De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 07:56 uur

hudinie

belachelijk vindt ik, waarom kan je in godsnaam geen baan krijgen als je een schuld hebt ?

Defensieforum

ik ben afgekeurd voor een jaar omdat ik een schuld heb (kleine schuld) dit kan ik binnen een jaar afbetalen en je hebt hier een bewijs van dat je afbetaald hebt kan je dan binnen een jaar weer  sociliteren bij defensie (klu).

R.Jansen

Hoi,

Ik heb gisteren mijn po1 gehaald voor onderofficier luchtverkeersleiding.
Daar werd mij verteld dat je het po2 moest zien als sollicitatie gesprek.
Natuurlijk zul je wat moeilijke vragen krijgen maar ik denk dat je gewoon jezelf moet zijn en je niet beter moet proberen voor te doen als je bent want daar prikken ze toch wel door, is het niet op dat moment dan is het wel later.
Kom in ieder geval wel representatief opdagen! je solliciteerd voor een functie waar je een 3 delig pak aangemeten krijgt,een voorbeeld functie. Lijkt me niet echt een goeie zet als je daar met kleerscheuren en verfkleren aan komt zetten.
Je solliciteerd voor een functie die je goed wilt vervullen dus als men je niet geschikt bevind zullen ze dat kunnen onderbouwen en zul je ook gewoon niet geschikt zijn voor die functie.

In ieder geval iedereen heel veel succes gewenst met de procedure en ik hoop er het beste van!

Groeten Remco

melis35

Hallo allemaal,

Ik heb binnenkort mijn PO2 voor onder-officier luchtverkeersleider. Nu is mijn vraag, wat moet ik me daarbij voorstellen? Zoiezo het gesprekje dan.. maar wat vragen ze allemaal etc...

Alvast bedankt,
Iedereen succes met de sollicitaties..

gr Melis ;D

Veronica

eeh.. Oke sorry denk ik  ???

Ik ben net nieuw hier dus weet mijn weg nog niet helemaal te vinden blijkbaar, maar laat maar ik heb mijn antwoord al ergens anders gevonden...

KapiteinRob

Citaat van: Veronica op 01/09/2009 | 16:36 uur
Het gaat toch over de selectieprocedure?

Ik interpreteer jouw posting als zijnde een verzoek om je bij iets rekenkundigs te helpen.  ;)

Citaat van: Veronica op 01/09/2009 | 16:36 uur
Mijn vraag ook....

M.i. dus niet.

Citaat van: Veronica op 01/09/2009 | 16:36 uur
Waar moet ik het anders posten?

In een topic dat over GVSB gaat?  ::)

Rob
Forumbeheerder

Veronica

Citaat van: Kapitein Rob op 01/09/2009 | 00:02 uur
Ik snap niet dat je bovenstaande in dit topic post......

Rob
Forumbeheerder


Het gaat toch over de selectieprocedure? Mijn vraag ook.... Waar moet ik het anders posten?

Timtim

Hallo allemaal.

Ik ben onlangs bij een voorlichting van de luchtmacht geweest, en daar gelijk een sollicitatieformulier meegekregen.
Thuis heb ik dit ingevuld en op de post gedaan.De vacatures stonden aangegeven op de website en ik heb hierbij gesolliciteerd naar een bouwkundige officiersfunctie in de luchtmacht. Mijn vraag aan jullie is, hoe lang duurt het voordat je een bericht van de luchtmacht krijgt? Ik snap dat het niet zoals in de burgerwereld ongeveer een week duurt, waarschijnlijk langer.
En of ik enige kans van slagen heb.

Kan 1 van jullie mij dit vertellen?

Alvast dank.

KapiteinRob

Ik snap niet dat je bovenstaande in dit topic post......

Rob
Forumbeheerder

Veronica

Hoi Allemaal!

Ik ben hier terecht gekomen doordat ik op google ingetypt hebt: Luchtverkeersleiding draaivertragingen. Ik heb namelijk gesolliciteerd voor luchtverkeersleiding bij de KLu. A.s. vrijdag heb ik 's ochtends mijn eerste PO en 's middags de VGSB test. Nou durf ik best van mezelf te zeggen dat ik een snelle leerling ben in veel dingen, maar hier snap ik toch echt de ballen niet van. Ik heb wat dingen gelezen hier op het forum maar ook daar word ik niet veel wijzer van. Ik snap alles, de Bearing, Range, Heading en dat je de kortste bocht moet maken als je een vliegtuig over een baken moet leiden. Maar ik snap niks van die correctie die je moet toepassen!

Ik las al dat het gewoon een inschatting is die je maakt op basis van de Range en de grootte van de bocht maar ik snap absoluut niet hoe je dan aan (zoals het voorbeeld van het boekje) 27, 4 of 7 komt!

Ik voel me zo ontzettend dom nu en ik baal als ik daar op afgekeurd word aangezien ik gewoon weet dat ik dingen snel leer. Wie geeft mij de gouden tip?  ;)

MisterDutch

Citaat van: MisterDutch op 23/07/2009 | 23:53 uur
Wil solliciteren op een functie bij de Luchtmacht. Voorlichting gevolgd, sollicitatiepakket meegekregen. Prachtig allemaal. Heb er nog wel enkele vragen over...

Dus weet je wat? In plaats van mensen hier te laten, gissen, heb ik gewoon gebeld met 0800-0016. Wel zo makkelijk en het was altijd de moeite waard om te vragen of ze me daar konden helpen, niet waar? En warempel, de vrouw kon mij helpen! Om het voor jullie handig te maken heb ik gewoon haar antwoorden hier even bijgezet, for future reference.

CitaatOp het aanvraagformulier Veiligheidsonderzoek, 'bestemd voor personen die nog niet eerder een vertrouwensfunctie bij het Ministerie van Defensie hebben vervuld', moet je op de eerste pagina, in het middelste kader, al een aantal dingen invullen:

"RVE", "Onderdeel", "Elconr", "Functiebenaming", "Hoogte Veiligheidsonderzoek: A/B/C/D/E* (D en E alleen t.b.v. KMar)"

Moet ik dit zelf invullen? Ik weet niet eens wat RVE, Onderdeel en Elconr, of de hoogte van het onderzoek, is. Ook functiebenaming is nog niet zeker aangezien ik solliciteer op functie #1 maar ik functie #2 opgeef als 2e keuze.

Ik hoefde alleen in te vullen wat ik zelf weet. Ik verklaarde niet te weten wat RVE, Elconr etc zijn. Ze antwoordde dat ik dat dan gewoon open mag laten. Op mijn vraag hoe ik dan kon weten welke andere vakken ik ook open mocht laten, antwoordde ze dat ik gewoon alles in moest vullen voor zover ik het wist, en als ik het niet zeker wist dat ik het dan gewoon open mocht laten.

CitaatEen blok later, nog steeds op de eerste pagina, de 'Reden voor het aanvragen van een veiligheidsonderzoek:'

"Sollicitatie militair bepaalde/onbepaalde tijd* (doorhalen wat niet van toepassing is) met ingang van..." ik weet echter niet of het bepaalde of onbepaalde tijd is, noch wanneer ik dan daadwerkelijk aangesteld zou worden...?

Hetzelfde verhaal als hierboven.

CitaatOok ben ik nog van een leeftijd (19 jaren oud) dat partner/relatie nogal kan wisselen (niet dat ik zo'n slet ben) ik sta wel op het punt om verkering te nemen met mijn lief, die ik sinds enkele maanden ken, maar is dat dan ook serieus genoeg daar ook meteen alle gegevens van mee te sturen inclusief gegevens over het beroep, en vroegere woonplaatsen?

Aangezien ik (nog) geen serieuze relatie heb met deze persoon laat ik het vak over de relatie gewoon open.

Citaat"Referenties, personen van wie verwacht mag worden dat zij, omdat zij u in voldoende mate kennen, een objectief oordeel over u kunnen uitspreken. Geen naaste familieleden." hier moet ik er 3 van geven. Moeten dit mensen zijn die mij persoonlijk kennen, en inzicht moeten kunnen geven over mijn emoties, mijn psyche en details over mijn karaktereigenschappen? Of is het louter voldoende hier een ex-mentor van school op te geven die kan bevestigen dat ik een brave jongen ben? Wat voor relatie moet ik met deze referenties gehad hebben?

Op deze vraag antwoorde ze op een manier van, 'het maakt niet echt verschrikkelijk veel uit' tenminste zoals ze meteen haar toon veranderde. Ze zei dat dit gewoon sloeg op vroegere (sport)leraren, mentoren, etc. Mensen die niet persé een hechte persoonlijke band met mij hebben, maar die gewoon objectief over mij en mijn gedrag vroeger kunnen oordelen. Geen boezemvrienden of partners dus!

CitaatOver het sollicitatieformulier zelf heb ik slechts één kleine vraag:

"Geef hieronder uw functievoorkeur aan.
A:
B:"

en direct daaronder:

"Op welk luchtmachtonderdeel wilt u geplaatst worden?
1e voorkeur:
2e voorkeur:"

Bij de A/B vraag willen ze blijkbaar echt antwoorden als: "officier logistiek met MWO"... maar wat willen ze dan bij de 1e en 2e voorkeur? Is dit niet dubbelop?

Mevrouw vertelde mij dat de eerste vraag (A/B) inderdaad sloeg op de functie zelf: officier vlieger, -luchtverkeersleider, -logistiek, -techniek en ga zo maar verder. De tweede vraag met 1e en 2e voorkeur sloeg op de BASIS/PLAATS waar ik het liefste wilde gaan werken: Leeuwarden, Nieuw-Millingen, etc. Uiteraard werken niet alle functies op elke basis dus is het ook niet een allesbepalende vraag die ze je hier stellen. Zo werken luchtgevechtsleiders alleen op basis Nieuw-Millingen.

-MD
[/quote]

MisterDutch

#288
Wil solliciteren op een functie bij de Luchtmacht. Voorlichting gevolgd, sollicitatiepakket meegekregen. Prachtig allemaal. Heb er nog wel enkele vragen over...

Op het aanvraagformulier Veiligheidsonderzoek, 'bestemd voor personen die nog niet eerder een vertrouwensfunctie bij het Ministerie van Defensie hebben vervuld', moet je op de eerste pagina, in het middelste kader, al een aantal dingen invullen:

"RVE", "Onderdeel", "Elconr", "Functiebenaming", "Hoogte Veiligheidsonderzoek: A/B/C/D/E* (D en E alleen t.b.v. KMar)"

Moet ik dit zelf invullen? Ik weet niet eens wat RVE, Onderdeel en Elconr, of de hoogte van het onderzoek, is. Ook functiebenaming is nog niet zeker aangezien ik solliciteer op functie #1 maar ik functie #2 opgeef als 2e keuze.

Een blok later, nog steeds op de eerste pagina, de 'Reden voor het aanvragen van een veiligheidsonderzoek:'

"Sollicitatie militair bepaalde/onbepaalde tijd* (doorhalen wat niet van toepassing is) met ingang van..." ik weet echter niet of het bepaalde of onbepaalde tijd is, noch wanneer ik dan daadwerkelijk aangesteld zou worden...?

Ook ben ik nog van een leeftijd (19 jaren oud) dat partner/relatie nogal kan wisselen (niet dat ik zo'n slet ben) ik sta wel op het punt om verkering te nemen met mijn lief, die ik sinds enkele maanden ken, maar is dat dan ook serieus genoeg daar ook meteen alle gegevens van mee te sturen inclusief gegevens over het beroep, en vroegere woonplaatsen?

"Referenties, personen van wie verwacht mag worden dat zij, omdat zij u in voldoende mate kennen, een objectief oordeel over u kunnen uitspreken. Geen naaste familieleden." hier moet ik er 3 van geven. Moeten dit mensen zijn die mij persoonlijk kennen, en inzicht moeten kunnen geven over mijn emoties, mijn psyche en details over mijn karaktereigenschappen? Of is het louter voldoende hier een ex-mentor van school op te geven die kan bevestigen dat ik een brave jongen ben? Wat voor relatie moet ik met deze referenties gehad hebben?

Over het sollicitatieformulier zelf heb ik slechts één kleine vraag:

"Geef hieronder uw functievoorkeur aan.
A:
B:"

en direct daaronder:

"Op welk luchtmachtonderdeel wilt u geplaatst worden?
1e voorkeur:
2e voorkeur:"

Bij de A/B vraag willen ze blijkbaar echt antwoorden als: "officier logistiek met MWO"... maar wat willen ze dan bij de 1e en 2e voorkeur? Is dit niet dubbelop?

Verder lijkt het me duidelijk, en ik kan niet wachten tot ik de forumulieren kan gaan opsturen.

Bij voorbaat dank voor de eventuele antwoorden die jullie me kunnen bieden,

en respect aan allen hier die al militair zijn en werken aan vrede en veiligheid overal ter wereld - /salute

-MD

Roelof

#287
Ik ben van plan om te gaan solliciteren als Onderofficier Luchtverkeersleider van de luchtmacht.

Nu ga ik eerst een voorlichting volgen, maar kan eigenlijk niet zo lang wachten.

De selectieprocedure, wat moet ik me daar precies bij voorstellen.
Psychische test, fysieke test, heb zelfs een intake test gehoord?

Hoe gaat het allemaal in zijn werk, en hoe kun je je het beste voorbereiden?

Ook wil ik weten  of er doorgroeimogelijkheden zijn naar officier.

Alvast bedankt 

Ik heb zelf natuurlijk ook al onderzoek gedaan, maar over de selectieprocedure valt gewoon weinig te vinden.

Of je vind halve verhalen omdat ze vervolgens niet door zijn gekomen.

Gozo

Sepot wil in ieder geval zeggen dat men niet voor de rechter is geweest.
Sepot kan echter ook betekenen dat er wel bewijs is voor betrokkenheid of schuld, maar dat om een of andere reden van opportuniteit, geen vervolging is ingesteld. Bijvoorbeeld recentelijk veroordeeld of gering feit. In dat opzicht zegt een sepotbeslissing dus niets over wel of niet betrokken. Een sepotbeslissing "wegens gebrek aan bewijs", betekent niets anders dan dat er niet wordt vervolgd omdat de OvJ denkt dat hij zijn zaak niet bewezen krijgt. 

Een vrijspraak zegt ook niets over de schuld, het zegt iets over het wel of niet kunnen bewijzen van de schuld.

Echter, een strafblad heb je sowieso niet (vrijspraak en sepots), maar ook niet omdat je minderjarig was. Na je minderjarigheid staan deze feiten sowieso niet meer op de strafblad. Een strafblad bestaat overigens niet.

Waarschijnlijk zal men ambtshalve een uittreksel justitiële documentatie uit Almelo betrekken, daarop staan alle contacten met justitie (kantonrechter en strafrechter). "Bekeuringen" niet.

JK

Zoals Sgt Rob stelt zal in het algemeen de reactie zijn van elke lezer, dus ook de AAC.

1. Als je geen strafblad hebt, is dat dus ook geen reden om je af te wijzen.
2. Meerdere keren betrokken geweest bij "iets" zonder een veroordeling, roept wel vragen op. Dat vormt mede het beeld dat de AAC van die sollicitant krijgt.
Het resultaat daarvan kan zijn dat die kandidaat als een te groot risico wordt beschouwd of als een meeloper. Op dergelijke leidinggevenden zit Defensie niet te wachten.