Juridisch advies gevraagd na fout bij keuring

Gestart door Waterman, 05/01/2007 | 00:56 uur

Waterman

Hallo iedereen, Ik zit na vele jaren nog met een vraagteken bij mijn keuring als TS'ser in 1971(!!)

Ben destijds goedgekeurd, ondanks, dat ik netjes gemeld had, dat ik in 1952 hersenvliesontsteking heb gehad. Laatste lichting van 1971 opgekomen; 29 november 1972 met ziekteverlof naar huis gestuurd; november 1974 eervol ontslagen. Daarna een proces van 5 jaar tegen defensie vanwege het feit, dat ik van mening was, dat mijn ontslag voorgekomen is door een oorzaak "in en door de dienst". Na 5 jaar een schikking getroffen door mijn advokaat en defensie, hetgeen resulteerde in een militair invaliditeitspensioen met terugwerkende kracht tot ontslagdatum. In de loop der jaren is die uitkering door wetswijzigingen overgegaan in een wao- en invaliditeitspensioen, waar je nauwelijks van rond kunt komen.

Gisteren sprak ik met wat oud collega's over het voorgaande en over het feit, dat defensie mij heeft goedgekeurd in de wetenschap, dat ik hersenvliesontstekeing heb gehad.
Daarbij komt, dat in 1999 definitief is vastgesteld, wat ik aan die hersenvliesontsteking heb overgehouden: Hydrocephalus, ofwel in normaal Nederlands: een waterhoofd, wat al een redelijke hersenbeschadiging tot gevolg heeft gehad.

Om nu tot de kern van mijn vraag te komen: Ik had dus in 1971 ook al een waterhoofd. Defensie heeft het gegeven aangaande de hersenvliesontsteking genegeerd en mij ten onrechte goedgekeurd.
Een van de genoemde oud collega's (bovenstaand) stelde voor om Defensie ook daarvoor een schadevrgoeding te vragen. Ik vroeg aan hem of e.e.a. dan niet verjaard zou zijn. Volgens hem niet.

Vragen: Bestaat in genoemde casus een verjaringstermijn en zo ja, hoe lang is die verjaringstermijn. Zo niet, iemand een idee, in welke vorm ik e.e.a. moet gieten om een redelijke kans op schadevergoeding te kunnen krijgen ? Ik bezit zelf de medische dossiers rond de afkeuring, welke tot ontslag geleid hebben (destijds via mijn advokaat gekregen)
Of heeft iemand hier een tip/link, waar ik eventueel mijn antwoord(en) kan vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken.

M.v.g. "Waterman"