Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

bergd

Citaat van: Parera op 05/06/2020 | 02:42 uur
De KM hoeft van mij niet per see iets te zeggen te hebben in de vCougar maar de ''eis dat ze (volledig) maritiem inzetbaar'' moeten kunnen zijn moet er wat mij betreft gewoon in komen te staan.

We moeten ook niet heel erg vastpinnen op de UH-60 omdat de vervanger van de blackhawk vanaf 2030 moet gaan rondvliegen en dit is ook het jaartal dat de KLU hanteert voor het in dienst houden van de Cougars. En het is nog maar de vraag of die kist maritiem inzetbaar gaat zijn want de USN heeft al aangegeven dat beide opties mogelijk te groot zijn voor de marine.

De BH kan eventueel wel als interim heli gekozen worden mocht dat nodig zijn i.v.m. Vertraging op productie.

Ook moeten we ons afvragen of het huidige aantal van 12 cougars genoeg is voor de toekomst of dat we dit aantal moeten uitbreiden richting de 20 of misschien zelfs hoger o.a. door het toevoegen van vele ondersteunende taken van deze eenheid (o.a. maritiem  en SOCOM)

En wil de KLU dit keer geen maritieme capaciteit helikopters dan zou je kunnen denken aan extra NH90's in een aangepaste rol of een tweede type maritiem geschikte transport helikopter die ingezet kunnen worden vanaf de vLPD's. Mogelijk een iets zwaarder type wat meer geschikt is voor de rol (lange afstands) transport helikopter.
Wat mij betreft sla je wel de spijker op zijn kop dat de vervanger maritiem inzetbaar moet zijn

delarey

Citaat29 June 2020, Hamburg

Safran Helicopter Engines has signed a multi-year contract with the Royal Netherlands Air Force (RNLAF) to support its Makila-powered AS532U2 Cougar Mk.II helicopter fleet. Following a public tender, the contract formalizes a Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) agreement to support over 40 Makila 1A2 engines until their end-of-life.

https://www.safran-group.com/media/safran-support-dutch-cougar-helicopter-engines-20200618

Lex

Citaat van: Thomasen op 05/06/2020 | 19:10 uur
Heb jij niet een MLD achtergrond?
Niet echt. Was in een ver verleden FC & AC.
Citaat van: Thomasen op 05/06/2020 | 19:10 uur
Laat ik het zo zeggen, natuurlijk worden ze regelmatig meegenomen, en dat is ook best succesvol. Maar ze hebben gewoon te maken met flinke beperkingen. Zowel qua uitrusting (comms, datalinks etc) als qua weersomstandigheden. Een deel daarvan ligt overigens ook bij de vliegers, maar dat terzijde.
Voor zover ik hoor vanuit het DHC, kan aan de maritieme vraag  regelmatig voldaan worden; grootste uitdaging ligt idd bij vliegers en crew. En dat zou niet mogen.

Sparkplug

Over helikopters en maritieme inzet gesproken. Onderstaande had ik al in het eigen topic gezet, maar misschien handig als referentie.

Zie de cover story.

https://defencetechnologyreview.partica.online/defence-technology-review/dtr-june-2020/flipbook/1/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#445
Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 21:42 uur
De KM zal ook iets moeten zeggen bij een vervanging van de Cougars.
Mij lijkt deze keuze 1 van de betere. Zeker ook dat in de heli opleiding in de VS  de UH60 als basis toestel wordt gebruikt.

De KM hoeft van mij niet per see iets te zeggen te hebben in de vCougar maar de ''eis dat ze (volledig) maritiem inzetbaar'' moeten kunnen zijn moet er wat mij betreft gewoon in komen te staan.

We moeten ook niet heel erg vastpinnen op de UH-60 omdat de vervanger van de blackhawk vanaf 2030 moet gaan rondvliegen en dit is ook het jaartal dat de KLU hanteert voor het in dienst houden van de Cougars. En het is nog maar de vraag of die kist maritiem inzetbaar gaat zijn want de USN heeft al aangegeven dat beide opties mogelijk te groot zijn voor de marine.

De BH kan eventueel wel als interim heli gekozen worden mocht dat nodig zijn i.v.m. Vertraging op productie.

Ook moeten we ons afvragen of het huidige aantal van 12 cougars genoeg is voor de toekomst of dat we dit aantal moeten uitbreiden richting de 20 of misschien zelfs hoger o.a. door het toevoegen van vele ondersteunende taken van deze eenheid (o.a. maritiem  en SOCOM)

En wil de KLU dit keer geen maritieme capaciteit helikopters dan zou je kunnen denken aan extra NH90's in een aangepaste rol of een tweede type maritiem geschikte transport helikopter die ingezet kunnen worden vanaf de vLPD's. Mogelijk een iets zwaarder type wat meer geschikt is voor de rol (lange afstands) transport helikopter.



Harald

Citaat van: Lex op 04/06/2020 | 23:05 uur
Waarom kan de KM niet zonder de Cougars?
Omdat de Cougars met regelmaat ingezet worden op en met KM schepen.
Het inzetten, gebruiken van de Cougar zal mede oorzaak zijn van de te kleine hoeveelheid helicopters , die maritiem inzetbaar kunnen zijn.

Lex

Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 22:52 uur
Om de eenvoudige reden dat de Cougars maritiem in gezet worden.
Vroeger had de KM zijn eigen vliegonderdeel, dat het nu op 1 hoop geschoven is, onder de vlugels van KLU. Neem voor mij gevoel niet weg dat de KM een stem heeft.
De KM kan niet zonder de Cougars.
Waarom kan de KM niet zonder de Cougars?

Lex

Citaat van: Thomasen op 04/06/2020 | 22:29 uur
De KLu is er vooral voor de KLu.
Welom bekend.
Citaat van: Thomasen op 04/06/2020 | 22:29 uur
Echter, de cougars, die heel beperkt maritiem inzetbaar zijn zien we regelmatig op een LPD staan.
Hoezo beperkt maritiem inzetbaar? Indien benodigd zijn ze er.
Citaat van: Thomasen op 04/06/2020 | 22:29 uur
Indien we LPD's door een gelijksoortige capaciteit vervangen zal daar m.i. met de cougar vervanger ook rekening mee gehouden moeten worden.
In welke volgorde?

Harald

Citaat van: Lex op 04/06/2020 | 21:56 uur
Waarom? De helicopters zijn ondergebracht bij het DHC, onderdeel van de KLu.
Om de eenvoudige reden dat de Cougars maritiem in gezet worden.
Vroeger had de KM zijn eigen vliegonderdeel, dat het nu op 1 hoop geschoven is, onder de vlugels van KLU. Neem voor mij gevoel niet weg dat de KM een stem heeft.
De KM kan niet zonder de Cougars.

Lex

Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 21:42 uur
Idd
De KM zal ook iets moeten zeggen bij een vervanging van de Cougars.
Waarom? De helicopters zijn ondergebracht bij het DHC, onderdeel van de KLu.

Harald

Citaat van: Parera op 04/06/2020 | 21:07 uur
Je zou zeggen maak het pakket compleet;
- CH-47
- AH-64
- UH-60

Voor de KLU / KL zal dat pakket volstaan, ga je kijken naar SOF kan ook de UH-60 (in aangepaste vorm) voldoen aan de eisen voor SOF optreden.  Een eventueel maritiem geschikte heli is nog een pluspunt zodat de (SOF) heli's ook ingezet kunnen worden vanaf de (toekomstige) LPD's of andere marine schepen.

Een deel van de Cougars zijn ook uitgerust met een pakket waardoor ze maritiem inzetbaar zijn, een capaciteit die we in mijn ogen niet mogen verliezen bij de vervanging van de toestellen.
Idd
De KM zal ook iets moeten zeggen bij een vervanging van de Cougars.
Mij lijkt deze keuze 1 van de betere. Zeker ook dat in de heli opleiding in de VS  de UH60 als basis toestel wordt gebruikt.
En de bedoeling is de Apache en Blackhawk met dezelfde type motoren uit te rusten.
Blackhawk heeft zich door de jaren heen bewezen een degelijk toestel te zijn voor zowel land als zee optreden en denk dat dit type nog jaren zal vliegen.

Parera

Citaat van: Harald op 04/06/2020 | 09:52 uur
Wenselijk toekomstbeeld in de vervanging van de Cougar ...?  :hrmph:   :big-smile:   

HH-60W Jolly Green II bij het 300 squadron en deze laten samen werken met onze AH-64 Apache's .... wauw !


https://defpost.com/wp-content/uploads/2020/06/HH-60W-Jolly-Green-II-and-AH-64-Apache.jpg

Je zou zeggen maak het pakket compleet;
- CH-47
- AH-64
- UH-60

Voor de KLU / KL zal dat pakket volstaan, ga je kijken naar SOF kan ook de UH-60 (in aangepaste vorm) voldoen aan de eisen voor SOF optreden.  Een eventueel maritiem geschikte heli is nog een pluspunt zodat de (SOF) heli's ook ingezet kunnen worden vanaf de (toekomstige) LPD's of andere marine schepen.

Een deel van de Cougars zijn ook uitgerust met een pakket waardoor ze maritiem inzetbaar zijn, een capaciteit die we in mijn ogen niet mogen verliezen bij de vervanging van de toestellen.

Huzaar1

Voor de vervanging cougar voorziet de Klu ism socom eerst een update. De vervanging van de cougar moet BH kwaliteiten hebben. Maargoed, dit is allemaal pre corona.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald


Wenselijk toekomstbeeld in de vervanging van de Cougar ...?  :hrmph:   :big-smile:   

HH-60W Jolly Green II bij het 300 squadron en deze laten samen werken met onze AH-64 Apache's .... wauw !


https://defpost.com/wp-content/uploads/2020/06/HH-60W-Jolly-Green-II-and-AH-64-Apache.jpg




Sparkplug

#435
Citaat van: Harald op 07/01/2020 | 14:34 uur
Precies, dan heb ik de voorkeur voor de grotere 149.

Maar omtrent de Cougars en de verandering naar CSAR en de MLU is het zo stil ......  :'(

CSAR is vaak SOF gerelateerd, maar heb geen idee of CSAR ook daadwerkelijk door de KLu zal worden opgepakt. Zo ja, dan kijken wat er het beste op de eisen aansluit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.