Nevesbu Falcon Korvet

Gestart door Udaloy, 06/01/2007 | 17:00 uur

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2008 | 03:06 uur
Citaat van: Ace1 op 07/11/2008 | 21:30 uur
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.

???
Ik bedoel die bult in het midden van de brug, dat heeft de LPD de Rotterdam ook.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/11/2008 | 21:30 uur
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.

???

Ace1

#20
Bij toeval kwam ik 2 links tegen van een Ierse OPV.
Die heel veel op de Nevesu Falcon Korvet en de OPV lijkt.
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.
Als je naar de motoren en de wapens  kijkt doet dit toch heel veel op de OPV lijken.
Wie weet hier meer over?
alleen de radar is anders

http://www.military.ie/navy/flotilla/p51/roisin.htm

http://www.akeryardsmarine.com/lib_pv80.html


KapiteinRob

Deze discussie wordt/werd elders ook al gevoerd en heeft verder niets met het topic te maken. Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder

Mikemans

Het gaat er om 'wat' er makkelijk gaat. Er is natuurlijk gewoon geplanned daar het ontbreken van de schepen vooraf bekend was. De vraag is of nederland de taken die nu niet uitgevoerd worden bij gebrek aan schepen in de toekomst niet meer wil oppakken. In dat geval kunnen we zonder want voor dingen die je niet doet heb je ook geen schepen nodig, in dat verlengde ligt de afschaffing van de krijgsmacht.

marc66

Ik denk dat er helemaal geen OPV's gaan komen. Nederland heeft nu zes van de acht MFF verkocht. De minister ziet dat Nederland "makkelijk" met minder fregatten kan, de Admiraal (binnenkort Generaal) geeft niet aan NU behoefte te hebben aan de schepen dusss..................................., de rest hoef ik denk ik niet te vertellen, toch?  :'(

^^^^^^^

OOOh oke eigenlijk zouden er al meer dan 4 OPV'S moeten komen, aangezien ze ook meer M fregatten de deur uitwerken dan eerst de bedoeling was .

Mikemans

Als er al een opv komt heeft Damen shipyards (waaronder de schelde) de exclusieve rechten. Die zijn bedongen bij het overnemen van de schelde (daarmee het bedrijf van de ondergang reddende).

marc66

Nee, nee............, hoop ik  :-\ men(?) praat over de mogelijke bouw van een OPV. De mogelijkheid bestaat, misschien, dat de Schelde het OPV gaat bouwen, misschien, misschien ook wel niet  :-\

^^^^^^^


^^^^^^^

Ze praten over een OPV???? :o :o :o :-\ :-\ ???

marc66

Het laatste nieuws, mij bekend, is dat de Schelde aan het praten is met de KM over de mogelijkheid om een OPV voor de KM te bouwen. Praten?...., en ondertussen zijn er al zes van de acht MFF verkocht  :'(

Volgens mij duurt het altijd nog een jaar of twee voordat een schip vaargereed is en, tja, wanneer men(?) nu enkel nog aan het praten is nou..........................  :'(

Udaloy

Nu ben ik niet zeker over die het contract in India.
De melding van de verkoop van het Falcon Ontwerp kwam in oktober 2004 terwijl de kiel van het laatste nieuwe Kustwacht schip van India in juni 2004 gelegd werd. (genaamd Sankalp, met een lengte van 102m en een waterverplaatsing rond de 2200t). Dit wijst er dus op (als de aankondiging natuurlijk niet vertraagd werd)dat het niet voor dat contract was en dat we dus in de toekomst mogelijk Falcons zien in de Indiase Kustwacht.
Natuurlijk kunnen ze ook gewoon het stealth ontwerp gebruikt hebben voor die ontwikkeling van dat laatste schip en pas nadien die verkoop gemeld hebben. Ze zouden ook gewoon de stealth eigenschappen kunnen gebruikt hebben voor hun nieuwe fregatten en destroyers.
Werd het ontwerp met Thales Combat Systeem en bewapening verkocht, of zou het gewoon de "naakte romp" zijn die ze verkocht hebben? Dat zou ook op iets kunnen wijzen.

Maar de Nederlandse korvetten worden dus bij de Schelde gebouwd, is er dan als iets geweten van het ontwerp? Dan toch een sigma?

Gabriël

Ik weet het ook niet zeker, maar ik vermoed het. Een schip ontwerpen is duur, er gaan aardig wat manuren in zitten. Ook een rompvorm ontwerpen en slepen is behoorlijk duur. Het originele ontwerp is nooit gebouwd en daar is dus ook nooit geld mee verdiend, dit schip lijkt erg op het vorige ontwerp (ongeveer de zelfde afmetingen, waarschijnlijk zelfde blokcoëfficient, zelfde taakomschrijving, etc) en daarom hebben ze erg veel kunnen hergebruiken en hiermee geld terugverdienen op het vorige ontwerp. Natuurlijk zullen er ook een hele boel dingen zijn aangepast maar hier was van het begin af aan al een hoop ruimte voor over gelaten omdat het slechts voorstel aan de indonesische marine was.

2ring

@Elzenga:
Citaat
CitaatHet is wel duidelijk dat de Falcon niet wezenlijk is veranderd t.o.v. het ontwerp voor Indonesië.

De 2 korvetten voor Indonesie waren volgens mij ontwerpen (SIGMA) van De Schelde. Of heb je het hier over andere korvetten?

Ik doelde hier op het Falcon-ontwerp dat door Merwede en Nevesbu was aangeboden aan Indonesië (en het uiteindelijk niet geworden is); t.o.v. het originele ontwerp dat rond 1999 werd aangeboden door alleen Nevesbu.

@ Gabriël:
CitaatIk neem aan dat de Falcon dezelfde indeling (en rompvorm etc) heeft als de Fatahillah klasse, maar met een betere stealth opbouw en betere electronica.

Nou, dat zou ik niet durven beweren. Het zal enerzijds vooral als marketing-tool zijn gebruikt. Ik denk wel dat de voortstuwingsconfiguratie 1-op-1 is overgenomen en wellicht enkele belangrijke lessen uit het Fatahilla-project zijn toegepast, maar verder zal het vnl. een nieuw ontwerp zijn. Iets wat het ontwerp wel overeen heeft met de Fatahilla's: A lot of punch in a small package!

@ Udaloy:
CitaatEr staat ook "proven falcon class hull" enig idee waar deze romp "bewezen" werd?

Ik denk dat ze met proven bedoelen dat de romp getest is bij een instituut als MARIN.