De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 07:56 uur

Bossie

Citaat van: RonMon op 07/01/2007 | 22:51 uur
Ik had nog een vraagje.
Ik ben 17 jaar, en ik wil eigenlijk ook graag bij de luchtmacht.
Ik wil of luchtverkeers/gevechtsleider worden of bij Intell (als het ff kan)
Ik lees op dit forum niet veel over de selectieprocedure (testen) van deze 3.
Eigenlijk alleen die van vlieger. Wie kan mij verder helpen.
Bedankt, RonMon

- Je begint met de PO 1, die bestaat de eerste dag uit verschillende competentietesten.
- PO 2 is een gesprek met een psycholoog, maar vooraf moet je met een groep kandidaten een aantal opdrachten uitvoeren
- Dan krijg je de feast, waarin je basisvaardigheden voor verkeersleider, gevechtsleider worden getoetst.
- Daarna de vgsb (weet de afkorting niet helemaal zeker meer). Dat is een test die een radar simuleert waarin jij het luchtverkeer in orde moet houden.
- De Sporttest
- Geneeskundig Onderzoek

DJzwiers

Citaat van: Bossie op 07/01/2007 | 17:50 uur
Reken maar op een goede maand vanaf je sollicitatie tot de uitnodiging. En die uitnodiging is dan meestal ook een paar weken.

Ik kan j evertellen dat de gehele selectie tot "vlieger" meestal meer dan een jaar duurt.

Helaas kan ik je niets vertellen over je hernia, maar zet het er gewoon bij als je het anamnese formulier invult. En zeg er dan natuurlijk ook bij dat je volledig genezen bent.

Ten eerste sorry voor het aanmaken van een nieuw topic terwijl er al één was.. Beter leren lezen denk ik ;)

Bedankt voor je antwoord.
Ik vul vol goede moed het sollicitatieformulier in en zet het erbij :)

Mvg, Daniel

RonMon

Ik had nog een vraagje.
Ik ben 17 jaar, en ik wil eigenlijk ook graag bij de luchtmacht.
Ik wil of luchtverkeers/gevechtsleider worden of bij Intell (als het ff kan)
Ik lees op dit forum niet veel over de selectieprocedure (testen) van deze 3.
Eigenlijk alleen die van vlieger. Wie kan mij verder helpen.
Bedankt, RonMon

Bossie

Reken maar op een goede maand vanaf je sollicitatie tot de uitnodiging. En die uitnodiging is dan meestal ook een paar weken.

Ik kan j evertellen dat de gehele selectie tot "vlieger" meestal meer dan een jaar duurt.

Helaas kan ik je niets vertellen over je hernia, maar zet het er gewoon bij als je het anamnese formulier invult. En zeg er dan natuurlijk ook bij dat je volledig genezen bent.

DJzwiers

Hallo,
Na enig zoeken vond ik deze site en ben al een tijd van plan mijzelf aan te melden voor de functie van jachtvlieger bij de luchtmacht.
Vorig jaar rond deze tijd ben ik bij een voorlichting geweest en de voorlichter raadde aan om eerst mijn Propedeuse (eerst jaar HBO opleiding) te halen, zodat ik iets heb om op terug te vallen mocht het niets worden. Nu ik deze propedeuse bijna heb gehaald vraag ik mij af als ik me nu aanmeld hoe lang het duurt voor ik mijn eerste uitnodiging ontvang.
Ook heb ik nog een tweede misschien wel belangrijkere vraag. Augustus 2005 is er bij mij een hernia geconstateerd die eind 2005 operatief is verwijderd. Ik ben toen '100%' genezen verklaard en vandaag de dag nauwelijks nog last van de pijn die ik toen had. Ik vraag mij af of er iemand hier is die er meer ervaring mee heeft met zulke zaken en of het direct uitgesloten is dat ik deze medische test zal doorstaan. De voorlichter vertelde mij destijds dat het niet persé einde oefening hoeft te betekenen maar dat het heel moeilijk zal worden.
Mijn vraag is dus hoe lang het duurt voordat de 'bureacratische rompslomp' erdoor is en of iemand met een hernia nog wel een 'eerlijke' kans kan krijgen of bij voorbaat al zal worden afgewezen.

Mvg,
Daniel Zwiers

RonMon


januszz

Elke militair moet trainbaar zijn tot cluster 4. Het is belangrijk om te weten dat je in de eerste plaat militair bent en in de tweede plaats nog een dienstvak hebt. Luchtverkeersleiders hebben fysiek niet zo'n zware baan. Waarschijnlijk zal die functie cluster 1 of 2 zijn.
Wees echter niet laks en zorg dat je goed getraind envoorbereid naar de keuring gaat. Probeer gewoon maximaal te scoren. Laat zien dat je wilt. dat is belangrijk en laat vooral gewoon alles op je afkomen. Je ziet t vanzelf

RonMon

Hoe goed moet je conditie zijn als je een luchtverkeersleider of luchtgevechsleider wilt worden?
Heeft dat ook iets te maken me clusters? Zoja, welke. Bedankt
Groeten,
RonMon

Ice^

Citaat van: s0meguy op 12/11/2006 | 12:15 uur
Hallo,

Ik zag vanochtend een artikel in de krant over het feit dat de luchtmacht vliegers nodig heeft en ik ben geinteresseerd. Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie die voor mij willen antwoorden:

1. ik ben rond de 1.93m lang. kan dit een bezwaar zijn? in de krant stond ook dat de lengte eisen zijn afgezwakt, kan iemand mij hier over vertellen?



2. zijn er erg veel sollicitaties? in de krant stond dat ze volgend jaar opzoek zijn naar 60 aspirant vliegers. wat is de kans dat je door zo'n sellectie komt?

1% 1 op de 1000 red het

3. moet je op het moment van solliciteren al fysiek (erg) fit zijn, of wordt daaraan gewerkt tijdens je elementaire opleiding, oid?

je moet een sporttest halen

fit in welke mate? ik kan op normale snelheid ongeveer een uur hardlopen, 3x50 push ups en 3x30 pull ups, is dat voldoende? zijn er specifieke spiergroepen die ik het beste kan trainen of specifieke oefeningen om een betere kans te maken door de medische tests te komen?

dat krijg je allemaal ruimschoots van te voren te horen

4. wat zijn de contract mogelijkheden, in lengte/jaar, en is dit hetzelfde voor zowel helikopterpiloot als F16 piloot?

je tekent voor officier vlieger, dus dat is voor welk type dan ook.

5. is de kans groot dat als de JSF aangeschaft wordt, dat dan F16 vliegers omgeschoold worden voor de JSF of de kans daartoe hebben, oid?

absoluut geen idee

6. het lijkt me geweldig om in zo'n ding te vliegen maar ik word nerveus van alleen al de gedachte er aan. wordt je daar op getest tijdens de medische tests en is daar een groot bezwaar tegen?

tijdens de keuringen zitten er verschillende elementen in waaraan zij kunnen zien of je onder zware belasting kan blijven functioneren

7. mijn voorkeur gaat uit naar F16 vliegen. als ik me daarvoor opgeef en er is geen plaats meer, kunnen ze me dan dwingen om helicopter piloot te worden of heb ik dan nog de kans om te stoppen?

dan heb je de kans om te stoppen geloof ik, maar als je nu die instelling al hebt red je de keuring niet denk ik

bedankt bij voorbaat voor het antwoorden van mijn vraagjes
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

s0meguy

Hallo,

Ik zag vanochtend een artikel in de krant over het feit dat de luchtmacht vliegers nodig heeft en ik ben geinteresseerd. Ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie die voor mij willen antwoorden:

1. ik ben rond de 1.93m lang. kan dit een bezwaar zijn? in de krant stond ook dat de lengte eisen zijn afgezwakt, kan iemand mij hier over vertellen?

2. zijn er erg veel sollicitaties? in de krant stond dat ze volgend jaar opzoek zijn naar 60 aspirant vliegers. wat is de kans dat je door zo'n sellectie komt?

3. moet je op het moment van solliciteren al fysiek (erg) fit zijn, of wordt daaraan gewerkt tijdens je elementaire opleiding, oid?

fit in welke mate? ik kan op normale snelheid ongeveer een uur hardlopen, 3x50 push ups en 3x30 pull ups, is dat voldoende? zijn er specifieke spiergroepen die ik het beste kan trainen of specifieke oefeningen om een betere kans te maken door de medische tests te komen?

4. wat zijn de contract mogelijkheden, in lengte/jaar, en is dit hetzelfde voor zowel helikopterpiloot als F16 piloot?

5. is de kans groot dat als de JSF aangeschaft wordt, dat dan F16 vliegers omgeschoold worden voor de JSF of de kans daartoe hebben, oid?

6. het lijkt me geweldig om in zo'n ding te vliegen maar ik word nerveus van alleen al de gedachte er aan. wordt je daar op getest tijdens de medische tests en is daar een groot bezwaar tegen?

7. mijn voorkeur gaat uit naar F16 vliegen. als ik me daarvoor opgeef en er is geen plaats meer, kunnen ze me dan dwingen om helicopter piloot te worden of heb ik dan nog de kans om te stoppen?

bedankt bij voorbaat voor het antwoorden van mijn vraagjes

Terry

Maar dan klopt het ook wel dat je alles twee keer moest invullen. Want de eerste keer is het veiligheidsonderzoek dan waarschijnlijk niet helemaal afgerond.

Maar van de week had ik ook al gebeld met het info nummer van de Luchtmacht, en daar zeiden ze dat ik het in mijn geval niet hoefde in te vullen, maar wel moest mee sturen.

Dus dat scheelde weer wat invul werk.  :)

Bossie


Terry

Citaat van: Bossie op 19/10/2006 | 17:23 uur
Perfect antwoord hierboven, na 2 keer eerder gesolliciteerd te hebben waagde ik het het er ook op om hem niet in te vullen, maar ik kreeg hem gewoon terug om alsnog in te vullen...

Hee maar Bossie, toen je de eerste keer solliciteerde heb je toen ook het hele keurings traject afgemaakt? Met andere woorden is het veiligheidsonderzoek toen ook helemaal afgerond?

Gr,
Terry

Bossie

Perfect antwoord hierboven, na 2 keer eerder gesolliciteerd te hebben waagde ik het het er ook op om hem niet in te vullen, maar ik kreeg hem gewoon terug om alsnog in te vullen...

caruso

Ik ben bang dat de hele administratieve molen weer opnieuw gaat draaien. Dus, wees ze voor en stuur het gewoon nog een keer op.
Baadt het niet dan schaadt het niet!
Succes met je plannen!