Stem: Joint Stright Fighter

Gestart door -Peter-, 05/01/2003 | 10:53 uur

Nederland doet mee aan het JSF-project, vind u dit een goede of een slechte zaak?

Goede zaak!
29 (67.4%)
Geen mening
2 (4.7%)
Slechte zaak!
12 (27.9%)

Totaal aantal stemmen: 0

Vinke

Citaat
Citaat van: Ton de Zwart
Dus: Afschaffen die F 16's, geen JFK kopen maar 2 squadrons Harriers van het modernste type. Dan ben je efficient bezig.
/quote]

Helemaal mee eens!

Airpower

Waarom? lees dit maar daar staat alles in. 30 kantjes waarom de JSF en waarom niet langer door vliegen met de F-16. (adobo acrobat reader is nodig om het te kunnen lezen) > http://www.luchtmacht.nl/images/4_6210.pdf

Je doet het net of het feest is bij de luchtmacht :-\ Die moet ook bezuinignen.

Aanpassing aantal F-16's
Op dit moment beschikt de luchtmacht over 108 operationeel ingedeelde F-16´s. Deze worden in de toekomst vervangen door een kleiner aantal toestellen met een grotere capaciteit. Nederland richt zich hierbij, als deelnemer aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter, op de capaciteiten van dat toestel. Uit financiële overwegingen wordt, als tussenstap naar een lager aantal operationele nieuwe toestellen, vanaf 2004 het aantal operationeel ingedeelde F-16´s verminderd van 108 naar 90. Dit wordt bereikt door minder toestellen in te delen per squadron (15 i.p.v. 18). De achttien af te voeren F-16´s zullen worden afgestoten.

Opheffing squadron Bo-105 verkenningshelikopters
De 27 Bölkow 105-helikopters van de luchtmacht, die operationeel zijn verouderd, worden afgestoten. Het 299-squadron op de vliegbasis Gilze-Rijen, waar deze helikopters zijn gestationeerd, wordt opgeheven.

Uitstel aanschaf aanvullende transporthelikopters
De Koninklijke luchtmacht beschikt over een vloot van Cougar en Chinook-helikopters. In plaats van op korte termijn meer van deze helikopters te kopen, wordt gezien de krappe budgettaire ruimte voorrang gegeven aan het verhogen van de inzetbaarheid van de huidige helikoptervloot. Het tijdstip van de aanschaf van extra middelzware transport-helikopters komt opnieuw aan de orde in het eerste joint defensieplan.

Opheffing OGRV-eenheden
De militairen van de Object Grondverdediging (OGRV) van de luchtmacht beveiligen de locaties waar luchtmachteenheden opereren en treden op als boordschutter in helikopters bij uitzending of oefening. Om redenen van doelmatigheid worden deze eenheden opgeheven. De Koninklijke Landmacht en het Korps Mariniers nemen deze taken over. Ze worden hier niet voor uitgebreid zodat er sprake zal zijn van enige extra belasting van de desbetreffende eenheden.

Vertraging aanschaf PAC-III raketten
De instroom van nieuwe PAC-III raketten voor de Patriot-luchtafweersystemen wordt met twee jaar vertraagd om op korte termijn geld te besparen.

Versnelde vervanging Hawk-raketten
Door de overname van Duitse Patriot-systemen kan de Koninklijke luchtmacht wel al in 2003 beginnen met de vervanging van de Hawk-geleide wapensystemen. Dit leidt tot een besparing in de exploitatie vanaf 2003 in plaats van 2006.

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Marcel

PARDON?...., 5 miljard EURO????????

Zijn de bestaande F-16 zo slecht dan, zo oud?

En, waarom moeten er zoveel van die gevechtsvliegtuigen besteld worden? We moeten toch bezuinigen?

Doen wij niet mee met deze verspilling dan is het probleem van het inleveren over en blijft over hoe defensie efficienter kan gaan werken zonder en maar weer tig tanks af te stoten en fregatten te verkopen aan een of ander derde wereld land.

Waarom moet de KLu zonodig de JSF?

Airpower

Helaas wel ja  :(...ik heb recentelijk geen update in cijfers gezien. Ik hoop dat ze toch echt die aantallen halen anders wordt het minder vliegtuigen of meer geld ergens vandaan halen. En dat laatste zal er wel niet inzitten.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Wout

Dat klopt ja, de geschiedenis heeft echter geleerd dat de prijzen altijd anders uitkomen dan van tevoren geplanned. In het geval van de JSF wordt die prijs voor een groot deel bepaald door het aantal vliegtuigen dat in totaal voorspeld wordt. En de voorspelde aantallen lopen helaas niet op...

Airpower

Er is een bedrag van 5,5 miljard euro gereserveerd. Dit bedrag is gebaseerd op 85 JSF's die in 2010 de F-16's gaan vervangen.

De kosten voor deelname aan de verderontwikkeling bedragen 858 miljoen euro (level 2 partner) en worden betaald door de ministeries van Defensie en Economische Zaken en de industrie.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Wout

De prijs wordt pas definitief bekend bij levering...

Airpower

#50
Citaat van: Marcel op 07/04/2003 | 15:31 uurWat kost de aanschaf van de JSF eigenlijk en, hoeveel heeft Nederland ervan besteld?


We hebben er nog 0 besteld. We gaan er waarschijnlijk 85 aanschaffen. Wat veel te weinig is na mijn mening.

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Marcel

Wat kost de aanschaf van de JSF eigenlijk en, hoeveel heeft Nederland ervan besteld?

Cobra4

85 is inderdaad een raar aantal.

Wil Nederland blijven meedoen aan VN/NATO missies zo als nu dan zijn er minimaal 6 Squadrons nodig.
Met het huidige aantal kisten per squadron kom je dan op 108 operationeel inzetbare toestellen. Daar boven op komen dan nog de trainings toestellen en de toestellen die als back-up dienen voor (hopelijk niet te gebeuren) crashes. 120 nieuw aan te schaffen toestellen zou dan een stuk logischer zijn.

Ook al praat men nu over het inkrimpen van squadrons van 18 naar 15 kisten, dan heb je nog 90 operationele kisten nodig.

Of zit de regering vast stiekum nog meer te rekenen op inkrimping van de squadrons. 12 kisten per squadron ofzo?  :'(
Peloton 3 602 Sqn

Airpower

Citaat van: Sjimmy op 15/03/2003 | 12:26 uur
Dus laat maar 3 nieuwe simulators komen, verspreid over Europa, zit er ook nog eens een leuk dienstreisje aan vast ;).

3 simulators? beetje heel erg weinig vind je ook niet. Minimaal elke basis waar JSF's of EF's zijn gestationeerd 1. Nu beschikt elk F-16 squadron over een eigen simulator. Die dienstreisjes zijn alleen maar onnodige kosten :P
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Sjimmy

Hoe dan ook... of het nu de Joint Strike Fighter wordt, of de Eurofighter, je hebt natuurlijk altijd te maken met aanpassingen in Software, aanpassingen in simulators en aanpassingen in opleidingen, dat vwb de vliegers, maar uiteraard ook het grondpersoneel! Beide type van vliegtuigen zorgen gewoon voor een hoog kostenplaatje, en dat moet hoe dan ook betaald worden. Mede daarom ga ik (nog steeds ;)) voor de EF... Het Europese Parlement wil namelijk ook dat Europa en niet de landen onafhankelijk gaat betalen voor zulke aanpassingen! Dus laat maar 3 nieuwe simulators komen, verspreid over Europa, zit er ook nog eens een leuk dienstreisje aan vast ;).
Groetjes van een Onderzeedienstman!

jeffrey

Die omscholing en nieuwe Simulatoren heb je zowel met de JSF de Typhoon en de mirage dus dat maakt niks uit 8)

Airpower

Citaatvoor deze dreiging zijn die grote aantallen vliegtuigen niet meer nodig:daarom zetten de VS en UK ook 3000 gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers in in Irak ;D

Ja dat is Amerika die pakt alles groot aan. Amerika beschikt ook over veel meer verschillende vliegtuigen dan ons die elk een eigen taak hebben. Zoals bommenwerpers, radarvliegtuigen, A-10's om tanks te vernietigen etc. En niet alle vliegtuigen zijn in zetbaar die staan aan de grond voor onderhoud.
Nederland voert toch niets uit zonder steun van andere landen. Dus die grote aantallen zijn niet nodig.

Citaaten van ''the master'':het is de bedoeling dat het onderhoud een stuk minder duur wordt dus waarom niet hetzelfde aantal.
De JSF is duurder,maar heeft lagere onderhoudskosten dus dat komt dan op hetzelfde bedrag uit. ;D

Wat denk je van het trainen/omscholen van personeel, nieuwe simulators etc. Dat kost ook allemaal extra geld.


Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

jeffrey

voor deze dreiging zijn die grote aantallen vliegtuigen niet meer nodig:daarom zetten de VS en UK ook 3000 gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers in in Irak ;D

en van ''the master'':het is de bedoeling dat het onderhoud een stuk minder duur wordt dus waarom niet hetzelfde aantal.
De JSF is duurder,maar heeft lagere onderhoudskosten dus dat komt dan op hetzelfde bedrag uit. ;D