Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Belgje

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 14:29 uur
Goede zaak!...en direct weer de spanning. Want het lijkt erop dat de Congolese machthebbers geen westerse militairen toelaten...dus dat zal in het ergste geval een geforceerde entry worden. Hopelijk staan ook andere EUropese landen in deze klaar en wordt er samengewerkt. Het gaat hier immers ook om EUropese staatsburgers.

(Zo krijgt de serie over de special forces meteen een herkenbare actuele invulling)

Ja... Vooral omdat het de eerste keer zou zijn dat er wordt opgetreden zonder akkoord van de centrale regering... Ik vermoed dat we wel eens luchtsteun zouden kunnen gebruiken dus zetten jullie alvast een KDC-10 klaar?

Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 18/12/2016 | 09:45 uur
Belgische militairen houden zich klaar voor Congo

Kinshasa maakt zich op voor een zware clash tussen de oppositie en het regime van president Joseph Kabila. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) laat weten dat het Belgische leger klaarstaat om naar Congo af te reizen, mochten er landgenoten in gevaar komen. Die militairen zullen dan wel via een buurland binnen moeten geraken, want Kabila is zijn land zo hermetisch mogelijk aan het afsluiten.

Morgen, maandag 19 december, is de dag waarop de Congolese president Joseph Kabila ten laatste had moeten aftreden. Maar aangezien hij minstens wil voortbesturen tot 2018, staat de datum al maanden in het rood aangeduid in de internationale agenda. Een ultieme poging om tot een compromis te komen tussen oppositie en Kabila is mislukt. De gesprekken, met de katholieke bisschoppen als bemiddelaars, werden gisteren opgeschort en worden ten vroegste woensdag hervat. Vanaf nu is het bang afwachten hoe hevig de protesten en de ingrepen van de veiligheidsdiensten zullen zijn.

Kabila treft de ene maatregel na de andere om een opstand in de kiem te smoren. Er zouden de voorbije dagen opnieuw verschillende Congolese journalisten "verdwenen" zijn en vrijdag werden Belgische reporters van VTM en VRT "wegens ongewenst" plots op het vliegtuig naar Brussel gezet. Een C130 van het Belgische leger met materiaal voor de militaire opleidingskampen in Congo moest donderdag zonder veel uitleg opnieuw opstijgen zonder uit te laden.

Binnen het Belgische leger circuleert een bericht dat een tiental militairen naar Congo zal afreizen voor de beveiliging van het ambassadepersoneel, maar minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) ontkent. "Er is nog geen procedure in gang gezet, al is de bescherming van Belgen in het buitenland een van onze kerntaken. We houden de situatie in Congo nauwlettend in de gaten en we zijn op alles voorbereid."

Omwille van de veiligheid van de landgenoten wil Vandeput geen verdere details prijsgeven.

Mochten er militairen naar Congo vertrekken, zullen die er niet zomaar kunnen landen. Kabila heeft immers ook een militair vliegverbod boven zijn land afgekondigd en weigert nog buitenlandse veiligheidsdiensten toe laten op Congolese bodem.

Bron: Nieuwsblad
Link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161217_02632204
Goede zaak!...en direct weer de spanning. Want het lijkt erop dat de Congolese machthebbers geen westerse militairen toelaten...dus dat zal in het ergste geval een geforceerde entry worden. Hopelijk staan ook andere EUropese landen in deze klaar en wordt er samengewerkt. Het gaat hier immers ook om EUropese staatsburgers.

(Zo krijgt de serie over de special forces meteen een herkenbare actuele invulling)

Micheltje

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 13:51 uur
Ik hou rekening mee dat de Fransen een ander combatsysteem gebruiken dan de KM gebruikt en jij niet.

Oke dank je wel

walter leever

Citaat van: Zeewier op 18/12/2016 | 13:49 uur
Deze LPD discussie is al zo vaak gevoerd. Word er moe van.

Idd en daarbij ;is 't wenselijk?Kan ik me voorstellen.

Is er geld voor? NEEN,is niks voor begroot in de lange termijn planning voor zover ik weet en hoor hier vanuit net over de grens.

Ace1

Citaat van: Micheltje op 18/12/2016 | 13:48 uur
Dacht dat de Juan Carlos veel duurder was dan deze

Ik hou rekening mee dat de Fransen een ander combatsysteem gebruiken dan de KM gebruikt en jij niet.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:46 uur

Als je voor de "penny wise pound foolish" oplossing gaat...

Ik gebruik mijn verstand en geloof niet in sprookjes dat Belgie Johan de WItt of de Rotterdam gaan overnemen. Ik heb gekeken naar expolatiekosten, de grote van de bemanning en hou er rekening mee dat de marinebasis in Zeebrugge grote schepen zoals Johan de Witt niet kunnen aanleggen omdat de diepgang van de marinebasis waarschijnlijk niet groot goed genoeg is voor een schip als Johan de WItt.

Zeewier

Citaat van: Belgje op 18/12/2016 | 13:43 uur
Kan deze discussie in een meer gepast topic worden verdergezet?
Deze LPD discussie is al zo vaak gevoerd. Word er moe van.

Micheltje

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 13:43 uur
Te duur en niet slim omdat de Fransen geen Sewaco gebruiken.

Dacht dat de Juan Carlos veel duurder was dan deze

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 13:42 uur
Even rekensom  qa bemanning van de Godetia deze heeft een crew van 92 personen
Bron.



Als je voor de "penny wise pound foolish" oplossing gaat...

Ace1

Citaat van: Belgje op 18/12/2016 | 13:43 uur
Kan deze discussie in een meer gepast topic worden verdergezet?

Heb ik geen probleem mee kan een beheerder een aparte topic openen met de titel het nut van een aanschaf voor een LPD voor het Belgische marinecomponent? Eventueel met een poll daarbij.

Ace1

Citaat van: Micheltje op 18/12/2016 | 13:41 uur
En een Mistral klasse?
Zou deze niet eerder in het zicht komen?

Te duur en niet slim omdat de Fransen geen Sewaco gebruiken.

Belgje

Kan deze discussie in een meer gepast topic worden verdergezet?

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:32 uur
Is een optie, ik bekijk het graag breder en zie mogelijkheden om onze Zuiderburen te voorzien van een groot schip en geen afgeschreven occasion waarbij deze in de BeNeSam sterkte blijft en we tevens deze samenwerking relatief goedkoop kunnen uitbreiden met een LHD.

Even rekensom  qa bemanning van de Godetia deze heeft een crew van 92 personen
Bron.

http://www.mil.be/nl/eenheden/a960-godetia

Een Enforcer 7000 heeft een crew van 90 personen.
Bron. op onderstaande link is een PDF met product sheet te downloaden.

http://products.damen.com/en/ranges/landing-platform-dock/landing-platform-dock-7000

Een Enforcer 8000 heeft een crew van 95 personen.
Bron. op onderstaande link is een PDF met product sheet te downloaden.

http://products.damen.com/en/ranges/landing-platform-dock/landing-platform-dock-8000

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:37 uur
Ik kan me voorstellen dat een Damen ontwerp, vergelijkbaar met een Juan Carlos  klasse, voldoende mogelijkheden biedt.

En een Mistral klasse?
Zou deze niet eerder in het zicht komen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 13:34 uur
Geen idee wat de eisen van de KM op dat gebied zijn.

Ik kan me voorstellen dat een Damen ontwerp, vergelijkbaar met een Juan Carlos  klasse, voldoende mogelijkheden biedt.