Defensie werving

Gestart door Lex, 21/03/2012 | 12:43 uur

Lex

Citaat van: Admiral Halsey op 12/02/2020 | 17:28 uur
Eenvandaag: "Leger gezocht: Defensie zet alles op alles om mensen te vinden, en vooral te houden".
Men kan er verschillend over denken, maar ik ben de mening toegedaan dat er meer gedaan moet worden aan behoud. Met de huidige leegloop is de kans groot dat er in de toekomst geen of te weinig personeel is om de 'spijkerbroeken' op te leiden.


Lex

Defensie moet achthonderd vacatures vullen in Havelte en mikt op jongeren

Defensie heeft de grootste moeite om vacatures op de kazerne in Havelte op te vullen. Het aantal openstaande banen is inmiddels opgelopen tot zo'n achthonderd. Daarom wordt de werving van nieuw personeel anders aangepakt.

De Johannes Postkazerne in de gemeente Westerveld, één van de grootste werkgevers van Drenthe, is een zorgenkindje voor Defensie. Op geen enkele kazerne in Nederland staan zoveel vacatures open. Met name de Pantserinfanterie en Pantsergenie hebben het moeilijk met het vinden van personeel. "Het Noorden is een leeg gebied", zegt majoor Rick Saton van de Bizon Compagnie. Een bijzonder onderdeel van de 43ste Gemechaniseerde Brigade.

Veel concurrentie op arbeidsmarkt
Saton en zijn team hebben sinds eind vorig jaar de opdracht om te kijken naar een nieuwe manier van werven van jongeren voor het leger. "Daarbij hebben we natuurlijk ook te maken met het feit dat het bedrijfsleven ook veel personeel nodig heeft." Dus veel concurrentie.

In het jaarverslag van de 43ste Gemechaniseerde Brigade, gelegerd op de kazerne in Havelte, spreekt brigadegeneraal Roland de Jong van een grote opgave voor zijn brigade. "Overal wreekt zich het tekort aan opgeleide manschappen en vooral het tekort aan onderofficieren. Er moesten vele stappen extra worden gezet om alles mogelijk te maken. Veel meer dan redelijkerwijs van ons mocht worden verwacht en dat we pijntjes moesten verbijten is dan ook zwak uitgedrukt."

Militair uniform
Deze week is er op de kazerne in Havelte een informatiedag voor geïnteresseerden. Zo'n 120 jongeren en ouders van deze jongeren zijn te gast. Tien keer per jaar vindt een informatiedag plaats. Bezoekers krijgen voorlichting over opleidingen, over mogelijkheden voor studie naast het militair zijn en wat er van ze wordt verwacht. Veel van deze jongeren kijken om zich heen of er wat voor ze tussen zit. "Ik denk er al een aantal jaren aan om me aan te melden. Ik wil onderofficier worden", zegt een van de jongeren van een jaar of 17. Hij is overtuigd van het feit dat hij straks een militair uniform wil dragen.

Twee dames uit Alphen aan de Rijn kijken of ze verpleegkundige kunnen worden bij Defensie. "Het is wel een baan waarin je veel meemaakt", zo zegt één van de dames. "Het is een uitdaging. Maar of ik het ook ga doen? Dat weet ik nog niet." Misschien dat Defensie ze kan overtuigen van de voordelen van een baan in Havelte. Ze bieden ze in ieder geval onderdak op de kazerne als ze niet elke dag vanuit Alphen aan de Rijn naar Drenthe willen reizen, horen ze als ze er naar vragen.

Volgens majoor Saton van de Bizon Compagnie, het wervingsbureau van de 43ste Gemechaniseerde Brigade in Havelte, zijn er uitdagingen genoeg om de personeelsproblemen op te lossen. Het achterland is dun. Bovendien willen soldaten die inmiddels gesetteld zijn, niet verhuizen naar het Noorden. Te ver van de Randstad.

Wij merken dat de kazerne in Havelte redelijk onbekend is in Nederland
majoor Rick Saton, Bizon Compagnie


Daarom werven ze in Havelte vooral onder jongeren en studenten die nog flexibel zijn in het kiezen van een woonplaats. Om ze zover te krijgen zal er eerst aan de naamsbekendheid van Havelte moeten worden gewerkt. "Wat wij merken is dat de kazerne in Havelte redelijk onbekend is in Nederland bij de doelgroep. Ze denken meteen aan een leger dat moet vechten. En dat terwijl we heel veel mogelijkheden bieden. Ook buiten het beeld dat zij hebben."

Voorbeelden van vacatures zijn die van pantserinfanterist en pantsergenist. Ook een baan als verpleegkundige ligt in Havelte voor het oprapen." Maar dan moet je kandidaten wel kunnen vinden. Er worden inmiddels snuffelstages gehouden. Je mag als jongere een aantal dagen meedraaien op de kazerne. En de weg naar een officiële baan bij Defensie is een stuk korter geworden. "Je kan binnen korte tijd een baan hebben bij ons."

Sneller militair
Dat gaat bij andere onderdelen in Nederland veel langzamer. Na de voorbereiding in Havelte, moet je als nieuwbakken militair de algemene militaire opleiding volgen. Die wordt in Assen gegeven. 'Van spijkerbroek tot soldaat', zoals ze dat in vakjargon bij Defensie noemen, moet korter vinden ze in Havelte.

De Bizon Compagnie heeft in Nederland een uitzonderingspositie. Zij werven alleen voor de legeronderdelen op de Johannes Postkazerne. Voor de rest van Nederland wordt dat centraal gedaan. Om de naamsbekendheid te vergroten, zoekt majoor Saton de samenwerking met opleidingen in het Noorden, zoals het Drenthe College. Maar ook het Terra in Wolvega.

Contact met opleidingen in het Noorden
Op deze vmbo-opleiding krijgen leerlingen, als ze dat willen, zeven weken lang les over het leger. Ze bezoeken de kazerne ook. Het gaat om leerlingen van rond de vijftien jaar. "Wat wij willen is dat we zo vroeg mogelijk bij de keuze van een potentiële kandidaat willen zijn. En wil iemand later heel graag militair worden, dan begeleiden we de leerling. We hebben inmiddels goede contacten met opleidingen. Dat was vanwege de bezuinigingen op Defensie in het verleden wel eens wat minder. We zijn langzaam bezig om het netwerk te vergroten."

Of die achthonderd vacatures ooit vervuld zullen worden? De Bizon Compagnie doet z'n best volgens Saton. "Ik ben er van overtuigd dat we het voor elkaar gaan krijgen. Garantie is er niet. We gaan er wel voor om dat aantal zo dicht mogelijk te benaderen."

RTV Drenthe, 05-02-2020

Enforcer

Op veel plaatsen worden mensen van de sociale werkvoorziening ingezet. Er hoeven dus geen extra mensen geworven te worden.

Admiral Halsey

#198
Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk: "Samen met de markt aan de slag met sociale duurzaamheid" het volgende:

CitaatSamen met de markt aan de slag met sociale duurzaamheid

Nieuwsbericht | 08-10-2019 | 09:17

Op 2 september was de Marktconsultatie van de Aanbesteding sanitaire supplies – services. De categorie Schoonmaak besteedt samen met UBR HIS sanitaire supplies aan voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met deze aanbesteding willen we maximaal resultaat bereiken op de duurzaamheidsambities van het Rijk. We maken daarbij zo veel mogelijk gebruik van de kennis en expertise van de markt.

Wij zetten in op sociale duurzaamheid

Wij willen via deze aanbesteding zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking en/of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan vast werk helpen. Een ambitie die naar ons idee verder gaat dan alleen een aanbesteding uitschrijven. Om deze ambitie te realiseren kijken wij naar de mogelijkheden deze opdracht deels of als geheel, als voorbehouden opdracht (volgens artikel 2.82 van de Aanbestedingswet) aan te besteden.

Zie ook op de website van Cedris "Marktconsultatie Aanbesteding voor ministerie SZW".

Geldt deze aanbesteding ook voor diverse defensielocaties, want naar mijn mening zijn arbeidsgehandicapten en/of anderen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt daar als burgermedewerker ook welkom in de schoonmaak en/of facilitaire en logistieke ondersteuning.

mikemans

Citaat van: A.J. op 19/10/2019 | 20:35 uur
Ter informatie, dit is een WUZ bericht dus een persoonlijke visie van iemand, echter maakt het pijnlijk duidelijk hoe godvergeten dom en simpel sommigen in dit land zijn als het over defensie gaat...

Jan Muijs, Tilburg

  :dead: Ik vind dat we dit gewion meteen moeten doen. Alle asielzoekers die nu in het land zijn en allen die nog komen gelijk bij binnenkomst voorzien van een schiet en vecht cursus en voorzien van persoonlijk wapen en munitie. Vooral groeperingen als 'we zijn hier' ontbreekt het nog altijd aan wapens en kunde om de politie en lastige pandeigenaren te leren wie hier nu eigenlijk de baas is.

Ik denk verder ook dat we eens moeten gaan kijken naar onze overvolle cellen. Laat die criminelen werken voor de kost. In het leger doen we ze wel heropvoeden, we bewapenen ze gewoon met .50's. Dat zal ze leren.

:dead: :dead: :dead: :dead: :dead:

Ros

Citaat van: Umbert op 19/10/2019 | 18:36 uur
"X"-Nederlands bedoel je dus, maar sorry daar zitten groepen bij die ik dus helemaal niet vertrouw vwb loyaliteit en waar die ligt.

Ik stelde dat dit de basiseis moet zijn. Daarnaast heb je natuurlijk nog de VGB om mensen te screenen. En zelfs dan blijft er nog de onzekerheid wat mensen denken en doen.

A.J.

Ter informatie, dit is een WUZ bericht dus een persoonlijke visie van iemand, echter maakt het pijnlijk duidelijk hoe godvergeten dom en simpel sommigen in dit land zijn als het over defensie gaat...

Citaat
'Asielzoekers inzetten als militairen'

Momenteel is er bij defensie een ontstellend tekort van duizenden militairen, schrijft Jan Muijs. En de belangstelling in eigen land is zo minimaal dat deze schaarste alleen maar kan worden opgelost door mensen van buiten Nederland te werven.

Gedacht wordt aan onder andere Zuid-Afrika waar veel animo is om in het Nederlandse leger te dienen. Als dat de oplossing moet worden om een nijpend tekort op te lossen, dan hoeven we helemaal niet verder te kijken dan Nederland zelf. Want ze zijn al hier!

In onze asielcentra zitten duizenden asielzoekers die gemotiveerd zijn en dolgraag die kans zouden willen aangrijpen om op die manier een legale status en zicht op een toekomst te krijgen. En die bovendien al de nodige stappen hebben ondernomen om in ons land te integreren.
Waarmee ook direct de enorme druk op de asielketen voor een groot gedeelte wordt weggenomen. Ik zou dus zeggen; waar wachten we nog op.

Jan Muijs, Tilburg

Umbert

Citaat van: Ros op 19/10/2019 | 16:29 uur
Moeten we zeker niet willen. De basis om als militair bij Defensie te mogen werken zou de Nederlandse nationaliteit moeten zijn en blijven. De tijd van huursoldaten in huis halen ligt al even achter ons.

"X"-Nederlands bedoel je dus, maar sorry daar zitten groepen bij die ik dus helemaal niet vertrouw vwb loyaliteit en waar die ligt. En gewoon Nederlanders met enkelvoudige nationaliteit zijn toch gewoon Nederlander of heb ik het mis. We moeten gewoon van die hele meervoudige nationaliteits onzin af, gewoon 1 nationaliteit, kun je niet veranderen jammer dan...We moeten gewoon wat kieskeuriger gaan worden, je mag hier gerust komen werken daar zijn regeltjes en procedures voor is niet moeilijk staat gewoon op papier. En kinderen die hier geboren worden uit niet Nederlandse ouder(s), hebben tot hun 18-de een tijdelijke nationaliteit en op hun 18de moeten ze kiezen voor een permanente dit kan dan ook de Nederlandse maar dan alleen die.

Ros

#193
Citaat van: mikemans op 19/10/2019 | 15:46 uur
OMG. Hoeveel films moeten er nog komen voordat het gesnapt wordt. Als de wapenmacht van je land bestaat uit mensen welke uit een land komen..........

Moeten we zeker niet willen. De basis om als militair bij Defensie te mogen werken zou de Nederlandse nationaliteit moeten zijn en blijven. De tijd van huursoldaten in huis halen ligt al even achter ons.




mikemans

Citaat van: Admiral Halsey op 18/10/2019 | 09:14 uur
RTL-Nieuws: "Oplossing voor het personeelstekort bij defensie: 'Buitenlanders aannemen'".

OMG. Hoeveel films moeten er nog komen voordat het gesnapt wordt. Als de wapenmacht van je land bestaat uit mensen welke uit een land komen waar het minder is, moet je niet gek staan te kijken als je binnen de kortste keren je eigen land uitgezet wordt omdat die wapenmacht het rijke land meer gunnen aan hun eigen moeders, familie en volk dan aan jouw decadente luie achterlijke arrogante reet. We vertikken het tegenwoordig om onze eigen kinderen op te leiden, om onze eigen zieken en ouderen te verzorgen, om onze wetten te handhaven en nu schijnbaar ook om ons hachie te redden als het mis gaat. Mijn god, we verdienen het ook gewoon om uitgeroeid te worden, ik hoop dat het snel gebeurd. Dan hebben we het maar gehad. Wat een achterlijk kut land. Weg met ons!

Admiral Halsey

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2019 | 12:46 uur
Dat zeg ik toch? Lees je wel?
En ja, als je een chronische ziekte hebt, wordt je heel gelukkig inderdaad door de staat ontzien en geholpen omdat je al een achterstand hebt.
Indien we allemaal in grotten waren blijven wonen, waren die mensen doodgegaan. Dat willen we niet meer. Dus die ondersteunen we, dat dat geen vetpot is, tjah. Heel vervelend.

De laagopgeleiden die ik ken, de bezorgers, beveiligers, stukadoors, noem het op, hebben al-le-maal een maniertje om zwart bij te verdienen.

Sorry, ik had het niet goed begrepen en nu is het mij duidelijk met wat je bedoelt.

Huzaar1

Citaat van: Admiral Halsey op 19/10/2019 | 10:29 uur
Wat een domme opmerking van Huzaar1 zeg. Er zijn helaas ook mensen die wegens een chronische ziekte of een handicap buiten hun schuld om in een situatie met een minimuminkomen terecht zijn gekomen. Die hebben het er juist niet zelf naar gemaakt!

Dat zeg ik toch? Lees je wel?
En ja, als je een chronische ziekte hebt, wordt je heel gelukkig inderdaad door de staat ontzien en geholpen omdat je al een achterstand hebt.
Indien we allemaal in grotten waren blijven wonen, waren die mensen doodgegaan. Dat willen we niet meer. Dus die ondersteunen we, dat dat geen vetpot is, tjah. Heel vervelend.

De laagopgeleiden die ik ken, de bezorgers, beveiligers, stukadoors, noem het op, hebben al-le-maal een maniertje om zwart bij te verdienen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

#188
Citaat van: Umbert op 19/10/2019 | 11:44 uurGaat dat lukken nee waarschijnlijk niet, want ik hoor jonge mensen al eisen op tafel leggen over lonen, met de opmerking anders kom ik mijn bed nog niet uit, terwijl ze nog geen cm gewerkt hebben,...

We zijn simpelweg te verwend geworden. Misschien is het weer invoeren van de dienstplicht voor de jongeren weer een manier om ze orde/tucht en regelmaat bij te brengen,...

Laten zulke gasten maar mooi met behoud van een Bijstandsuitkering aan het werk gaan. Werken met behoud van uitkering is echt geen schande en ik moedig het juist aan. De dienstplicht voor jongeren kan ook bijv. de maatschappelijke dienstplicht zijn. Net als de tegenprestatie binnen de Participatiewet overigens ook een vorm van dienstplicht is.

Het Minimumloon naast de reguliere indexatie met 10% extra omhoog en uitkeringen juist niet met deze extra verhoging van het minimumloon verhogen, waardoor het verschil tussen uitkeringen en het Wettelijk Minimumloon (WML) groter wordt, zonder dat de uitkeringen zelf verlaagd worden en diegenen die echt een uitkering nodig zijn, daardoor niet in armoede hoeven te leven. De Bijstand voor een alleenstaande wordt dan niet meer 70% van het WML, maar 60% daarvan.