De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 07:56 uur

mistah_mitch

Citaat van: Bossie op 31/08/2006 | 20:30 uur
Nou, ze veranderen wel heel veel tegenwoordig. Had je ook niet de test met de kompasstanden en de kunstmatige horizon in combinatie met de afbeeldingen van vliegtuigen?

jawel, die heb ik wel gehad. Die test heet Instrumenten Interpretatie. Ik had deze via het internet geoefend, maar de echte test bleek heel anders te lopen. grrr.... maar ik denk wel dat iok volgend jaar nog een keer de keuring ga proberen.

Mistah_mitch :police:

Bossie

Nou, ze veranderen wel heel veel tegenwoordig. Had je ook niet de test met de kompasstanden en de kunstmatige horizon in combinatie met de afbeeldingen van vliegtuigen?

mistah_mitch

#57
ik ben terug uit soesterberg en heb het helaas niet gehaald. :'( maar heb nu wel veel ervaring opgedaan en weet hoe de eerste keuring (PO-1) in elkaar steekt. ;)
je krijgt:
1)  Instrumenten Interpretatie (let op!: de tests die je hierover op het internet vind, komen totaal niet overeen met de tests die je op de CLM krijgt)
2)  Selectief luisteren (let op!: de test die je op het internet kan vinden zijn anders, hier word veel sneller en onduidelijker gesproken, de test op het CLM gaat iets minder snel en er word duidelijker gesproken)
3)  Oog-hand-voet coordinatie (3D, ik heb geen 2D gekregen)
4)  Ruimtelijk inzicht (je krijgt plaatjes met allemaal lijntjes en figuurtjes door elkaar, hiernaast staan 2 of meerdere plaatjes die misschien in het figuur kan zien staan)
5)  Pilot test (je hebt 2 plaatjes. plaatje A en plaatje B. Plaatje A moet je in dezelfde positie krijgen als plaatje B, door het vliegtuig te laten dalen/stijgen, draaien)

let op! test 4 en 5 telden niet mee, hiermee waren zij nog aan het experimenteren, maar neem deze 2 testen ook serieus. :police:


Ook kreeg ik geen vragenlijst om in te vullen (persoonlijkheidsvragenonderzoek + persoonlijkheidskenmerken).

Alle testen die je in PO-1 maakt, worden via de computer afgenomen. :P

ik hoop dat ik jullie zo een beetje heb geholpen met hoe de keuring eruit ziet.



Mistah_mitch

Bossie

PO-1 bestaat volgens mij tegenwoordig uit:

-Ruimtelijk inzicht
-Selectief luisteren
-Reactievermogen
-Oog-hand-voet coördinatie 2d
-Oog-hand-voet coördinatie 3d

En er is een nieuwe psychologische vragenlijst op de computer, niet meer de 133 vragen, maar nu zijn het er bijna 500...

Tim1988

Over de selectie voor vlieger weet ik eigenlijk niet veel af alleen ergens gehoord dat de Sensormotorische Aanleg (hand/voetcoördinatie)test vrij moeilijk is in PO1..
Ikzelf heb namelijk de keuring voor loadmaster gedaan en dat is een stuk minder streng als die van vliegers.

En tja de selectie voor vlieger is heel zwaar, maar als je echt graag wilt zet je dan 110% in!

KapiteinRob

Citaat van: mistah_mitch op 29/08/2006 | 13:22 uur
Maar ik las gisteren een stuk van iemand anders op dit forum, en die is in 2002 naar de keuring gegaan en wat ik bij hem las, was heel anders dan wat ik weer bij iemand anders las. ???

Je kunt op dit forum citaten gebruiken; dat maakt het wat duidelijker....

Rob
Forumbeheerder

mistah_mitch

Citaat van: Tim1988 op 29/08/2006 | 12:42 uur
En voor welke functie heb jij dan gesolliciteerd?
Loadmaster kandidaten krijgen ook Po1 en Po2 op het CML

En Po1 is geen interview maar dan moet je wat testjes maken..

Grt tim

ik heb gesolliciteerd naar de functie van officier vlieger.
Volgens mij krijg ik PO-1 en PO-2 in 1 keuring. De eerste is iets van allemaal testen maken en PO-2 is toch een gesprek met de psycholoog??
Kan iemand mij vertellen wat mij allemaal te wachten staat? Ik heb al heel erg veel rondgekeken en geoefend met een paar testen. Maar ik las gisteren een stuk van iemand anders op dit forum, en die is in 2002 naar de keuring gegaan en wat ik bij hem las, was heel anders dan wat ik weer bij iemand anders las. ???

Mistah_mitch

Tim1988

En voor welke functie heb jij dan gesolliciteerd?
Loadmaster kandidaten krijgen ook Po1 en Po2 op het CML

En Po1 is geen interview maar dan moet je wat testjes maken..

Grt tim

Bossie

PO-1 en PO-2 zitten zowel in de keuring voor vlieger als de keuring voor luchtverkeers-, luchtgevechtsleiding, het is niet alleen psychologisch maar kijkt ook naar je competenties...

januszz

po-1??
heb je ook een po2?
ik heb er maar 1 gehad...
tip: wees jezelf, en niet te zenuwachtig.
t valt echt wel mee joh

mistah_mitch

Donderdag 31 augustus naar de keuring!?
Komende donderdag 31 augustus 2006 ga ik voor de eerste keer naar de keuring van de KLu. Dan begin ik met PO-1. Ik ben me hier nu druk op aan het voorbereiden en probeer er het beste van te maken. Het gaat me zeker lukken.  De kracht van het positieve denken!! :)

Oproep: wie moeten er donderdag 31 augustus nog meer op voor de eerste keuring?? En wie heeft er nog goede tips voor mij? 8)
alvast bedankt en iedereen die ook op moet komen, veel succes!!  ;)

mistah_mitch

januszz

Nou ze stellen je meerdere malen de vraag of je ziektes hebt en welke medicijnen je gebruikt!!

Dat verzwijgen zou liegen zijn.

Bossie

Ik bedoel met mijn vorige opmerking ook te zeggen dat als er ergens geen controle op bestaat, dat dan vast ook geen probleem zal worden.

januszz

nou daar ben ik het niet mee eens..
Type 1 diabetes houdt in dat een "patient" insuline moet spuiten (of met zo'n pompje) als k me niet vergis.
Lijkt me dat dat nogal lastig is als je in het veld bent. En als je in oorlogsgebied bent zul je ook je medicatie moeten krijgen!

En wat gebeurd er als je een door wat voor een reden dan ook zonder je insuline komt te zitten daar??? ?

Bossie

Citaat van: januszz op 03/08/2006 | 18:13 uur
nee bij IKS doen ze geen bloedonderzoek en er wordt dus ook geen bloed afgenomen.
Dit is echter geen antwoord op de vraag.
de vraag was of het MAG.

Ik heb daar geen antwoord op. Ik kan me wel voorstellen dat het voor bepaalde functie niet veel uitmaakt.

kun je niets vinden op de site van het IKS?

Tsjah, wat niet gevonden wordt mag lijkt mij  ;)