Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 12/07/2019 | 14:18 uur
Waarom niet? De vMFFs moeten ook in die regio gaan opereren volgens de A-brief, de kans is dus wel aanwezig dat dit word meegenomen in de plannen. Ik verwacht zeker geen ijsbreker capaciteit maar een kleine bescherming tegen ijs is niet ondenkbaar als je het mij vraagt.
Ga maar van dezelfde specs als het JSS uit, de romp is gemaakt van het minder gebruikelijk EH36 hoge sterkte staal wat ook in koudere temparaturen zijn eigenschappen behoudt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 12/07/2019 | 14:08 uur
Bij arctisch opererende schepen wordt dat al langer toegepast omdat anders je meer en- ankergerei vast vriest.

Je ziet het nu veel vaker terugkomen, het is een beetje de trend. Veiliger en comfortabeler voor de nauten, oogt beter en zal ongetwijfeld ook invloed hebben op je RCS. Maar we moeten er nu niet vanuit gaan dat het CSS ineens ijsklasse krijgt.

Waarom niet? De vMFFs moeten ook in die regio gaan opereren volgens de A-brief, de kans is dus wel aanwezig dat dit word meegenomen in de plannen. Ik verwacht zeker geen ijsbreker capaciteit maar een kleine bescherming tegen ijs is niet ondenkbaar als je het mij vraagt.

StrataNL

Citaat van: Parera op 12/07/2019 | 12:52 uur
Ja voor Sewaco ga ik er volledig vanuit dat het te vroeg was om die te plaatsen en daarom gewoon een leeg schip gepost is.

Dat overdekte meergerei is iets wat je vaak ziet bij schepen die ook in de arctische regio's kunnen opereren, dat geeft hoop want dat is ook een eis voor de vMFF's dus misschien is dat gelijk meegenomen bij het CSS. Of het is gewoon gedaan omdat het handiger is omdat je minder last hebt van de weersomstandigheden.
Bij arctisch opererende schepen wordt dat al langer toegepast omdat anders je meer en- ankergerei vast vriest.

Je ziet het nu veel vaker terugkomen, het is een beetje de trend. Veiliger en comfortabeler voor de nauten, oogt beter en zal ongetwijfeld ook invloed hebben op je RCS. Maar we moeten er nu niet vanuit gaan dat het CSS ineens ijsklasse krijgt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 12/07/2019 | 08:25 uur
Ziet er goed uit, op het gebrek aan Sewaco na dan, maar de fundaties zitten er wel dus dat geeft hoop.
Overdekt meergerei en verzonken ankerkluis ook goed om te zien.

Ja voor Sewaco ga ik er volledig vanuit dat het te vroeg was om die te plaatsen en daarom gewoon een leeg schip gepost is.

Dat overdekte meergerei is iets wat je vaak ziet bij schepen die ook in de arctische regio's kunnen opereren, dat geeft hoop want dat is ook een eis voor de vMFF's dus misschien is dat gelijk meegenomen bij het CSS. Of het is gewoon gedaan omdat het handiger is omdat je minder last hebt van de weersomstandigheden.

StrataNL

Ziet er goed uit, op het gebrek aan Sewaco na dan, maar de fundaties zitten er wel dus dat geeft hoop.
Overdekt meergerei en verzonken ankerkluis ook goed om te zien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#628
Via Damen Shipyards

CitaatNederland beschikt momenteel over één schip dat de bevoorradingstaak op zee kan uitvoeren, het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman. Echter kan het JSS voor nog tal van andere doeleinden worden ingezet dan bevoorrading. Om de effectiviteit van de inzet van de Nederlandse marineschepen van te vergroten heeft Defensie behoefte aan een tweede bevoorradingsschip. Dit wordt het Combat Support Ship (CSS) dat onder de naam de Zr.Ms. Den Helder de Koninklijke Marine zal dienen. Defensie, de Nederlandse marinebouw en Damen gaan samen dit geweldige schip ontwerpen en bouwen.



http://nlnavy.damen.com/nl/#combat-support-ship

Het CSS krijgt dus de naam ''Zr.Ms. Den Helder'' en het boegnummer A834  :big-smile: Opvallend is dat het schip ''kaal'' is gelaten in deze artist impressie en de complete SEWACO niet zichtbaar is. We gaan er dan maar vanuit dat dit nog niet vast staat op het moment van het maken van deze impressie ( staat sinds Februari 2019 online, maar nu pas openbaar).

Harald

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 01:57 uur
In de ''marinevlog'' word een bezoek gebracht aan Admiraal Kramer met op de achtergrond in de gang (3:50 min) volgens mij de tekeningen van het toekomstige CSS.  :silent:
Het gaat om misschien 5 seconden beeld materiaal, niet de tekening vol in beeld maar toch interessant.

Yep dat is idd de CSS, als ik het zo bekijk.

Parera

In de ''marinevlog'' word een bezoek gebracht aan Admiraal Kramer met op de achtergrond in de gang (3:50 min) volgens mij de tekeningen van het toekomstige CSS.  :silent:
Het gaat om misschien 5 seconden beeld materiaal, niet de tekening vol in beeld maar toch interessant.


Harald

Citaat van: StrataNL op 14/03/2019 | 09:27 uur
CSS krijgt extra middelen om onderzeeboten te ondersteunen, en niet alleen wat betreft brandstof...

Top !   :big-smile:

StrataNL

Citaat van: PieBie op 14/12/2018 | 14:24 uur
Dank voor je bericht. Kon er nergens info over vinden. OPV's is me bekend, en een grote misser in mijn optiek.
Je zou toch denken dat op de CSS voor zowel bevoorrading/ transport alsmede voor de heli aan boord een dergelijke opslag wenselijk kan zijn.
Is geen misser. Als een OPV voor ASW ingezet moet worden is er iets heel erg fout gegaan.

Zowel JSS, CSS, en beide LPD's kunnen torpedo's meenemen (LPD's alleen mk46/54 variant). CSS krijgt extra middelen om onderzeeboten te ondersteunen, en niet alleen wat betreft brandstof...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Hopelijk gaat de nieuwe CSS ook onze onderzeeboot vloot logistiek ondersteunen, zoals brandstof, voorraden, munitie e.d.

US Navy supply ships demonstrate submarine operations support capability

USS Oklahoma City (SSN 723) conducted a mobile logistics demonstration with the Lewis and Clark-class dry cargo ship USNS Cesar Chavez (T-AKE 14), March 11, in the first of many evolutions designed to evaluate supply ships' ability to sustain submarine operations in an expeditionary setting.

The demonstration, which involved Oklahoma City mooring alongside Cesar Chavez was a first between a U.S. submarine and a dry cargo class ship. Dry cargo class ships routinely provide logistic lifts to deliver cargo (ammunition, food, limited quantities of fuel, repair parts and ship store items) to U.S. and allied ships at sea. The demonstration was completed to show that a submarine could safely go alongside a dry cargo class ship, which could facilitate the transfer of weapons, stores, critical repair parts, and provide the ability to support crew rest.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/03/us-navy-supply-ships-demonstrate-submarine-operations-support-capability/

Parera

Citaat van: PieBie op 14/12/2018 | 14:24 uur
Dank voor je bericht. Kon er nergens info over vinden. OPV's is me bekend, en een grote misser in mijn optiek.
Je zou toch denken dat op de CSS voor zowel bevoorrading/ transport alsmede voor de heli aan boord een dergelijke opslag wenselijk kan zijn.
+1

Citaat van: Flyguy op 14/12/2018 | 15:32 uur
Nah, ik zie ons niet gauw een CSS inzetten als volledig uitgedoste sub tender. Zou wel handig zijn, daar niet van.
Het is wel een van de taken van het CSS om de onderzeeboten te bevoorraden maar of dit gaat om het laden van torpedo's of andere wapen systemen of enkel om brandstof en voedsel dat is niet bekend gemaakt. De Mercuur moet op termijn ook vervangen worden en ik zou daar graag een echte ''sub tender'' voor in de plaats zien (met behoud van huidige capaciteit).

Flyguy

Nah, ik zie ons niet gauw een CSS inzetten als volledig uitgedoste sub tender. Zou wel handig zijn, daar niet van.

Harald

Citaat van: Flyguy op 14/12/2018 | 14:39 uur
Dat ga je niet fixen op zee.




Op de Amsterdam lagen de torpedo's gewoon op een van de vrachtdekken in het midden van het schip, net boven (of onder?) die mega grote pompschool die ze hadden. 👌

Op zee hoeft ook niet perse, maar de mogelijkheid tot in de haven



Flyguy

Citaat van: Harald op 14/12/2018 | 14:34 uur
Even uit mijn geheugen ; moest de CSS ook niet onze onderzeeboten kunnen bevoorraden ?
Dan zou het logisch zijn voor mijn gevoel dat er ook torpedo's opgeslagen (kunnen) worden voor de onderzeeboten.

Voor de fregatten en NH90 heeft NL MK46/54 torpedo (lichtgewicht) en voor de onderzeeboten MK48 (zwaargewicht)
Dat ga je niet fixen op zee.




Op de Amsterdam lagen de torpedo's gewoon op een van de vrachtdekken in het midden van het schip, net boven (of onder?) die mega grote pompschool die ze hadden. 👌