Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

Lex

Meer geld voor grensbewaking in EU

Brussel wil volgend jaar meer geld uittrekken voor het bewaken van de Europese buitengrenzen. De Europese Commissie denkt aan een bedrag van 370 miljoen euro, 100 miljoen meer dan nu.

Het geld gaat vooral naar de grensbewaking in de zuidelijke lidstaten, waar veel vluchtelingen de EU proberen binnen te komen. Zo krijgen Italië en Malta miljoenen extra.

Maar ook Nederland krijgt extra geld. De Europese bijdrage aan de Nederlandse grensbewaking stijgt met ruim anderhalf miljoen euro. Daardoor kan ons land beschikken over 7,4 miljoen euro.

© ANP
5 augustus 2011

Lex

Spanish frigate Juan de Borbon helps more than 100 immigrants on board drifting boat

The Spanish frigate Almirante Juan de Borbon which is participating in the NATO Operation Unified Protector arms embargo against Libya, has come to the assistance of a drifting boat with 111 immigrants on board, approximately 100 miles off the coast of Libya.

The Spanish vessel, which was on a patrol mission, received the request from the Operations Headquarters to help the vessel, which was about 45 miles away.

The frigate headed to the position of the boat in distress, where they found on board about 100 people from sub-Saharan Africa, Tunisia, Libya and Ghana. Among the immigrants were 17 women, 4 of whom were pregnant, and 8 children.

The group had embarked from the Libyan city of Zawiyah, and for two days were off shore without food or water. In addition, the boat engine was broken.
The Spanish frigate Almirante Juan de Borbon has given the immigrants medical assistance, food and water. NATO authorities are in the process of determining the destination of the immigrants.

Allied Command Operations,
Tuesday, July 12, 2011

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 09:24 uur
Citaat van: yelloow op 02/07/2011 | 00:32 uur
Geen, de adelborstenkruisreis voor aspirant zeeofficieren (hoofddoel van de reis) is voorbij. Die duurt nooit langer dan 5/6 weken. Dat hele Frontex is een leuke bijkomstigheid en staat goed voor de politiek en media. Als defensie het al zou willen om dit structureel te doen zijn er waarschijnlijk geen vaardagen beschikbaar  :(  :'(

Precies! Het is triest te moeten constateren dat we niet speciaal voor FRONTEX meedoen, maar dat we gewoon de adelborstenkruisreis hiervoor gebruiken. Ik denk dat dit verder prima kan en wellicht van toegevoegde waarde kan zijn voor de aanstaande officieren, maar laten we vooral neit doen alsof Nederland nu een extra inzet heeft gedaan.

Er was een tijd dat we met een eskader van 4-6 schepen de adelborstenkruisreis deden. Dat was pas leerzaam voor de dames en heren!

Precies.... een volledig eskader.

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 02/07/2011 | 00:32 uur
Geen, de adelborstenkruisreis voor aspirant zeeofficieren (hoofddoel van de reis) is voorbij. Die duurt nooit langer dan 5/6 weken. Dat hele Frontex is een leuke bijkomstigheid en staat goed voor de politiek en media. Als defensie het al zou willen om dit structureel te doen zijn er waarschijnlijk geen vaardagen beschikbaar  :(  :'(

Precies! Het is triest te moeten constateren dat we niet speciaal voor FRONTEX meedoen, maar dat we gewoon de adelborstenkruisreis hiervoor gebruiken. Ik denk dat dit verder prima kan en wellicht van toegevoegde waarde kan zijn voor de aanstaande officieren, maar laten we vooral neit doen alsof Nederland nu een extra inzet heeft gedaan.

Er was een tijd dat we met een eskader van 4-6 schepen de adelborstenkruisreis deden. Dat was pas leerzaam voor de dames en heren!

yelloow

#101
Geen, de adelborstenkruisreis voor aspirant zeeofficieren (hoofddoel van de reis) is voorbij. Die duurt nooit langer dan 5/6 weken. Dat hele Frontex is een leuke bijkomstigheid en staat goed voor de politiek en media. Als defensie het al zou willen om dit structureel te doen zijn er waarschijnlijk geen vaardagen beschikbaar  :(  :'(

Elzenga

En welk schip/schepen nemen het over?

Lex

Persbericht Ministerie van Defensie

Marine beëindigt deelname grensbewakingsoperatie

1 juli 2011, 15.40 uur

De Koninklijke Marine heeft gisteren haar bijdrage aan de grensbewakingoperatie van het Europees agentschap Frontex beëindigd. De afgelopen maand bewaakten marineschepen de zuidgrens van Spanje, om illegale migratiestromen uit Afrika tegen te gaan.

De grenslanden van de Europese Unie kampen met een grote instroom van illegale migranten, vooral uit Afrika. De Europese Unie heeft toegezegd om de aanpak hiervan niet over te laten aan de grenslanden, maar gezamenlijk hiertegen op te treden. Daarom is in 2004 het Frontex (frontière extérieures) opgericht. De belangrijkste taak van dit agentschap is het versterken van de Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer door de inzet van grensbewakingsbeambten van de Koninklijke Marechaussee en schepen van de marine.

Het torpedowerkschip Hr. Ms. Mercuur en de mijnenjager Hr.Ms. Zierikzee en Hr. Ms. Willemstad patrouilleerden vanaf 1 juni dagelijks in het zeegebied tussen Spanje, Marokko en Algerije. Daar richtten de marineschepen zich op het detecteren, volgen en rapporteren van bootjes met illegale migranten. De afgelopen maand waren de marineschepen betrokken bij de aanhouding van 3 transporten, met aan boord 73 illegale migranten. De Nederlandse schepen voerden zelf geen onderscheppingen uit. Dit gebeurde door de Spaanse autoriteiten. Voor de aansturing van de Nederlandse schepen zat een stafelement in het International Coordination Centre in Madrid.

Snelle actie

Tijdens één van de patrouilles onder de Spaanse kust, was het torpedowerkschip Mercuur betrokken bij de aanhouding van een drugstransport. Hierbij werd 400 kilo hasj onderschept en werden 2 verdachten op zee aangehouden. Door de snelle actie kon ook de ontvangende partij op de wal worden gearresteerd.



onderofficier

Citaat van: telegraaf op 24/06/2011 | 00:16 uur
STRAATSBURG -  Parlementariërs van de Raad van Europa gaan onderzoeken hoe Europese landen omgaan met bootvluchtelingen die op de Middellandse Zee in de problemen raken. Sinds januari zijn al meer dan 1000 migranten verdronken tijdens hun poging Europa te bereiken.

Het is mijn bedoeling om te achterhalen of en hoe deze boten worden onderschept door nationale kustwachten, door patrouilles van Frontex of zelfs door militaire schepen", aldus de Nederlandse senator Tineke Strik (GroenLinks).

Lezen/leest ze daar geen kranten, kijken/kijkt ze geen journaals?   Dat de nationale kustwachten, patrouilles van Frontex of zelfs militaire schepen regelmatig deze bootvluchtingen onderscheppen........en zorgen dat ze dan veilig de Europese kust kunnen bereiken.......

Misschien moeten we een loopbrug aan gaan leggen, dat vormt minder risico voor de (economische) vluchtelingen...................... :devil:

Misschien moet(en)  ze eens gaan onderzoeken waarom er 35.000 vluchtelingen de kust hebben kunnen bereikt en hoe ze terug gestuurd kunnen worden zonder enig asiel-procedure.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Raad van Europa onderzoekt bootvluchtelingen

STRAATSBURG -  Parlementariërs van de Raad van Europa gaan onderzoeken hoe Europese landen omgaan met bootvluchtelingen die op de Middellandse Zee in de problemen raken. Sinds januari zijn al meer dan 1000 migranten verdronken tijdens hun poging Europa te bereiken.

,,Het is mijn bedoeling om te achterhalen of en hoe deze boten worden onderschept door nationale kustwachten, door patrouilles van Frontex of zelfs door militaire schepen", aldus de Nederlandse senator Tineke Strik (GroenLinks). Frontex is het agentschap dat de buitengrenzen van de Europese Unie bewaakt.

Sinds de onrust in het noorden van Afrika zijn circa 35.000 mensen de Middellandse Zee overgestoken. Lang niet iedereen overleeft de reis: vorige maand nog heeft een boot met 72 Libiërs 16 dagen op zee rondgedobberd. De meeste passagiers stierven.

Telegraaf,
do 23 jun 2011, 20:13

Elzenga

#96
Citaat van: Kapitein Rob op 23/06/2011 | 21:13 uur
Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 21:03 uur
Wat er nu gebeurt is dat ze/we een soort reddingsdienst zijn geworden, waardoor er meer illegalen Europa kunnen bereiken.
Ik kan dit optreden zo niet zien. Het is een zo goed als overbodige schakel tussen de waarnemers in de lucht en de uiteindelijke (blijkbaar vaak Spaanse) overheid die dan in actie komt. De mijnenjager ligt er als een volgens mij zo goed als overbodige schakel tussen.
Precies... want de waarnemers in de lucht zullen al wel positief hebben vastgesteld, dat het om illegale immigranten gaat. Was dit niet het geval dan kan ik nog wel enig nut zien...om de waarschijnlijk fors belaste Spaanse eenheden te versterken. Maar als men zelf niks mag doen is het alleen window-dressing. En dus ergens zonde van het geld. Laten ze eerst eens deze mijns inziens belachelijke situatie oplossen voor ze het over het wel of niet meebombarderen in Libië hebben. 

onderofficier

@ Elzenga lees mijn andere berichtje nog even: we zitten (denk ik) weer op een lijn   (het wordt wel eng)

Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 21:03 uur
Ik ben hier meer voor de harde lijn:  of terug slepen naar de "Afrikaanse wateren/kust" of met een veerpont terug naar Afrika.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 21:03 uur
Wat er nu gebeurt is dat ze/we een soort reddingsdienst zijn geworden, waardoor er meer illegalen Europa kunnen bereiken.

Ik kan dit optreden zo niet zien. Het is een zo goed als overbodige schakel tussen de waarnemers in de lucht en de uiteindelijke (blijkbaar vaak Spaanse) overheid die dan in actie komt. De mijnenjager ligt er als een volgens mij zo goed als overbodige schakel tussen.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 20:45 uur
Strak plan, Elzenga, om de schepen zoals de Hr. Ms Zierikzee thuis te laten
Dan waren er (waarschijnlijk) minder illegalen aangekomen in Spanje  ............

(foei OO, foei)
Ik doelde meer op...dat het niet had uitgemaakt...want als je ze toch binnen laat in Spanje schiet het niet op. Helaas voor de immigranten, wiens motivatie ik vaak best begrijp, is er dus een harde lijn nodig hier. Alle die ze vinden aan boord brengen van een veerpont of LST en dan inderdaad terug naar Afrika...probleem daar oplossen, niet hier extra probleem creëren.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 23/06/2011 | 20:49 uur
Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 20:45 uur
Strak plan, Elzenga, om de schepen zoals de Hr. Ms Zierikzee thuis te laten
Dan waren er (waarschijnlijk) minder illegalen aangekomen in Spanje  ............

Hou toch op; de inzet van de mijnenjagers is een lachwekkende. Ze gaan op een melding af en blijven vervolgens in de buurt drijven totdat een (meestal) Spanjaard daadwerkelijk de illegalen "behandelt".

De mijnen jagers doen hun oorspronkelijk taak niet, dat is het lachwekkende.

Wat er nu gebeurt is dat ze/we een soort reddingsdienst zijn geworden, waardoor er meer illegalen Europa kunnen bereiken.
Het heeft helemaal niets met defensie te maken.   
Een van onze taken is: verdediging van het eigen en bondgenootschappelijke gebied tegen een beperkte militaire dreiging en tegen een groot aantal uiteenlopende veiligheidsrisico's.
Daar Europa overspoelt wordt met illegalen is een veiligheidsrisico.

Ik ben hier meer voor de harde lijn:  of terug slepen naar de "Afrikaanse wateren/kust" of met een veerpont terug naar Afrika.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 23/06/2011 | 20:45 uur
Strak plan, Elzenga, om de schepen zoals de Hr. Ms Zierikzee thuis te laten
Dan waren er (waarschijnlijk) minder illegalen aangekomen in Spanje  ............

Hou toch op; de inzet van de mijnenjagers is een lachwekkende. Ze gaan op een melding af en blijven vervolgens in de buurt drijven totdat een (meestal) Spanjaard daadwerkelijk de illegalen "behandelt".