Ontwikkeling Type-31 fregat

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/02/2016 | 20:12 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

UK MoD revises terms for Type 31e frigate buy

Industry teams bidding for the UK Royal Navy's (RN's) Type 31e frigate programme have been given additional financial headroom after the Ministry of Defence (MoD) relaxed certain commercial conditions attached to the design and build phase.

The move means that the bidders will no longer be responsible for bearing the costs of government furnished equipment (GFE) in their bids. Furthermore, the MoD has dropped stipulations for a firm fixed-price design and build contract.

Forming the centrepiece of the MoD's National Shipbuilding Strategy, the Type 31e programme envisages the acquisition of a class of five globally deployable general-purpose frigates geared towards forward-deployed maritime security, presence, and defence engagement operations.

[Source: Janes.com ]

Harald

UK MoD restates 'average' benchmark for Type 31e    (  :hrmph:  Budget Fregat Type 31 maar €290 miljoen euro per stuk .... das niet realistisch ! ... meer iets voor een OPV )

Amid reports that the budget for the UK's Type 31e light frigate programme has shifted following an apparent realisation that the £250 million ($325 million) per-ship cost may be too low, the MoD has restated its intention to procure five vessels as originally planned.

With the budget considered for ...

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/uk-mod-restates-average-benchmark-type-31e/

Harald

Het lijk me zo klaar als een klontje dat de order voor type 31 naar de Britten gaan en binnen de Britse grenzen blijft, dus geen "buitenlandse" inbreng.
Zeker met de Brexit perikelen..

Parera

Citaat van: Harald op 31/01/2019 | 13:16 uur
:omg: :confused:  verbaasd !

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2019 | 13:45 uur
Wel nee, ze mogen mee doen in een ontwerp als onderdeel van een tender... dat is nog heel erg ver weg van een order.. If ever!

De titel is misleidend, het gaat inderdaad om ''de winst'' dat ze als een van de 3 laatst overgebleven kandidaten hun ''best and final offer'' mogen indienen.  Ik was ook verbaasd door de titel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 31/01/2019 | 13:16 uur
:omg: :confused:  verbaasd !

Wel nee, ze mogen mee doen in een ontwerp als onderdeel van een tender... dat is nog heel erg ver weg van een order.. If ever!

Harald

Citaat van: Parera op 31/01/2019 | 13:06 uur
TKMS Wins Royal Navy's Type 31e Frigates Design Contract

:omg: :confused:  verbaasd !

Parera

TKMS Wins Royal Navy's Type 31e Frigates Design Contract

As part of the tender process for the introduction of the new Type 31e frigate generation, thyssenkrupp Marine Systems is one of the selected suppliers in the final design and offer phase in a consortium led by ATLAS ELEKTRONIK UK including ATLAS ELEKTRONIK GmbH and with British shipyards Harland & Wolff and Ferguson Marine Engineering. This was announced by the Royal Navy in London in December 2018.

Dr. Rolf Wirtz, CEO of thyssenkrupp Marine Systems: "We are proud to have reached the decisive design phase for the Type 31e frigates. Based on our proven MEKO A-200 ships, we will offer the Royal Navy a multi-purpose frigate based on our many years of experience in developing high performance, modular naval vessels. The proposed ship design is already in operation with two navies and is unique in its comprehensive modularity and expandability."

With the support of thyssenkrupp Marine Systems, the ships will be manufactured by Harland & Wolff in Belfast and Ferguson Marine Engineering in Glasgow – the highest added value at the sites mentioned and in the entire local supply industry is guaranteed.

The Type 31e program is considered one of the most important in the Royal Navy's comprehensive future capabilities program. The MOD want the first ship delivered in 2023.

The MEKO A-200 has been selected by the South African Navy (four Valour-class frigates between 2000 and 2005) and the Algerian Navy (two El Radii-class frigates). The design was also being pitched last year to the U.S. Navy for the FFG(X) competition, but didn't pass the down select phase.

[Source: www.navalnews.com ]

Parera

Het Britse defensie blog EngageStrategy heeft een overzicht gemaakt van de 3 voorstellen die er nu liggen. Alleen de MEKO is speculatief omdat hierover openbaar nog geen info over beschikbaar is.

Via twitter.com @EngageStrategy1








Huzaar1

Die faalduitsers? Dat ze hun energie en geld ergens anders voor inzetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Via twitter.com @NavyLookout

Citaat
Surprise late entry!

Atlas Elektronik/ Thyssenkrup Marine Systems UK confirmed as a third bidder in the Type 31 e frigate competition


Citaat
SHIPS AHOY MoD project to build Royal Navy frigates back on course as three shipbuilders put in bids for contract

A DRIFTING MoD project to build new Royal Navy frigates is back on course after three shipbuilders signed up to bid for the contract.

The project hit the skids in the summer after the MoD admitted they had failed to attract enough bids to build the Type 31e frigate.

Navy Top Brass want five of the new vessels for a cut price of £1.25bn – but many shipbuilders found the price too low.

But after relaunching the procurement process, three firms have now come forward, BAE Systems, Babcock and Atlas Elektronik UK.

Defence Minister Stuart Andrew will confirm the news today in Portsmouth on board HMS Diamond.

He will say: "This is the first frigate competition the UK has run in a generation, and today we are funding three shipbuilding teams with extremely exciting concepts to continue developing their plans.

fined £7k
"Next year we will announce the winning bidder, and one of these designs will go on to bolster our future fleet with five new ships, creating UK jobs and ensuring our Royal Navy maintains a truly global presence in an increasingly uncertain world."

The shortlist of three will each be awarded a contract worth up to £5 million to fund the next stage of their plans.

The preferred bidder for the design and manufacture of the ships is due to be announced by the end of next year with the first ship expected to be delivered in 2023.

Navy Top Brass hope to have a fleet of 13 frigates comprising the much more capable sub hunting Type 26s – plus the less capable Type 31e.

[Source: thesun.co.uk ]

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/08/2018 | 14:08 uur
En wat exporteren ze?!..de Type 26. Australië..straks mogelijk ook Canada. Geopolitieke veranderingen vragen om volwaardige fregatten.
Ze willen meer export naar landen die geen Type 26 kunnen betalen. Vergeet niet dat Type 26 op dit moment 1 miljard pond (1,10 miljard Euro) kost per schip.
Dat kunnen landen waar de Britten export zoeken nooit betalen dus zoekt men een goedkoper alternatief voor die export markt van ongeveer 1/3 van de prijs van een Type 26.
Ik ben het met je eens dat dit geen fregatten zijn maar korvetten zou ik er eerder bij zetten. Zou je ze voorzien van alle ''prepared but not fitted'' opties kunnen ze door als light-frigate.

Ik denk wel dat ze voor landen in Azië en/of Zuid-Amerika prima zijn zeker als je kijkt naar landen die nu met schepen uit de jaren 60/70 rond varen daar kan dit een mooie vervanger voor zijn en een stap naar een moderne vloot die toch betaalbaar is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#118
Citaat van: Poleme op 18/08/2018 | 13:41 uur
36 tot en met 41 fregatten verdeelt over 5 a 6 verschillende type fregatten en 5 a 6 verschillende bouw-programma's.
Mooi toch voor onze nationale marinescheepsbouw en werkgelegenheid.


Een schrikbarend laag aantal, in een te grote diversiteit, nieuwe fregatten voor het gene ze moeten bewerkstelligen, ook NL moet terug naar minimaal 12 fregatten.

Om deze diversiteit te beteugelen zou ik het prima vinden als, bijvoorbeeld, de Duitsers hun conceptgedachte van een, na verluid, 10.000 ton metend fregat á 1 miljard euro zouden laten varen en vMFF zouden adopteren als hun nieuwe MKS-180. (kunnen ze voor het zelfde geld een aanzienlijk aantal schepen meer kopen)

Kunnen onze oosterburen meteen aanhaken bij de ontwikkeling van het vLCF/vF124 op het zelfde basis concept als vMFF.

Wordt het zomaar een interessante serie, de industrie kan gewoon doorbouwen en het aantal kan omhoog.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/08/2018 | 11:09 uur
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling... of ze bouwen een volwaardig, bij voorkeur, primair ASW fregat, of ze schrappen het barrel ten voordele van extra Type-26.

ASW is een verwaarloosd kind binnen NAVO/Europese marines wat in het geval van een high end conflict zo maar een gepeperde rekening zou kunnen opleveren.

Jammer dat we de Engelsen, zeer vermoedelijk, niet kunnen interesseren voor vMFF.

2 + 2 = 4 VMFF's.
6x MKS-180's / F126's.
3x Type 26's & 3x Hunter klasse Type 26's = 6.
Type 31 = 5x ?.
Canadian Surface Combatants = 15x eventuele Type 26's / Canadian LCF's of Navatia F-105's.
Fregates de Taille Intermediaire (FTI, Frankrijk) = zeg maar 5x scaled down FREMM's.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
= 36 tot en met 41 fregatten verdeelt over 5 a 6 verschillende type fregatten en 5 a 6 verschillende bouw-programma's.
Mooi toch voor onze nationale marinescheepsbouw en werkgelegenheid.

Echter ....  (China kenner Jonathan Holslag in Marineblad aug. 2018:)

Europa staat op het punt de controle over de maritieme poort tussen Indische Oceaan en de Middellandse Zee op te geven.

Dat zit zo.  Op dit moment heeft Europa twee marineschepen in het westelijke deel van de Indische Oceaan, de Golf van Aden, om er de koopvaardij te beschermen tegen piraterij.  Maar het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties heeft ook beveiliging nodig en dus zal Europa binnenkort wellicht vriendelijk aan China of India moeten vragen om de bewaking van de koopvaardij over te nemen. Dit is een mijlpaal en het tekent onze militaire verzwakking !

Wat is er mis met het delen van de last met China ?   Het is vooral eigenaardig dat nu China probeert minder afhankelijk te worden van het Westen om zijn koopvaardij te beveiligen, wij ons lot in de handen van de Chinezen leggen.
China volgt het typische traject van opkomende mogendheden, waarbij het eerst de handel promoot, vervolgens het leger wordt ingezet om die handel te beveiligen en als het middels die handel echt machtig wordt die militaire aanwezigheid ook te gebruiken voor meer, laat ons zeggen, offensieve doeleinden. Eigenlijk wil China gewoon een beetje als Verenigde Staten wor- den en er zelfs los overheen.
Of de Chinezen meer of minder agressief dan de Amerikanen zullen zijn, weten we niet.  Nu zijn veel Europeanen gefrustreerd over de gebalde militaire politiek van de Amerikanen; binnenkort kunnen we waarschijnlijk gefrustreerd toekijken hoe nog een tweede grootmacht zijn belangen eigenhandig verdedigt met militaire middelen.

Het gaat echter om veel meer dan frustratie alleen.   Landen die strategische toevoerpunten controleren, zoals de Golf van Aden, oefenen ook op andere vlakken veel meer invloed uit.   Stel je voor dat Europa nog meer een beroep moet doen op andere grootmachten om bijvoorbeeld de koopvaardij te beschermen; dat betekent dat we meer naar hun pijpen zullen moeten dansen.   Wij zullen te verwerken krijgen wat wij in het verleden, toen we nog sterk stonden, anderen aandeden.

De rollen draaien om.
Europa is niet meer in staat al zijn nabije zeeën tegelijkertijd te beveiligen: de Zwarte Zee, de Middellandse Zee, de Rode Zee, de Atlantische Oceaan, de Baltische Zee en de Noordelijke IJszee.   Dit werd eind juli jongstleden pijnlijk duidelijk toen op een groot scherm in een NAVO marineschip commando-centrale realtime alle oorlogsschepen rondom Europa werden getoond: de meeste Europese oorlogsschepen lagen op dat moment in het Noorden, om de Europese lidstaten daar een hart onder de riem te steken gezien hun ongerustheid over de Russen.
In de Middellandse Zee lagen er toen acht Russische schepen, een handvol Turken en één Chinees, tegenover vijf Europese. In de Zwarte Zee: een Europees schip tegenover vijf Russen. In de Indische Oceaan: drie Chinezen en twee Europese.  Dat is de realiteit waar we naar kijken.
Dat is dus magertjes, als je én moet kijken naar de migratiestromen, én de koopvaardij moet beschermen, én Russen in de gaten moet houden die met spionageschepen tot vlak bij onze onderzeese telecomkabels komen én piraten op afstand moet houden.  Het is die zwakte waar China nu gretig op in zal spelen om zijn positie in de zeeën nabij Europa te versterken.

Daar gaat onze leefstijl !     We zullen in de verre toekomst veel lege en afgedankte marinescheepswerven krijgen in Europa, doordat we de bakens in politieke, industriële, economische en militaire zin niet op tijd hebben verzet.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.