Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 15/12/2016 | 12:56 uur
Dat laatste lijkt me verstandig en daar pleit ik dan ook voor. Daarom pleit ik ook voor her-instap in Duitse MKS180 project voor de vMFF zodat we dat samen met de Duitsers kunnen doorzetten bij de vervanging van onze LCFs. VLS voor Aster-raket-familie kan dan ook een BMD capaciteit krijgen. Al hangt dit laatste af van de discussie tussen de Europese bondgenoten. Er is nog steeds weerstand tegen het Amerikaanse raketschild in Europa.

Kun je die MKS180 reclame aub buiten dit topic houden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 11:45 uur
De MPF opvolger krijgt een Mk41 of 56 type vls, dat zeker. Maar BMD capaciteit incl. radar? Nee daar geloof ik niet zoveel van.

Tenzij NL het plan heeft om de LCFs ook door een variant op de vMPF te laten vervangen. Immers maar 1 klasse fregatten scheelt wel lekker hij de instandhouding.
Dat laatste lijkt me verstandig en daar pleit ik dan ook voor. Daarom pleit ik ook voor her-instap in Duitse MKS180 project voor de vMFF zodat we dat samen met de Duitsers kunnen doorzetten bij de vervanging van onze LCFs. VLS voor Aster-raket-familie kan dan ook een BMD capaciteit krijgen. Al hangt dit laatste af van de discussie tussen de Europese bondgenoten. Er is nog steeds weerstand tegen het Amerikaanse raketschild in Europa.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 15/12/2016 | 09:39 uur
Volgens mij (en ook bevestigd door enkelen) weten 'ze' in Brussel nog niet echt wat ze eigenlijk willen.


de Marine zelf lijkt een MPF2 te willen
de politiek lijkt een LCF2 te willen... en niet echt te weten waarover het hier eigenlijk gaat.
Een combinatie van beide is dus niet mogelijk. Toch niet met wat men in NL in gedachten heeft.



Dit is precies wat ook mijn gedachten waren. Staat op pagina 3 ofzo. Dat de Belgen in het Mfregat vervanger project stappen maar een LCF II willen bouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Harald op 15/12/2016 | 10:49 uur
Precies.
Met 40 cellen ben je een heel eind, denk ik.
Waarbij 4 stuks ESSM raketten in 1 VLS cel zitten, dus 10 VLS canisters = 40 ESSM raketten

40 cellen is niet enorm veel, gezien veel huidige fregatten uitgerust zijn met 32 cellen en daar bij dat het tonnage van 3300/3500 naar 4500 gaat. dus er is ook meer ruimte.

De ESSM, of vergelijkbaar, hoeven niet in de multi-purpose of strike length VLS. Dat geeft ook flexibiliteit in je ontwerp. Het je er 16 is dat denk ik goed, de ESSM/CAMM/MICA-VL/BARAK/ASTER etc kunnen ook in kleinere VLS cellen, die niet persee op de bak hoeven, maar kunnen als dat handiger is ook op een andere positie worden ingebouwd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 11:45 uur
Tenzij NL het plan heeft om de LCFs ook door een variant op de vMPF te laten vervangen. Immers maar 1 klasse fregatten scheelt wel lekker hij de instandhouding.

Op zich een prima gedachte al zal dan de basis van het MPF2 minimaal een ASW 6000 tonner zijn, iets wat het niet lijkt te worden.

Zolang dat niet het geval is ga ik uit van 2 types.

Speciaal voor Elzenga: de MKS180 kan dus niet de basis zijn (wel een basis mogelijkheid voor het LCF2)

Zeewier

Citaat van: StrataNL op 15/12/2016 | 11:45 uur
De MPF opvolger krijgt een Mk41 of 56 type vls, dat zeker. Maar BMD capaciteit incl. radar? Nee daar geloof ik niet zoveel van.

Tenzij NL het plan heeft om de LCFs ook door een variant op de vMPF te laten vervangen. Immers maar 1 klasse fregatten scheelt wel lekker hij de instandhouding.
Geen Smart-L ERL / EWC maar een lichtere versie. Thales NS200

StrataNL

De MPF opvolger krijgt een Mk41 of 56 type vls, dat zeker. Maar BMD capaciteit incl. radar? Nee daar geloof ik niet zoveel van.

Tenzij NL het plan heeft om de LCFs ook door een variant op de vMPF te laten vervangen. Immers maar 1 klasse fregatten scheelt wel lekker hij de instandhouding.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zeewier

Citaat van: ARM-WAP op 15/12/2016 | 09:22 uur
Ik heb de indruk dat 'de Belgen' een schip willen met destroyer-capaciteiten... En dat is dan gewoon geen vervanger van hetzelfde type.
Of men wil een ASW-fregat... zonder ABM...
Of men wil... een LCF-vervanger...

De eerste is wat de KM eerst wil.
De tweede laat nog wel wat op zich wachten...
Wacht het even af. In het artikel wordt een beeld geschetst alsof er een kier van licht zit tussen de Belgische en Nederlandse visie. Dat zal erg meevallen wanneer het model van DMO vandaan komt. In België zijn bepaalde wensen kenbaar gemaakt, dus dat zal moeten worden geïntegreerd. Heel goed dat ze dat vroegtijdig zeggen! Wanneer ze daar (op z'n Belgisch) jaren later mee kwamen aankakken, hadden ze mij kwaad gekregen. Daarom +1 van mij, lekker pro-actief bezig.
En dat het Nederlandse ministerie van Defensie er niet mee bezig is, is gewoon niet waar. Het is nog niet politiek actief gemaakt, maar iedereen weet dat er tussen Europese landen onderling en in de NAVO deze BMD-rol ligt te wachten. D.w.z een bak met mk41 VLS met moderne radar en wapengeleidingssystemen. Momenteel zijn België, Nederland en het GB bezig nieuwe fregatten te ontwerpen. Dus zo gek is het allemaal niet. En de Britten zitten momenteel in een Brexit-fase, maar dat eiland-gevoel leeft niet bij de Royal Navy.

MasterChief1971

Wellicht, als je toch gaat netwerken, hoeft de targeter niet eens een LCF(2) te zijn. Ik kan me voorstellen dat de doelgegevens ook van een walradar af kunnen komen.
Of van een ander platform. Het lanceerplatform is mobiel en kan, afhankelijk van dreigingsverwachting, slim positie kiezen om de beste scoringsmogelijkheden te verkrijgen.
Zie het als in voetbal:
LCF(2) met SM-3/6 is de spits die zelf de kans creëert, manouevreert en afdrukt,
MPF2 met SM-3/6 is de spits die afhankelijk is van een steekpass of voorzet van een buitenspeler (LCF, Aegis of walradar) en hem er in kopt of schuift.

Beetje simpele vergelijking, natuurlijk maar de bedoeling zou duidelijk moeten zijn.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

#2538
Die behoeftestelling met vrijgemaakt budget van Belgische zijde was 1 miljard, dat was voordat ze met het plan kwamen om de SM-3 te integreren in het ontwerp.
Stomme opmerking wellicht hoor, Marine leek aan deze kant, maar dat kunnen ze helemaal niet betalen lijkt me, het prijskaartje van een SM-3 raket is te hoog voor wat België kan dragen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2537
Citaat van: ARM-WAP op 15/12/2016 | 11:02 uur
Wiedes
BMD... daar zit volgens mij het probleem...
VLS kan mooi ingepast worden op de bak, in 'B' positie, al dan niet een dekje hoger, zodat je ook de strike versie kan installeren zonder problemen.
Maar ik denk aan het sensorenpakket dat benodigd wordt...
Wat met de APAR en de SMART-L?

Natuurlijk is BMD het probleem, daarvoor maak je gebruik van bijvoorbeeld de faciliteiten van het LCF en is het MPF een missile truck.

Kan je voor relatief weinig geld een aardige bijdrage leveren.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 15/12/2016 | 10:11 uur
... Het wordt een Multi purpose schip, maar primair ASW
...
... Een VLS systeem is niet alleen het "voorrecht" voor een LCF fregat, maar zeker juist voor een Multi purpose fregat.
Wiedes

Citaat van: Harald op 15/12/2016 | 10:11 uur
De huidige M fregatten zijn niet voorzien van een VLS systeem, dit zal in de toekomstige fregatten wel aannemelijk zijn dat er een VLS systeem gebruikt wordt voor het lanceren van raketten voor verschillende doeleinden, AAW ASW, ASuW, BMD, landattack.
BMD... daar zit volgens mij het probleem...
VLS kan mooi ingepast worden op de bak, in 'B' positie, al dan niet een dekje hoger, zodat je ook de strike versie kan installeren zonder problemen.
Maar ik denk aan het sensorenpakket dat benodigd wordt...
Wat met de APAR en de SMART-L?

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/12/2016 | 10:38 uur
Exact, maak van die 16 cellen een blok van 32, 40 of 48 en je hebt de grootste hindernis al genomen.

Precies.
Met 40 cellen ben je een heel eind, denk ik.
Waarbij 4 stuks ESSM raketten in 1 VLS cel zitten, dus 10 VLS canisters = 40 ESSM raketten

40 cellen is niet enorm veel, gezien veel huidige fregatten uitgerust zijn met 32 cellen en daar bij dat het tonnage van 3300/3500 naar 4500 gaat. dus er is ook meer ruimte.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/12/2016 | 10:26 uur
Vwb de SM-3: ik kan me voorstellen dat deze in een pool (NL+BE+DE+DK) worden aangeschaft, elk capabel schip van genoemde landen hoeft immers niet 24/7 opgetopt ze zijn met dit systeem.

precies, maar de mogelijkheid hebben ze wel om hiermee uitgerust te worden

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/12/2016 | 10:33 uur
Het MPF heeft wel VLS, wordt gebruikt voor de Sea Sparrow.

De opvolger krijgt hopelijk in ieder geval 16 Multi purpose VLS. Essentieel als je ruim 30 jaar met zo'n schip wil doen.

Exact, maak van die 16 cellen een blok van 32, 40 of 48 en je hebt de grootste hindernis al genomen.