De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2022 | 19:56 uur
je pakt er dan net wat zaken uit die daar inderdaad niet zo direct aan gerelateerd zijn.

Nou, pak jij er dan eens wat zaken uit die daar wél direct aan gerelateerd zijn.

Huzaar1

#1571
Citaat van: A.J. op 22/01/2022 | 19:50 uur
Ik zie dat eerlijk gezegd niet 1,2,3...

Hoe jij dit vertaalt naar een focus naar de Klu is mij ergens een raadsel.

je pakt er dan net wat zaken uit die daar inderdaad niet zo direct aan gerelateerd zijn.
De toon en focus is laatste tijd sterk Klu minded, zo ook in dit artikel van de CDS. mijn perceptie
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2022 | 18:58 uur
Ik vind dat de CDS, niet alleen in deze reactie, de focus vaak op de Klu wordt gelegd, en niet de moeite wordt genomen dat te verbergen.

Ik zie dat eerlijk gezegd niet 1,2,3...

Citaat
strategische transportcapaciteiten, inlichtingencapaciteiten, CIS/C2-systemen en troepenbescherming.

Hoe jij dit vertaalt naar een focus naar de Klu is mij ergens een raadsel.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 22/01/2022 | 18:38 uur
Wat bedoel je precies?

Ik vind dat de CDS, niet alleen in deze reactie, de focus vaak op de Klu wordt gelegd, en niet de moeite wordt genomen dat te verbergen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.


Ace1

INTERVIEW

Ex-NAVO-baas Jaap de Hoop Scheffer: 'Poetin vindt onze samenlevingen echt rot'

Er staan 100.000 Russische militairen aan de grens met Oekraïne. Het diplomatieke overleg zit muurvast in het gevaarlijkste conflict in Europa sinds de Koude Oorlog. De EU kijkt machteloos toe. 'Poetin torst een enorm onverwerkt verleden', zegt de Nederlandse ex-NAVO-baas Jaap de Hoop Scheffer.

Waar een ex-NAVO-baas zijn tijd mee vult? Met lesgeven over diplomatie en internationale relaties aan de universiteit van Leiden. Met twee denktanks in Brussel. En met het 'voorzichtige begin' van een 'eerder lichtvoetig' boek, met anekdotes over de staatshoofden die hij ontmoette. 'Maar dan anekdotes waarvan je iets kan leren', zegt Jaap de Hoop Scheffer (73). Hij schrijft ook een hoofdstuk over partners van wereldleiders en hun rol. 'Daar kan mijn echtgenote over meespreken. Zij hoorde destijds op een diner eerder dan ik dat ik kandidaat bleek te zijn om de NAVO te leiden.'

Er zal ook humor in zitten. 'Er was een top waarop Angela Merkel en Nicolas Sarkozy per se de alfabetische tafelschikking wilden veranderen omdat ze dan recht in het oog van de camera's zouden zitten. De andere leden steigerden: 'Wat gebeurt hier? We doen het al sinds 1949 zo.' Dan denk je: dit is een belangrijke functie. Maar heb je twee weken ellende met de tafelschikking.'

Daarnaast is hij bezig met 'de lintjes hier'. We zitten in de kapittelzaal van de Kanselarij der Nederlandse Orden in Den Haag, de instantie bevoegd voor het uitdelen van koninklijke eretekens, waarvan de christendemocraat voorzitter is. Aan de muur, tegenover het staatsieportret van koning Willem Alexander, hangt het hele gamma aan onderscheidingen. 'Ze gaan vooral naar uitzonderlijke wetenschappers of naar vrijwilligers. Naar wie veertig jaar de konijnenfokvereniging heeft gediend of op het kerkorgel van Winschoten speelde. Zij zijn de ruggengraat van de samenleving, natuurlijk. Ik leer er heel veel van bij. Er bestaan verenigingen voor kleine knaagdieren, middelgrote knaagdieren en grote knaagdieren.'

Zelf heeft hij ook een onderscheiding. De Hoop Scheffer is Ridder Grootkruis Oranje Nassau. 'Maar je vraagt er niet om, je draagt hem niet, en je praat er niet over.' Hij kreeg de beloning voor zijn vijf jaar als secretaris-generaal van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, van 2004 tot 2009, een periode waarin de NAVO flink uitbreidde in oostelijke richting.

Een van de meest bewogen gebeurtenissen in De Hoop Scheffers ambtstermijn was de beruchte top van 2008 in Boekarest die hij voorzat en die vandaag weer actueel is. Op de agenda stond de eventuele toetreding van de ex-Sovjetstaten Oekraïne en Georgië tot het militaire verbond, tot afgrijzen van de Russische president Vladimir Poetin. Maar de interne onenigheid was groot. De toenmalige Amerikaanse president George W. Bush duwde samen met Oost-Europese landen door, terwijl de Frans-Duitse tandem Sarkozy-Merkel hard op de rem ging staan. Uiteindelijk kwam een verrassend compromis uit de bus. 'They will become NATO members', stond in de eindtekst, maar dan zonder concrete timing. Het zinnetje zindert hard na, nu Poetin buurland Oekraïne al maanden in de nek hijgt door meer dan 100.000 troepen te stationeren aan de grens. Het diplomatieke overleg zit helemaal vast, Poetin blijft bij de harde en voor de NAVO onaanvaardbare eisen dat de organisatie zich zou terugplooien en de 'Russische invloedssfeer' vrijwaren.

'Moeilijk verhaal, die top', zegt De Hoop Scheffer. 'Maar je kan natuurlijk wel een lijn trekken van toen naar nu. Later in 2008 viel Rusland Georgië binnen. In 2014 annexeerde hij de Krim. En nu dit.'

U hebt al meermaals gezegd dat het zo niet had hoeven te lopen. Hebben jullie te weinig rekening gehouden met Russische sentimenten?
Jaap de Hoop Scheffer: 'Nou, misschien hebben wij in de loop der jaren, bij de uitbreiding van de NAVO en de EU naar het oosten, de gevoelens onderschat. Maar die landen zijn er allemaal uit volstrekt vrije wil bijgekomen. Ik stond op het voorterrein van het oude NAVO-gebouw in Brussel, toen in 2004 onder meer de Baltische staten toetraden. Dat was een zeer emotionele bijeenkomst. De tranen rolden over de wangen. Denk aan hun geschiedenis: van fascisme naar stalinisme. Of aan het Poolse lot, dat hoef ik u niet uit te leggen. Toen al die vlaggen werden gehesen, zei ik bij mezelf: 'Jaap, dat heb je toch behoorlijk onderschat.' Bij mij was er dus een dubbele onderschatting. Ook van de Russische gevoeligheden. Maar dat betekent in geen geval dat ik nu concludeer dat we het niet hadden moeten doen. Laat me daar duidelijk bij zeggen: het rechtvaardigt in geen enkel opzicht hoe Rusland zich nu gedraagt.'

Hebt u ook ervaren hoeveel Oekraïne voor veel Russen betekent?
De Hoop Scheffer: 'Als je met Russen spreekt, merk je wat het betekent dat de leider van het Kievse Rijk zich in 988 bekeerde tot de Russisch-orthodoxe kerk. Dat halen ze altijd aan. Er zijn veel meer Russen dan alleen Poetin die zeggen dat Oekraïne eigenlijk bij moedertje Rusland hoort. Poetin is niet gelovig maar gaat wel naar de kerk en gebruikt die in zijn buitenlandse politiek. Alleen, de Russen hebben in meerdere verdragen verklaard dat ze de territoriale integriteit van Oekraïne zullen respecteren. Poetin moet nu niet zeggen dat dat allemaal niet is afgesproken, want dat is het wel.'

Kunt u er begrip voor opbrengen dat Poetin zich bedreigd voelt door de steeds dichter komende NAVO?
De Hoop Scheffer: 'Nee. De open deur van de NAVO en de vrije wil van die landen prevaleren. En laten we eerlijk zijn: de NAVO is militair niet opgerukt richting oosten. De NAVO heeft zich altijd, tot vandaag, aan verplichtingen gehouden die ze is aangegaan over 'no permanent stationing of substantial combat forces'. Dat zinnetje ken ik uiteraard uit mijn hoofd. Niet permanent. Daarom roteren de bataljons in Polen en de Baltische landen. Het zijn ook geen combat forces, ze hebben geen zware wapens bij zich. De NAVO heeft zich goed aan die afspraak gehouden. Poetin claimt het omgekeerde. Dat is volstrekt vals.'

U hebt Poetin tijdens die bewuste top van 2008 gesproken. Hoe reageerde hij op de uitkomst en op het vooruitzicht op Oekraïens lidmaatschap?
De Hoop Scheffer: 'Het was volstrekt helder dat een rode lijn was overgestoken. Hij zei iets in de geest van: 'Secretary-General, you understand, this will not be.' Ik antwoordde: 'Mister president, what do you mean?' En toen zei hij cynisch, met die koude ogen: 'I presume that you have read your own communiqué.''

'Later die avond hadden we een NAVO-Rusland-Raad. Daar zei hij: 'Ukraine? It's not a country, it's just a territory.' Daarop stuurde Merkel onmiddellijk een medewerker op mij af, want zij wilde het woord. Toen gaf Merkel hem toch van katoen. Dat was bijzonder. Ik herinner me de top nog goed, want ik werd toen zestig. Werd ik nog toegezongen door al die staatshoofden. Vreselijk...'

Wat drijft Poetin tot de escalatie nu?
De Hoop Scheffer: 'Hij torst een enorm onverwerkt persoonlijk verleden. Toen hij in 1989 als jonge KGB-officier in Dresden gestationeerd was en de Muur viel, stortte zijn wereld in. Poetin wil zijn rijk terug. Hij droomt van een Jalta-achtige constructie in Europa, met afgebakende invloedssferen. Hij vindt ook dat hij internationaal te weinig au sérieux wordt genomen. En hij vindt onze samenlevingen echt rot. Ik ben er daarom ook van overtuigd dat hij zich meer zorgen maakt om de democratie en de EU die zich oostwaarts hebben uitgebreid.'

In de EU en de NAVO bestaat geen consensus over het Ruslandbeleid, en dat is een zwakte.

'Poetin is uiteraard niet dom. Zijn timing is niet toevallig. Macron staat in Frankrijk voor moeilijke verkiezingen en de nieuwe coalitie in Duitsland verschilt intern van mening over de houding tegenover Rusland. Bondskanselier Olaf Scholz is milder dan minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock. Hij weet ook dat in de EU en de NAVO geen consensus bestaat over het Ruslandbeleid, en dat is een zwakte.'

Hij drijft het op de spits. Is dan niet alles minder dan een inval in Oekraïne gezichtsverlies voor hem?
De Hoop Scheffer: 'Hij is hoog te paard gaan zitten door harde eisen te stellen: Oekraïne een geweer tegen de slaap houden en zelfs Zweden en Finland zeggen dat ze er niet aan moeten denken ooit NAVO-lid te worden. Het is totaal onbespreekbaar. Als ik cynisch mag zijn: het valt me nog mee dat hij niet eist dat de Duitse Wiedervereinigung wordt teruggedraaid. Dat zou het nog absurder maken. De vraag is dus: hoe klimt hij weer af het paard? Ik weet het niet. Iedereen weet dat je in diplomatie één ding moet vermijden: gezichtsverlies bij je wederpartij.'

Ondanks verschillende gespreksrondes tussen het Westen en Rusland schiet op diplomatiek vlak niets op. Blijft het risico op een gewapend conflict reëel?
De Hoop Scheffer: 'Ik doe geen voorspellingen, maar de spanning is hoog. Ik zie geen beweging richting verbetering. Het is positief dat men blijft praten. Maar Rusland heeft intussen zo veel troepen aan de grens verzameld dat Poetin op heel korte termijn kan interveniëren.'

Hoe dramatisch zou een oorlog zijn?
De Hoop Scheffer: 'Voor Oekraïne uiteraard heel dramatisch. De NAVO zal geen oorlog voeren over het land, want het is geen lid en Artikel 5 is dus niet relevant. Dat zei Jens Stoltenberg (de huidige NAVO-baas, red.) al met zoveel woorden. De NAVO zal defensieve wapens aan Oekraïne leveren, zoals al is gebeurd.'

'De Amerikanen zullen kiezen voor wat ze zo mooi porcupine strategy noemen, de strategie van het stekelvarken. Via wapenleveringen de Oekraïners voorzien die rebelleren tegen bezetting. En ze zullen scherpe sancties uitvaardigen. Poetin weet heel goed dat hij daarmee rekening moet houden. Bijvoorbeeld: geen laptop of telefoon wordt nog naar Rusland geëxporteerd, ook al zit er maar 10 procent Amerikaans materiaal in.

'Dan zal Europa moeten volgen met secundaire sancties. In dat scenario is de EU relevanter voor strafmaatregelen dan de NAVO. Een van de forse sancties is uiteraard het niet in gebruik nemen van Nordstream 2, de gaspijpleiding tussen Rusland en Duitsland. Baerbock was daar al duidelijk over, maar Scholz zegt dat niet met zoveel woorden.'

'Vergeet niet dat wij nu al zeer afhankelijk zijn van Russisch gas. De baas van het Internationaal Energie Agentschap zegt dat Rusland de gasprijzen manipuleert door minder te leveren en door de voorraden in West-Europa die ze controleren leeg te halen. Het risico op een verdere energiecrisis is reëel. Dat is een kaart die Poetin in handen heeft, en dat zal ook hier bijten. Ik denk aan hogere prijzen en een extra trui.'

In de diplomatieke gesprekken praat Poetin over de hoofden van de EU heen, direct met Biden. Hoe groot is de vernedering voor de EU?
De Hoop Scheffer: 'Ik vind niet dat de Amerikanen over ons hoofd heen praten. Viceminister van Buitenlandse Zaken Wendy Sherman heeft de EU uitgebreid gebrieft. Maar het is wel zo dat Biden met Poetin praat. En Poetin praat met Xi Jinping. En Xi praat met Biden. Europa is geen geopolitieke speler.'

'Europa is een reus op financieel-economisch vlak. Google en Microsoft en Apple hebben zich te schikken naar wat een Europees Commissaris in Brussel bepaalt op het gebied van mededinging. Maar politiek is de EU een adolescent, op zijn best. Militair is ze een dwerg. Maar die adolescent moet dringend eens opgroeien en die dwerg moet zich eindelijk eens serieus gaan nemen.'

'Ik vond het prachtig dat Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zei: 'We zijn een geopolitieke commissie.' Maar ik dacht ook: misschien een beetje voorzichtiger.'

We zijn twee jaar na die uitspraak. Wat komt van dat geopolitieke Europa in huis? Zien we daar iets van?
De Hoop Scheffer: 'Nee. Militair moet er meer maar zie ik weinig. Politiek blijft er forse verdeeldheid. Ik zie het niet gebeuren dat de EU voor zulke zware dossiers binnen afzienbare tijd een meerderheidsbesluitvorming kiest in plaats van unanimiteit. De EU moet met meer zelfvertrouwen in de wereld staan. We moeten ons echt niet onder de korenmaat laten stellen.'

We hebben nu alweer een situatie waarbij Rusland en de VS over de veiligheid in Europa spreken, zonder de Europeanen erbij.
De Hoop Scheffer: 'Dat is juist. Hier in Nederland heeft de Adviesraad Internationale Vraagstukken, die ik tot 1 januari voorzat, aanbevolen een soort Europese veiligheidsraad in te stellen met drie permanente leden: de Fransen, de Duitsers en de Britten, aangevuld met de secretaris-generaal van de NAVO en de president van de Europese Raad. Dan heb je dus de EU, de NAVO en de belangrijkste drie Europese landen betrokken. In een crisis moet die raad bepalen: wie gaat wat doen? Gaat de EU wat doen? De NAVO? Krijgen we een coalition of the willing? Het is een idee dat ook de Zweedse oud-premier Carl Bildt propageert. Ik vind dus wel dat Europa militair meer op eigen benen moet kunnen staan. Dat is helaas niet het geval.'

U pleit voor meer Europees zelfvertrouwen. Maar hoe creëren we dat?
De Hoop Scheffer: 'Economisch moeten we onze eigen chipfabrieken opzetten. Zoals Peter Wennink, de baas van de chipmachinemaker ASML, zegt: 'Waarom zijn wij wat chips betreft afhankelijk van Zuid-Korea, China en Taiwan?' Willen we dat zo houden? Het antwoord is nee. Dan zullen we vele honderden miljoenen moeten investeren in eigen chipfabrieken, die weer een eigen ecosysteem om zich heen krijgen. Daarvoor heb je strategische autonomie nodig. In de pandemie hebben we ook geleerd dat we dat voor farma ook nodig hebben. Ik weet dat ik nu met de grove kwast bezig ben, maar we moeten ook meer inzetten op onderzoek en ontwikkeling. Europa moet veel meer aandacht besteden aan strategische autonomie in die sectoren.'

Het unilaterale, chaotische vertrek uit Afghanistan - waarover u zei zich diep te schamen - heeft ook weer aangetoond dat de EU militair machteloos staat zonder de VS.
De Hoop Scheffer: 'Er is totale onmacht. Afghanistan was een brevet van onvermogen voor de EU. We konden zelfs Kabul Airport niet beveiligen. We hebben de transportcapaciteit niet om er militairen naartoe te vliegen. Ik vond het verschrikkelijk. Er is een humanitaire catastrofe aan de gang, en dat in een land waar we twintig jaar militair aanwezig zijn geweest. Ik vind nog altijd: we kunnen die Afghanen niet in de steek laten. Ik vind dat we daarin zo ver mogen gaan als onderhandelen met de taliban. Schone handen bestaan niet in deze wereld. Mijn studenten zeggen soms: 'Professor, wat bent u cynisch.' Ja, ik praat niet over de wereld zoals die er zou moeten uitzien, maar zoals die is. En die wereld is verdraaid hard.'

'Door de eeuwen heen is het Westen altijd de baas geweest, maar dat is radicaal veranderd en dat komt niet meer terug. We moeten de Chinezen bekritiseren over de situatie van de Oeigoeren. Alleen zeggen zij: 'Daar trekken wij ons helemaal niets van aan, meneer. Oh, en bent u nog steeds boos? Gaat u sancties toepassen? Dan gaat u maar weg met uw BMW's.' Daar zijn we mentaal - en dat verwijt ik niemand - totaal niet aan gewend.'

'Van onze liberale waarden zijn ze in China niet gediend. China is de volstrekte autocratie. De EU is opgericht als een soft power union. Die wordt nu geconfronteerd met een hard power omgeving. En het wordt steeds harder. Autocratie wint tegenover democratie. De EU zal daaraan moeten wennen en er ook voor moeten zorgen dat ze zelf hard power kan projecteren. Neem cyberveiligheid. Daar moeten we niet alleen defensief denken, maar ook offensief. Je moet niet alleen kunnen verdedigen, je moet ook afschrikken. Maar dat vereist omdenken in de EU.'

China roert zich ook in Europa. Het voert zware druk uit op de EU-lidstaat Litouwen, nadat Litouwen banden heeft opgebouwd met Taiwan. Wat moet de EU doen?
De Hoop Scheffer: 'Solidair zijn met Litouwen. Maar dat zien we maar mondjesmaat. Dat is weer het Europese dilemma. De Chinezen passen hier hun wolf warrior diplomacy toe: keiharde diplomatie voeren.'

Kan de EU de interne verdeeldheid ooit overstijgen over hoe we met China moeten omgaan?
De Hoop Scheffer: 'Het zijn lastige afwegingen en waardeconflicten. Mijn goede vriend Luuk van Middelaar (politiek filosoof, red.) zegt het mooi. We moeten ons uiteraard inzetten voor mensenrechten, maar in harmonie samenleven is ook een waarde. Dat is ook iets waarnaar je moet streven. De samenleving en het waardepatroon van de Chinezen zijn totaal anders dan die van ons. Dat zijn we dus niet gewend. En China is een autocratisch land dat Rusland in de schaduw kan stellen als het op cyberaanvallen aankomt. Er bestaat gewoon geen privésector in China. Maar goed, het is een supermacht dus we hebben ons ertoe te verhouden.'

China en Rusland liggen allebei in conflict met het Westen. Dat drijft hen naar elkaar toe, zoals in het recente conflict in Kazachstan. Is dat echt of is het alleen retoriek? En wat kunnen gevolgen zijn?
De Hoop Scheffer: 'Ik denk dat ze elkaar wel degelijk vinden, hoewel Xi Poetin eerder als zijn kleine neefje beschouwt. China ziet zichzelf wel op een hoger niveau. Maar het is een marriage de raison. Met z'n tweeën tegen het Westen. Ze vinden elkaar onder andere in de Shanghai Cooporation Organization, een politiek-militair bondgenootschap waarover wij zelden horen. Of dat uiteindelijk standhoudt, weet ik niet. Het is nog altijd zo dat wij qua beschaving veel meer met Rusland hebben dan met China. Maar goed, niemand heeft een glazen bol.'

China en Rusland vinden elkaar wel degelijk, hoewel Xi Poetin eerder als zijn kleine neefje beschouwt.

Welke kans is het grootst: dat Rusland Oekraïne binnenvalt, of dat China ooit Taiwan binnenvalt?
De Hoop Scheffer: 'De Chinezen hebben veel tijd. 2049, de honderdste verjaardag van de Volksrepubliek, is een deadline. Dus dat is nu niet de juiste vraag. Wat Oekraïne betreft: Poetin heeft die beslissing nog niet genomen, denk ik. Iedereen die ik spreek, zegt: 'Ik weet het niet.' Poetin heeft ook geen politburo zoals de Sovjetleiders. Hij beslist zelf, hooguit met enkele adviseurs. En Xi is machtiger dan een Chinese leider sinds Mao ooit is geweest. Ze zijn echt autocraten die in hoge mate zelf bepalen wanneer ze wat doen. Daar staan wij als Europeanen bij. Beide conflicten zouden desastreus zijn, als het zo ver zou komen.'

The Future of Europe
Op woensdag 26 januari om 18 uur praat Jaap de Hoop Scheffer over de uitdagingen van Europa op The Future of Europe, het digitale nieuwjaarsevent van De Tijd & L'Echo. Als abonnee kunt u de livestream volgen. Wilt u erbij zijn, registreer u dan op tijd.be/newyear.

https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/algemeen/ex-navo-baas-jaap-de-hoop-scheffer-poetin-vindt-onze-samenlevingen-echt-rot/10361200?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20220121_WEEKEND_NL_&utm_content=&utm_term=&M_BT=228653312685




Huzaar1

Citaat van: Lex op 21/01/2022 | 20:43 uur
Erg cryptisch. Waarom geen gebruik magen van de 'citaat' mogelijkheid? Maakt het leven een stuk eenvoudiger.  ;)

Dat er een reserve werd meegestuurd ;) .dus drie in totaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2022 | 18:36 uur
Lees mn post bovenaan.
Erg cryptisch. Waarom geen gebruik magen van de 'citaat' mogelijkheid? Maakt het leven een stuk eenvoudiger.  ;)

Nikehercules

Citaat van: Sparkplug op 21/01/2022 | 10:07 uur
Bedenk wel dat bij QRA er minimaal 2 gereed moeten zijn. Bij uitval van slechts 1 kan de taak al niet worden uitgevoerd.

Als nu 2 stuks zonder reserve daadwerkelijk als uitvoerbaar wordt gezien, dan heb ik niets gezegd.

Dit is gewoon een correcte analyse. Het aantal aanwezige vliegtuigen is vrijwel zonder uitzondering groter dan het aantal dat wordt aangeboden. Doe je dat niet, dan duikt je inzetbaarheid naar beneden.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 21/01/2022 | 17:42 uur
Volgens de Defensiekrant moet dat zijn 2 & 1 reservekist.
Lees mn post bovenaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Sparkplug op 20/01/2022 | 22:54 uur
2 stuks F-35A voor de Air Policing missie in Bulgarije is wel krap.
Volgens de Defensiekrant moet dat zijn 2 & 1 reservekist.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Generaal Eichelsheim: Is Europa tot actie in staat?

Nieuwsbericht | 21-01-2022 | 16:43

Volgens Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim moeten de Europese strijdkrachten op het ergste voorbereid zijn. Welke militaire capaciteiten zou Europa op de korte en lange termijn moeten hebben? Gisteren kwam het aan de orde tijdens een discussie van Eichelsheim met onder anderen defensieanalist Daniel Fiott van het EU institute for Security Studies en Dick Zandee van Clingendael.

"Is Europa, zij het in een NAVO- of een EU-kader, tot actie in staat?", vroeg Eichelsheim. "En hebben we de nodige capaciteiten om onze belangen te verdedigen? Het algemene antwoord is: nee, dat doen we niet."

Volgens de CDS zijn de Europese leiders zich hiervan bewust en hebben de ambitie het voortouw te nemen en meer te investeren in defensie. "Op Europees niveau is de uitdaging om niet alleen een stap in de goede richting te zetten, maar in het verlengde van elkaar te lopen. Want op dit moment zijn we verdeeld over hoe we meer samenhang kunnen bereiken en onze tekorten kunnen verkleinen."

Troepenbescherming
De generaal zei het belangrijk te vinden capaciteiten te hebben waarvoor Europa nu teveel afhankelijk is van de Amerikanen. "Concreet heb ik het over afhankelijkheden op het gebied van strategische transportcapaciteiten, inlichtingencapaciteiten, CIS/C2-systemen en troepenbescherming. Vanuit militair perspectief wil ik de aandacht vestigen op verschillende factoren, essentieel voor het succes van toekomstige Europese militaire vermogens."

Eichelsheim noemde dat mogelijkheden interoperabel moeten zijn. Hij gaf als voorbeeld dat EU-landen beschikken over 15 verschillende soorten tanks, vaak niet uitgerust met dezelfde communicatiesystemen. Iets wat de Amerikanen wel voor elkaar hebben met 1 type tank.

Out-of-stock
Eichelsheim pleitte voor bruikbaarheid van capaciteiten bij alle internationale samenwerking en door alle allianties. "Kijk naar onze Multi-Role Tanker Transport Capability. We zijn niet de enige eigenaar en delen vlieguren met een aantal Europese partners. Dat is de weg vooruit.

Ook vroeg Eichelsheim deze manier van denken toe te passen op zowel de korte als de lange termijn en te zorgen dat dubbel werk wordt vermeden. "We willen niet te maken krijgen met vermijdbare kosten. Maar duplicatie mag niet ten koste van alles worden vermeden. Niemand wil out-of-stock zijn tijdens een crisis."

Veel op het spel
Eichelsheim benadrukte dat er veel op het spel staat. "Onze eigen veiligheid, een groot goed dat we willen doorgeven aan onze kinderen en hun kinderen, een garantie voor een veilig thuis in deze wereld. Voor deze veiligheid vertrouwen we op onze allianties. De EU, de VN, de NAVO – we zijn maar zo sterk als deze allianties. Omdat eenheid ons grootste wapen is tegen elke dreiging."

Mindef

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 21/01/2022 | 11:42 uur
Hhahaha....nu staan de Russen voor de deur en wij zijn er niet klaar voor........net zoals in 1940 toen onze politiek het ook veel te laat
realiseerde.

En nog steeds de  toekomstige Russische inval in de Oekraine krijgt veel minder aandacht bij ons
dan "de Voice" en stikstof

De relatief lage nieuwswaarde is frapant, maar dan met name de talkshows. Die zijn echt van zeer lage kwaliteit in dit land. De kranten, met name volkskrant schrijft er elke dag over hoor ;) .
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2022 | 20:59 uur
Kabinet staat open voor defensieve militaire steun aan Oekraïne

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-staat-open-voor-defensieve-militaire-steun-aan-oekraine~a9e97ea8/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
Hhahaha....nu staan de Russen voor de deur en wij zijn er niet klaar voor........net zoals in 1940 toen onze politiek het ook veel te laat
realiseerde.

En nog steeds de  toekomstige Russische inval in de Oekraine krijgt veel minder aandacht bij ons
dan "de Voice" en stikstof