Nevesbu Falcon Korvet

Gestart door Udaloy, 06/01/2007 | 17:00 uur

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2008 | 03:06 uur
Citaat van: Ace1 op 07/11/2008 | 21:30 uur
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.

???
Ik bedoel die bult in het midden van de brug, dat heeft de LPD de Rotterdam ook.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/11/2008 | 21:30 uur
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.

???

Ace1

#20
Bij toeval kwam ik 2 links tegen van een Ierse OPV.
Die heel veel op de Nevesu Falcon Korvet en de OPV lijkt.
De brug van dit schip vindt ik heel veel op de LPD de Rotterdam lijken.
Als je naar de motoren en de wapens  kijkt doet dit toch heel veel op de OPV lijken.
Wie weet hier meer over?
alleen de radar is anders

http://www.military.ie/navy/flotilla/p51/roisin.htm

http://www.akeryardsmarine.com/lib_pv80.html


KapiteinRob

Deze discussie wordt/werd elders ook al gevoerd en heeft verder niets met het topic te maken. Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder

Mikemans

Het gaat er om 'wat' er makkelijk gaat. Er is natuurlijk gewoon geplanned daar het ontbreken van de schepen vooraf bekend was. De vraag is of nederland de taken die nu niet uitgevoerd worden bij gebrek aan schepen in de toekomst niet meer wil oppakken. In dat geval kunnen we zonder want voor dingen die je niet doet heb je ook geen schepen nodig, in dat verlengde ligt de afschaffing van de krijgsmacht.

marc66

Ik denk dat er helemaal geen OPV's gaan komen. Nederland heeft nu zes van de acht MFF verkocht. De minister ziet dat Nederland "makkelijk" met minder fregatten kan, de Admiraal (binnenkort Generaal) geeft niet aan NU behoefte te hebben aan de schepen dusss..................................., de rest hoef ik denk ik niet te vertellen, toch?  :'(

^^^^^^^

OOOh oke eigenlijk zouden er al meer dan 4 OPV'S moeten komen, aangezien ze ook meer M fregatten de deur uitwerken dan eerst de bedoeling was .

Mikemans

Als er al een opv komt heeft Damen shipyards (waaronder de schelde) de exclusieve rechten. Die zijn bedongen bij het overnemen van de schelde (daarmee het bedrijf van de ondergang reddende).

marc66

Nee, nee............, hoop ik  :-\ men(?) praat over de mogelijke bouw van een OPV. De mogelijkheid bestaat, misschien, dat de Schelde het OPV gaat bouwen, misschien, misschien ook wel niet  :-\

^^^^^^^


^^^^^^^

Ze praten over een OPV???? :o :o :o :-\ :-\ ???

marc66

Het laatste nieuws, mij bekend, is dat de Schelde aan het praten is met de KM over de mogelijkheid om een OPV voor de KM te bouwen. Praten?...., en ondertussen zijn er al zes van de acht MFF verkocht  :'(

Volgens mij duurt het altijd nog een jaar of twee voordat een schip vaargereed is en, tja, wanneer men(?) nu enkel nog aan het praten is nou..........................  :'(

Udaloy

Nu ben ik niet zeker over die het contract in India.
De melding van de verkoop van het Falcon Ontwerp kwam in oktober 2004 terwijl de kiel van het laatste nieuwe Kustwacht schip van India in juni 2004 gelegd werd. (genaamd Sankalp, met een lengte van 102m en een waterverplaatsing rond de 2200t). Dit wijst er dus op (als de aankondiging natuurlijk niet vertraagd werd)dat het niet voor dat contract was en dat we dus in de toekomst mogelijk Falcons zien in de Indiase Kustwacht.
Natuurlijk kunnen ze ook gewoon het stealth ontwerp gebruikt hebben voor die ontwikkeling van dat laatste schip en pas nadien die verkoop gemeld hebben. Ze zouden ook gewoon de stealth eigenschappen kunnen gebruikt hebben voor hun nieuwe fregatten en destroyers.
Werd het ontwerp met Thales Combat Systeem en bewapening verkocht, of zou het gewoon de "naakte romp" zijn die ze verkocht hebben? Dat zou ook op iets kunnen wijzen.

Maar de Nederlandse korvetten worden dus bij de Schelde gebouwd, is er dan als iets geweten van het ontwerp? Dan toch een sigma?

Gabriël

Ik weet het ook niet zeker, maar ik vermoed het. Een schip ontwerpen is duur, er gaan aardig wat manuren in zitten. Ook een rompvorm ontwerpen en slepen is behoorlijk duur. Het originele ontwerp is nooit gebouwd en daar is dus ook nooit geld mee verdiend, dit schip lijkt erg op het vorige ontwerp (ongeveer de zelfde afmetingen, waarschijnlijk zelfde blokcoëfficient, zelfde taakomschrijving, etc) en daarom hebben ze erg veel kunnen hergebruiken en hiermee geld terugverdienen op het vorige ontwerp. Natuurlijk zullen er ook een hele boel dingen zijn aangepast maar hier was van het begin af aan al een hoop ruimte voor over gelaten omdat het slechts voorstel aan de indonesische marine was.

2ring

@Elzenga:
Citaat
CitaatHet is wel duidelijk dat de Falcon niet wezenlijk is veranderd t.o.v. het ontwerp voor Indonesië.

De 2 korvetten voor Indonesie waren volgens mij ontwerpen (SIGMA) van De Schelde. Of heb je het hier over andere korvetten?

Ik doelde hier op het Falcon-ontwerp dat door Merwede en Nevesbu was aangeboden aan Indonesië (en het uiteindelijk niet geworden is); t.o.v. het originele ontwerp dat rond 1999 werd aangeboden door alleen Nevesbu.

@ Gabriël:
CitaatIk neem aan dat de Falcon dezelfde indeling (en rompvorm etc) heeft als de Fatahillah klasse, maar met een betere stealth opbouw en betere electronica.

Nou, dat zou ik niet durven beweren. Het zal enerzijds vooral als marketing-tool zijn gebruikt. Ik denk wel dat de voortstuwingsconfiguratie 1-op-1 is overgenomen en wellicht enkele belangrijke lessen uit het Fatahilla-project zijn toegepast, maar verder zal het vnl. een nieuw ontwerp zijn. Iets wat het ontwerp wel overeen heeft met de Fatahilla's: A lot of punch in a small package!

@ Udaloy:
CitaatEr staat ook "proven falcon class hull" enig idee waar deze romp "bewezen" werd?

Ik denk dat ze met proven bedoelen dat de romp getest is bij een instituut als MARIN.

Udaloy

Ja inderdaad, weer veel bijgeleerd,
Dankjewel! Nuja, de bewapening en electronica daar wordt blijkbaar maar weinig over gezegd.
Ik veronderstel dat India het ontwerp gekocht heeft om een eigen ontwerp op te baseren. Ik veronderstel dat hun nieuwe "stealth" fregatten hier hun afkomst in hebben. Ze moeten het ergens van leren want op zichzelf zullen ze het wel niet allemaal bijgebeend hebben in zo'n korte tijd.

ronjhe


Gabriël

de huidige KRI Fatahillah:


bron: http://ms.wikipedia.org/wiki/KRI_Fatahilah

Ik neem aan dat de Falcon dezelfde indeling (en rompvorm etc) heeft als de Fatahillah klasse, maar met een betere stealth opbouw en betere electronica.

ronjhe

Citaat van: E2R op 07/01/2007 | 17:32 uur
Het is wel duidelijk dat de Falcon niet wezenlijk is veranderd t.o.v. het ontwerp voor Indonesië.

gr.!
De 2 korvetten voor Indonesie waren volgens mij ontwerpen (SIGMA) van De Schelde. Of heb je het hier over andere korvetten?

2ring

Falcon is gebaseerd op de Fatahillah-klasse die eveneens door Nevesbu is ontworpen in de jaren 80. Bij het ontwerp zijn ook enkele zaken van de M-fregatten meegenomen. De eerste Falcon was in ongeveer 1999 al getoond en is meerdere keren voorgesteld in een request-to-tender van verscheidene marines in Zuid-Amerika en Azië (Brunei en/of Maleisië dacht ik). Het ontwerp is 5 jaar geleden weer uit de kast gehaald toen Merwede weer meewilde doen in de marinescheepsbouw en daarom de Indonesische korvetten opdracht wilde binnenhalen (andere landen behalve Nederland en Zuid-Korea en misschien Rusland hadden namelijk totaal geen interesse om in deze opdracht). Zoals jullie allemaal weten heeft De Schelde deze opdracht binnengehaald, waarschijnlijk met wat hulp van achter de schermen...

Het verkopen van het Falcon ontwerp aan een Indiase werf is totaal aan mij voorbij gegaan. Ik denk dat die werf dit ontwerp wilde gebruiken om een nationale opdracht binnen te halen van hun kustwacht, wat waarschijnlijk niet gelukt is aangezien er nooit meer ruchtbaarheid aan is gegeven.

Zojuist gevonden in "Scheepvaartnieuws Vrijdag 05-12-2003":
"De Falcon klasse korvetten (1585 tot 1660 ton) die Merwede met het voormalige ontwerpbureau van
de Koninklijke Marine, Nevesbu, heeft ontworpen zijn 87,36 meter lang, 13,40 meter breed en hebben
een diepgang van 3,75 meter. Het ontwerp is afgeleid van de korvetten van de Fatahilla-klasse die
Indonesië nu in gebruik heeft en bezit sterke stealth eigenschappen. Er is accommodatie voor 71
personen. Er zijn verschillende voortstuwingsopties, waaronder één met een Rolls Royce turbine van
achttien megawatt, aangevuld met twee dieselmotoren van 3,5 mW. Een goedkopere versie, zonder
turbine, met vier dieselmotoren is ook mogelijk. Met turbines halen de schepen
hogere maximumsnelheden, maar ook zonder turbineaandrijving zijn de fregatten goed voor 27
knopen"

Gevonden via de Wayback Machine op nevesbu.nl:
"Stealth Corvette
Length overall    : 87.36 m    
Beam overall    : 13.40 m
Draught    : 3.75 m
Accommodation    : 71
Propulsion    : CODOG18+2x3.2MW
Max speed    : 28 knots
Range    : >3500 NM - 16 knots

(Artist impressin: Nevesbu ©)

Nevesbu's innovative Stealthy Corvette design, based on the Fatahilla Class functionality with application of modernised techniques and platform automation. The base line includes a Hollandse Signaalapparaten combat system."

Helaas is het niet mogelijk om het plaatje wat er bij stond terug te halen (iets wat vaker niet lukt met de wayback machine). Het is wel duidelijk dat de Falcon niet wezenlijk is veranderd t.o.v. het ontwerp voor Indonesië.

gr.!

Gabriël

De Nederlandse korvetten worden bij de schelde gebouwd, niet bij Merwede. Dus ik neem aan dat dit een ander schip is. Merwede Shipyard heeft wel een soort van LPD voor de Nieuw Zeelandse marine gebouwd :)

Udaloy

Hallo iedereen,
eindelijk van m'n login problemen verlost.

Toen ik voor m'n eindwerk aan het rondneuzen was kwam ik op een ontwerp van Nevesbu uit. Het noemt blijkbaar Falcon.




Ik weet niet meer hoe het Nederlandse "kustwacht" korvet eruitzag dat hier vroeger eens gepost werd, maar leek dat niet een beetje op het bovenste ontwerp?

Heeft hier iemand meer informatie over? Ik weet dat één van deze ontwerpen, ik veronderstel het bovenste, verkocht is aan de Indische Kustwacht.
het bovenste lijkt een kleiner machinegeweer achter het hoofdkanon te hebben... Of is dat fout? Het onderste heeft een VLS en blijkbaar ook 8 anti-scheepsraketten... Is dit een voorstel voor de Nederlandse marine?
Is er eigenlijk al iets nieuw over de toekomstige Nederlandse Korvetten?

CitaatNevesbu sold design specification for Cost Guard cutter
10/29/2004

Nevesbu has sold the design specification for a Cost Guard cutter to an Indian yard.

The design is based on the proven Falcon Class Corvette hull as being in the market since 2003.
The Falcon Class Corvette is a joint design of Iv-Nevesbu and Merwede Shipyard in the Netherlands.

This order is seen as a first success for this type of vessel in a very competitive market.

Zijn hier specificaties over te vinden? Er staat ook "proven falcon class hull" enig idee waar deze romp "bewezen" werd?

Groeten
Roel