VS sturen meer dan 20.000 extra troepen naar Irak

Gestart door Northside, 11/01/2007 | 12:14 uur

ronjhe

Citaat van: Maj Fred op 29/05/2007 | 14:43 uur
Ik weet niet waar deze reactie nu weer op slaat. Natuurlijk kunnen we best kritiek hebben, maar als we ergens heengestuurd worden dan gaan we daarheen. Of we moeten zo massaal de dienst verlaten omdat we ons met het hele buitenlandbeleid niet kunnen vinden, ons werk te gevaarlijk vinden of of wat voor reden dan ook, dat er niets meer uit te zenden valt. Het is de politiek die de beslissing neemt om ons ergens in te zetten. Het zou wel erg vreemd worden als onder de krijgsmacht bij iedere crisis of inzet eerst een referendum onder het personeel zou worden gehouden of we wel of niet in actie zouden willen komen toch?
Klopt, maar ook dit laat dus al zien dat er een selectie "aan de poort" plaats vindt...Mensen die deze vorm van verregaande loyaliteit en volgzaamheid niet kunnen opbrengen zullen dus geen militair worden (o.a. mijn persoontje dus). Ik zou trouwens persoonlijk wel enquetes houden onder militairen vooraf aan bepaalde missies. Geheim dat wel. Maar zou als politicus graag weten of militairen vol overtuiging die missie gaan doen of met grote tegenzin. Gezien het feit dat dit laatste vaak leidt tot het lekken van informatie (uit onvrede) of soms zelfs misstanden zou ik dit belangrijk vinden om te weten en meewegen in de politieke beslissing. Ik vind dat ook passen bij de moderne vrijwillige invulling van het Defensie-apparaat en militaire baan.   

ronjhe

Citaat van: Maj Fred op 29/05/2007 | 11:40 uur
Elzenga, ik weet niet naar welk forum je wil overstappen, maar als dat is omdat militairen inderdaad nog iets als loyaliteit t.a.v. vaderland en bondgenoten in hun donder hebben en daar ook voor uitkomen en dat andere forum meer jouw mening naleeft ben ik toch bang dat dit een zwaktebod is.
Nee hoor, mijn mening zal daar ook 1 van de velen zijn. Alleen staan deze mensen vanuit hun vakgebied wat neutraler in dit soort conflict-analyses. Ik bedoel, militairen worden toch ook geselecteerd op de mate van loyaliteit. Ook richting bondgenoten. Als ik nu zou solliciteren bij Defensie of de NAVO en zou aangeven dat ik het huidige beleid van de Amerikanen en regering Bush een groot gevaar vind voor de wereldvrede en een blunder wat betreft strategie tegen de Islamitisch extremisme, dan geloof ik niet dat ik veel kans maak op die baan. Ook tijdens de trainingen zal de bondgenoot niet snel worden afgevallen. Er treed dus toch een soort selectie op.

Kijk, ik kwam primair op dit forum omdat defensie me interesseert gezien mijn vakgebied en ik ook graag discusseer over materiaal-projecten. Later leek het me een goede zaak om met mijn kritische analyses de militairen hier meer stof tot nadenken te geven. Maar ergens zit daar natuurlijk een grens aan. Want ik kan toch moeilijk van militairen verwachten dat zijn disloyaal worden als bepaalde missies de nodige vraagtekens oproepen. Dan kan ik dat soort discussies dus beter elders voeren en hier weer terugkeren naar mijn eerste interesse-gebied. 

Maj Fred

Ik weet niet waar deze reactie nu weer op slaat. Natuurlijk kunnen we best kritiek hebben, maar als we ergens heengestuurd worden dan gaan we daarheen. Of we moeten zo massaal de dienst verlaten omdat we ons met het hele buitenlandbeleid niet kunnen vinden, ons werk te gevaarlijk vinden of of wat voor reden dan ook, dat er niets meer uit te zenden valt. Het is de politiek die de beslissing neemt om ons ergens in te zetten. Het zou wel erg vreemd worden als onder de krijgsmacht bij iedere crisis of inzet eerst een referendum onder het personeel zou worden gehouden of we wel of niet in actie zouden willen komen toch?

Ros

Citaat van: Maj Fred op 29/05/2007 | 11:40 uur
als dat is omdat militairen inderdaad nog iets als loyaliteit t.a.v. vaderland en bondgenoten in hun donder hebben en daar ook voor uitkomen

Het zou een zeer kwalijke ontwikkeling zijn als deze loyaliteit zou ontaarden in onvoorwaardelijk volgen............waar het soms verdacht veel op begint te lijken.

Maj Fred

Elzenga, ik weet niet naar welk forum je wil overstappen, maar als dat is omdat militairen inderdaad nog iets als loyaliteit t.a.v. vaderland en bondgenoten in hun donder hebben en daar ook voor uitkomen en dat andere forum meer jouw mening naleeft ben ik toch bang dat dit een zwaktebod is.

ronjhe

#114
Citaat van: Kapitein Rob op 26/05/2007 | 00:07 uur
Sorry, ik lees veel van wat je post wel. En ik herhaal maar weer eens dat ik zo goed als nooit (je) inhoudelijke kritiek op de Bush-regering verwerp. Alleen dat continu gehak dat je vaak offtopic erbij sleept, waarbij ik blijkbaar niet de enige ben die het op begint te vallen. Maar ga vooral door met je missie, die ik wel eens als fobie heb omschreven..... ;)
Tja, het gaat me steeds meer moeite kosten je nog serieus te nemen als ik je laatste zin weer lees en weer die dubbele boodschap. Alsof waarschuwen voor een groot gevaar een psyschische afwijking is....Maar goed, blijkbaar is voor jou de wereld en wat daar gebeurd in hapklare brokken te verdelen. De wereld zoals ik die zie en heb leren kennen is een volledig verweven en uiterst complex samenspel van acties en reacties. Dus als er ergens iets gebeurd heeft dat invloed op of zelfs wat te maken met een gebeurtenis elders. En ja, ik zal elk bewijs of aanwijzing die mijn serieuze waarschuwing betreffende de destructieve en contraproductieve politiek van de regering Bush en zijn supporters onderbouwd of aantoond vermelden of benoemen. Daarvoor is het te ernstig en kun je dan niet vaak genoeg waarschuwen...

Maar goed, ik begin steeds meer in te zien dat dit forum eigenlijk niet de plaats is om dit te doen. Omdat bij militairen nu eenmaal ook loyaliteiten meespelen naar vaderland en bondgenoten. En er een grens is wat dat betreft. Vandaar dat ik binnenkort de overstap ga maken naar een ander forum en hier me ga beperken tot de meer specifieke defensie en materiaal zaken. En de internationale politiek verder hier links laat liggen. Ik wacht nog even af tot dit forum online komt.

KapiteinRob

Sorry, ik lees veel van wat je post wel. En ik herhaal maar weer eens dat ik zo goed als nooit (je) inhoudelijke kritiek op de Bush-regering verwerp. Alleen dat continu gehak dat je vaak offtopic erbij sleept, waarbij ik blijkbaar niet de enige ben die het op begint te vallen. Maar ga vooral door met je missie, die ik wel eens als fobie heb omschreven..... ;)

ronjhe

#112
Citaat van: Kapitein Rob op 25/05/2007 | 22:30 uur
Hoe voelt dat nou, steeds weer dat Bush-gehak(t) posten? Of heb je een bestand met meningen waar je elke keer uit kopieert?
Tja de waarheid is hard Rob ;) Ik begrijp dat het niet leuk is steeds weer in het nieuws de bewijzen te moeten lezen van hoe erg Bush er een zooitje van heeft gemaakt...  kan me voorstellen dat je dan de neiging krijgt om te gaan bepalen wat en hoe vaak iemand hier iets mag schrijven die daar ook op wijst... maar sorry, ik ga je telleurstellen...ik zal er geen letter minder om schrijven. Daarvoor is het gevaar te groot en dus de boodschap te belangrijk. Maar niets weerhoudt jou ervan om mijn bijdrages niet te lezen noch er op te reageren. Ook dat recht heb je in dit prachtige land. ;) 

KapiteinRob

Citaat van: ronjhe op 21/05/2007 | 02:05 uur
Moet het best pijnlijk voor je zijn dat steeds meer Irakezen dat zelf inderdaad wel vinden ;)

Is er soms een plaatselijke enquete gehouden waarvan je de uitslag toegezonden hebt gekregen?  ::)

Citaat van: ronjhe op 21/05/2007 | 02:05 uur
Om maar even gemakshalve te vergeten dat SH ook op andere manieren exit had kunnen gaan...

Ja, het had hem gevraagd kunnen worden of de VN hadden hun klauwen kunnen laten zien.......

Citaat van: ronjhe op 21/05/2007 | 02:05 uur
maar ja, dat vond cowboy Bush te lang duren. Hij wilde wel binnen 4 jaar de aanslag op zijn vader wreken.. naar goed Texaans gebruik. ::) Of wilde hij laten zien dat hij het beter kon dan zijn pa en hem overtreffen?? (tja de psychoanalist zal voor die optie gaan gezien zijn "mislukte" jeugd). Nou daar is hij dan wonderbaarlijk wel in geslaagd. Zijn pa bakte er niet veel van. Zoonlief heeft hem op dat punt met een ruime voorsprong overtroffen. ::)

Hoe voelt dat nou, steeds weer dat Bush-gehak(t) posten? Of heb je een bestand met meningen waar je elke keer uit kopieert?

ronjhe

#110
Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2007 | 23:50 uur
Ach, ik stekker van meningen dat de Irakezen beter af geweest waren als SH lekker had kunnen blijven zitten..... ;)
Moet het best pijnlijk voor je zijn dat steeds meer Irakezen dat zelf inderdaad wel vinden ;)

Om maar even gemakshalve te vergeten dat SH ook op andere manieren exit had kunnen gaan... maar ja, dat vond cowboy Bush te lang duren. Hij wilde wel binnen 4 jaar de aanslag op zijn vader wreken.. naar goed Texaans gebruik. ::) Of wilde hij laten zien dat hij het beter kon dan zijn pa en hem overtreffen?? (tja de psychoanalist zal voor die optie gaan gezien zijn "mislukte" jeugd). Nou daar is hij dan wonderbaarlijk wel in geslaagd. Zijn pa bakte er niet veel van. Zoonlief heeft hem op dat punt met een ruime voorsprong overtroffen. ::)

KapiteinRob

Ach, ik stekker van meningen dat de Irakezen beter af geweest waren als SH lekker had kunnen blijven zitten..... ;)

Ros

Gelukkig zijn er miljoenen mensen in de wereld die wel weten dat de VS  de veroorzaker is van al deze ellende. Ik kan een stukje sarcasme en cynisme wel waarderen maar in dit opzicht niet gepast. Een blunder van jewelste die miljoenen mensen in het verderf heeft gestort ...........daar mag je als  "the greatest democracy on earth"  best trots op zijn.

(Sarcasm mode on) Als ze rap zijn kunnen ze de 4000 nog halen......(sarcasm mode off).

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2007 | 20:06 uur
Is allemaal de schuld van de Amerikanen. Die arme bermbomknutselaar kan er helemaal niets aan doen, die kwijnt weg onder de vreselijke bezetting van de wrede Amerikanen en zag geen andere uitweg....

Proef ik hier een LICHTE vorm van sarcasme?  ???







:D  ;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Is allemaal de schuld van de Amerikanen. Die arme bermbomknutselaar kan er helemaal niets aan doen, die kwijnt weg onder de vreselijke bezetting van de wrede Amerikanen en zag geen andere uitweg....

Ros

Bermbom doodt zes Amerikanen en vertaler

BAGDAD - Een krachtige bermbom heeft zaterdag in een klap zes Amerikaanse militairen en een vertaler gedood in het westen van de Iraakse hoofdstad Bagdad. Dat deelden de Amerikaanse strijdkrachten zondag mee.

Alleen al dit weekeinde kwamen zeker veertien Amerikanen om in Irak en ongeveer 75 tot dusver deze maand. Mei 2007 lijkt daarmee een van de bloedigste maanden te worden voor de Amerikanen sinds de Amerikaans-Britse inval van Irak in 2003.

Volgens gegevens van het Pentagon zijn tot dusver iets meer dan 3400 Amerikanen gedood in Irak.

www.nu.nl

Het schijnt inderdaad te helpen om meer troepen in Irak in te zetten. Het komt uiteindelijk neer op meer slachtoffers.......Het aantal slachtoffers stijgt en de percentage in verhouding tot het aantal aanwezige soldaten blijft gelijk of lager. Staat wel goed in de krant.......