Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 12/02/2019 | 13:06 uur
Of hoe dit project meteen al de mist kan ingaan...

Dat vind ik dan (vooralsnog) weer een "minder handige" uitnodiging.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 12/02/2019 | 12:58 uur
F-35.
Maar dat komt mss nog... wanneer 'we' deze kist daadwerkelijk in SQNs/smaldelen ingedeeld hebben... dan is zijn we al een decennium verder en hebben de fabricanten en hun ingenieurs en technici werder kunnen ontwikkelen en verfijnen.
Feit is dat de meeste Europese landen die een nieuw toestel zochten de F-35 gekozen hebben en het daarmee zullen moeten (blijven) doen. Er was anders ook niet veel om uit te kiezen: Rafale/Typhoon-Eurofighter of Gripen.

Van FCAS al helemaal niet... dat komt mss ook nog.

Over een paar dagen is Red Flag 19-1 voorbij. Daarna zal vast wel de F-35A ervaringen van 388th Fighter Wing bekend worden gemaakt. De wereld hoeft nu echt geen 10 jaar meer te wachten op wat de F-35 wel en niet kan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.



ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 12/02/2019 | 12:06 uur
Van welk type ben je niet overtuigd? De F-35 of de FCAS?
F-35.
Maar dat komt mss nog... wanneer 'we' deze kist daadwerkelijk in SQNs/smaldelen ingedeeld hebben... dan is zijn we al een decennium verder en hebben de fabricanten en hun ingenieurs en technici werder kunnen ontwikkelen en verfijnen.
Feit is dat de meeste Europese landen die een nieuw toestel zochten de F-35 gekozen hebben en het daarmee zullen moeten (blijven) doen. Er was anders ook niet veel om uit te kiezen: Rafale/Typhoon-Eurofighter of Gripen.

Van FCAS al helemaal niet... dat komt mss ook nog.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2019 | 12:39 uur
Bedenk: tranche 1 operationeel rond 2040, tranche 2 zou dan rond 2055 kunnen instromen. Inmiddels is onze F35A dan al weer 30 jaar oud.

Het zal wel mede afhangen van hoe lang Nederland meedoet met de modernisering van de F-35. 30 jaar was ooit erg lang, maar de gebruiksduur wordt ook alleen maar langer.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 12/02/2019 | 12:28 uur
Ik ga er vanuit van niet.
Onze centjes zitten voorlopig al in de F35.

Ik zie wel mogelijkheden voor "tranche 2 of 3"

Bedenk: tranche 1 operationeel rond 2040, tranche 2 zou dan rond 2055 kunnen instromen. Inmiddels is onze F35A dan al weer 30 jaar oud.

Zander

Citaat van: Jooop op 12/02/2019 | 07:45 uur
Enig kans dat NL ook aanschuift?
Ik ga er vanuit van niet.
Onze centjes zitten voorlopig al in de F35.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 12/02/2019 | 11:59 uur
En bij de Duitsers zit het hem echt in de politiek. Volgens mij hebben die wel veel technische kennis.
Maar of die op het niveau komt van wat de Amerikanen nu doen met de F-35... waardoor ik, als absolute leek, nog steeds niet overtuigd ben. We kopen 'em alvast wel allemaal maar... is het werkelijk de kist waarvan vanalles werd aangekondigd? En gaat die ooit de verwachtingen inlossen?

De Duitsers hebben veel luchtvaartkennis. Echter hebben zij zowel bij het Panavia consortium als het Eurofighter consortium veel hulp van de andere landen gehad.

Van welk type ben je niet overtuigd? De F-35 of de FCAS?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Frankrijk gaat sowieso door met dit project en zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat zij het/de toestel(len) eruit halen die ze nodig hebben:
- voor de Armée de l'air en
- voor de Aéronavale - de dekslandingsvariant.
Daarin kunnen we ze eigenlijk geen ongelijk geven. Het is voor hen gewoon van levensnoodzakelijk belang.
Dassault zal wel met iets voor de proppen komen.

De Spanjaarden zie ik eerder als de zwakke partner... die hebben nu al moeite om hun bestaande vloot luchtwaardig/inzetbaar te houden.

En bij de Duitsers zit het hem echt in de politiek. Volgens mij hebben die wel veel technische kennis.
Maar of die op het niveau komt van wat de Amerikanen nu doen met de F-35... waardoor ik, als absolute leek, nog steeds niet overtuigd ben. We kopen 'em alvast wel allemaal maar... is het werkelijk de kist waarvan vanalles werd aangekondigd? En gaat die ooit de verwachtingen inlossen?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/02/2019 | 10:42 uur
Tot die tijd dicht tegen de britten aan schuren m.b.t dit project.

Ver van Franse invloed weg. Moet je kijken in welke houtgreep Duitsland als zit.

-afname markt direct beperkt voor huidige toestellen
-geen gevechtswaardige capaciteit voor luftwaffe voor een paar decennia
-opzij zetten van principes en dus afstappen van beleid


En er is nog geen vliegtuig in beeld of streep op papier ;D
Frankrijk  :dead:

als die houdgreep, maar geen wurggreep wordt en daar ben ik bang voor ... De Fransen willen de regie !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 12/02/2019 | 10:42 uur
Tot die tijd dicht tegen de britten aan schuren m.b.t dit project.


Mee eens.

Het Frans, Duitse en inmiddels Spaanse project kan zo maar door onenigheid door dominantie in de prullenbak verdwijnen met als resultaat dat Frankrijks solo verder gaat (ze hebben immers ook een carrier variant nodig) en de rest van Europa zich aansluit bij de Engelsen.

Wanneer hebben we dit eerder gezien..... inderdaad, zowel bij de Tornado als bij de Typhoon, dus al decennia opgekropte onenigheid.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2019 | 10:42 uur
Bedenk daarbij dat het ontwikkeltraject alleen al vele tientallen miljarden zal vragen, en dan is er nog geen kist gekocht.

Hopelijk hebben ze ondertussen geleerd van de Eurofighter onderneming  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 12/02/2019 | 10:38 uur
Het samengaan van deze twee projecten is zeker iets dat niet kan worden uitgesloten. Om levensvatbaar te zijn, zullen er toch flink wat toestellen moeten worden verkocht.

Bedenk daarbij dat het ontwikkeltraject alleen al vele tientallen miljarden zal vragen, en dan is er nog geen kist gekocht.

Huzaar1

Tot die tijd dicht tegen de britten aan schuren m.b.t dit project.

Ver van Franse invloed weg. Moet je kijken in welke houtgreep Duitsland als zit.

-afname markt direct beperkt voor huidige toestellen
-geen gevechtswaardige capaciteit voor luftwaffe voor een paar decennia
-opzij zetten van principes en dus afstappen van beleid


En er is nog geen vliegtuig in beeld of streep op papier ;D
Frankrijk  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"