Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/02/2023 | 10:52 uur
Daar twijfel ik aan, ik denk dat U-212CD voldoende mogelijkheden biedt voor de Indiase marine. (het blijven regionale boten als ik mij niet vergis).

Ik denk eerder dat men de Type 218SG als basis gebruikt en daar dan een 218IN van ontwikkeld.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/02/2023 | 10:52 uur
Daar twijfel ik aan, ik denk dat U-212CD voldoende mogelijkheden biedt voor de Indiase marine. (het blijven regionale boten).
Precies, daarom ben ik ook benieuwd... wordt de NG sub een doorontwikkeling van bestaand model of compleet nieuw ?
De doorontwikkelde en aangepaste versie voor NL van de 212CD door Duitsland, wordt deze ook aangeboden aan India bijboorbeeld ? 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1069
Citaat van: Harald op 27/02/2023 | 10:34 uur
(Interessant, vooral als je bekijkt dat dit Indiaanse Onderzeeboot project eigenlijk gelijk is wat we in de Walrusvervanging willen hebben, dus ben wel erg benieuwd wat de Duiters aan India gaan aanbieden als hun Next-Generation Submarine )



Daar twijfel ik aan, ik denk dat U-212CD voldoende mogelijkheden biedt voor de Indiase marine. (het blijven regionale boten als ik mij niet vergis).

Harald

(Interessant, vooral als je bekijkt dat dit Indiaanse Onderzeeboot project eigenlijk gelijk is wat we in de Walrusvervanging willen hebben, dus ben wel erg benieuwd wat de Duiters aan India gaan aanbieden als hun Next-Generation Submarine )

German submarine offer for joint manufacturing resurrects Project-75(India)

Germany is offering next-generation submarines to India, worth a $5.2 billion deal to jointly build six conventional submarines. Germany?s offer to India is a significant change from its earlier approach where Germany sought clarification on the joint manufacturing of submarines.

Germany is offering next-generation submarines to India, worth a $5.2 billion deal to jointly build six conventional submarines. While there is no official confirmation, the talks over the submarine took place during Chancellor Olaf Scholz?s visit, it is learnt.

Germany?s offer to India is a significant change from its earlier approach where Germany sought clarification on the joint manufacturing of submarines.

Germany?s ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) is one of two international bidders for the proposed submarine project. In 2021, the Ministry of Defence (MoD) issued Request for Proposal (RFP) for the first acquisition programme under the Strategic Partnership model for the construction of six conventional submarines named Project 75(India) [P-75(I)] for the Indian Navy. The key element of the strategic partnership is based on the specific technology?the Air Independent Propulsion System (AIP).

The RFP was issued to shortlisted Strategic Partners (SPs) or Indian Applicant Companies for the project viz, Mazagaon Dock Shipbuilders Limited (MDL) and Larsen & Toubro (L&T). The project cost is over Rs 40,000 crore. The RFP conditions that a foreign submarine manufacturer will have to partner with an Indian company to design, develop and build six submarines in India.

The ambitious Project-75(I) also proposes the plan for the indigenous construction of six conventional submarines, including associated shore support, engineering support package, training and spares package with contemporary equipment, weapons & sensors. Apart from the AIP Systems, the P-75 (I) must have advanced missile systems and torpedoes.

It is learnt that India has asked Germany for the full transfer of technologies (ToTs) for the submarines which is about sharing the full spectrum of submarine manufacturing from the design stage to development.

?The submarine project is a definitive attempt by Germany to collaborate with India on strategic technologies,? said a German diplomat who is part of the visit.

Recently, Navy Chief Admiral R Hari Kumar also highlighted the capability gaps, especially on the P-75(India). Since the project is yet to take off under the strategic partnership model, the process for Project 75I for building next-generation submarines will be through by the next year, he said.

The delay over the submarine project is also posing a serious challenge for the Indian navy to address China?s constant maritime expansionism in the IOR. The Indian navy is grappling to maintain its operational capability in the region and beyond in the Indo-Pacific with depleting numbers of submarines. 

India has fifteen conventional and one nuclear submarine. However, most of the submarines need replacement. According to the naval perspective plan, the navy needs twenty-four submarines by 2030.

https://www.financialexpress.com/defence/german-submarine-offer-for-joint-manufacturing-resurrects-project-75india/2993864/

Parera

#1067
Op NAVDEX /IDEX 2023 heeft de Italiaanse werf Fincantieri een nieuwe export onderzeeboot op haar beursstand staan.
Het gaat om de S-800 met een tonnage van 850 ton (onderwater). Meer info is er op dit moment niet, ongetwijfeld de komende dagen zal er meer naar buiten komen. Mogelijk is deze boot verkocht aan een van de Arabische landen, volgens de geruchten mogelijk aan Qatar.


Picture : www.rid.it

Parera

Citaat van: Thomasen op 20/02/2023 | 12:09 uur
Hebben ze naae gekeken, maar bleek unfeasible.

Dat is toch zonde, had voor AUS een relatief snelle oplossing kunnen zijn. Alternatief is natuurlijk dat de Britten het gaan doen met 2 boten minder en versneld overgaan tot bouw van de SSN(R).
Maar ook dat is niet ideaal voor de Britten, wel positief voor AUS.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1065
Citaat van: Parera op 20/02/2023 | 09:25 uur

Met het oog op de huidige situatie zou je toch mogen verwachten dat de Britten een 8e boot bijbouwen en om dan vervolgens ook Australie te laten aanhaken met een serie van bijvoorbeeld 4 interim SSNs.

De signalen zijn sterk dat de Australische boot uit het VK komt, de vraag is wel wordt het een bestaand model of een nieuwe AUKUS variant.

SSN's voor AUS zullen uiteraard geen interim boten worden.

Parera

Photo essay: the Royal Navy?s newest submarine, HMS Anson sails for the first time

https://www.navylookout.com/photo-essay-the-royal-navys-newest-submarine-hms-anson-sails-for-the-first-time/



Met het oog op de huidige situatie zou je toch mogen verwachten dat de Britten een 8e boot bijbouwen en om dan vervolgens ook Australie te laten aanhaken met een serie van bijvoorbeeld 4 interim SSNs.

Harald

Citaat van: Thomasen op 11/02/2023 | 12:05 uur
En toch was het idee om aan NL een afgeleide van de attack class aan te bieden.
Maar denk dat voor de Aussies een interim alleen interessant is als deze vrijwel risicoloos is.
Als NL kiest voor de Fransen haken, denk ik, de Aussies af. Want de boot die NG aan NL aanbied, is de shortfin Baracuda, dezelfde boot die de Fransen aan Australi? hebben aangeboden. Een verkleinde diesel versie van hun nucleaire Barracuda, Suffren klasse. Bestaat dus op papier, moet nog ontwikkeld worden.
De risico's, zorgen, budget problemen die er toen waren bij de Australische samenwerking zullen, voor mijn gevoel ook gelden voor NL.

Het ontwerp van SAAB/Damen is een bekende voor Australi?. Maar zal waarschijnlijk nu wel wat aangepast zijn met meer A26 invloeden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/02/2023 | 12:05 uur
En toch was het idee om aan NL een afgeleide van de attack class aan te bieden.


1000 ton kleiner met de juiste diameter is een minder grote uitdaging dan een 2000 tonner (ook in diameter) oprekken naar een 3K ton boot, je cre?ert hier feitelijk een totaal nieuw model mee.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/02/2023 | 12:05 uur
En toch was het idee om aan NL een afgeleide van de attack class aan te bieden.
Maar denk dat voor de Aussies een interim alleen interessant is als deze vrijwel risicoloos is. 2nd hand bestaat niet. Dus zullen ze naar bestaande productielijnen moeten kijken. Korea, Japan, Spanje, de opties zijn er wel.

Aanhaken bij Nederland met als risico dat je in 2040 pas de eerste boot ziet is dan niet aantrekkelijk.

Denk aan de twee Nederlandse Kruisers die pas kwamen na de oorlog.

Men kan uiteraard dan ook kiezen voor een boot van de plank van ??n hoofdaannemer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/02/2023 | 11:59 uur
De Fransen hebben bij de Aussies een flinke bloedneus opgelopen. In weet niet in hoeverre Australi? nog weer zin heeft in een samenwerking met de Fransen.
SAAB heeft al een samenwerking gehad voor de Collins klasse, liep ook eerst stroef. Maar helpen nu wel met de upgrade hiervoor. Dus de link is er al ook met de industrie in Australi?.
En er gaan al stemmen op in Australi? om een Son of the Collins onderzeeboot als interim

Mee eens.

Als we alle 3 landen op ??n lijn zouden kunnen krijgen dan heb je het over een serie van minimaal 12 boten.


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/02/2023 | 11:38 uur
De Duitse boot telt wat mij betreft niet meer mee. De Franse boot is gevaarlijk, die voldoet immers in grote lijnen aan de wensen en eisen, al zal de Barracuda verkleind moeten worden, 4000+ ton past niet  in ons plaatje,
De Fransen hebben bij de Aussies een flinke bloedneus opgelopen. In weet niet in hoeverre Australi? nog weer zin heeft in een samenwerking met de Fransen.
SAAB heeft al een samenwerking gehad voor de Collins klasse, liep ook eerst stroef. Maar helpen nu wel met de upgrade hiervoor. Dus de link is er al ook met de industrie in Australi?.
En er gaan al stemmen op in Australi? om een Son of the Collins onderzeeboot als interim

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/02/2023 | 11:08 uur
Klopt, ik denk wel dat alle 3 de landen bij een samenwerking voordeel van zal hebben als men zou kiezen voor het ontwerp  "Walrus vervanger" van NL.

Hier overnadenken, denk ik dat dan het DU de minste kans heeft. SAAB/Damen de beste kans, gevolgd door Naval Group.
Keuze puur op gevoel.

De Duitse boot telt wat mij betreft niet meer mee. De Franse boot is gevaarlijk, die voldoet immers in grote lijnen aan de wensen en eisen, al zal de Barracuda verkleind moeten worden, 4000+ ton past niet  in ons plaatje,


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/02/2023 | 23:46 uur
Ongeacht of ze deze zelf bouwen of niet (de benodigde kennis is in Canada niet aanwezig), als ze kiezen voor de NL oplossing en NL kiest voor Saab Damen dan verdienen we er als NL nog iets extra's aan dan dan slechts profiteren van een in aanschaf en exploitatie grotere serie.
Klopt, ik denk wel dat alle 3 de landen bij een samenwerking voordeel van zal hebben als men zou kiezen voor het ontwerp  "Walrus vervanger" van NL.

Hier overnadenken, denk ik dat dan het DU de minste kans heeft. SAAB/Damen de beste kans, gevolgd door Naval Group.
Keuze puur op gevoel.