Saddam Hussein. Diverse berichten omtrent vonnis

Gestart door Lex, 28/12/2006 | 00:28 uur

Kpl1JV

Citaat van: caruso op 30/12/2006 | 17:19 uur
Citaat van: Kpl1JV op 30/12/2006 | 14:32 uur
dat is jouw probleem dan caruso.
Dit is mijn mening.
Amerika heeft onder valse voorwenselen de invasie gedaan.
Maarja, we kunnen er niks meer aan doen.
Gebeurt is gebeurt.
Jammer dat bush zo zijn gang kan gaan.
Nee hoor, ik geef alleeen MIJN mening! Dat jij zo'n vreemde kijk hebt op de situatie in Irak is JOUW probleem! Lees eens een krant!

ik lees dagelijks een krant caruso dus weet echt wel wat er speelt.
Ik ben niet 1 of ander dom schooljongetje.
Dat jij die verhalen  geloofd wat bush zegt is jouw pakkie aan.
Ik blijf het een schande vinden dat ze irak zijn binnen gevallen.
Volstrekt nutteloos wat daar gebeurt. En dat hebben ze te danken aan die texaanse olie boer die alles beter denkt te weten.
Maarja jij weet toch altijd alles beter denk je zelf.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

-Peter-

Uitgegeven: 30 december 2006 08:39

DEN HAAG - Minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken hoopt dat de executie van Saddam Hussein een stap vooruit voor Irak kan betekenen nu het rechtsgevoel van veel Irakezen is bevredigd. Dat liet hij zaterdag weten in een eerste reactie op de ophanging van de oud-dictator. Hij tekent er wel bij aan dat de situatie in Irak ook na de dood van Saddam moeilijk blijft.

Bot herhaalt nog eens te begrijpen dat Saddam gezien zijn ernstige misdaden de hoogste straf heeft gekregen, maar stelt wel principieel tegen de doodstraf te zijn. Nederland reageerde na het vonnis tegen de oud-dictator al in dezelfde lijn.


Nederland heeft altijd gerespecteerd dat Saddam in Irak zelf is berecht. Bot heeft de indruk dat zijn proces open en transparant is geweest en dus aanvaardbaar. "Het recht heeft zijn loop gehad, in moeilijke omstandigheden", laat Bot via zijn woordvoerder weten. Hij ziet het als een goed voorteken voor de werking van het justitiële systeem in Irak.

'Barbaars'

Gerrit Zalm, demissionair minister van Financiën, noemde de ophanging van Saddam "barbaars". Zalm, die momenteel premier Jan Peter Balkenende vervangt, zei dat zaterdag in het radioprogramma TROS Kamerbreed. Eerder bestempelde Louis Michel, EU-commissaris en de vroegere Belgische minister van Buitenlandse Zaken, de executie met dezelfde kwalificatie.

Zalm liet weten dat hij de voorkeur had gegeven aan een levenslange gevangenisstraf. Anderszijds wees hij er op dat volgens Iraaks recht was gehandeld en dat bijvoorbeeld ook de Verenigde Staten nog steeds de doodstraf uitvoeren.

Zware last

VVD-Kamerlid Hans van Baalen noemt de ophanging de juiste straf voor een man die zoveel misdaden heeft begaan. Hij denkt dat de Irakezen nu bevrijd zijn van een zware last, waardoor er vooruitgang geboekt kan worden.

"Als Saddam was blijven leven, zou hij voor zijn aanhangers toch een held zijn gebleven", veronderstelt Van Baalen. "Nu hij van het toneel is verdwenen, kan niemand meer hopen op zijn terugkeer. Dat kan bijdragen aan verzoening."

Het proces had op onderdelen beter gekund, vindt Van Baalen, maar gezien de omstandigheden is hij in zijn geheel wel te spreken over de rechtsgang. Kritiek van mensenrechtenorganisaties vindt hij dan ook niet juist.

Politieke overeenstemming

Het is een illusie te geloven dat de executie van Saddam de situatie in Irak zal verbeteren, stelt de PvdA. "Wil er zicht zijn op verbetering dan zal er meer politieke overeenstemming moeten zijn en het geweld in het land moeten worden ingedamd", zei het Tweede Kamerlid Bert Koenders.

"Er is geen enkele twijfel over dat Saddam een zeer zware straf heeft verdiend, want hij heeft veel bloed aan zijn handen", aldus Koenders. "Maar wij blijven tegen uitvoering van de doodstraf."

Stap vooruit

Het CDA verwacht niet dat het na de dood van Saddam op korte termijn tot grote veranderingen zal komen. Wel hoopt het Tweede Kamerlid Henk-Jan Ormel dat de executie voor het land een stap vooruit kan betekenen.

"De man die honderdduizenden levens op zijn geweten heeft is dood", stelde Ormel vast. "Wij hebben ons steeds principieel tegen de doodstraf gekeerd. Maar niet vergeten moet worden dat het vonnis tegen deze verschrikkelijke dictator volgens de rechtspraak in Irak uitgesproken."

Ormel wijst erop dat niet alleen politieke tegenstanders het slachtoffer zijn geworden van het bewind van Saddam. "Ook heeft hij als soenniet veel soennieten de dood ingejaagd."

Stabiliteit

Met de dood van Saddam is stabiliteit in Irak nog lang niet in zicht. De onderliggende structuren van onderdrukking moeten eerst nog uit de weg geruimd worden, zo reageerde SP-Kamerlid Harry van Bommel op de executie van oud-dictator Saddam Hussein.

Hij vraagt zich af of het verstandig was Saddam op te hangen tijdens het voor moslims belangrijke offerfeest. "Dat draagt bij aan zijn martelaarschap."

Van Bommel betwijfelt verder of er recht is gedaan aan Saddams slachtoffers en hun nabestaanden omdat de oud-leider niet is berecht voor veel zwaardere vergrijpen als de gasaanval op de Koerden in Noord-Irak. "Dan was het proces langer geweest, maar ook zuiverder. Nu was het een juridisch vluggertje om politieke redenen."

[bron: www.nu.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

caruso

Citaat van: Elzenga op 30/12/2006 | 15:22 uur
Citaat van: Kpl1JV op 30/12/2006 | 14:32 uur
dat is jouw probleem dan caruso.
Dit is mijn mening.
Amerika heeft onder valse voorwenselen de invasie gedaan.
Maarja, we kunnen er niks meer aan doen.
Gebeurt is gebeurt.
Jammer dat bush zo zijn gang kan gaan.
Precies. In grote lijnen met je eens. Zeker omdat wat Caruso aanvoert natuurlijk zwakke en gelegenheidsargumenten zijn. Want er waren en zijn nog vele landen in de wereld waar dictators aan de macht zijn en mensenrechtschendingen plaats vonden en vinden. Sommige zijn zelf door Westerse landen aan de macht geholpen of gehouden. En daar wordt niks aan gedaan. Om maar even te zwijgen over de meest gruwelijke jaren van Saddam, waarin hij nog volop steun kreeg van het Westen. Hypocritie en opportunisme ten top dus. En nu denken ze dat zijn dood iets zal helpen. Ik vrees van niet. Hij wordt nu een martelaar voor zijn aanhangers. Die nu niets meer te verliezen hebben. Om maar even te zwijgen over de woede die er in de Arabische wereld heerst nu, dat zijn executie op een Islamitische feestdag plaats vond. En het zal duidelijk zijn wie daar nu de schuld van zal krijgen. Niet de Iraakse regering maar de VS. En dat weer met alle gevolgen van dien.

Ik had trouwens een levenslange gevangenisstraf een veel zwaardere straf gevonden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. We zullen zien waar dit weer toe leidt.
Olie is belangrijk, een bananenrepubliek niet, toch?

caruso

Citaat van: Kpl1JV op 30/12/2006 | 14:32 uur
dat is jouw probleem dan caruso.
Dit is mijn mening.
Amerika heeft onder valse voorwenselen de invasie gedaan.
Maarja, we kunnen er niks meer aan doen.
Gebeurt is gebeurt.
Jammer dat bush zo zijn gang kan gaan.
Nee hoor, ik geef alleeen MIJN mening! Dat jij zo'n vreemde kijk hebt op de situatie in Irak is JOUW probleem! Lees eens een krant!

ronjhe

#18
Citaat van: lex op 30/12/2006 | 15:26 uur
Dit klopt niet. Het officiële begin van het "Suikerfeest" begint bij zonsopgang. Vandaar de haast. De executie is voltrokken nog voor zonsopgang.
Kan zijn, maar zo wordt het blijkbaar niet opgevat als ik de nieuwsberichten en reacties hoor en lees. Als ook de Arabische spotprents die men bij CNN liet zien. Dan zijn dit soort (kloppende) details volkomen irrelevant.

Lex

Citaat van: Elzenga op 30/12/2006 | 15:22 uur
Om maar even te zwijgen over de woede die er in de Arabische wereld heerst nu, dat zijn executie op een Islamitische feestdag plaats vond.
Dit klopt niet. Het officiële begin van het "Suikerfeest" begint bij zonsopkomst. Vandaar de haast. De executie is voltrokken nog voor zonsopkomst.

ronjhe

Citaat van: Kpl1JV op 30/12/2006 | 14:32 uur
dat is jouw probleem dan caruso.
Dit is mijn mening.
Amerika heeft onder valse voorwenselen de invasie gedaan.
Maarja, we kunnen er niks meer aan doen.
Gebeurt is gebeurt.
Jammer dat bush zo zijn gang kan gaan.
Precies. In grote lijnen met je eens. Zeker omdat wat Caruso aanvoert natuurlijk zwakke en gelegenheidsargumenten zijn. Want er waren en zijn nog vele landen in de wereld waar dictators aan de macht zijn en mensenrechtschendingen plaats vonden en vinden. Sommige zijn zelf door Westerse landen aan de macht geholpen of gehouden. En daar wordt niks aan gedaan. Om maar even te zwijgen over de meest gruwelijke jaren van Saddam, waarin hij nog volop steun kreeg van het Westen. Hypocritie en opportunisme ten top dus. En nu denken ze dat zijn dood iets zal helpen. Ik vrees van niet. Hij wordt nu een martelaar voor zijn aanhangers. Die nu niets meer te verliezen hebben. Om maar even te zwijgen over de woede die er in de Arabische wereld heerst nu, dat zijn executie op een Islamitische feestdag plaats vond. En het zal duidelijk zijn wie daar nu de schuld van zal krijgen. Niet de Iraakse regering maar de VS. En dat weer met alle gevolgen van dien.

Ik had trouwens een levenslange gevangenisstraf een veel zwaardere straf gevonden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. We zullen zien waar dit weer toe leidt.

Kpl1JV

dat is jouw probleem dan caruso.
Dit is mijn mening.
Amerika heeft onder valse voorwenselen de invasie gedaan.
Maarja, we kunnen er niks meer aan doen.
Gebeurt is gebeurt.
Jammer dat bush zo zijn gang kan gaan.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

caruso

Citaat van: Kpl1JV op 30/12/2006 | 13:06 uur
ik denk dat het weinig helpt zijn executie.
Het land is toch al verscheurd door de invasie van de coalitie troepen.
Die hele oorlog vindt ik trouwens onrechtvaardig.
Bush heeft gekregen wat hij wou, maar hij vergeet dat hij een heel land + een hoop onschuldige levens er om heen ( soldaten/burgers van andere landen enz ) heeft verpest.
Mijn mening is dat voor de invasie niks aan de hand was in Irak.
En dat er ondanks een dictator toch stabiliteit was.
Maarja meningen verschillen.
Amerika denkt toch dat ze alles kunnen maken en kunnen doen.
Niemand die ze stopt.
Even reageren: Je zegt dat het land verscheurd is door de invasie, vergeet je gemakshalve dat Irak al jaren verscheurd was door de tegenstellingen tussen sjiïeten, soennieten en koerden!
En hoeveel levens denk je dat Saddam heeft verpest met zijn regime, je vergeet even de 5000 dode Koerden bij de gifgas-aanval!
Voor de invasie niks aan de hand? De Irakezen keken wel uit, één verkeerd woord of gebaar en je was er geweest
En stabiliteit werd alleen door de kliek rond Saddam in stand gehouden, een farce!

Kortom, ik vind dat je reactie absoluut niet realistisch.

Kpl1JV

ik denk dat het weinig helpt zijn executie.
Het land is toch al verscheurd door de invasie van de coalitie troepen.
Die hele oorlog vindt ik trouwens onrechtvaardig.
Bush heeft gekregen wat hij wou, maar hij vergeet dat hij een heel land + een hoop onschuldige levens er om heen ( soldaten/burgers van andere landen enz ) heeft verpest.
Mijn mening is dat voor de invasie niks aan de hand was in Irak.
En dat er ondanks een dictator toch stabiliteit was.
Maarja meningen verschillen.
Amerika denkt toch dat ze alles kunnen maken en kunnen doen.
Niemand die ze stopt.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

robbiebee

Ondertussen is het vonnis voltrokken, en nu maar afwachten hoe zijn medestanders gaan reageren met allerlei aanslagen.

Gr Rob
Logistiek bij de KMar het is geen baan  maar een Roeping :police:

Lex

Saddam Hussein executed

Deposed Iraqi dictator hanged for deaths of 148 Shiites in 1982
BREAKING NEWS
NBC, MSNBC and news services
Updated: 10:50 p.m. ET Dec 29, 2006

BAGHDAD, Iraq - Three years after he was hauled from a hole in the ground by pursuing U.S. forces, Saddam Hussein was hanged Saturday under a sentence imposed by an Iraqi court, an Iraqi official told NBC News.

The deposed president was found guilty over the killing of 148 members of the Shiite population of the town of Dujail after militants tried to assassinate him there in 1982, during Iraq's war with Shiite Iran.

Asked if Saddam were dead, the official in the Iraqi prime minister's office said, "Yes, the body of Saddam Hussein is in front of me."

Iraq's Deputy Foreign Minister Labeed Abbawi confirmed the execution to the BBC. Al-Arabiya reported that Saddam's half-brother Barzan al-Tikriti and Awad al-Bander, the former chief justice of the Revolutionary Court, were also executed iin connection with the Dujail killings.

NBC News reported that gunfire, presumably celebratory, could be heard in Baghdad after the executions.

The official witnesses to the execution gathered Friday in Baghdad's fortified Green Zone in final preparation for the hanging, as state television broadcast footage of his regime's atrocities.

The Pentagon said U.S. forces, always on high alert in Iraq, were braced for any upsurge in violence from Sunni insurgents loyal to Saddam.

A U.S. judge refused late Friday to stop the execution, rejecting a last-minute court challenge by the former Iraqi president.

"Petitioner Hussein's application for immediate, temporary stay of execution is denied," U.S. District Judge Colleen Kollar-Kotelly said in Washington after a hearing over the telephone with attorneys.


An Iraqi appeals court upheld Saddam's death sentence Tuesday for the killing of 148 people who were detained and tortured after the attempt on his life.

Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki said in statements released Friday that those who opposed the execution of Saddam were insulting the honor of his victims. His office said he made the remarks in a meeting with families of people who died during Saddam's rule.

"Our respect for human rights requires us to execute him, and there will be no review or delay in carrying out the sentence," al-Maliki said.

'God's gift to Iraqis'
In his Friday sermon, a mosque preacher in the Shiite holy city of Najaf called Saddam's execution "God's gift to Iraqis."

"Oh, God, you know what Saddam has done! He killed millions of Iraqis in prisons, in wars with neighboring countries and he is responsible for mass graves. Oh God, we ask you to take revenge on Saddam," said Sheik Sadralddin al-Qubanji, a member of the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq, known as SCIRI.


Rumors and reports swirled Friday over when the execution would take place and whether U.S. forces had handed Saddam over to Iraqi custody, presumably the last step before the execution.

Earlier reports said al-Maliki feared fueling religious tensions if Saddam were executed during Eid al-Adha, a Muslim holiday that starts at sundown Saturday.

An execution during Eid carries great symbolism. The feast marks the sacrifice the prophet Abraham was prepared to make when God ordered him to kill his son, and many Shiites could regard Saddam's death as a gift from God. Such symbolism could further anger Sunnis, who are resentful of new Shiite power.

Najeeb al-Nueimi, a member of Saddam's legal team, said U.S. authorities were maintaining physical custody of Saddam until the time of the execution to prevent him from being humiliated beforehand. He said the Americans also want to prevent the mutilation of his corpse, as has happened to other deposed Iraqi leaders.

Saddam has been held at a U.S. base near Baghdad airport, but the place of execution has been kept secret.

Meeting with half-brothers
Saddam, who said in court he had no fear of dying, had a farewell meeting with two of his half-brothers on Thursday, his lawyers said, adding the fallen dictator was in high spirits and ready to die a "martyr." A third half-brother and another aide are also condemned to die for crimes against humanity.

Saddam's conviction was hailed by President Bush as a triumph for the democracy he promised to foster in Iraq after the 2003 invasion.

International human rights groups criticized the year-long trial, during which three defense lawyers were killed and a chief judge resigned complaining of political interference.

Rights groups, along with the United Nations and many of the United States' Western allies, oppose capital punishment and have voiced unease over the decision to put Saddam to death.

Saddam's lawyers issued a statement Friday calling on "everybody to do everything to stop this unfair execution." The statement also said the former president had been transferred from U.S. custody, though American and Iraqi officials later denied that.

The governments of Yemen and Libya made eleventh-hour appeals that Saddam's life be spared.

Yemeni Prime Minister Abdul-Kader Bajammal wrote to the U.S. and Iraqi presidents, warning in his letter to President Bush that Saddam's execution would "increase the sectarian violence" in Iraq, according to the official Yemeni news agency Saba.

Libyan leader Moammar Gadhafi made an indirect appeal to save Saddam, telling Al-Jazeera television that his trial was illegal and that he should be retried by an international court.

Lex

Official: Saddam to be executed tonight

By CHRISTOPHER TORCHIA and QASSIM ABDUL-ZAHRA, Associated Press Writers
12-29-2006, 5.26 PM EST

BAGHDAD, Iraq - The official witnesses to Saddam Hussein's impending execution gathered Friday in Baghdad's fortified Green Zone in final preparation for his hanging, as state television broadcast footage of his regime's atrocities.

The Iraqi government readied all the necessary documents, including a "red card" — an execution order introduced during Saddam's dictatorship. As the hour of his death approached, Saddam received two of his half brothers in his cell on Thursday and was said to have given them his personal belongings and a copy of his will.

Najeeb al-Nueimi, a member of Saddam's legal team in Doha, Qatar, said he too requested a final meeting with the deposed Iraqi leader. "His daughter in Amman was crying, she said 'Take me with you,'" al-Nueimi said late Friday. But he said their request was rejected.

An adviser to Prime Minister Nouri al-Maliki said Saddam would be executed before 6 a.m. Saturday, or 10 p.m. Friday EST (04.00 NL tijd). The time was agreed upon during a meeting between U.S. and Iraqi officials, said the adviser, who declined to be named because he is not authorized to speak to the media.

"The time has been agreed upon. It will be done by six o'clock in the morning," the adviser said. "The agreement was reached during a meeting between Iraqi and American officials. Saddam will be handed over shortly before the execution."

KapiteinRob

De executie van Saddam Hussein lijkt
nabij. Een rechter van het Iraakse Hof 
van Beroep, dat dinsdag het doodvonnis 
tegen Saddam bekrachtigde, zegt dat de 
voormalige dictator uiterlijk morgen   
wordt opgehangen.                     
                                       
Advocaat Dulaimi van Saddam zegt dat de
Amerikanen Saddam hebben overgedragen 
aan de Iraakse autoriteiten. De Iraakse
regering spreekt dat tegen. Vanochtend 
werd gemeld dat Saddams advocaten zijn
bezittingen konden ophalen.           
                                       
Het Amerikaanse leger zegt voorbereid 
te zijn om elke mogelijke opleving van
geweld na de executie van Saddam de kop
in te drukken.


Bron: NOS Teletekst dd. 29-12-2006

Lex

Saddam overgedragen aan Iraakse autoriteiten

anp | Gepubliceerd op 29 december 2006, 18:01

DUBAI -  De Amerikanen hebben de voormalige president Saddam Hussein overgedragen aan de Irakezen. Dat maakte de hoofdadvocaat van de oud-dictator vrijdag bekend.
,,Van Amerikaanse zijde is ons laten weten dat zij de president hebben overgeleverd aan de Iraakse autoriteiten'', zei raadsman Khalil al-Dulaimi.