionaliteit en vliegveiligheid van de ACMS-cockpit zijn op dit moment beter dan die van de CAAS-cockpit. Bovendien voorziet het Nederlandse operatieconcept de inzet van Chinooks voor zowel Special Forces (SF)-taken als transporttaken met hetzelfde toestel. De Amerikaanse landmacht gebruikt voor deze taken verschillende helikopters. De Nederlandse benadering betekent dat de helikopters zowel overdag als 's nachts bij alle weersomstandigheden moeten kunnen worden ingezet. De Nederlandse Chinook moet daarom worden voorzien van een weerradar, een ijsdetector, zelfbescherming tegen vijandelijke aanvallen, een infrarood camera, abseil-installaties en communicatiemiddelen voor de lange afstand. Integratie van deze systemen in de ACMS-cockpit is eenvoudiger, doelmatiger en minder riskant dan integratie in de CAAS-cockpit. Daarnaast is het risico van vertraging of kostenoverschrijding bij de certificering van luchtwaardigheid bij de ACMS-cockpit beduidend lager dan bij de CAAS-cockpit. Bovendien is de CAAS-cockpit, die nog in ontwikkeling is, niet tijdig beschikbaar. Om deze redenen is de keuze op de ACMS Block-6 cockpit gevallen.


http://www.rijksbegroting.nl/2007/kamerstukken,2007/2/6/kst104882.html

KapiteinRob

Wat kunnen NL-Chinooks met hun andere cockpit wat de US-exemplaren niet kunnen?

Enforcer


Ace1

#213
Dus we  gaan eerst voor miljoenen een honeywell ACMS-cockpit in de CH47D´s  inbouwen en nu blijkt dat deze niet meer voldoet moet er voor miljoenen een CAAS-cockpit in, waarom heeft men dan niet de originele cockpit in de CH47D´s laten zitten, had een hoop geld geschilt. :sick:

StrataNL

Blijkbaar wel, komt rechtstreeks uit de kamerbrief:

De huidige Chinooks beschikken over een ACMS-cockpit . Nieuwe US Army Chinooks worden standaard voorzien van een CAAS-cockpit . Omwille van standaardisatie moet de gehele Nederlandse vloot van één cockpit-type worden voorzien. De Koninklijke luchtmacht heeft in samenwerking met het Nationale Lucht- en Ruimtevaart laboratorium (NLR) beide cockpits onderzocht. Hieruit is gebleken dat de ACMS-cockpit voldoet aan de operationele, materiële en logistieke eisen. Deze cockpit verdient naar de huidige inzichten dan ook de voorkeur.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 01:20 uur
Misschien de NL cockpit welke verschilt van de amerikaanse?

Kan me niet voorstellen dat een Nederlandse cockpit zo veel verschilt van een Amerikaanse.

Poleme

Of Terma  gaat de laatste ('gevoelige') CHinook Aircraft Survivability Equipment componenten inbouwen op het LCW ?  Het grootste deel van de tests met  de CHASE aan de CH-47F (NL) wordt overigens in Nederland uitgevoerd.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Misschien de NL cockpit welke verschilt van de amerikaanse?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: SCOMM vliegbasis Gilze-Rijen op 18/08/2012 | 18:05 uur
De twee helikopters gaan nu per schip van Baltimore naar de haven van Antwerpen. Voordat de luchtmacht de toestellen krijgt, wordt op Logistiek Centrum Woensdrecht een aantal specifieke modificaties uitgevoerd. De DMO draagt in oktober 2012 de helikopters over aan de luchtmacht.
De kisten komen (wijzigingen voorbehouden) aan in Antwerpen op 23 augustus, waarna zij voor het transport naar Woensdrecht "aangepast" moeten worden.
Maar het komt vreemd over dat nieuwe kisten eerst modificaties moeten ondergaan, waarschijnlijk ook gevolgd door testvluchten voordat zij door DMO worden overgedragen aan de KLu.

Lex

Eerste CH-47F's overgedragen aan DMO

Geplaatst: 13/08/2012

De eerste twee CH-47F Chinook transporthelikopters zijn dinsdag 31 juli door Boeing overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie. Dat gebeurde op het terrein van Summit Aviation in Middeltown, Delaware (Verenigde Staten).
Tijdens een korte ceremonie heeft sous-chef Projecten, brigadegeneraal Peter Engelhart beide helikopters (D-891 en D-892 naar verluid) in ontvangst genomen. Het betreft een nieuwe variant van deze middelzware transporthelikopter, de CH-47F(NL), waarvan Defensie er in totaal zes koopt.
De twee helikopters gaan nu per schip van Baltimore naar de haven van Antwerpen. Voordat de luchtmacht de toestellen krijgt, wordt op Logistiek Centrum Woensdrecht een aantal specifieke modificaties uitgevoerd. De DMO draagt in oktober 2012 de helikopters over aan de luchtmacht. De volgende F-modellen, die in augustus afkomen, zijn bestemd voor het Joint Nederlands Training Detachement (JNTD) in Fort Hood, USA. Het zesde en laatste toestel komt pas in 2013 naar Nederland.
De veelzijdig inzetbare 'F', is een aanvulling op de huidige D-modellen en niet alleen geschikt voor tactisch transport van personeel en goederen, maar ook beter toegerust voor operaties van  special forces. Behalve het kleurschema - grijs in plaats van groen - en het onderhoudsvriendelijke airframe, zijn de verschillen tussen de modellen F en D van operationeel technische aard. Zo beschikt de nieuwe variant over een verbeterde cockpit. Met behulp van een digitaal automatisch vliegsysteem kan de vlieger nog secuurder en veiliger vliegen onder moeilijke omstandigheden, zoals het landen in een stoffige of zanderige omgeving. De 'F' kan met elektro-optische sensoren de omgevingssituatie, met name bij duisternis, nog beter in kaart brengen. Daarnaast zijn ze uitgerust met 5 fastrope-posities en een zelfbeschermingssysteem.

Bron: SCOMM vliegbasis Gilze-Rijen

5m@sh_1up

Citaat van: Lex op 03/08/2012 | 19:03 uur
Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
2.  KLu heli bemanningen hebben een 2 vliegers concept.  Bij de KM werkt men met een 1-vlieger bemannings concept.
Ook hier kan je vraagtekens bij zetten? Uiteindelijk is er 1 vlieger en 1 navigator.


Alsjeblieft zeg................. Hoe kun je zomaar zoiets roepen? Bij complexe helikopters bij complexe operaties heb je écht twee vliegers nodig. Sóms moet daar zelfs nog een derde aan toegevoegd worden op de jumpseat (grote missie uitzending).
Dus ga niet zomaar roepen dat je vraagtekens kunt zetten bij het twee-vliegers concept, want dat komt niet over.

MasterChief1971

How true.

Er was een Chinook die ging naar M-e-S
Hun voorkomen was Paasbes'
Met hun eigen douche
Klu niet voor de poes
No matter 'bout the rest!
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh