Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron

Gestart door Ace1, 24/04/2018 | 21:23 uur

is het een goed idee om een vijfde C-130 Hercules te kopen voor het 336 squadron?

Ja
15 (71.4%)
Nee
5 (23.8%)
Geen Mening
1 (4.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 08/05/2018 | 21:43 uur

Ros

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:22 uur
Ros jij komt toch van de Klu vandaan dan hoor je dit soort dingen toch te weten?

Nee, ik heb mij bezig gehouden met GRO (Grondoperatiën).

Micheltje

Ondanks dat alles en iedereen logischer wijs dit liever niet ziet gebeuren zou ik er toch voor gaan.
Een splinter nieuwe zie ik liever komen maar gezien de manier waarop men hier in Nederland ermee om gaat is het niet anders en op zich is het verder geen verkeerde

JdL

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:37 uur
Ik heb toch uitgelegd dat de toestellen die van de Amerikaanse marine geen ladingen hebben vervoerd, geen harde landingen hebben gemaakt en ook geen landingen op dirty strips, waardoor het casco in een goede staat is
Maar in hoeverre ga je daar voordeel uit halen als de OSD voor de NL herc vloot op 2030 staat?
denk dat deze factoren pas op de langere termijn mee gaan spelen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:56 uur
Dat is mooi. Maar zijn de aanpassingen op de standaard die de KLu noodzakelijk acht?Je kan dat terugvinden in de MPO.

Heb je een link?

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:57 uur
Om maar een voorbeeld te geven:

"Bahrain has purchased two ex-RAF C-130J Hercules transport aircraft from the Ministry of Defence (MoD) as part of a government-to-government deal worth up to £30m"

Read more at: https://inews.co.uk/news/revealed-britain-sells-ex-raf-aircraft-bahrain-human-rights-abusers/

Zoals ik al eerder schreef heb je dan nieuwe spare parts, een nieuwe simulator nodig tenzij je de huidige simulator ook kunt ombouwen voor de j versie, daarnaast hebben de piloten en het onderhoud personeel ook weer een opleiding daarvoor nodig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Ik schat dat de aanschaf en aanpassingen tussen de €20 en 30 miljoen gaan kosten inclusief nieuwe motoren, avionics, digitale cockpit instrumenten.

Om maar een voorbeeld te geven:

"Bahrain has purchased two ex-RAF C-130J Hercules transport aircraft from the Ministry of Defence (MoD) as part of a government-to-government deal worth up to £30m"

Read more at: https://inews.co.uk/news/revealed-britain-sells-ex-raf-aircraft-bahrain-human-rights-abusers/

Lex

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Als ik het goed lees is het toestel al aangepast en kan het ladingen en para's vervoeren.
Dat is mooi. Maar zijn de aanpassingen op de standaard die de KLu noodzakelijk acht?
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Nee ben jij wel op de hoogte hoe vaak de  huidige Herc's  naar Cambridge gaan voor onderhoud?
Je kan dat terugvinden in de MPO.

Ace1

Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:38 uur
In het geval van tpt kisten, is gebleken dat hier het gezegde goedkoop is duurkoop van toepassing is.
Deze kisten moeten een aanpassing krijgen naar hedendaags gebruik/inzet met kosten waarvan je je kunt afvragen of dit wel terecht is.
Deze vraag kan men ook stellen tav de huidige Herc's .
Ben je op de hoogte van hun inzet %, hoe vaak zij naar Cambridge gaan voor onderhoud etc.

Als ik het goed lees is het toestel al aangepast en kan het ladingen en para's vervoeren.
Nee ben jij wel op de hoogte hoe vaak de  huidige Herc's  naar Cambridge gaan voor onderhoud?

Ik schat dat de aanschaf en aanpassingen tussen de €20 en 30 miljoen gaan kosten inclusief nieuwe motoren, avionics, digitale cockpit instrumenten.

Lex

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:32 uur
Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.
In het geval van tpt kisten, is gebleken dat hier het gezegde goedkoop is duurkoop van toepassing is.
Deze kisten moeten een aanpassing krijgen naar hedendaags gebruik/inzet met kosten waarvan je je kunt afvragen of dit wel terecht is.
Deze vraag kan men ook stellen tav de huidige Herc's .
Ben je op de hoogte van hun inzet %, hoe vaak zij naar Cambridge gaan voor onderhoud etc.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:34 uur
Dat heb ik niet gezegd, ik zei ga voor jonge occasions, zoals die nu door Engeland, met pijn in het hart bij de RAF, worden aangeboden.

Ik heb toch uitgelegd dat de toestellen die van de Amerikaanse marine geen ladingen hebben vervoerd, geen harde landingen hebben gemaakt en ook geen landingen op dirty strips, waardoor het casco in een goede staat is, dat is bij de toestellen die van de RAF vandaan komen niet het geval.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:32 uur
Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.

Dat heb ik niet gezegd, ik zei ga voor jonge occasions, zoals die nu door Engeland, met pijn in het hart bij de RAF, worden aangeboden.

Ace1

Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:31 uur
Interessant, maar wat is de relevantie tot de aanschaf van een [gebruikte] vijfde toestel?

Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:28 uur
Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.

Aangezien één of meerdere additionele transportkisten intensief gebruikt zullen worden snap ik de vergelijking niet helemaal.

Lex

Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:28 uur
Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.
Interessant, maar wat is de relevantie tot de aanschaf van een [gebruikte] vijfde toestel?

Harald

Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:26 uur
Yep, dat is waar ik naar verwijs.

Precies, dus niet meer in die stoffige woestijn zoeken naar oude H modellen. Ga dan met de tijd mee en vervang de H door J's