Stem: Joint Stright Fighter

Gestart door -Peter-, 05/01/2003 | 10:53 uur

Nederland doet mee aan het JSF-project, vind u dit een goede of een slechte zaak?

Goede zaak!
29 (67.4%)
Geen mening
2 (4.7%)
Slechte zaak!
12 (27.9%)

Totaal aantal stemmen: 0

Kleintje Pils

Eerst bericht over bovenstaande, de f-14 en f-15's worden niet alleen door de f-22 vervangen, ook worden ze door JSF's vervangen. (Let op het is JSF i.p.v. JFS of andere afkortingen die ik al hier gezien heb)

Nederland mag wat mij betreft de JSF aanschaffen, op de voorwaarde dat ze er niet te weinig van aanschaffen, met de ongeveer 110 f-16's (dacht ik) die er nu nog rondvliegen is er al een bijna tekort. Verder moeten de Noren en de Denen de JSF ook aanschaffen en flink gaan samenwerken met ons, zoals dit nu ook al gebeurt in Kirgizie.

Over het wel of niet aanschaffen van een VTOL versie heb ik mijn mening nog niet een twee drie klaar, ik zie het nut er niet van in omdat er te veel organisatorische veranderingen zouden moeten komen, ook heb ik al het argument gehoord over amfibische schepen, zou het niet mogelijk zijn om op de H.M.S de Rotterdam hier die JSF op te plaatsen?

Verder moeten er weer vliegbasis dicht als dit zou gebeuren enne wie zit hier nu op te wachten? Ik denk alleen Natuurfreaks  ;D
Mzzls Remco

Mourning

Als de Dogfigths helemaal "uit" zijn, dan zijn de amerikanen wel bijzonder onverstadnig bezig met hun F-22 Raptor programma om de F-14 Tomcat en de F-15 Eagle te vervangen, lijkt me. Datzelfde geld dan overigens voor de Russen met hun Su-37 Terminators en het Eurofighter consortium die de Eurofighter  Typhoon gaan produceren, wederom een toestel dat zich specialiseerd in het behalen van een luchtoverwicht.

Gezien de kosten, de werkgelegenheid/compensatie orders en de techniek (het meest geavanceerde toestel van de 3 serieuze kandidaten) lijkt de JSF me de beste keuze. Duur toestel maar er zullen er voorlopig maar 65 van worden aangeschaft, vergelijk dat met de 213 F-16 A/Bs die we eind jaren '70 en begin jaren '80 bestelden. En kijk dan ook eens hoelang het toestel mee moet. Een VTOL of VSTOL vliegtuig is leuk, maar waar zijn onze schepen die dit type vliegtuigen bij uitstek nuttig zullen maken?

Regards,

Mourning :)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Airpower

Ben ik het mee eens Ton en met Caspar ook trouwens :)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Caspar

Ik kan het niet laten ook nog even wat te zeggen:D.
Jullie beiden geven dingen aan die allbei goede criteria's zijn, alleen het VTOL gebeuren, erg leuk allemaal maar wanneer gebeurt het dat er vliegvelden of iets van dien aard in het crissis gebied zelf zijn. Kijk naar alle conflicten en operaties van de laatste tijd en je ziet dat alle luchtoperaties vanaf grote afstand worden opgestart. Dat is al een zeer goede reden om in ieder geval niet de Harrier te nemen aangezien deze eigenlijk bedoelt is voor Close Air Support en niet in staat is grote afstanden te vliegen zonder hulp van een tankvliegtuig.
De JSF is daarentegen een soort van multi-purpose vliegtuig die voor meerdere doeleinden ingezet kan worden en zeer waarschijnlijk ook langer in de lucht kan blijven zonder te hoeven bijtanken. Nog iets, we hebben het over het goede oude beestje de Harrier, die zal op het tijdstip dat de JSF in dienst treed helemaal een oud beestje zijn aangezien de JSF nog verder ontwikkeld gaat worden.

Ton de Zwart

#8
Als ik per sé tussen de drie aangegeven opties zou moeten kiezen, dan maar voor de JSF in VTOL uitvoering, en in een beperkt aantal i.v.m. de kosten.
Ik stel voor dit onderwerp hiermee te beïndigen; we hebben beiden onze zienswijze gegeven en het moet interessant blijven  Eens?

Ton

Airpower

Daar ben ik het helemaal eens! (over het uitwisselen van kennis etc.)

Citaat van: Ton de Zwart op 06/01/2003 | 21:21 uur
Er komt niemand om mij te arresteren, zelfs niet uit de JSF lobbyhoek(denk ik).....

Dat hoop ik voor je ;) :D

maar ff weer ontopic:

Ik ben het met je eens dat VTOL ook zo zijn voordelen heeft zoals op afgelegen plekken, maar Harriers zie ik niet zitten, ik zou dan voor de JSF kiezen (dan maar wat minder toestellen). Een combinatie van beide versies toestellen zou mooi zijn. Maar dat zit er niet in door het kosten plaatje denk ik. Verschillende motoren etc. Dat wordt allemaal wat te duur. Er wordt al zoveel bezuinigd :( niet normaal meer. Maar dat is weer een ander onderwerp ook al is het in relatie met elkaar.

Maar als jij de regering was en je moest kiezen tussen de JSF, EF2000 en de Rafale. Welk toestel zou je dan kiezen? Dat zijn nu nog de "kandidaten" Ook al weten ze volgens mij al lang wat ze willen.

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

Discussie, ja.. eindeloos , nee.  Het is uitstekend om van gedachten te wisselen en kennis te nemen van de mening van anderen, maar ook je eigen mening over zo'n onderwerp eens te kunnen ventileren op een andere plaats dan een verjaarsfeestje, toch?
Dat we het niet met elkaar eens zijn is natuurlijk een mogelijkheid, maar dit is toch gewoon een democratische manier van meningsuiting in praktijk brengen?!  Laten we hier blij mee zijn. Er komt niemand om mij te arresteren, zelfs niet uit de JSF lobbyhoek(denk ik).....
Nog één kort antwoord op de gestelde vraag Wat heeft een Harrier wat een F 16 niet heeft? Antwoord de noodzaak van een lange runway.  En gezien de vredesoperaties van de laatste jaren, op de meest afgelegen plaatsen, kon dat wel eens erg belangrijk zijn.....

Groetjes..

Ton


Airpower

De F-16's zijn misschien wel "oud" maar ze gaan veel langer mee dan gepland, en ze vervullen hun taak goed. Harriers zijn bijna even oud als de F-16 dus waarom Harriers kopen? (dat is pas zonde van ons geld) Het is uiteindelijk veel duurder dan aanschaffen van JSF's. (met de JSF mogen we tenminste nog mee bouwen, wat goed is voor de economie). Wat is er zoveel beter aan een Harrier dan een F-16 of JSF? Omdat hij VTOL heeft? Waarom kiest de regering er dan niet voor om de VTOL versie te kopen van de JSF, als we er schepen voor hebben?

Volgens mij wordt dit een eindeloze discussie  :-\
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

Waarom F 16's afschaffen? Omdat ze toch blijkbaar zo oud zijn dat er een JFS moet komen, dus weg moeten ze kennerlijk toch.  Als ze nog zo bij de tijd waren, hoefden ze niet vervangen te worden.
Waarom nog meer weg? Omdat het typische jagers zijn. Grootscheepse luchtgevechten zoals nog in Korea plaats vonden komen niet meer voor. Harriers, of andere soortgelijke toestellen kunnen heel goed luchtsteun geven aan grondtroepen, iets wat tegenwoordig het belangrijkste is. Zij kunnen meegenomen worden op een LPD en ter plaatse ingezet worden, overal ter wereld, zonder van een vliegveld afhankelijk te zijn. De JFS kan dat ook, maar hij is een beetje erg duur.
Harriers verouderd? Ja, inderdaad, min of meer, maar ze zijn veel goedkoper en erg praktisch. We kunnen altijd wel proberen het beste van het beste te kopen, maar het moet wel betaald worden, en de Amerikanen lachen in hun vuistje.
Kijk er zijn gewoon financiele grenzen. Wie breed heeft laat breed hangen, maar we hebben het niet zo erg breed meer, gekeken naar de te besteden Nationale koek.

Airpower

::) Harriers :o Lijkt me geen goed plan. Want de Britten en de Amerikanen vervangen de Harriers voor de JSF. Want daar wordt ook een VTOL versie van gebouwd. Dus waarom Harriers kopen terwijl andere luchtmachten ze gaan vervangen? Dat is pas een dure grap. Het wordt dan steeds moeilijker om aan onderdelen te komen. Het is een oud toestel dus zal helemaal ge-update moeten worden. Dus lijkt me de JSF een betere optie, die wordt tenslotte nieuw gebouwd. En voldoet aan de meeste eisen die we nu stellen.

En hoezo de F-16 keihard afschaffen? Hij voldoet toch prima. Beste aanschaf tot nu toe vind ik.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

#2
Het einde van de "koude oorlog" en daarmee een totaal veranderd vijandsbeeld, tevens het veranderen van de manier waarop een luchtmacht gebruikt wordt maken het aanschaffen van een geavanceerde en uiterst kostbare jager als de JFS overbodig en kapitaalverspillend. Luchtoverwicht  bevechten met "dogfights"komen niet meer voor.  Alles draait om grondsteun vanuit de lucht en dan hoofdzakelijk bij amfibische operaties.  De rest is uit de tijd.  Wat nodig is, is een beperkt aantal VTOL's zoals de Harrier, die veel goedkoper is, en beter geschikt, in combinatie met schepen als de LPD "Rotterdam"en het nog te bouwen zusterschip.  Dat zijn de enige nuttige combinaties. Zelfs de Amerikanen doen niet meer aan "dogfights"  Bombarderen en raketteren van grote hoogte en van grote afstand is het motto.
Dus: Afschaffen die F 16's, geen JFK kopen maar 2 squadrons Harriers van het modernste type. Dan ben je efficient bezig.

-Peter-

#1
Geef uw mening!
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...